Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

PVV
21
50%
VVD
13
31%
GL-PvdA
4
10%
NSC
1
2%
Een andere partij
0
Geen stemmen
Weet ik niet
3
7%
 
Totaal aantal stemmen: 42

HHR
Berichten: 1054
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door HHR »

Zeeuw schreef: 22 nov 2023, 08:40
HHR schreef: 22 nov 2023, 08:38
elbert schreef: 22 nov 2023, 08:24
TSD schreef: 21 nov 2023, 19:00Zonder PVV en GL/PvdA is een kabinet waarschijnlijk nauwelijks te vormen, dan moet je uit in totaal 90-95 zetels een kabinet vormen met 75+ en dat met partijen aan beide kanten van het spectrum, lijkt me onmogelijk. Dus als het zo gaat worden zoals het lijkt dan is een kabinet met PVV óf GL/PvdA zo goed als onvermijdelijk.
Als ik naar de laatste peilingen kijk, dan is er een strategische vlucht van kiezers uit het midden naar de flanken met aan de ene kant rechtse kiezers die naar de PVV gaan en linkse die zich bij GL/PvdA voegen. De afkeer tussen links en rechts is groot.
Ik geloof niet dat Wilders premier kan worden omdat meerdere partijen hem uitsluiten. Hooguit is een gedoogconstructie zoals in het kabinet Rutte 1 een optie, maar of iedereen daar trek in heeft?
Daarom zou het me niets verbazen als er een kabinet komt met daarin VVD, GL/PvdA en ook bijv. NSC, D66 en CDA. Dat is een beetje van alles wat, behalve de PVV, wat ervoor zorgt dat een groot deel van de kiezers zich opnieuw buitenspel voelt gezet en helemaal als de PVV de grootste wordt.
Overigens zal de formatie naar zo'n coalitie weer lang zijn en denk ik ook niet dat die een lang leven beschoren zal zijn. Het is allemaal weinig stabiel.
Als PVV vandaag de grootste wordt en niet mee mag doen, dan verwacht ik snel nieuwe verkiezingen waar PVV zo groot wordt dat ze het alleen kunnen doen.
Haha, er zitten niet alleen bonen in je koffie begrijp ik?
Haha!
Nee valt mee ;) Maar zowel achterban van VVD, NSC en BBB vinden dat hij mee moet doen.
De proteststem zou dan nog groter kunnen zijn.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door Zeeuw »

HHR schreef: 22 nov 2023, 08:52
Zeeuw schreef: 22 nov 2023, 08:40
HHR schreef: 22 nov 2023, 08:38
elbert schreef: 22 nov 2023, 08:24 Als ik naar de laatste peilingen kijk, dan is er een strategische vlucht van kiezers uit het midden naar de flanken met aan de ene kant rechtse kiezers die naar de PVV gaan en linkse die zich bij GL/PvdA voegen. De afkeer tussen links en rechts is groot.
Ik geloof niet dat Wilders premier kan worden omdat meerdere partijen hem uitsluiten. Hooguit is een gedoogconstructie zoals in het kabinet Rutte 1 een optie, maar of iedereen daar trek in heeft?
Daarom zou het me niets verbazen als er een kabinet komt met daarin VVD, GL/PvdA en ook bijv. NSC, D66 en CDA. Dat is een beetje van alles wat, behalve de PVV, wat ervoor zorgt dat een groot deel van de kiezers zich opnieuw buitenspel voelt gezet en helemaal als de PVV de grootste wordt.
Overigens zal de formatie naar zo'n coalitie weer lang zijn en denk ik ook niet dat die een lang leven beschoren zal zijn. Het is allemaal weinig stabiel.
Als PVV vandaag de grootste wordt en niet mee mag doen, dan verwacht ik snel nieuwe verkiezingen waar PVV zo groot wordt dat ze het alleen kunnen doen.
Haha, er zitten niet alleen bonen in je koffie begrijp ik?
Haha!
Nee valt mee ;) Maar zowel achterban van VVD, NSC en BBB vinden dat hij mee moet doen.
De proteststem zou dan nog groter kunnen zijn.
Nee hoor. Wilders krijgt vooraf vaak sympathie, maar in het stemhokje blijkt het dan toch mee te vallen. Overigens mag hij van mij gerust mee regeren. Als hij Martin Bosma dan maar premier maakt.
Online
Bertiel
Berichten: 4736
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Bertiel »

in ieder geval kamervoorzitter
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HHR
Berichten: 1054
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door HHR »

Zeeuw schreef: 22 nov 2023, 08:57
HHR schreef: 22 nov 2023, 08:52
Zeeuw schreef: 22 nov 2023, 08:40
HHR schreef: 22 nov 2023, 08:38

Als PVV vandaag de grootste wordt en niet mee mag doen, dan verwacht ik snel nieuwe verkiezingen waar PVV zo groot wordt dat ze het alleen kunnen doen.
Haha, er zitten niet alleen bonen in je koffie begrijp ik?
Haha!
Nee valt mee ;) Maar zowel achterban van VVD, NSC en BBB vinden dat hij mee moet doen.
De proteststem zou dan nog groter kunnen zijn.
Nee hoor. Wilders krijgt vooraf vaak sympathie, maar in het stemhokje blijkt het dan toch mee te vallen. Overigens mag hij van mij gerust mee regeren. Als hij Martin Bosma dan maar premier maakt.
Liever Kamervoorzitter.
Hij is verreweg de beste.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door Zeeuw »

HHR schreef: 22 nov 2023, 08:59
Zeeuw schreef: 22 nov 2023, 08:57
HHR schreef: 22 nov 2023, 08:52
Zeeuw schreef: 22 nov 2023, 08:40 Haha, er zitten niet alleen bonen in je koffie begrijp ik?
Haha!
Nee valt mee ;) Maar zowel achterban van VVD, NSC en BBB vinden dat hij mee moet doen.
De proteststem zou dan nog groter kunnen zijn.
Nee hoor. Wilders krijgt vooraf vaak sympathie, maar in het stemhokje blijkt het dan toch mee te vallen. Overigens mag hij van mij gerust mee regeren. Als hij Martin Bosma dan maar premier maakt.
Liever Kamervoorzitter.
Hij is verreweg de beste.
Ja inderdaad, ik vind hem daarin zo briljant.
merel
Berichten: 10066
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 22 nov 2023, 09:02
HHR schreef: 22 nov 2023, 08:59
Zeeuw schreef: 22 nov 2023, 08:57
HHR schreef: 22 nov 2023, 08:52

Haha!
Nee valt mee ;) Maar zowel achterban van VVD, NSC en BBB vinden dat hij mee moet doen.
De proteststem zou dan nog groter kunnen zijn.
Nee hoor. Wilders krijgt vooraf vaak sympathie, maar in het stemhokje blijkt het dan toch mee te vallen. Overigens mag hij van mij gerust mee regeren. Als hij Martin Bosma dan maar premier maakt.
Liever Kamervoorzitter.
Hij is verreweg de beste.
Ja inderdaad, ik vind hem daarin zo briljant.
Ik ook! Ik vind hem al jaren de beste hierin.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Job »

MGG schreef: 22 nov 2023, 08:47 De 1e kamer maakt het er niet makkelijker op. NSC heeft daar 0 zetels en BBB 16.
Verder vraag ik mij af of de VVD en Pvda/GL zich kunnen schikken in een 2e rol.
Ik hoop op een minderheidskabinet en dat de rechtse partijen dan wat meer bereiken op het gebied van migratie.
Het zetelverloop en de peilingen van BBB leggen wel even pijnlijk bloot hoe losgeslagen Nederland is geraakt. De kiezer zweeft onrustig van de ene naar de andere hype. Het is met de kennis van nu bijna potsierlijk dat BBB ooit een premierskandidaat presenteerde. Zes tot tien zetels in de peilingen 🙄 Lijkt me voor Caroline van der Plas allemaal best lastig. Eerst op het paard getild, en nu?
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Mannetje
Berichten: 7889
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Mannetje »

Ze heeft wel ervaring met het boerenleven toch, dan weet je hoe een paard werkt ;)
-
Henk J
Berichten: 2657
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Henk J »

Job schreef: 22 nov 2023, 11:07 Het zetelverloop en de peilingen van BBB leggen wel even pijnlijk bloot hoe losgeslagen Nederland is geraakt. De kiezer zweeft onrustig van de ene naar de andere hype. Het is met de kennis van nu bijna potsierlijk dat BBB ooit een premierskandidaat presenteerde. Zes tot tien zetels in de peilingen 🙄 Lijkt me voor Caroline van der Plas allemaal best lastig. Eerst op het paard getild, en nu?
Ze denken zelf dat ze de peilingen ruim gaan verslaan, maar dat denken alle partijen. Doordat de PVV weer serieus wordt genomen zullen mensen geneigd zijn sneller daar weer op te stemmen denk ik, dat kan ten kostte gaan van de BBB. Opvallend trouwens dat er best nog wat zittende PVV-kamerleden zijn die niet op de PVV gaan stemmen. Beertema stemt BBB en Van Weerdenburg stemt BVNL.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9327
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door parsifal »

Job schreef: 22 nov 2023, 11:07
MGG schreef: 22 nov 2023, 08:47 De 1e kamer maakt het er niet makkelijker op. NSC heeft daar 0 zetels en BBB 16.
Verder vraag ik mij af of de VVD en Pvda/GL zich kunnen schikken in een 2e rol.
Ik hoop op een minderheidskabinet en dat de rechtse partijen dan wat meer bereiken op het gebied van migratie.
Het zetelverloop en de peilingen van BBB leggen wel even pijnlijk bloot hoe losgeslagen Nederland is geraakt. De kiezer zweeft onrustig van de ene naar de andere hype. Het is met de kennis van nu bijna potsierlijk dat BBB ooit een premierskandidaat presenteerde. Zes tot tien zetels in de peilingen 🙄 Lijkt me voor Caroline van der Plas allemaal best lastig. Eerst op het paard getild, en nu?
Inderdaad, dat krijg je ook met partijen zonder echte filosofie en te veel mensen die dat allemaal wel best vinden.
Partijen als SP, PvdA, D66, CDA, VVD (en mogelijk PVV) hebben een politieke filosofie (of zouden die kunnen hebben) en zijn wel te onderscheiden. Bij BBB is het toch wat populistischer en weet je niet echt wat ze bij de volgende verkiezingen nog belangrijk vinden.

Het kijken naar de grootste partij vind ik ook wat vertekenend. Als PVV 70 zetels halen and SP en PvdA/GL ieder 40, dan ligt het niet voor de hand om met PVV te gaan reageren. Ook als PvdA/GL straks net de grootste worden maar NSC, VVD, PVV samen meer dan 75 zetels halen is het niet perse logisch dat Timmermans premier wordt. (Al heeft NSC met een CDA-ideologie natuurlijk wel de mogelijkheid om naar links te bewegen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
elbert
Berichten: 1348
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door elbert »

MGG schreef: 22 nov 2023, 08:47 De 1e kamer maakt het er niet makkelijker op. NSC heeft daar 0 zetels en BBB 16.
Verder vraag ik mij af of de VVD en Pvda/GL zich kunnen schikken in een 2e rol.
Ik hoop op een minderheidskabinet en dat de rechtse partijen dan wat meer bereiken op het gebied van migratie.
Juist omdat BBB een groot aantal zetels in de Eerste Kamer heeft en een natuurlijke partner van NSC is, denk ik dat beide partijen grote kans maken om samen aan een kabinet deel te nemen. Zelfs al krijgt BBB vandaag maar een zetel of 5 a 6, dan nog is het een flinke machtsfactor in Den Haag.
Chrisje72
Berichten: 1498
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wie word de grootste partij?

Bericht door Chrisje72 »


HHR schreef:Ik had gehoopt op NSC als grootste. Maar ik ben ook bang dat PVV de grootste wordt. (Al is mijn angst voor PvdA GL als grootste partij nog groter.)
Maar ik vermoed dat PVV het nu nipt gaat winnen.

.
Als je dat hoopt dan heb je er toch zeker ook wel aan bijgedragen?

Het programma van NSC sprak me wel aan, maar het gedraai van Omtzigt van de laatste weken stond me tegen. Dingen die hij anderen verweet zelf ook doen, ik wil geen premier worden en heb geen idee wie wel, of ik wil het misschien toch wel .. ik vond het niet zo geloofwaardig meer. En denk dat het hem kiezers gekost heeft.

Mannetje
Berichten: 7889
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Mannetje »

PVV dus...
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10668
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Ad Anker »

Tjonge. Ik vind dit best lastig.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Welke partij wordt de grootste (volgens jou)?

Bericht door Psalm »

Psalm schreef: 18 nov 2023, 23:27 Ik hoop dat Wilders wint. Zou grappig zijn.
:)
Plaats reactie