DDD schreef: ↑08 nov 2023, 09:07
Dat is nog niet eens het enige punt. Als je slim bent, hoef je bij veel studies geen 30 uur te besteden om een zes te halen. Even los van het feit dat het een schande is dat sommige studies zo simpel zijn, is het mijns inziens niet behoorlijk dat een student dan ook maar weinig doet. Je kunt ook gaan voor een acht, of zoals de catechismus het zegt: zo getrouw als de engelen in de hemel.
Daarmee ben je in ieder geval ook niet mede verantwoordelijk voor de mijns inziens schandalige niveaudaling in het Nederlandse onderwijsstelsel, die deels komt doordat leerlingen en studenten zich slecht kunnen concentreren en deels ook doordat docenten veel te bang zijn om afbreuk te doen aan de kansengelijkheid.
Maar kansengelijkheid is niet hetzelfde als onderscheid in inzicht en kennis wegwissen.
Mee eens. Hard werken wordt al vanaf de lagere school gedemotiveerd. Mijn oudste twee hebben dyslexie en werken, zonder dat zij op enige wijze hierbij geholpen worden met systemen en extra tijd, hard voor hun VWO. De lagere school zei dat zij er dan maar niet aan moesten beginnen en een niveau lager moesten instromen. Dan demotiveer je m.i. een kind dat wel de capaciteit heeft. Dat zij door het harde weken voor school minder tijd hebben om daarnaast nog (vele) uren te werken, vinden wij niet erg. Dan betalen wij wat meer. de vrije tijd die zij hebben mag dan ook gevuld worden met sporten en sociale contacten.
Dat op scholen een niveaudaling is, is volop te zien. In groep 8 staan bv. boeken zoals 'de waanzinnige boomhut'en 'dagboek van een muts/loser' met veel plaatjes en grote letters. Ook dat stimuleert weinig tot lezen en taalontwikkeling