Re: Een meervoudig huwelijk?!
Geplaatst: 01 apr 2023, 11:50
Ik kan de rol van de ouders moeilijk terugvinden in 1 Korinthe 7 Valcke?Valcke schreef: ↑01 apr 2023, 09:25Het gaat er mij om dat een huwelijk Bijbels genormeerd is. Het is geen product van mensen. Mensen dienen in hun keuzes daaraan onderworpen te zijn. Wanneer er uitzicht is op een Bijbels genormeerd huwelijk, dienen ouders daartegen geen belemmeringen op te werpen. Wanneer dat perspectief er niet is zouden ouders hun toestemming moeten onthouden, ook wanneer er ongeoorloofde gemeenschap gemeenschap geweest is (wat de casus was). Ik weet wel dat dit tegenwoordig niet geldt en hopeloos ouderwets is, maar het gaat erom wat overeenkomstig Gods Woord is. Ook in 1 Korinthe 7 zien we eea overigens duidelijk terug, inclusief de rol van de ouders. Het is dus ook NT-isch en geldig voor onze tijd.
Vs. 36-37, zie ook kt. 70: 'Hij spreekt eigenlijk van ouders of voogden, waaronder de maagden staan.'Zeeuw schreef: ↑01 apr 2023, 12:29Ik kan de rol van de ouders moeilijk terugvinden in 1 Korinthe 7 Valcke?Valcke schreef: ↑01 apr 2023, 09:25Het gaat er mij om dat een huwelijk Bijbels genormeerd is. Het is geen product van mensen. Mensen dienen in hun keuzes daaraan onderworpen te zijn. Wanneer er uitzicht is op een Bijbels genormeerd huwelijk, dienen ouders daartegen geen belemmeringen op te werpen. Wanneer dat perspectief er niet is zouden ouders hun toestemming moeten onthouden, ook wanneer er ongeoorloofde gemeenschap gemeenschap geweest is (wat de casus was). Ik weet wel dat dit tegenwoordig niet geldt en hopeloos ouderwets is, maar het gaat erom wat overeenkomstig Gods Woord is. Ook in 1 Korinthe 7 zien we eea overigens duidelijk terug, inclusief de rol van de ouders. Het is dus ook NT-isch en geldig voor onze tijd.
Ah, dank.Valcke schreef: ↑01 apr 2023, 12:42Vs. 36-37, zie ook kt. 70: 'Hij spreekt eigenlijk van ouders of voogden, waaronder de maagden staan.'
(Ik weet dat sommige vertalingen anders vertalen, maar dat is m.i. echt onjuist. Zie de verklaring van dr. Grosheide.)
Dit blijkt ook uit vs. 39. Een weduwe is vrij om te trouwen met wie zij wil, maar alleen in de Heere.
Daar gaat het om een weduwe; dat impliceert dat een (jonge) vrouw die geen weduwe is, nog onder de ouders of voogden staat en dus de ouderlijke toestemming (in beginsel) nodig heeft.
Als je de historische context bekijkt, zou je zeggen dat het hier gaat om jonge vrouwen rond 12-14 jaar. Paulus richt zich hier op een speciaal geval van ongetrouwde meisjes die nog niet onder voogdij vandaan waren gekomen (en daarom toestemming nodig hebben van hun voogd of vader) om te trouwen. Slaven, castraten, jongens onder de 14 en meisjes onder de 12 hadden niet het recht om te trouwen. Vanaf de eerste eeuw v. Chr. werd een vrij huwelijk gebruikelijk, waarbij de vrouw haar eigen rechten kreeg. Maar meisjes bleven wel onder voogdij staan totdat ze volwassen waren. (Christen)meisjes in slavernij mochten echter niet trouwen onder het Romeinese recht, omdat als seksobjecten werden gebruikt door hun meesters. Ze mocht wel gedoopt worden als ze geen andere mannen had dan hun "ene baas". Dat maakt dat hier in de tekst gaat om jonge dochters van vrije burgers. 21-25. Check: Women's Life in Greece and Rome.Valcke schreef: ↑01 apr 2023, 12:42Vs. 36-37, zie ook kt. 70: 'Hij spreekt eigenlijk van ouders of voogden, waaronder de maagden staan.'Zeeuw schreef: ↑01 apr 2023, 12:29Ik kan de rol van de ouders moeilijk terugvinden in 1 Korinthe 7 Valcke?Valcke schreef: ↑01 apr 2023, 09:25Het gaat er mij om dat een huwelijk Bijbels genormeerd is. Het is geen product van mensen. Mensen dienen in hun keuzes daaraan onderworpen te zijn. Wanneer er uitzicht is op een Bijbels genormeerd huwelijk, dienen ouders daartegen geen belemmeringen op te werpen. Wanneer dat perspectief er niet is zouden ouders hun toestemming moeten onthouden, ook wanneer er ongeoorloofde gemeenschap gemeenschap geweest is (wat de casus was). Ik weet wel dat dit tegenwoordig niet geldt en hopeloos ouderwets is, maar het gaat erom wat overeenkomstig Gods Woord is. Ook in 1 Korinthe 7 zien we eea overigens duidelijk terug, inclusief de rol van de ouders. Het is dus ook NT-isch en geldig voor onze tijd.
(Ik weet dat sommige vertalingen anders vertalen, maar dat is m.i. echt onjuist. Zie de verklaring van dr. Grosheide.)
Dit blijkt ook uit vs. 39. Een weduwe is vrij om te trouwen met wie zij wil, maar alleen in de Heere.
Daar gaat het om een weduwe; dat impliceert dat een (jonge) vrouw die geen weduwe is, nog onder de ouders of voogden staat en dus de ouderlijke toestemming (in beginsel) nodig heeft.
En de predikant die nu voor de rechter staat zal ook van overtuiging zijn dat kinderen gekastijd moet worden. M.a.w. je analyse m.b.t. het huwelijk is anachronistisch.Valcke schreef: ↑01 apr 2023, 17:53 Dit is allemaal speculatie wat mij betreft. Paulus maakt duidelijk dat kinderen, en in het bijzonder dochters, een huwelijk alleen kunnen aangaan met toestemming. Voor weduwen geldt dat niet. Zij stonden onder hun man, maar keren niet terug onder het gezag van de ouders. Paulus spreekt niet over leeftijden, maar generiek. Dit heeft trouwens niets met uithuwelijken te maken, maar inderdaad met bescherming en zorg.
Een ander voorbeeld is het huwelijk van Izaäk en Rebekka. Ook daar had de vader een rol. En Izaäk was al veertig jaar, nota bene. Idem kreeg Jakob een raad van zijn vader en moeder. Ook dat heeft niets met uithuwelijken te maken, maar wel met het eren van de ouders ook in zaken van het huwelijk.
Betreffende de predikant, dit heeft toch niets met deze discussie te maken.Ambtenaar schreef: ↑01 apr 2023, 18:10En de predikant die nu voor de rechter staat zal ook van overtuiging zijn dat kinderen gekastijd moet worden. M.a.w. je analyse m.b.t. het huwelijk is anachronistisch.Valcke schreef: ↑01 apr 2023, 17:53 Dit is allemaal speculatie wat mij betreft. Paulus maakt duidelijk dat kinderen, en in het bijzonder dochters, een huwelijk alleen kunnen aangaan met toestemming. Voor weduwen geldt dat niet. Zij stonden onder hun man, maar keren niet terug onder het gezag van de ouders. Paulus spreekt niet over leeftijden, maar generiek. Dit heeft trouwens niets met uithuwelijken te maken, maar inderdaad met bescherming en zorg.
Een ander voorbeeld is het huwelijk van Izaäk en Rebekka. Ook daar had de vader een rol. En Izaäk was al veertig jaar, nota bene. Idem kreeg Jakob een raad van zijn vader en moeder. Ook dat heeft niets met uithuwelijken te maken, maar wel met het eren van de ouders ook in zaken van het huwelijk.
Ik probeer juist te ontkrachten dat het speculatie is, door mijn tekst met verschillende historische bronnen en wetten uit de Romeinse tijd te onderbouwen. Ik kan een stapje in jouw richting doen door te zeggen dat deze historische context geen direct bewijs is van de leeftijd van de meisjes waar Paulus het over heeft. Het kan zijn dat Paulus een andere leeftijdsgrens hanteert, namelijk de Joodse. Door verschillende bronnen te onderzoeken krijg je een zo volledig mogelijk beeld toch?Valcke schreef: ↑01 apr 2023, 17:53 Dit is allemaal speculatie wat mij betreft. Paulus maakt duidelijk dat kinderen, en in het bijzonder dochters, een huwelijk alleen kunnen aangaan met toestemming. Voor weduwen geldt dat niet. Zij stonden onder hun man, maar keren niet terug onder het gezag van de ouders. Paulus spreekt niet over leeftijden, maar generiek. Dit heeft trouwens niets met uithuwelijken te maken, maar inderdaad met bescherming en zorg.
Een ander voorbeeld is het huwelijk van Izaäk en Rebekka. Ook daar had de vader een rol. En Izaäk was al veertig jaar, nota bene. Idem kreeg Jakob een raad van zijn vader en moeder. Ook dat heeft niets met uithuwelijken te maken, maar wel met het eren van de ouders ook in zaken van het huwelijk.
Ik ook - en daar had ik het ook over. Maar ik neem wel afstand van de geluiden van anderen die dit allemaal voor 100% cultureel bepaald en tijdgebonden achten. Hoewel de dingen niet precies zo gaan qua omstandigheden als bij Izak en Rebekka, of bij de apostel Paulus, acht ik het zeker wezenlijk dat ook de ouders betrokken zijn bij de keuze van de huwelijkspartner. Deze les mág niet alleen uit de Schrift getrokken worden, maar móét ook daaruit getrokken worden.