Kerkgang aanstaande zondag?
Re: Kerkgang aanstaande zondag?
Het blijft verbazingwekkend hoe delen van christelijk Nederland de ernst van de situatie niet lijken te beseffen en vrolijk doorgaan met het organiseren van kerkdiensten waarin gezongen wordt of waar gezamenlijk uit één beker gedronken wordt. Inmiddels is er weer sprake van oversterfte en wordt reguliere zorg afgeschaald. Maar dat lijkt blijkbaar weinig indruk te maken op bepaalde kerkelijke bestuurders.
Als je nu niet een pas op de plaats maakt, dan leidt dat tot groter maatschappelijk onbegrip en tevens tot politieke verontwaardiging. Het kan zomaar zijn dat parlementariërs daarom eerder genegen zijn om een amendement aan te nemen die kerkgang wettelijk beperkt. Tel uit je winst. Kortom, een totaal gebrek aan empathisch vermogen aan de zijde van kerkelijke bestuurders die nu niet overgaan tot verdere aanpassing van de diensten.
Als je nu niet een pas op de plaats maakt, dan leidt dat tot groter maatschappelijk onbegrip en tevens tot politieke verontwaardiging. Het kan zomaar zijn dat parlementariërs daarom eerder genegen zijn om een amendement aan te nemen die kerkgang wettelijk beperkt. Tel uit je winst. Kortom, een totaal gebrek aan empathisch vermogen aan de zijde van kerkelijke bestuurders die nu niet overgaan tot verdere aanpassing van de diensten.
Dat is natuurlijk kolder, dan ben je de zang aan 't saboteren. En dat noem je dan een "goede rol"?CvdW schreef:Organist kan hier een goede rol in spelen.
Zachtjes en 'ielig' spelen en lekker hoog, dan zingen de mensen vanzelf bijna niet.
Dat ingetogen zingen is m.i. een utopie. Als mensen zingen, dan zingen ze. Mompelen op toonhoogte is geen zingen.
Laat dan een zanggroep van 3 of 4 mensen zingen. En de gemeente zingt "met het hart" mee. Dat werkt prima. Het levert zelfs betere zang op dan wanneer een hele gemeente zingt, ieder op z'n eigen houtje - is de ervaring op veel plaatsen.
Maar goed, ik zal ook blij zijn als de gemeente weer voltallig mag samenkomen en meezingen, daar niet van

~~Soli Deo Gloria~~
Ik denk dat je met de omschrijving 'vrolijk doorgaan' absoluut niet doorhebt wat hun drijfveren zijn en het toont weinig empathie te hebben met mensen en kerkleden die een andere belangenafweging maken dan jij. Buiten mezelf ken ik er maar weinig die momenteel vrolijk zijn om het doorgaan van kerkdiensten.Ambtenaar schreef:Het blijft verbazingwekkend hoe delen van christelijk Nederland de ernst van de situatie niet lijken te beseffen en vrolijk doorgaan met het organiseren van kerkdiensten waarin gezongen
Veel koperlegeringen hebben een uiterst effectief antiviraal oppervlak.1) De actieve component in op koper gebaseerde antivirale oppervlakken is Cu2+. Dit ion kan de driedimensionale structuur van eiwitten veranderen, zodat deze hun reguliere functie niet meer kunnen vervullen. Met als uiteindelijk resultaat dat de virusdeeltjes inactief worden. Daarnaast genereren complexe koperionen zogeheten radicalen, die eveneens tot virusinactivatie kunnen leiden. Ook katalyseert koper peroxidatie van membraanlipiden, die daarmee hun functie verliezen, wat eveneens leidt tot virusinactivatie. Een ander veel gebruikt antiviraal is zilver, meestal in de vorm van een materiaal dat zilverionen bevat. Zilverionen binden aan membranen en maken deze stuk, waardoor virussen doodgaan. Een groot voordeel van zilver en zilverionen is de lage toxiciteit voor de mens. Niet voor niets dronken koningen en andere hooggeplaatste personen in de Middeleeuwen vaak uit zilveren bekers; ook toen al was de antivirale werking van zilver bekend.
https://vereniging-ion.nl/antimicrobiel ... -toegepast
Maar de meeste H.A. serviezen zijn van (gepolijst) tin gemaakt, toch?
https://vereniging-ion.nl/antimicrobiel ... -toegepast
Maar de meeste H.A. serviezen zijn van (gepolijst) tin gemaakt, toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
- Lilian1975
Of je zingt beperkt met goede ventilatie. Hier korte psalmverzen en 1 couplet per keer. (Alleen duurt de preek nu langer....) overigens is vooraf een deskundige geweest die heeft gekeken naar combi hoeveelheid mensen en mate van ventilatie... en berekend dat er max zoveel minuten veilig gezongen kan worden. Op normaal volume. Dus niet schreeuwen of heel zacht. Nou wordt er bij ons nooit geschreeuwd. Dus dat scheelt. Volume gaat ook omlaag als je niet trekkerig zingt en speelt....Hier laten ze de beslissing afhangen van zondag van wat er aan richtlijngegeven wordt landelijke kerk) zal dus vandaag (vrijdag) naar buiten komen. Vooralsnog geen uitnodiging via kerktijd.nl....
Een dominee kan ook alleen 'onbekende' psalmen opgeven. Mijn ervaring is dat bij een onbekende psalm ineens veel minder luid wordt gezongen. Vind ik raar!Hendrikus schreef:Dat is natuurlijk kolder, dan ben je de zang aan 't saboteren. En dat noem je dan een "goede rol"?CvdW schreef:Organist kan hier een goede rol in spelen.
Zachtjes en 'ielig' spelen en lekker hoog, dan zingen de mensen vanzelf bijna niet.
Dat ingetogen zingen is m.i. een utopie. Als mensen zingen, dan zingen ze. Mompelen op toonhoogte is geen zingen.
Laat dan een zanggroep van 3 of 4 mensen zingen. En de gemeente zingt "met het hart" mee. Dat werkt prima. Het levert zelfs betere zang op dan wanneer een hele gemeente zingt, ieder op z'n eigen houtje - is de ervaring op veel plaatsen.
Maar goed, ik zal ook blij zijn als de gemeente weer voltallig mag samenkomen en meezingen, daar niet van
Zie het meer als een grap.
Ik zing lekker luid en duidelijk in onze woonkamer.
Wij mochten tot en met afgelopen zondag gewoon zingen en dat werd uit volle borst gedaan.
Wel moesten wij 2,5 meter afstand houden en is ons oude kerkgebouw afgelopen zomer uitgerust met een ventilatiesysteem.
Wij nodigen de gemeenteleden uit per straat. Dit was verdeeld in 3 groepen. Voor oktober wordt dit verdeeld in 4 groepen zodat er dus nog minder mensen in de kerk aanwezig kunnen zijn. Ook mogen we niet meer zingen. Dit wordt gedaan door een groepje van 5 gemeenteleden.
Wat zal ik het zingen missen. Het lijkt mij onwerkelijk om een kerkdienst bij te wonen zonder de mogelijkheid om te zingen.
Wel moesten wij 2,5 meter afstand houden en is ons oude kerkgebouw afgelopen zomer uitgerust met een ventilatiesysteem.
Wij nodigen de gemeenteleden uit per straat. Dit was verdeeld in 3 groepen. Voor oktober wordt dit verdeeld in 4 groepen zodat er dus nog minder mensen in de kerk aanwezig kunnen zijn. Ook mogen we niet meer zingen. Dit wordt gedaan door een groepje van 5 gemeenteleden.
Wat zal ik het zingen missen. Het lijkt mij onwerkelijk om een kerkdienst bij te wonen zonder de mogelijkheid om te zingen.
Ik deel de drijfveren van hen die graag naar de kerk willen. Dus dat ik daar geen gevoel voor heb of geen begrip, is natuurlijk flauwekul.Herman schreef: Ik denk dat je met de omschrijving 'vrolijk doorgaan' absoluut niet doorhebt wat hun drijfveren zijn en het toont weinig empathie te hebben met mensen en kerkleden die een andere belangenafweging maken dan jij. Buiten mezelf ken ik er maar weinig die momenteel vrolijk zijn om het doorgaan van kerkdiensten.
Bovendien is het zo dat door beperkingen niet enkel christenen een gemis ervaren aan gemeenschapszin, geloofsbeleving of zingeving. Dit geldt ook voor andere mensen. Zij ervaren ook eenzaamheid en geestelijke of psychische nood. Uit mijn nabije omgeving kan ik twee voorbeelden noemen. Een alleenstaande collega die door het thuiswerken depressief is geworden. Haar collega's vormen voor haar een belangrijk deel van haar sociale contacten. Een andere collega heeft een depressieve zoon, omdat hij al een half jaar niet naar de universiteit kan en het vooruitzicht daarop er voorlopig ook niet is.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 09 okt 2020, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Van zilver of verzilverd materiaal, zo lijkt me.Mara schreef: Maar de meeste H.A. serviezen zijn van (gepolijst) tin gemaakt, toch?
Paar jaar geleden opperde iemand een extra collecteschaaltje aan te schaffen. Bleek 1100 euro te kosten, dus dat is niet gedaan.Ambtenaar schreef:Van zilver of verzilverd materiaal, zo lijkt me.Mara schreef: Maar de meeste H.A. serviezen zijn van (gepolijst) tin gemaakt, toch?
Gezien de prijs van 99.9 Zilver.
Waarom zou een preek langer duren als er minder word gezongen???
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
- Verbannen
Precies. Daarom schreef ik ook 'wellicht'.refo schreef:Of je zondag naar de kerk kunt, ligt er ook aan welke groep aan de beurt is.Jantje schreef:Het RD denkt daar anders over.Mannetje schreef:Ik denk dat het onverstandig is hier te gaan delen welke gemeenten eventueel meer dan 30 mensen toe gaan laten.
@refo en @Posthoorn kunnen zondag wellicht gewoon naar de kerk. Alleen mogen ze niet zingen en moeten ze wel een mondkapje op.
Onze gemeente beslist pas morgenavond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Pffff, dat geldt volgens mij voor iedere gemeente, dat je wellicht naar de kerk kunt, mits jouw groep aan de beurt is. Er is nog geen kerk om corona-redenen volledig dicht, volgens mij.Jantje schreef:Precies. Daarom schreef ik ook 'wellicht'.refo schreef:Of je zondag naar de kerk kunt, ligt er ook aan welke groep aan de beurt is.Jantje schreef:Het RD denkt daar anders over.
@refo en @Posthoorn kunnen zondag wellicht gewoon naar de kerk. Alleen mogen ze niet zingen en moeten ze wel een mondkapje op.
Onze gemeente beslist pas morgenavond.
'Wellicht' vatte ik op als: want toch veel meer dan 30.
Wij zingen in de dienst zelf niet, maar na de dienst zingen wij de laatste psalm buiten.
Op gepaste afstand.
Zo fijn, en tegelijk hoorbaar voor iedereen die langs komt.
Op gepaste afstand.
Zo fijn, en tegelijk hoorbaar voor iedereen die langs komt.
Hora est!