De kleding van een predikant

Christen
Berichten: 776
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Christen »

Het maakt mij niet uit wat een predikant draagt. Zolang het eerbaar is.. dus geen zweetplekken etc. Maar als predikant zelf waarde hecht aan bepaalde kleding.. nou vooral aandoen, zou ik zeggen.

In het Oude Testament had kleding echt betekenis. Zelfs de kleuren verwezen naar de Heere Jezus. Dan had ik de voorschriften in de Bijbel gevolgd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Apologeet »

Christen schreef:Het maakt mij niet uit wat een predikant draagt. Zolang het eerbaar is.. dus geen zweetplekken etc. Maar als predikant zelf waarde hecht aan bepaalde kleding.. nou vooral aandoen, zou ik zeggen.

In het Oude Testament had kleding echt betekenis. Zelfs de kleuren verwezen naar de Heere Jezus. Dan had ik de voorschriften in de Bijbel gevolgd.
Als het 40° is neem ik het de predikant niet kwalijk als ie zweetplekken heeft.
Ik heb eens een preek gezien die gehouden werd in Texas.
Het was daar zo heet dat de predikant constant stond te prediken met een doek om het zweet weg te vegen.
In extreme gevallen is dat menselijk.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10465
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: De kleding van een predikant

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Apologeet schreef:
Bruna schreef:
Apologeet schreef:Hoe komt het dat in sommige 3FVE-kerken de predikant gewaad met stola draagt (zoals mijn PKN-kerk) en in andere slecht een (donker) pak?
Er is verschil tussen slechts een donker pak en een slecht donker pak.
Is het een ongeschreven regel dat dat zwart moet zijn of mogen andere donkere kleuren ook?
Naasr zwart mag donkerzwart ook. :OO3
Afbeelding dat vind ik best een "dingetje"; je hebt goedkoop zwart en mooi zwartAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Mistig »

Ooit was er een kerkenraad aan de linkerflank van de gergem waar de hele kerkenraad in jacquet met grijze streepjesbroek droeg. Helaas hebben ze dat los gelaten. Dat was toch wel erg mooi.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 29023
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleding van een predikant

Bericht door DDD »

Waar was dat? Ik zag zojuist dat bij ds. Kattenberg op Gergeminfo slechts zijn stropdas te zien is :D

Geen idee waarom maar vond het in dit kader wel erg grappig.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Apologeet »

Hoe valt zwart met krijtstreep hier in de smaak?
MGG
Berichten: 3714
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleding van een predikant

Bericht door MGG »

Apologeet schreef:Hoe valt zwart met krijtstreep hier in de smaak?
Bij mij slecht. Ik vind zwart, donker blauw of donker grijs het mooist. Overigens niet alleen bij pakken. Streepjes of ruitjes op kleding is niet mijn ding.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1929
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Ararat »

Is het wel ok eigenlijk, dat men als (pas beginnend) ambtsdrager al een paar honderd euro lichter is voor niets meer dan een redelijk recent ontstane traditie?
merel
Berichten: 10063
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: De kleding van een predikant

Bericht door merel »

Orchidee schreef:
huisman schreef:
Naasr zwart mag donkerzwart ook. :OO3
Afbeelding dat vind ik best een "dingetje"; je hebt goedkoop zwart en mooi zwartAfbeelding
Ararat schreef:Is het wel ok eigenlijk, dat men als (pas beginnend) ambtsdrager al een paar honderd euro lichter is voor niets meer dan een redelijk recent ontstane traditie?
Deze twee post hebben m.i. wel samenhang. Je hebt inderdaad mooi zwart en goedkoop ( beetje glanzend) zwart. Allee vind ik niet dat je iemand op kosten mag jagen. De meeste mannen hebben wel een donkerblauw pak in de kast hangen. Ik zou zeggen dat je dat wel aan mag trekken. En bij ons zie ik ook regelmatig grijze pakken.
Zeeuw
Berichten: 11781
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef:
Tiberius schreef:
Bruna schreef:Vind het ontzettend slordig al die verschillende (kleuren) stropdassen.
Daarom lijkt alles zwart het makkelijkst.
Kan je een foto van je tuin uploaden? Alle kleuren zijn geschapen, behalve zwart en wit, want dat zijn geen kleuren.
Er staan in ieder geval geen stropdassen en zwarte pakken in mijn tuin.
Ik snap niet wat dit er mee te maken heeft.
Haha, echt niet? Het zou wat wezen. Paar van die poppen op een rij, netjes in pak, stropdasje aan. :)
Mannetje
Berichten: 7885
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Mannetje »

Ararat schreef:Is het wel ok eigenlijk, dat men als (pas beginnend) ambtsdrager al een paar honderd euro lichter is voor niets meer dan een redelijk recent ontstane traditie?
Zo nu en dan heb je toch nieuwe kleren nodig voor de zondag, dan wordt de aankoop hooguit wat naar voren gehaald. Ik zou niet aanraden om in de periode dat je weet dat je kandidaat staat nog even gauw nieuwe zondagse kleren te kopen die je niet in het ambt zou dragen.
-
merel
Berichten: 10063
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kleding van een predikant

Bericht door merel »

Mannetje schreef:
Ararat schreef:Is het wel ok eigenlijk, dat men als (pas beginnend) ambtsdrager al een paar honderd euro lichter is voor niets meer dan een redelijk recent ontstane traditie?
Zo nu en dan heb je toch nieuwe kleren nodig voor de zondag, dan wordt de aankoop hooguit wat naar voren gehaald. Ik zou niet aanraden om in de periode dat je weet dat je kandidaat staat nog even gauw nieuwe zondagse kleren te kopen die je niet in het ambt zou dragen.
Dat is misschien ook wel het verschil. Ik hebt geen speciale zondagse kleding. Daarnaast gaan mensen die wel zondagse kleding dragen toch niet altijd in stemmig zwart naar de kerk?
Mannetje
Berichten: 7885
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Mannetje »

Nee, maar dat bedoel ik ook niet.

Het enige wat gebeurt als je een zwart pak koopt, is dat je een stel kleren er bij hebt. Dat stel kleren zou je wellicht anders ook kopen, misschien in andere stijl, maar kosten voor nieuwe kleren heb je toch zo nu en dan. Nu koop je daarvan zwart, anders wellicht wat anders.
-
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5492
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleding van een predikant

Bericht door pierre27 »

Ararat schreef:Is het wel ok eigenlijk, dat men als (pas beginnend) ambtsdrager al een paar honderd euro lichter is voor niets meer dan een redelijk recent ontstane traditie?
Was deze vraag eigenlijk jouw eerste vraag? Ik weet weinig van deze traditie met deze bedragen, dat is toch een per persoon verschillend. Mijn vriend is pas ouderling geworden, heeft goedkopere zwarte pakken dan de door jouw genoemde bedragen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33447
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Tiberius »

pierre27 schreef:
Ararat schreef:Is het wel ok eigenlijk, dat men als (pas beginnend) ambtsdrager al een paar honderd euro lichter is voor niets meer dan een redelijk recent ontstane traditie?
Was deze vraag eigenlijk jouw eerste vraag? Ik weet weinig van deze traditie met deze bedragen, dat is toch een per persoon verschillend. Mijn vriend is pas ouderling geworden, heeft goedkopere zwarte pakken dan de door jouw genoemde bedragen.
Waar koopt hij die?
Plaats reactie