Pagina 3 van 3

Geplaatst: 07 jun 2004, 21:31
door Objection
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Zo is het hoor.
De geweldenaars nemen het Koninkrijk des hemels in.
kga er tenminsten van uit dat dat beeld hier bedoeld wordt.
Geweldenaars, zondaars, hoeren, moordenaars, verachter van de wet, en ook farizeen.

Prachtig he... onvoorwaardelijekliefde... bijna niet voor te stellen.

Geplaatst: 07 jun 2004, 21:48
door wim
Oorspronkelijk gepost door Objection
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Zo is het hoor.
De geweldenaars nemen het Koninkrijk des hemels in.
kga er tenminsten van uit dat dat beeld hier bedoeld wordt.
Geweldenaars, zondaars, hoeren, moordenaars, verachter van de wet, en ook farizeen.

Prachtig he... onvoorwaardelijekliefde... bijna niet voor te stellen.
Het begrip "geweldenaars" is toch niet negatief bedoeld?

Geplaatst: 07 jun 2004, 23:36
door Pim
Oorspronkelijk gepost door wim
Oorspronkelijk gepost door Objection
Oorspronkelijk gepost door Orckie
Zo is het hoor.
De geweldenaars nemen het Koninkrijk des hemels in.
kga er tenminsten van uit dat dat beeld hier bedoeld wordt.
Geweldenaars, zondaars, hoeren, moordenaars, verachter van de wet, en ook farizeen.

Prachtig he... onvoorwaardelijekliefde... bijna niet voor te stellen.
Het begrip "geweldenaars" is toch niet negatief bedoeld?
Klopt Wim. Met geweldenaars wordt hier bedoeld zij die aanhoudend kloppen en hard kloppen op de deur. Zonder ophouden! Actief verwachten en niet lijdelijk afwachten!

Re: Christinnereis - Algemeen

Geplaatst: 04 okt 2016, 09:17
door Hendrien
Ik verbaas me echt over het einde van de Christinnereis. Heel veel mensen van het reisgezelschap krijgen een oproep van de koning om te gaan sterven. Ze worden dan helemaal niet angstig, eerder verblijd en ook de andere mensen van het gezelschap zijn er blij om! Ze gaan ook niet twijfelen aan hun zaligheid. Zou dit in de tijd van Bunyan anders geweest zijn dan in onze tijd? Ik hoor hier eigenlijk nooit over. Juist veel meer over angst en bijna nooit over de blijdschap om met Christus te zijn. Of is dit door Bunyan meer wensend geschreven? Ik loop hier al een poosje mee; kan iemand hier meer over zeggen?

Re: Christinnereis - Algemeen

Geplaatst: 04 okt 2016, 09:49
door Hendrikus
Hendrien schreef:Ik verbaas me echt over het einde van de Christinnereis. Heel veel mensen van het reisgezelschap krijgen een oproep van de koning om te gaan sterven. Ze worden dan helemaal niet angstig, eerder verblijd en ook de andere mensen van het gezelschap zijn er blij om! Ze gaan ook niet twijfelen aan hun zaligheid. Zou dit in de tijd van Bunyan anders geweest zijn dan in onze tijd? Ik hoor hier eigenlijk nooit over. Juist veel meer over angst en bijna nooit over de blijdschap om met Christus te zijn. Of is dit door Bunyan meer wensend geschreven? Ik loop hier al een poosje mee; kan iemand hier meer over zeggen?
De onzekerheid die jij om je heen signaleert, is een vrucht van de prediking. Het zegt dus iets over het kerkelijk milieu waarin je verkeert. Mensen die in andere kringen verkeren, zullen daar anders over denken en zullen jouw waarneming dan ook niet delen. En zij zullen zich dus ook niet verbazen over het einde van de Christinnereis.

Re: Christinnereis - Algemeen

Geplaatst: 04 okt 2016, 09:50
door Johann Gottfried Walther
Hendrien schreef:Ik verbaas me echt over het einde van de Christinnereis. Heel veel mensen van het reisgezelschap krijgen een oproep van de koning om te gaan sterven. Ze worden dan helemaal niet angstig, eerder verblijd en ook de andere mensen van het gezelschap zijn er blij om! Ze gaan ook niet twijfelen aan hun zaligheid. Zou dit in de tijd van Bunyan anders geweest zijn dan in onze tijd? Ik hoor hier eigenlijk nooit over. Juist veel meer over angst en bijna nooit over de blijdschap om met Christus te zijn. Of is dit door Bunyan meer wensend geschreven? Ik loop hier al een poosje mee; kan iemand hier meer over zeggen?
Als er zicht is op Christus, en Zijn toekomst dan is de stroom maar ondiep en smal.
Dan is de dood niet zo koning der verschrikking door genade.
Dan is de dood een vriend die ons tot onze Koning brengt. En zoals Thomas Brooks zegt, de sterfdag werkelijk de beste dag voor een christen.

Je ziet bij Bunyan ook wel de verschillen toch? In de doodsjordaan.

Re: Christinnereis - Algemeen

Geplaatst: 04 okt 2016, 10:45
door eilander
Hendrikus schreef:
Hendrien schreef:Ik verbaas me echt over het einde van de Christinnereis. Heel veel mensen van het reisgezelschap krijgen een oproep van de koning om te gaan sterven. Ze worden dan helemaal niet angstig, eerder verblijd en ook de andere mensen van het gezelschap zijn er blij om! Ze gaan ook niet twijfelen aan hun zaligheid. Zou dit in de tijd van Bunyan anders geweest zijn dan in onze tijd? Ik hoor hier eigenlijk nooit over. Juist veel meer over angst en bijna nooit over de blijdschap om met Christus te zijn. Of is dit door Bunyan meer wensend geschreven? Ik loop hier al een poosje mee; kan iemand hier meer over zeggen?
De onzekerheid die jij om je heen signaleert, is een vrucht van de prediking. Het zegt dus iets over het kerkelijk milieu waarin je verkeert. Mensen die in andere kringen verkeren, zullen daar anders over denken en zullen jouw waarneming dan ook niet delen. En zij zullen zich dus ook niet verbazen over het einde van de Christinnereis.
In de Christenreis zie je dat Christen de doodsjordaan wel anders ervaart, dus Bunyan zal ook verschillende ervaringen om zich heen gezien hebben.
Het is best confronterend om te lezen dat Onkunde ook vrijmoedig de doodsjordaan overstak. Ook dat heeft Bunyan niet voor niets geschreven: er zijn mensen die blijmoedig sterven, maar zonder grond. Ik vind dat altijd een heel aangrijpend einde van de christenreis.

Re: Christinnereis - Algemeen

Geplaatst: 04 okt 2016, 10:53
door huisman
Hendrikus schreef:
Hendrien schreef:Ik verbaas me echt over het einde van de Christinnereis. Heel veel mensen van het reisgezelschap krijgen een oproep van de koning om te gaan sterven. Ze worden dan helemaal niet angstig, eerder verblijd en ook de andere mensen van het gezelschap zijn er blij om! Ze gaan ook niet twijfelen aan hun zaligheid. Zou dit in de tijd van Bunyan anders geweest zijn dan in onze tijd? Ik hoor hier eigenlijk nooit over. Juist veel meer over angst en bijna nooit over de blijdschap om met Christus te zijn. Of is dit door Bunyan meer wensend geschreven? Ik loop hier al een poosje mee; kan iemand hier meer over zeggen?
De onzekerheid die jij om je heen signaleert, is een vrucht van de prediking. Het zegt dus iets over het kerkelijk milieu waarin je verkeert. Mensen die in andere kringen verkeren, zullen daar anders over denken en zullen jouw waarneming dan ook niet delen. En zij zullen zich dus ook niet verbazen over het einde van de Christinnereis.


Bunyan beschrijft hoe een christen zou moeten sterven. De praktijk is zeer wiselend en dat zie je in de Christenreis terug. Of de HEERE stervensgenade geeft of dat hij iemand door vele benauwdheden thuishaalt behoort bij Zijn soevereine wijsheid.
Om in het beeld van Bunyan te blijven:Het ene kind van God wordt droogvoets door de doodsjordaan gebracht en de ander zal nog bijna verdrinken.

Bunyan beschrijft in de Christenreis ook de overtocht van heer Onkunde: Die wordt door de veerman IJdele hoop over de doodsjordaan gezet maar hem vergaat het als de dwaze maagden. Hij moest buiten blijven staan en ging voor eeuwig verloren.
Een ruim of nauw sterven is niet het kenmerk van het ware leven.

Re: Christinnereis - Algemeen

Geplaatst: 04 okt 2016, 11:04
door Jeremiah
Laten we ook niet vergeten waarom Bunyan de Christinnenreis heeft geschreven..

Re: Christinnereis - Algemeen

Geplaatst: 04 okt 2016, 12:29
door Hendrien
huisman schreef:
Hendrikus schreef:
Hendrien schreef:Ik verbaas me echt over het einde van de Christinnereis. Heel veel mensen van het reisgezelschap krijgen een oproep van de koning om te gaan sterven. Ze worden dan helemaal niet angstig, eerder verblijd en ook de andere mensen van het gezelschap zijn er blij om! Ze gaan ook niet twijfelen aan hun zaligheid. Zou dit in de tijd van Bunyan anders geweest zijn dan in onze tijd? Ik hoor hier eigenlijk nooit over. Juist veel meer over angst en bijna nooit over de blijdschap om met Christus te zijn. Of is dit door Bunyan meer wensend geschreven? Ik loop hier al een poosje mee; kan iemand hier meer over zeggen?
De onzekerheid die jij om je heen signaleert, is een vrucht van de prediking. Het zegt dus iets over het kerkelijk milieu waarin je verkeert. Mensen die in andere kringen verkeren, zullen daar anders over denken en zullen jouw waarneming dan ook niet delen. En zij zullen zich dus ook niet verbazen over het einde van de Christinnereis.
Om zelfs bij zulke tere zaken je afkeer van de behoudende kant te laten blijken vind ik wel heel erg.

Maar nu ter zake.

Bunyan beschrijft hoe een christen zou moeten sterven. De praktijk is zeer wiselend en dat zie je in de Christenreis terug. Of de HEERE stervensgenade geeft of dat hij iemand door vele benauwdheden thuishaalt behoort bij Zijn soevereine wijsheid.
Om in het beeld van Bunyan te blijven:Het ene kind van God wordt droogvoets door de doodsjordaan gebracht en de ander zal nog bijna verdrinken.

Bunyan beschrijft in de Christenreis ook de overtocht van heer Onkunde: Die wordt door de veerman IJdele hoop over de doodsjordaan gezet maar hem vergaat het als de dwaze maagden. Hij moest buiten blijven staan en ging voor eeuwig verloren.
Een ruim of nauw sterven is niet het kenmerk van het ware leven.
Maar juist in de Christinnereis lees je hier helemaal niet over!

Re: Christinnereis - Algemeen

Geplaatst: 04 okt 2016, 12:48
door eilander
Christen- en Christinnereis moet je dus ook niet los van elkaar lezen, en zeker niet tegen elkaar wegstrepen. Beide boeken vullen elkaar aan.

Re: Christinnereis - Algemeen

Geplaatst: 04 okt 2016, 13:50
door Curatorium
+ Beide boeken (en dan vooral de christenreis) niet zien als een dogmatisch werk of een boek waarin dé bekering beschreven staat. Dat lijken predikanten soms te vergeten.

Re: Christinnereis - Algemeen

Geplaatst: 04 okt 2016, 14:05
door eilander
Curatorium schreef:+ Beide boeken (en dan vooral de christenreis) niet zien als een dogmatisch werk of een boek waarin dé bekering beschreven staat. Dat lijken predikanten soms te vergeten.
De vraag ging hier over het eind van de reis. Ik denk toch dat Bunyan daar wel iets mee wil zeggen, zeker ook met de verschillen daarin.