(Ouderlijk) gezag/ambtelijk gezag

Johann Gottfried Walther

Re: (Ouderlijk) gezag/ambtelijk gezag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In gesprek van RD werd voorbeeld genoemd van een school in Gouda of Waddinxveen waar ze veel strenger geworden waren, daardoor was er veel meer orde en duidelijkheid in de klas en meer tijd voor de lesstof.

De Bijbel zegt dat wij moeten gehoorzamen degene die over ons gesteld zijn, maar zo te lezen wordt daar zelfs op het forum aan getwijfeld.

Van nature willen we niet dat de Heere een God boven ons is, maar ook niet dat het Woord gezag heeft, en nu lijkt het soms als christenen, ik bedoel gelovigen ook nog vinden dat God, Zijn Woord en hen die Hij over ons gesteld heeft geen gezag hebben/horen te hebben.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
De Rijssenaar

Re: (ouderlijk) gezag/ ambtelijk gezag

Bericht door De Rijssenaar »

MGG schreef: Vandaag, 03:57
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 21:56
Terri schreef: Gisteren, 14:48Waar ik wel heel treurig van wordt is een documentaire die ik pas zag over hoe onze politie en handhavers belaagd worden. Daar is wel iets grondig mis....
De politie mag in Nederland ook niks. Ze moeten niet discusseren maar direct optreden. Scheelt hoop kostbare tijd en levert extra arrestanten op..
In de VS mag de politie heel veel en daar zijn de misdaadcijfers een stuk hoger. In Nederland zitten de gevangenissen overvol. Waar wil je de extra arrestanten laten?
Ja, maar dat komt tot andere dingen denk ik. Ik denk extra gevangenissen bij bouwen. Je kunt ook werkstraffen of boetes uitdelen....

De politie in Nederland wordt altijd kritisch bekeken... laatst ook zo'n fimpje dat hij een moslima een trap verkocht.. Dat was een goede opvoedkundige actie als agent. Werk je niet mee, dan gebruiken we geweld.. Niet praten, maar met de knuppel er op.. De volgende keer passen ze wel op en worden de agenten met meer respect behandeld.. De agent moet altijd rustig blijven. Lijkt me juist niet de bedoeling. Een goeie agent laat niet met zich sollen
helma

Bericht door helma »

pierre27 schreef:
Ambtenaar schreef: Gisteren, 23:18
pierre27 schreef: Gisteren, 22:51
Het grote punt is dat veel ouders hun kinderen onterecht afmelden of ziek melden. Dat is op onze scholen een groot punt van zorg. De schoolarts doet niet veel in de bovenbouw, die zien het meeste de kinderen in klas 2. En die doen goed werk. Vanuit de eindrapportages komen duidelijke signalen naar boven. Het begint vaak in klas 4/5 vwo dat ouders hun kinderen in het verzuim hun zin geven. Ik ben van de lijn deze ouders zsm op school uitnodigen voor een goed gesprek desnoods met de leerplicht erbij.
Je kunt moeilijk de leerplichtambtenaar inschakelen bij opgegeven ziekte. Overigens is het ook mijn ervaring dat het rond 15/16 jaar begint, ware het niet dat mijn kinderen pech hebben, vanuit hun oogpunt gezien dan.
Inschakelen bij signalen dat het verzuim niet ziekte gerelateerd is. Klopt hoor, 16 en verder vooral....maar ouders zijn mijns inziens het grote probleem...
Als jongeren kampen met (beginnende) psychische problemen dan zullen er ook somatische klachten zijn.
Dat zorgt voor uitval op school en dan is het al snel een neerwaartse spiraal.
Je mist lesstof, dat resulteert in achterstand en lage cijfers. Dat geeft een naar gevoel wat lijdt tot meer klachten.
Het is best ingewikkeld om daar als ouders op de juiste manier mee omgegaan.

Zelf had ik psychosomatische klachten in mijn middelbare schoolperiode wat deze uitwerking had. Van het VWO kwam ik uiteindelijk op de MAVO terecht.
Niemand had door dat ik worstelde met een trauma. Ik zelf ook niet. Ik was onbewust bezig met gevoelens die ik niet aankon. Anderen begrepen mij niet en ik begreep mezelf ook niet. Dat gaf veel angst.

In mijn eigen gezin hadden we ook een 'schoolverzuimer'
Ik vond het heel ingewikkeld om tegen een huilende puber te zegen dat ze toch naar school moest, ondanks hoofdpijn/buikpijn enz.
En als ze uiteindelijk dan wel ging kwam ze na zo'n 2 uur weer terug..
Je hebt daar eigenlijk gewoon begeleiding bij nodig.
De leerplichtambtenaar zei: je moet een duidelijke afspraak maken: Als je koorts hebt ben je ziek en mag je thuisblijven. Anders ga je gewoon naar school.
Maar de praktijk is enorm weerbarstig.
merel

Bericht door merel »

De ervaring uit mijn nabije omgeving is dat met name reformatorische scholen daar niet mee om kunnen gaan. Verder dan een leerplichtambtenaar inschakelen komen ze niet. ‘Het kind moest luisteren naar de eenzijdig opgelegde afspraken’ en ‘ouders moesten strenger zijn voor het kind’. Pas na maanden verzuim belde de school voor het eerst op met de mededeling dat de leerplichtambtenaar was ingeschakeld. Na het gesprek tussen school, leerplichtambtenaar en ouders vroeg de leerplichtambtenaar voorzichtig aan de ouders of een andere school geen beter idee was. De ouders stapten over naar een andere school en daar sprak men met het kind en niet alleen over het kind. Kind kwam tot bloei, bepaalde klachten staken nog regelmatig te kop op, maar kind bleef naar school gaan.
Laatst gewijzigd door merel op 08 mei 2026, 08:46, 2 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

Verder ben ik niet zo van de harde leer. Naarmate ze de volwassenheid naderen sta ik meer naast hen dan boven hen. Als ze dan een goede reden hebben om niet naar school te gaan doe ik daar niet zo moeilijk over.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Je leerplichtige kind naar school laten gaan en niet zichzelf tot wet laten zijn, heeft vrij weinig te maken met een harde leer.
merel

Bericht door merel »

Jij maakt een gotspe van hetgeen ik schrijf
Groepscirkel

merel schreef: Vandaag, 08:51 Jij maakt een gotspe van hetgeen ik schrijf
Ik geef tegenwicht aan jouw karikatuur van een harde leer.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Groepscirkel schreef: Gisteren, 19:09
merel schreef: Gisteren, 19:03
MrNuwenspete schreef: Gisteren, 16:40 Wat ik als docent in het VO vooral merk is dat de leerlingen in gedrag erg achter lopen. Dat is sinds de Corona-tijd. Ze gedragen zich dus jonger als hun leeftijd. Verder veel 'vluchtgedrag,' dus: roken en drinken op jonge leeftijd. Vindt ze niet brutaler of anderszins.
Houd toch op. Degene die nu in VWO 6 zitten zaten in groep 8 tijdens corona. Daar zit het probleem niet. Denk dat het probleem meer zit in de verminderde zelfstandigheid van kinderen. Ouders volgen hun kind dag en nacht (digitaal).
Het is een gezagsprobleem. Maatschappijbreed, inclusief in de kerken. Ja, generaliserend gesproken.
En waar komt dat vandaan denk je?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Groepscirkel

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 08:55
Groepscirkel schreef: Gisteren, 19:09Het is een gezagsprobleem. Maatschappijbreed, inclusief in de kerken. Ja, generaliserend gesproken.
En waar komt dat vandaan denk je?
Gevolg van de Griekse woorden waar het woord autonomie van is afgeleid.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Wij kregen vorige week een berichtje van school (groep 7) dat onze zoon die dag niet goed luisterde in de klas en daarom straf had gekregen. Prima dat hij straf kreeg en dat school het even meldde.

Ik heb het er ook nog met hem over gehad.

Maar ik dacht, moet ik hem thuis dan ook nog straf geven of heeft hij z'n straf al gehad. Hoe denken jullie daarover? Het was overigens de 1e keer dat we zoiets aan de hand hebben gehad
merel

Bericht door merel »

Hij heeft toch op school al straf gehad? Waarom dan thuis nogmaals straffen?

Eerlijk gezegd heb ik er moeite mee dat school al na 1keer misdragen de ouders op de hoogte brengt. Scholen ‘klagen’ dat ouders zich overal mee bemoeien, maar werken get op deze manier zelf in de hand
Groepscirkel

Bourdon16 schreef: Vandaag, 10:02 Wij kregen vorige week een berichtje van school (groep 7) dat onze zoon die dag niet goed luisterde in de klas en daarom straf had gekregen. Prima dat hij straf kreeg en dat school het even meldde.

Maar ik dacht, moet ik hem thuis dan ook nog straf geven of heeft hij z'n straf al gehad. Hoe denken jullie daarover? Het was overigens de 1e keer dat we zoiets aan de hand hebben gehad.
Goed van school en goed van ouders om in gesprek te gaan met zoonlief. Ik zou thuis niet opnieuw straf geven, maar wel: 1) doorspreken met zoonlief en leerkracht niet afvallen, 2) luisteren/vragen of enige vorm van schulderkenning, excuses en vergeving (van zoonlief en leerkracht) is geweest (i.v.m. Bijbelse opvoeding). Daarna streep eronder, opvoeden gaat met vallen en opstaan.
pierre27

Bericht door pierre27 »

helma schreef: Vandaag, 08:09
pierre27 schreef:
Ambtenaar schreef: Gisteren, 23:18
pierre27 schreef: Gisteren, 22:51
Het grote punt is dat veel ouders hun kinderen onterecht afmelden of ziek melden. Dat is op onze scholen een groot punt van zorg. De schoolarts doet niet veel in de bovenbouw, die zien het meeste de kinderen in klas 2. En die doen goed werk. Vanuit de eindrapportages komen duidelijke signalen naar boven. Het begint vaak in klas 4/5 vwo dat ouders hun kinderen in het verzuim hun zin geven. Ik ben van de lijn deze ouders zsm op school uitnodigen voor een goed gesprek desnoods met de leerplicht erbij.
Je kunt moeilijk de leerplichtambtenaar inschakelen bij opgegeven ziekte. Overigens is het ook mijn ervaring dat het rond 15/16 jaar begint, ware het niet dat mijn kinderen pech hebben, vanuit hun oogpunt gezien dan.
Inschakelen bij signalen dat het verzuim niet ziekte gerelateerd is. Klopt hoor, 16 en verder vooral....maar ouders zijn mijns inziens het grote probleem...
Als jongeren kampen met (beginnende) psychische problemen dan zullen er ook somatische klachten zijn.
Dat zorgt voor uitval op school en dan is het al snel een neerwaartse spiraal.
Je mist lesstof, dat resulteert in achterstand en lage cijfers. Dat geeft een naar gevoel wat lijdt tot meer klachten.
Het is best ingewikkeld om daar als ouders op de juiste manier mee omgegaan.

Zelf had ik psychosomatische klachten in mijn middelbare schoolperiode wat deze uitwerking had. Van het VWO kwam ik uiteindelijk op de MAVO terecht.
Niemand had door dat ik worstelde met een trauma. Ik zelf ook niet. Ik was onbewust bezig met gevoelens die ik niet aankon. Anderen begrepen mij niet en ik begreep mezelf ook niet. Dat gaf veel angst.

In mijn eigen gezin hadden we ook een 'schoolverzuimer'
Ik vond het heel ingewikkeld om tegen een huilende puber te zegen dat ze toch naar school moest, ondanks hoofdpijn/buikpijn enz.
En als ze uiteindelijk dan wel ging kwam ze na zo'n 2 uur weer terug..
Je hebt daar eigenlijk gewoon begeleiding bij nodig.
De leerplichtambtenaar zei: je moet een duidelijke afspraak maken: Als je koorts hebt ben je ziek en mag je thuisblijven. Anders ga je gewoon naar school.
Maar de praktijk is enorm weerbarstig.
Klopt helemaal hoor Helma, ook bij ons op school hebben we deze leerlingen die worstelen met psychische klachten, trouwens ook volwassenen die ermee worstelen waar ik er 1 van ben. Juist goede begeleiding ook vanuit school maar zeker elders is dan belangrijk. In zo'n geval komt de leerplicht zeker niet gelijk om de hoek kijken. Toch is voor de meesten met een bepaalde frequentie naar school gaan al is het voor een enkel uur een goede aanvulling bij de begeleiding. Nogmaals ik herken het, ik heb zelf een mentor-leerling die ruim twee jaar een thuisblijver was. Die komt nu met een vaste regelmaat naar een bepaald aantal lessen toe.
Maar daar hebben we het hier niet over, het gaat om leerlingen die om welke reden dan ook af en toe zelf een goede reden hebben om niet de lessen te volgen anders dan ziek zijn door ouders gedekt worden om thuis te blijven of daar wellicht zelfs in gestimuleerd worden. Het voorbeeld erbij kunnen we lezen. Deze ouders geven de school met dit gedrag het nakijken. Dan is van het begin af aan goede verzuimregistratie en afhandeling ervan een must. Bij ons op school zijn ze vorig jaar met name in de VWO bovenbouw hier actief mee begonnen. Welke leugentjes om bestwil leerlingen/ouders dan in een gezamenlijk gesprek verkondigen is soms schrikbarend. Ik kan met geen mogelijkheid respect voor dit verkeerde gedrag opbrengen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bourdon16 schreef: Vandaag, 10:02 Wij kregen vorige week een berichtje van school (groep 7) dat onze zoon die dag niet goed luisterde in de klas en daarom straf had gekregen. Prima dat hij straf kreeg en dat school het even meldde.

Maar ik dacht, moet ik hem thuis dan ook nog straf geven of heeft hij z'n straf al gehad. Hoe denken jullie daarover? Het was overigens de 1e keer dat we zoiets aan de hand hebben gehad
Mooi dit voorbeeld, de straf is op school geweest. Een afrondend gesprek thuis lijkt mij meer dan voldoende. Heel mooi dat school dit ook even terug heeft gekoppeld.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie