Locatie van de hof van Eden

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Lokatie van de hof van Eden

Bericht door Bert Mulder »

parsifal schreef: 02 jan 2026, 19:12
Voor vertegenwoordiging van de mensheid hoeft er geen biologische afstamming te zijn (ook niet voor gevolgen van zonde) net als er voor de verlossing geen biologische afstamming van de Heere Jezus is. Romeinen 5:12 maakt daar geen verschil.
Genesis 2:8
Ook had de HEERE God een 17hof 18geplant in 19Eden, 20tegen het oosten; en Hij stelde aldaar den mens, dien Hij geformeerd had.
17 Te weten het paradijs of lusthof, dat God den mens tot een woning verordend had.
18 Te weten op den derden dag der schepping, eer de mens geschapen was.
19 Eden is de naam van een landschap in Telassar, het opperdeel in Chaldea, als te zien is 2 Kon. 19:12, en het is onderscheiden van een ander Eden, gelegen bij Damascus in Syrië, waarvan te zien is Amos 1:5. Het Hebreeuwse woord eden betekent wellust, geneugt, vermaking. Dit land wordt alzo genaamd omdat het een schoon, lustig, edel land was, gelijk zulks te zien is uit het navolgende vers van dit hoofdstuk, alsook uit Jes. 51:3. Ez. 28:13; 31:16, 18. verwijsteksten
20 Hebr. van oosten, of uit oosten, dat is, in het oosteinde van Eden, of oostwaarts van de plaats waar Mozes was, dit schrijvende.
Of, Adam en Eva waren de enigen geschapen (wat ik geloof), of ze leefden allen in Eden. En did gebod kwam tot alle mensen:
15 Zo nam de HEERE God den mens, en zette hem in den hof van Eden om dien te bouwen en dien te bewaren.
16 En de HEERE God 37gebood 38den mens, zeggende: Van allen boom dezes hofs 39zult gij vrijelijk eten;
37 Hebr. gebood aan, of over den mens.
38 Te weten beide den man en de vrouw; zie Gen. 3:1, 2, 3. verwijsteksten
39 Hebr. etende zult gij eten. Deze manier van spreken, in dewelke een woord aldus verdubbeld wordt, is zeer dikwijls in de Heilige Schrift, en dient hiertoe, om hetgeen verhaald wordt naar den eis der materie een bijzonder gewicht of nadere verklaring of opmerking te geven. Alzo in het volgende vers; insgelijks Gen. 3:4, 16; 17:13; 18:18. Joz. 24:10. Jer. 23:17, enz. verwijsteksten

17 Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage als gij daarvan eet, zult gij 40den dood sterven.
40 Hebr. stervende sterven. Versta hiermede drieërlei dood: 1. de lichamelijke met al zijn voorgaande ellenden; 2. de geestelijke dood der ziel; 3. de eeuwige dood, die tegelijk is lichamelijk en geestelijk.
En dan Genesis 2:18:
Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die 41als tegen hem over zij.
waaruit blijkt dat 'den mens' enkelvoudig is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Chrisje72 schreef: 02 jan 2026, 19:17
Bert Mulder schreef:
Chrisje72 schreef: 02 jan 2026, 19:07 En Gen 6:1,2?
1 EN het geschiedde als de mensen 1op den aardbodem begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden,
1 Hebr. op het aangezicht des aardrijks, dat is, op het vlakke des aardbodems.

2 Dat 2Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij 3schoon waren, en zij namen zich vrouwen 4uit allen die zij verkoren hadden.
2 Dat is, de nakomelingen der gelovige voorvaderen die de ware religie beleden, en met hun huisgezinnen (als zijnde Gods kerk) van het ongelovig en vleselijk geslacht der Kaïnieten waren afgescheiden. Gelijk daartegenover door de dochteren der mensen meest verstaan worden de nakomelingen van Kaïn, plegende afgoderijen, en levende naar het vlees. Zie Deut. 14:1. Joh. 1:12. Luk. 17:27. Jud. vs. 19. verwijsteksten
3 Hebr. goed, dat is, schoon. Alzo Gen. 24:16; 41:22. Ex. 2:2. verwijsteksten
4 Alleenlijk ziende op de uiterlijke schoonheid en wereldse bevalligheid, niet op de ware religie en de vreze des HEEREN of den wil van hun vrome ouders. Zie Gen. 26:34, 35; 28:8. verwijsteksten
Wat wil je hiermee zeggen?
Niks zeggen, vragen. Wat betekenen Gods zonen en dochters van mensen en waarom kwamen daar reuzen uit?
Zie kanttekeningen voor betekenis van zonen en dochters. Wat betreft reuzen, dat wordt niet uitgelegd.

Zo spreken we nog van Gods kinderen en wereldlingen (of addergebroedsel, duivelskinderen).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
DDD

Bericht door DDD »

Dat lijkt me duidelijk symbolische taal. Het gaat om engelen en om mensen.
helma

Bericht door helma »

Ds. J. J. T. Doedens
heeft er ooit een proefschrift over geschreven.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4d3ae03082

Dr Paul was het met hem eens:

Ds. J. J. T. Doedens heeft gelijk in zijn uitleg dat de zonen Gods uit Genesis 6 geestelijke machten zijn, stelt prof. dr. M. J. Paul.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 35e33ca43d
Terri

Bericht door Terri »

helma schreef: 02 jan 2026, 19:42 Ds. J. J. T. Doedens

Ds. J. J. T. Doedens heeft gelijk in zijn uitleg dat de zonen Gods uit Genesis 6 geestelijke machten zijn, stelt prof. dr. M. J. Paul.

Ik heb deze uitleg ook ( al heel lang geleden overigens) gelezen/gehoord.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

parsifal schreef: 02 jan 2026, 17:08
Posthoorn schreef: 02 jan 2026, 17:03
parsifal schreef: 02 jan 2026, 15:40 Dat vertegenwoordiging ook anders dan door biologische afstamming zien we bij wie door de Heere Jezus gered zijn. Bovendien is er de "bottleneck" bij Noach in geslachtslijnen.

Anders kom je echt in knoop bij voor wie Kain bang was. In 130 jaar tot geboorte van Seth (zelfs als Seth niet derde zoon was.
Het gaat om oeroude overleveringen. Logisch dat dus niet alles verteld is en er vele 'lege plekken' zijn in de geschiedschrijving. Waarschijnlijk hebben Adam en Eva meer kinderen gehad dan de bij name genoemde. Vlak na de schepping waren 'inteelthuwelijken' naar alle waarschijnlijkheid goed mogelijk, doordat er nog niet veel foute mutaties in genen had plaatsgevonden. Zelfs Abraham was, eeuwen later, met zijn halfzus Saraï getrouwd.
Maar dat Seth geboren was toen Adam 130 was staat in Genesis 5. Dat zijn vier tot zes generaties. En dan ga je er vanuit dat Seth niet de derde zoon was, anders zitten we nog in eerste generatie.
Ook schijnen er meer generaties soms tussen te zitten dan die in de geslachtsregisters genoemd worden. Besteedt de zoveeldelige Studiebijbel daar ook geen aandacht aan?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

merel schreef: 02 jan 2026, 17:19
merel schreef: 02 jan 2026, 17:02 Dat zou best kunnen. Alleen blijft er ook weinig over van de visie van dr. M.J. Paul als hij met een christelijke wetenschapper, zoals Cees Dekker, spreekt over het ontstaan van de aarde.
Is dat zo?
Dr Paul en dr van den Brink zijn theologen en kunnen de bijbel verklaren. Vooral de Paul gaat uit van een 6 daagse schepping en een aarde die 6000 jaar oud is. Zij hebben geen flauw benul van natuurkundige processen.

Cees Dekker is natuurkundige. Hij richt zich op het ontstaan van de aarde en het heelal. Hij gelooft in God als Schepper en wetenschappelijk onderbouwen waarom de standpunten van dr Paul onjuist zijn.

Schoenmaker blijf bij jouw leest.
Het is heel fijn dat Cees Dekker natuurkundige is, maar hij weet niet zomin iets van het ontstaan van de aarde en het heelal als jij en ik. Allerlei theorieën daarover zijn niet meer dan hypotheses. En je kunt de geschiedenis niet overdoen om even te kijken 'hoe het gegaan is'. Dus raak niet al te zeer onder de indruk van allerlei geleerden die 'verstand' hebben van de ouderdom van de aarde.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Bert Mulder schreef: 02 jan 2026, 19:00
parsifal schreef: 02 jan 2026, 18:58

Alle geslachtslijnen van na de zondvloed gaan toch via Noach. Maakt niet uit hoeveel lijnen er net ervoor waren. De genealogie is nu breed, was mogelijk breed voor de zondvloed, maar in de zondvloed gaat het allemaal door 1 man.
Snap het. Toch nog Romeinen 5:12
En Hand. 17:26: En heeft uit énen bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op de gehele aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden tevoren geordineerd, en de bepalingen van hun woning.
Bert Mulder
Contacteer:

Complete bunk. Nooit zo'n onzin gehoord.

Ten eerste zouden ze nooit 'Zonen Gods' genoemd worden als ze gevallen engelen zijn. En ze zijn gevallen engelen, in dat ze tegen Gods geboden ingaan (als het hier engelen betreft). Verder is het altijd zo, dat de engelen als ze zich zichtbaar maken alleen op mensen lijken, en niet waar mensen zijn.

Verder, vers 4 geeft aan dat de reuzen er al eerder waren:
In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren en zich kinderen gewonnen hadden; dezen zijn de geweldigen, die vanouds geweest zijn mannen van naam.

Ook na de zondvloed waren er reuzen - eg Goliath.

Doet me denken aan wat Festus tot Paulus zei: " En als hij deze dingen tot verantwoording sprak, zeide Festus met grote stem: Gij raast, Paulus, de grote geleerdheid brengt u tot razernij."
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 02 jan 2026, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: 02 jan 2026, 19:59
merel schreef: 02 jan 2026, 17:19
merel schreef: 02 jan 2026, 17:02 Dat zou best kunnen. Alleen blijft er ook weinig over van de visie van dr. M.J. Paul als hij met een christelijke wetenschapper, zoals Cees Dekker, spreekt over het ontstaan van de aarde.
Is dat zo?
Dr Paul en dr van den Brink zijn theologen en kunnen de bijbel verklaren. Vooral de Paul gaat uit van een 6 daagse schepping en een aarde die 6000 jaar oud is. Zij hebben geen flauw benul van natuurkundige processen.

Cees Dekker is natuurkundige. Hij richt zich op het ontstaan van de aarde en het heelal. Hij gelooft in God als Schepper en wetenschappelijk onderbouwen waarom de standpunten van dr Paul onjuist zijn.

Schoenmaker blijf bij jouw leest.
Het is heel fijn dat Cees Dekker natuurkundige is, maar hij weet niet zomin iets van het ontstaan van de aarde en het heelal als jij en ik. Allerlei theorieën daarover zijn niet meer dan hypotheses. En je kunt de geschiedenis niet overdoen om even te kijken 'hoe het gegaan is'. Dus raak niet al te zeer onder de indruk van allerlei geleerden die 'verstand' hebben van de ouderdom van de aarde.
Hij weet er in ieder geval meer vanaf dan theologen die aan de hand van geslachtsregister s de oudheid van de aarde denken te kunnen verklaren.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

merel schreef: 02 jan 2026, 20:05Hij weet er in ieder geval meer vanaf dan theologen die aan de hand van geslachtsregister s de oudheid van de aarde denken te kunnen verklaren.
Prof. M.J. Paul doet wel wat meer dan dat. Hij is een kenner op dit vlak en verdisconteert ook andere wetenschapsdisciplines in zijn studies.
DDD

Bericht door DDD »

Bert Mulder schreef: 02 jan 2026, 20:03

Ten eerste zouden ze nooit 'Zonen Gods' genoemd worden als ze gevallen engelen zijn. En ze zijn gevallen engelen, in dat ze tegen Gods geboden ingaan (als het hier engelen betreft). Verder is het altijd zo, dat de engelen als ze zich zichtbaar maken alleen op mensen lijken, en niet waar mensen zijn.

In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren en zich kinderen gewonnen hadden; dezen zijn de geweldigen, die vanouds geweest zijn mannen van naam.

Doet me denken aan wat Festus tot Paulus zei: " En als hij deze dingen tot verantwoording sprak, zeide Festus met grote stem: Gij raast, Paulus, de grote geleerdheid brengt u tot razernij."
Oneens. Het is heel duidelijk dat dit geen gewone geschiedschrijving is.

Het is mij alleen onduidelijk waarom godenzonen geen engelen zouden zijn. Ik snap dat dat een beetje nieuwtestamentisch geformuleerd is, maar de godenzonen uit Job zijn toch ook engelen? Als je uitgaat van één Drie-ene God die ook andere goden heeft geschapen, dan zie ik geen andere opties. Ik ben dus benieuwd hoe dat door ds. Doedens gezien is.

Edit: dat staat in de tweede link. Dat lijkt me een prima formulering, alleen vind ik dat het dan nog steeds engelen zijn.
Bert Mulder
Contacteer:

Groepscirkel schreef: 02 jan 2026, 20:12
merel schreef: 02 jan 2026, 20:05Hij weet er in ieder geval meer vanaf dan theologen die aan de hand van geslachtsregister s de oudheid van de aarde denken te kunnen verklaren.
Prof. M.J. Paul doet wel wat meer dan dat. Hij is een kenner op dit vlak en verdisconteert ook andere wetenschapsdisciplines in zijn studies.
En hij kegelt zo de hele geloofsleer in mekaar... Zelfs op refoforum hebben ze beiden blijkbaar aanhangers...
24 rWant er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden.
3 Dat u niemand verleide in enigerlei wijze; want die komt niet btenzij dat eerst de afval gekomen is, en dat geopenbaard is de mens der zonde, de zoon des verderfs, b Matth. 24:23. 1 Tim. 4:1. 1 Joh. 2:18. verwijsteksten
4 Die zich tegenstelt en verheft boven al wat God genaamd of als God geëerd wordt, alzo dat hij in den tempel Gods als een God zal zitten, czichzelven vertonende dat hij God is. c Dan. 11:36. verwijsteksten
5 Gedenkt gij niet dat ik nog bij u zijnde, u deze dingen gezegd heb?
6 En nu, wat hem wederhoudt, weet gij, opdat hij geopenbaard worde te zijner eigen tijd.
7 Want de verborgenheid der ongerechtigheid wordt alrede gewrocht; alleenlijk die hem nu wederhoudt, die zal hem wederhouden, totdat hij uit het midden zal weggedaan worden.
8 En alsdan zal de ongerechtige geopenbaard worden, ddenwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en tenietmaken door de verschijning Zijner toekomst; d Job 4:9. Jes. 11:4. verwijsteksten
9 Hem, zeg ik, wiens toekomst is enaar de werking des satans, fin alle kracht en tekenen en wonderen der leugen, e Joh. 8:41. 2 Kor. 4:4. Ef. 2:2. f Deut. 13:1. Openb. 13:13. verwijsteksten
10 En in alle verleiding der onrechtvaardigheid gin degenen die verloren gaan, daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden. g 2 Kor. 2:15; 4:3. verwijsteksten
11 hEn daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, idat zij de leugen zouden geloven; h Rom. 1:24. i 1 Tim. 4:1. verwijsteksten
12 Opdat zij allen veroordeeld worden die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.
helma

Bericht door helma »

Bert Mulder schreef:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... %20zegt%20(HSV,tussen%20ongehoorzame%20engelen%20en%20mensen.

Op Refoweb beantwoordt dr Paul een vraag over de evt. reuzen na de zondvloed.

Staat trouwens ook een link naar het proefschrift van Ds Doedens.

https://www.refoweb.nl/data/upload/docu ... tation.pdf

Bert Mulder
Contacteer:

DDD schreef: 02 jan 2026, 20:16

Het is mij alleen onduidelijk waarom godenzonen geen engelen zouden zijn. Ik snap dat dat een beetje nieuwtestamentisch geformuleerd is, maar de godenzonen uit Job zijn toch ook engelen? Als je uitgaat van één Drie-ene God die ook andere goden heeft geschapen, dan zie ik geen andere opties. Ik ben dus benieuwd hoe dat door ds. Doedens gezien is.
Ben helemaal overtuigd dat in Job het engelen betreft, tegenstaande satan, de gevallen engel..

Dat geeft helemaal niet aan dat in Genesis het engelen zijn. Zoals ik al eerder zei, we spreken nog van mensen als kinderen van God...
Plaats reactie