Habemus Papam (2025)

merel

Re: Habemus Papam (2025)

Bericht door merel »

Ik begrijp niet dat de verkiezing van een paus zoveel weerstand oproept terwijl de boeken van Benedictus over Jezus van Nazareth door zoveel reformatorische christenen worden gelezen.

Daarnaast denk ik dat er veel is wat ons bindt. Gisteren hoorde ik een Duitse non zeggen dat de Heilige Geest de keuze had geleid. Dus niet zomaar een stemming.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: 09 mei 2025, 08:48 Gisteren hoorde ik een Duitse non zeggen dat de Heilige Geest de keuze had geleid. Dus niet zomaar een stemming.
Middelijkerwijs natuurlijk. Want het feit dat hij geen voor iedereen bekend inhoudelijk profiel heeft, zijn taalvaardigheid en zijn internationale bekendheid worden als redenen gegeven waarom hij is gekozen.
En domme mensen denken dat het aan Trump ligt dat nu een Amerikaan is gekozen. Technisch gezien is hij natuurlijk een Zuid-Amerikaanse functionaris, dus de aanspraak 'eerste Noord-Amerikaan' vind ik maar zozo voor een Amerikaan met Zuid-Europese roots.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

merel schreef: 09 mei 2025, 08:48 Ik begrijp niet dat de verkiezing van een paus zoveel weerstand oproept terwijl de boeken van Benedictus over Jezus van Nazareth door zoveel reformatorische christenen worden gelezen.

Daarnaast denk ik dat er veel is wat ons bindt. Gisteren hoorde ik een Duitse non zeggen dat de Heilige Geest de keuze had geleid. Dus niet zomaar een stemming.
Was dat die vrouw in het NOS 8 uur journaal?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: 09 mei 2025, 08:48Daarnaast denk ik dat er veel is wat ons bindt. Gisteren hoorde ik een Duitse non zeggen dat de Heilige Geest de keuze had geleid. Dus niet zomaar een stemming.
En omdat een Duitse non dat zegt, is dat zo?

Ik heb veel respect voor Duitsers, maar Ik heb in ieder geval wel grote vraagtekens bij dat statement.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
refo

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef: 09 mei 2025, 09:03
merel schreef: 09 mei 2025, 08:48Daarnaast denk ik dat er veel is wat ons bindt. Gisteren hoorde ik een Duitse non zeggen dat de Heilige Geest de keuze had geleid. Dus niet zomaar een stemming.
En omdat een Duitse non dat zegt, is dat zo?

Ik heb veel respect voor Duitsers, maar Ik heb in ieder geval wel grote vraagtekens bij dat statement.
Wie zou de stemming dan geleid hebben?
J.C. Philpot

refo schreef: 09 mei 2025, 09:07Wie zou de stemming dan geleid hebben?
Daar heb ik geen kant en klaar antwoord op.

Maar het verbaast me dat je soms ziet dat mensen die kritisch zijn als het gaat om Gods leiding bij het aannemen van beroepen door Reformatorische predikanten, juist overtuigd zijn bij Gods leiding bij de verkiezing van een nieuwe "Zijne Heiligheid" (zo laat hij zichzelf aanspreken) en "plaatsbekleder van Jezus Christus" (zo laat hij zichzelf noemen).

Of eigenlijk verbaast het me ook niet zo.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 09 mei 2025, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Als we zo de gebeurtenissen in de wereld en in de kerk bezien, dan moeten we toch denken dat we in een tijd leven waarin we ook kunnen verwachten dat zich de antichrist zal gaan openbaren. Ik heb veel lovende woorden gehoord en veel blijde en lachende mensen gezien. Maar het lijkt erop dat niemand zich nog bewust is wat het zal zijn als zich de antichrist zal openbaren. Is dat de paus? In elk geval is hij een antichrist, omdat hij zich zaken aanmatigt die geen mens toekomen. Onderzoek eens wat onze vaderen aangaande de Roomse kerk hebben gezegd. Laat het ons tot waarschuwing zijn.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: 09 mei 2025, 09:13

Maar het verbaast me dat je soms ziet dat mensen die kritisch zijn als het gaat om Gods leiding bij het aannemen van beroepen door Reformatorische predikanten, juist overtuigd zijn bij Gods leiding bij de verkiezing van een nieuwe "Zijne Heiligheid" (zo laat hij zichzelf aanspreken) en "plaatsbekleder van Jezus Christus" (zo laat hij zichzelf noemen).

Het klopt dat ik sceptisch ben over het aannemen en roeping inzake beroepen. Ik denk inderdaad dat menselijke overwegingen een grote rol spelen.

Het verbaast mij wel dat degene die grote waarde hechten aan de roeping en het werk van de Heilige Geest dit blijkbaar alleen vinden gelden binnen de kerken van hun voorkeur.
J.C. Philpot

-DIA- schreef: 09 mei 2025, 09:15 Als we zo de gebeurtenissen in de wereld en in de kerk bezien, dan moeten we toch denken dat we in een tijd leven waarin we ook kunnen verwachten dat zich de antichrist zal gaan openbaren. Ik heb veel lovende woorden gehoord en veel blijde en lachende mensen gezien. Maar het lijkt erop dat niemand zich nog bewust is wat het zal zijn als zich de antichrist zal openbaren. Is dat de paus? In elk geval is hij een antichrist, omdat hij zich zaken aanmatigt die geen mens toekomen. Onderzoek eens wat onze vaderen aangaande de Roomse kerk hebben gezegd. Laat het ons tot waarschuwing zijn.
Dat ben ik met u eens.

Als de antichrist zich openbaart, zal het merendeel van de christenheid (en ook van onze gezindte) hem achternalopen.

2 Thessalonicensen 2
9 Hem, zeg ik, wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht, en tekenen, en wonderen der leugen;
10 En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen, die verloren gaan; daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden.
11 En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven;

We moeten niet te snel denken dat dat bij ons persoonlijk wel mee zal vallen. Tot ons allen komt de opdracht om te waken.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef: 09 mei 2025, 09:13

Ik denk dat in beide processen menselijke factoren belangrijk zijn, maar dat ondertussen de mensen niet alleen de dienst uitmaken.
J.C. Philpot

merel schreef: 09 mei 2025, 09:20Het verbaast mij wel dat degene die grote waarde hechten aan de roeping en het werk van de Heilige Geest dit blijkbaar alleen vinden gelden binnen de kerken van hun voorkeur.
Correctie: de kerken die Gods Woord als enige fundament belijden, en het evangelie van vrije genade verkondigen. Dat is breder dan de kerken van mijn voorkeur (namelijk de Reformatorische kerken). En dan met name in hen die door Gods Geest van dood levend gemaakt zijn. Een onwedergeborene wordt namelijk door andere geesten geleidt. Al gaat er niets buiten Gods voorzienig bestel om.

George Whitefield
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Waarom noemden de reformatoren de paus de antichrist?

Juist afgelopen dinsdag kwam dit artikel langs:
https://drpdevries.com/2025/05/06/waaro ... ntichrist/

...Als Leo XIII Luther excommuniceert (het meest sprekende voorbeeld van misbruik van kerkelijke tucht) hoort Luther in de over hem uitgesproken banvloek niet de stem van Christus maar van de antichrist. Op de rijksdag van Worms kwam naar voren dat Luther zich ondanks de pauselijke banbul een vrij man wist die stond in de vrijheid van Christus. Zijn geweten was gevangen in het Woord van God...
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
-DIA-

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef: 09 mei 2025, 09:21
-DIA- schreef: 09 mei 2025, 09:15 Als we zo de gebeurtenissen in de wereld en in de kerk bezien, dan moeten we toch denken dat we in een tijd leven waarin we ook kunnen verwachten dat zich de antichrist zal gaan openbaren. Ik heb veel lovende woorden gehoord en veel blijde en lachende mensen gezien. Maar het lijkt erop dat niemand zich nog bewust is wat het zal zijn als zich de antichrist zal openbaren. Is dat de paus? In elk geval is hij een antichrist, omdat hij zich zaken aanmatigt die geen mens toekomen. Onderzoek eens wat onze vaderen aangaande de Roomse kerk hebben gezegd. Laat het ons tot waarschuwing zijn.
Dat ben ik met u eens.

Als de antichrist zich openbaart, zal het merendeel van de christenheid (en ook van onze gezindte) hem achternalopen.

2 Thessalonicensen 2
9 Hem, zeg ik, wiens toekomst is naar de werking des satans, in alle kracht, en tekenen, en wonderen der leugen;
10 En in alle verleiding der onrechtvaardigheid in degenen, die verloren gaan; daarvoor dat zij de liefde der waarheid niet aangenomen hebben, om zalig te worden.
11 En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven;

We moeten niet te snel denken dat dat bij ons persoonlijk wel mee zal vallen. Tot ons allen komt de opdracht om te waken.
Laten ook de woorden overdenken wat het is "een kracht der dwaling". Ik denk dat dit een van de zwaarste oordelen is waarmee de Heere een mens persoonlijk, of een land of volk of een kerk kan bezoeken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Floppy

Bericht door Floppy »

Vrouwke schreef: 09 mei 2025, 09:30 Waarom noemden de reformatoren de paus de antichrist?

Juist afgelopen dinsdag kwam dit artikel langs:
https://drpdevries.com/2025/05/06/waaro ... ntichrist/

...Als Leo XIII Luther excommuniceert (het meest sprekende voorbeeld van misbruik van kerkelijke tucht) hoort Luther in de over hem uitgesproken banvloek niet de stem van Christus maar van de antichrist. Op de rijksdag van Worms kwam naar voren dat Luther zich ondanks de pauselijke banbul een vrij man wist die stond in de vrijheid van Christus. Zijn geweten was gevangen in het Woord van God...
Even voor de goede orde, dat moet Leo X zijn, niet XIII. Beetje vreemde fout van De Vries.
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: 09 mei 2025, 09:25
merel schreef: 09 mei 2025, 09:20Het verbaast mij wel dat degene die grote waarde hechten aan de roeping en het werk van de Heilige Geest dit blijkbaar alleen vinden gelden binnen de kerken van hun voorkeur.
Correctie: de kerken die Gods Woord als enige fundament belijden, en het evangelie van vrije genade verkondigen. Dat is breder dan de kerken van mijn voorkeur (namelijk de Reformatorische kerken). En dan met name in hen die door Gods Geest van dood levend gemaakt zijn. Een onwedergeborene wordt namelijk door andere geesten geleidt. Al gaat er niets buiten Gods voorzienig bestel om.
Ik denk dat je later in de hemel verbaasd zal zijn hoeveel andersdenkenden, waaronder Rooms Katholieken, daar aanwezig zullen zijn.
Laatst gewijzigd door merel op 09 mei 2025, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie