RD-onderzoek Malawi

Henk J

Re: Erdee

Bericht door Henk J »

Charles schreef: 22 nov 2024, 11:18 Het is me nogal een artikelenserie. Het duizelt me gewoon na dat tweede artikel. Zo ontzaglijk veel lessen uit trekken. Laat deze artikelenserie maar een steen in de vijver zijn.

Ik moet nog wel even wennen. Hier op het forum krijg je een tik op je vingers als je voor een dominee z'n naam het 'ds' weglaat. In deze artikelen gaan er een paar flink over de knie (terecht overigens).
In je eerste bericht over deze serie dacht je dat er geen nieuws uit kwam maar dat blijkt anders te liggen. Overigens schrijft het RD keurig ds. bij elke dominee. Het artikel is stevig, maar dat komt door de citaten van Verwoerd, niet dat er een sensatietoon in het artikel zit. Vond ik gisteren met name bij de afsluiting wel, dat zie ik nu gelukkig niet.
Charles

Bericht door Charles »

Nou, geen nieuws uit kwam.. meer of je dit zo moet willen beschrijven. Maar als dit een opscherper is en soortgelijke mistanden gaat voorkomen dat is dat deze serie meer dan waard.
DDD

Bericht door DDD »

Maar waarom zou je dit niet beschrijven? Dit soort dingen zijn er ook in andere besturen, en als je niet uitkijkt ook in synodes en deputaatschappen.

Heerschappij voeren zit de mens van nature in het bloed, en domheid is ook aangeboren.

Ik vind het wel goed. Want in veel gevallen zijn de gevolgen niet zo ernstig, al kunnen er ook hele gemeenten halveren door zulk optreden. Maar in dit geval zijn de gevolgen wél ernstig. Gods naam wordt erdoor gelasterd. Niet door deze artikelen, maar door het machtsmisbruik.

Overigens zit ik zelf ook in twee besturen, en ik begrijp heel goed dat als je in vijf dergelijke vrijwilligersbesturen zit, je dit soort dingen echt niet allemaal kunt managen. Dat is vrijwel onmogelijk.
Job

Bericht door Job »

Het is ook wel weer zo dat we niet moeten willen weten hoe de worst gemaakt wordt. Reformatorische worst zou ordentelijk gemaakt moeten worden, maar het is wel evident dat een bestuur nu eenmaal staat in een weerbarstige realiteit. Dat gezegd hebbend, wil ik nogmaals mijn respect uitspreken voor het RD, dat ze dit aandurven. Dat is echt moedig. De naam van ds. Heemskerk loopt bijvoorbeeld averij op, terwijl een dochter van hem een best belangrijke positie heeft bij het Erdee als hoofdredacteur van Terdege. Zomaar een klein linkje wat het allemaal niet makkelijk zal maken.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Het leert mij vooral dat de oude mens (te) vaak boven ligt, helaas.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Ik zit het met verbijstering te lezen. En ondanks dat de oude mens te vaak boven ligt, zou ik toch heel wat meer boetekleed reacties hebben verwacht. Een ds die niet verder komt met : was slordig, of de ander ik heb geen herinneringen en ik kan ook wel uitspraken van anderen noemen.... geven mij niet echt de verwachting dat er iets geleerd is.
En wordt er hulp aan de " slachtoffers" geboden? Ook al is het 7000 km weg?
DDD

Bericht door DDD »

Het is misschien erg, maar ik ben totaal niet verbaasd.
windorgel

Bericht door windorgel »

Ik vind de insteek van het RD goed en moedig. Er is nl voor stichtingen in onze kring zeker lering uit te trekken. De dekmantel der liefde icm dominante predikanten is, alle goede bedoelingen ten spijt, geen garantie voor goed bestuur en objectief toezicht. Ik denk dat op dat punt de laatste ca 10 jaren al best e.e.a. is verbeterd in diverse stichtingen, maar nog echt niet overal.
In onze kring zie je ook vaak dat dezelfde personen (die elkaar onderling kennen) verschillende rollen hebben die elkaar ergens weer raken. De directeur van school x is ook toezichthouder bij school y en ambtsdrager in gemeente z, en tenslotte nog lid van één of meer commissies of stichtingen.
Aandacht voor de misstanden die hierdoor kunnen ontstaan is wat mij betreft echt goed. Voor (familie van) betrokkenen is het wel heftig.
DDD

Bericht door DDD »

Dat inderdaad. Er zijn zóveel dwarsverbanden, dat zorgvuldig besturen in sommige constellaties vrijwel alleen voor volmaakte mensen mogelijk is.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 22 nov 2024, 17:49 Dat inderdaad. Er zijn zóveel dwarsverbanden, dat zorgvuldig besturen in sommige constellaties vrijwel alleen voor volmaakte mensen mogelijk is.
Maar juist al die dwarsverbanden maken dit onderzoekswerk voor het RD ook sluipen door een mijnenveld. Iedere lezer kent wel één of meer van betrokkenen, en soms ook nog met een geestelijke lading. Ik heb deze week niet al te vriendelijk gereageerd op "Staphorst", maar dit vind ik echt wel klasse. Vooral dat ze het aandurven.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
DDD schreef: 22 nov 2024, 17:49 Dat inderdaad. Er zijn zóveel dwarsverbanden, dat zorgvuldig besturen in sommige constellaties vrijwel alleen voor volmaakte mensen mogelijk is.
Maar juist al die dwarsverbanden maken dit onderzoekswerk voor het RD ook sluipen door een mijnenveld. Iedere lezer kent wel één of meer van betrokkenen, en soms ook nog met een geestelijke lading. Ik heb deze week niet al te vriendelijk gereageerd op "Staphorst", maar dit vind ik echt wel klasse. Vooral dat ze het aandurven.
Waarom vind het het zo klasse dat ze het aandurven? Wat kunnen de represailles zijn? Heel goed dat de structuren en dominantie bloot komen te liggen. Maar waarom zouden ze dat niet aandurven?

Het geschetste beeld is in-en-in triest. En persoonlijk vind ik het ook erg lastig. Predikanten die op onze preekstoel staan en dan dit waarbij ik het altijd moeilijk vind om dit soort zaken uit mijn gedachten te houden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Job

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 22 nov 2024, 18:15
Job schreef:
Waarom vind het het zo klasse dat ze het aandurven? Wat kunnen de represailles zijn? Heel goed dat de structuren en dominantie bloot komen te liggen. Maar waarom zouden ze dat niet aandurven?

Het geschetste beeld is in-en-in triest. En persoonlijk vind ik het ook erg lastig. Predikanten die op onze preekstoel staan en dan dit waarbij ik het altijd moeilijk vind om dit soort zaken uit mijn gedachten te houden.
Omdat het hen ongetwijfeld bijzonder kwalijk zal worden genomen. En als refo's je iets kwalijk nemen, dan ben je meestal nog niet jarig.
DDD

Bericht door DDD »

Toch kan ik mij niet zo goed voorstellen dat iemand je dit kwalijk neemt. Ook met een klein beginsel van nieuwe gehoorzaamheid moet je het belang hiervan toch wel onderkennen?
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 22 nov 2024, 18:30 Toch kan ik mij niet zo goed voorstellen dat iemand je dit kwalijk neemt. Ook met een klein beginsel van nieuwe gehoorzaamheid moet je het belang hiervan toch wel onderkennen?
Tja, je ziet wat één van de betrokkenen zegt: "erg" dat het RD dit plaatst.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 22 nov 2024, 14:27 Maar waarom zou je dit niet beschrijven? Dit soort dingen zijn er ook in andere besturen, en als je niet uitkijkt ook in synodes en deputaatschappen.

Heerschappij voeren zit de mens van nature in het bloed, en domheid is ook aangeboren.

Ik vind het wel goed. Want in veel gevallen zijn de gevolgen niet zo ernstig, al kunnen er ook hele gemeenten halveren door zulk optreden. Maar in dit geval zijn de gevolgen wél ernstig. Gods naam wordt erdoor gelasterd. Niet door deze artikelen, maar door het machtsmisbruik.

Overigens zit ik zelf ook in twee besturen, en ik begrijp heel goed dat als je in vijf dergelijke vrijwilligersbesturen zit, je dit soort dingen echt niet allemaal kunt managen. Dat is vrijwel onmogelijk.
Redelijk eens. Je benoemt alleen niet dat ook het misbruik jarenlang kon doorgaan. Ik vond dit tweede artikel toch wel verbijsterend terwijl ik echt wel bekent ben met bestuurlijk geklungel in kerkelijke kring. Maar dat bleef zonder ernstige gevolgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie