In ieder geval een stuk genuanceerder dan andere bijdragen die inmiddels op het forum zijn aangestipt.samanthi schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-dr- ... -1.1651246
Mooi stuk van ds Kater
De duiding van het COVID virus
Re: De duiding van het COVID virus
Wat mij betreft heeft de bijdrage van prof. dr. A. de Reuver meer zeggingskracht.Ambtenaar schreef:In ieder geval een stuk genuanceerder dan andere bijdragen die inmiddels op het forum zijn aangestipt.samanthi schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-dr- ... -1.1651246
Mooi stuk van ds Kater
Ik heb weinig met de bescheidenheid van prof. Kater die op cruciale punten in het duister zegt te tasten. Dat is vast ingegeven door oprechtheid en mogelijk door pastorale motieven, maar de Bijbel is qua waarschuwingen een stuk rauwer. Zijn voorganger prof. dr. Baars is van de kansel af directer op dat punt, maar die heeft nog geen bijdrage in de krant afgeleverd.
-
- Verbannen
Eens. Ik vond de bijdrage van prof. De Reuver ook zeer mooi van inhoud. En ook mooi dat hij Datheen nog aanhaalde ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Prachtige bijdrage van ds. J.M.D. de Heer, vandaag in het RD: https://www.rd.nl/opinie/voorbidder-nod ... -1.1651451
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Hij sprak gisteren via de kerktelefoon. Ik meen dat hij elke week een meditatie uit hoopt te spreken. De inhoud is voor een deel gelijk aan de meditatie van gisteren.Jantje schreef:Prachtige bijdrage van ds. J.M.D. de Heer, vandaag in het RD: https://www.rd.nl/opinie/voorbidder-nod ... -1.1651451
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
Die meditatie spreekt hij uit in de Ter Hoogekerk van de GG te Middelburg-Centrum, elke dinsdagavond. Ds. M. Karens doet het elke zaterdagavond. Kerkenraden kunnen een code opvragen om die meditaties ook via hun eigen kanalen uit te zenden. Ik heb inmiddels ontdekt dat hier grif gebruik van gemaakt wordt.-DIA- schreef:Hij sprak gisteren via de kerktelefoon. Ik meen dat hij elke week een meditatie uit hoopt te spreken. De inhoud is voor een deel gelijk aan de meditatie van gisteren.Jantje schreef:Prachtige bijdrage van ds. J.M.D. de Heer, vandaag in het RD: https://www.rd.nl/opinie/voorbidder-nod ... -1.1651451
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
In het licht van deze bijdrage kan ik niet begrijpen dat bijna alle aandacht, ook op dit forum, uitgaat naar het versoepelen van de maatregelen, het verlangen om terug te keren naar “normaal”. Het lijkt dan wel vergeten dat dit ‘normaal’, ook volgens de bijdrage van ds de Heer, ons dit oordeel heeft bezorgd. Kortom het ‘normaal’ waarin we verkeerden was niet een ‘normaal’ zoals het zou moeten zijn.Jantje schreef:Prachtige bijdrage van ds. J.M.D. de Heer, vandaag in het RD: https://www.rd.nl/opinie/voorbidder-nod ... -1.1651451
Zou dan niet alle aandacht - in het bijzonder op een reformatorisch forum - gericht moeten zijn op de bestudering en bespreking van datgene wat anders moet, in plaats van de bespreking van statistieken en versoepeling van maatregelen?
Ik ben het met je eens. Maar het eerste is makkelijker, en we moeten ook wel nuchter zijn: dat is ook praktischer te bespreken in het openbaar, dan de persoonlijke schuldbelijdenis. Dat neemt niet weg dat het een zorg is.Vervolgde schreef:In het licht van deze bijdrage kan ik niet begrijpen dat bijna alle aandacht, ook op dit forum, uitgaat naar het versoepelen van de maatregelen, het verlangen om terug te keren naar “normaal”. Het lijkt dan wel vergeten dat dit ‘normaal’, ook volgens de bijdrage van ds de Heer, ons dit oordeel heeft bezorgd. Kortom het ‘normaal’ waarin we verkeerden was niet een ‘normaal’ zoals het zou moeten zijn.Jantje schreef:Prachtige bijdrage van ds. J.M.D. de Heer, vandaag in het RD: https://www.rd.nl/opinie/voorbidder-nod ... -1.1651451
Zou dan niet alle aandacht - in het bijzonder op een reformatorisch forum - gericht moeten zijn op de bestudering en bespreking van datgene wat anders moet, in plaats van de bespreking van statistieken en versoepeling van maatregelen?
ik had het er gister toch wel moeilijk mee dat we nu al weken niet naar de kerk kunnen en dat het ook nog wel een poos zal duren.
@Vervolgde:
Wat zou je dan willen bestuderen in wat anders moet?
Misschien kun je daarmee beginnen.
Herkenbaar, je gaat het echt missen.helma schreef:ik had het er gister toch wel moeilijk mee dat we nu al weken niet naar de kerk kunnen en dat het ook nog wel een poos zal duren.
Want ik ben bang dat het voor kerken nog wel eens heel lang kan duren...
-
- Verbannen
Volgens mij zijn er genoeg zaken te benoemen.DDD schreef:@Vervolgde:
Ik ben het wel eens met @Vervolgde, overigens.
En ik mis de kerkgang ook steeds meer. Ik hoop en bid echter om een wonder dat tegen alle menselijke berekeningen in er binnenkort toch weer kerkdiensten kunnen plaatsvinden, waarbij de gemeente in het kerkgebouw vertegenwoordigd is. God is machtig om daarvoor te zorgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Vraag 27
Deze vraag hoort bij zondag 10.
Zondag 10 valt onder hoofdstuk 3: Van God den Vader en onze schepping.
Vraag 27
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antwoord 27
De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods , door welke Hijhemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met zijn hand nogonderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren,spijze en drank, gezondheid en krankheid,rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van zijn vaderlijkehand ons toekomen.
Deze vraag hoort bij zondag 10.
Zondag 10 valt onder hoofdstuk 3: Van God den Vader en onze schepping.
Vraag 27
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?
Antwoord 27
De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods , door welke Hijhemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met zijn hand nogonderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren,spijze en drank, gezondheid en krankheid,rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van zijn vaderlijkehand ons toekomen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Meer duurzamer leven: minder vliegen, elektrisch rijden, minder vlees eten, etc.DDD schreef:@Vervolgde:
Heel herkenbaar. Normaal verheug ik mij op de zondag, maar ik betrapte mij er zojuist op dat ik dat niet deed. Ik dacht zelfs: 'pfff... morgen weer naar een computerscherm kijken'. Ik schaamde mij voor deze gedachte.helma schreef:ik had het er gister toch wel moeilijk mee dat we nu al weken niet naar de kerk kunnen en dat het ook nog wel een poos zal duren.