Bezoek aan een GGiN

crossmountain

Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door crossmountain »

sputnik schreef:
crossmountain schreef: Zo’n uitspraak maakt me verdrietig @Dia. Wat voegt dit toe. We moeten maar niet teveel naar anderen wijzen. Als we met één vinger naar een ander wijzen, wijzen er nog altijd 3 naar ons zelf. Laten we de gelijkenis van de balk en de splinter maar vaak lezen.
En niet roepen Des Heeren tempel is deze.
Ik heb er verder geen verstand van verschil GG en GGiN, maar het is toch niet perse een negatieve constatering? Het zal toch wel zo zijn dat er verschillen zijn binnen de GG? In andere kerkverbanden verschilt het per gemeente :)
Er zijn inderdaad verschillen, maar de zinsnede "althans in een deel daarvan", impliceert eigenlijk "Ik zit onder de waarheid in mijn gemeente binnen het kerkverband maar broeder X en zuster Y in een andere gemeente in hetzelfde kerkverband niet". Ik zou willen dat gemeenteleden meer rouleren onder de prediking van de diverse predikers. Want als je gemeente altijd een dominee hebt, hoor je andere predikanten erg weinig. En een ander accent in de prediking kan soms helemaal geen kwaad en mensen ook aan het nadenken brengen en hopelijk ook in een worsteling in de binnenkamer.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

crossmountain schreef:
-DIA- schreef:Ik heb me ook altijd goed kunnen vinden in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Maar ik ben daar geen lid. Een kerk verlaat je niet zonder zwaarwegende redenen. En we mogen toch dezelfde prediking ook in de Gereformeerde Gemeenten horen, althans in een deel daarvan.
Zo’n uitspraak maakt me verdrietig @Dia. Wat voegt dit toe. We moeten maar niet teveel naar anderen wijzen. Als we met één vinger naar een ander wijzen, wijzen er nog altijd 3 naar ons zelf. Laten we de gelijkenis van de balk en de splinter maar vaak lezen.
Het is (zoals onder ook opgemerkt) helemaal niet in die zin bedoeld. We zoeken immers het beste voor de Kerk? En de Kerk is niet gebonden aan onze kerkverbanden. Ik kan net zo goed in een GGiN kerken als in een GG waar de oude waarheid nog is. En dan denk ik dat u wel weet wat ik bedoel. Dat is op dit forum nogal een heikel punt om te benoemen. Ik ben niet kerkistisch, dat is mensenwerk, maar ik zoek wel de vrede voor allen die Sion beminnen. Zowel in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland als daarbuiten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marck

Bericht door Marck »

Leuk om deze draad te lezen. Vooral het beginbericht. Zo ben ik begin vorig jaar voor het eerst naar een GG dienst geweest en doe dat nog regelmatig. Ook ik had mijn vragen en verwachtingen. Ik begin me er thuis te voelen en bezoek nu ook hun studiekring.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ronaldus schreef:Leuk om deze draad te lezen. Vooral het beginbericht. Zo ben ik begin vorig jaar voor het eerst naar een GG dienst geweest en doe dat nog regelmatig. Ook ik had mijn vragen en verwachtingen. Ik begin me er thuis te voelen en bezoek nu ook hun studiekring.
En weet u, als er dan nieuwe mensen in de kerk komen moeten wij er voor zorgen dat ze door ons gekrakeel niet afgeschrikt worden. Weest blijde met mij!
DDD

Bericht door DDD »

crossmountain schreef:
-DIA- schreef:Ik heb me ook altijd goed kunnen vinden in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Maar ik ben daar geen lid. Een kerk verlaat je niet zonder zwaarwegende redenen. En we mogen toch dezelfde prediking ook in de Gereformeerde Gemeenten horen, althans in een deel daarvan.
Zo’n uitspraak maakt me verdrietig @Dia. Wat voegt dit toe. We moeten maar niet teveel naar anderen wijzen. Als we met één vinger naar een ander wijzen, wijzen er nog altijd 3 naar ons zelf. Laten we de gelijkenis van de balk en de splinter maar vaak lezen.
Waarom? Ik ben blij dat dat niet in alle GG is te horen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
crossmountain schreef:
Dan kan ik wel zeggen, het zou eigenlijk onze opmerking moeten hebben, dat er flanken in de gemeenten ontstaan die steeds verder uit elkaar lijken te groeien. Dat is een reden van zorg!
DDD

Bericht door DDD »

Precies.

Men weet al nauwelijks meer waarom de GGiN uit de kerk zijn gegaan. Dat is de droeve werkelijkheid.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
crossmountain schreef:
Dan kan ik wel zeggen, het zou eigenlijk onze opmerking moeten hebben, dat er flanken in de gemeenten ontstaan die steeds verder uit elkaar lijken te groeien. Dat is een reden van zorg!
Daar doe je nu zelf ook aan mee vriend!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Amstelodamense schreef:
-DIA- schreef: Dan kan ik wel zeggen, het zou eigenlijk onze opmerking moeten hebben, dat er flanken in de gemeenten ontstaan die steeds verder uit elkaar lijken te groeien. Dat is een reden van zorg!
Daar doe je nu zelf ook aan mee vriend!
Ik heb geen lust hierop te reageren, vriend, want dan haalt het ene woord het ander uit en wordt het puur onstichtelijk, ja, zelfs onchristelijk.
crossmountain

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef:
DDD schreef:
crossmountain schreef:
Flanken zijn er altijd in de GG geweest! Dat is op zich ook helemaal niet erg. Lees het nieuwste boek over ds. Vergunst maar. Maar dat de flanken niet meer met elkaar overweg kunnen vind ik zorgelijker. En zonder partij te trekken moet ik helaas zeggen dat de behoudender flank meer moeite heeft met de minder behoudende flank dan omgekeerd. Je ziet dat in het uitnodigingsbeleid van predikanten. In een gemeente als GG Lelystad zie je alle predikanten voorgaan van alle flanken, maar in een gemeente als Waardenburg niet. Ik vind dat verdrietig.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het gaat hier over de GGiN.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:Het gaat hier over de GGiN.
Daar wens ik me ook aan te houden. Laten we blijven in hetgeen ons van de vaderen is overgeleverd. Voor mij zijn dat ook de Gereformeerde Gemeenten in Nederland of de Oud Gereformeerden, de naam zegt niet zoveel uiteindelijk.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat neemt allemaal niet weg dat @crossmountain natuurlijk de vinger op de zere plek legt en wel degelijk gelijk heeft.

Maar goed, dat hoort in een ander draadje thuis.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk

Re: RE: Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Piet Puk »

sputnik schreef:
Geytenbeekje schreef:
sputnik schreef:
Van Ewijk schreef: De PKN en de gereformeerde kerken onderschrijven dezelfde formulieren hoor...
Klopt, maar in de praktijk wordt bij het grootste deel van die gemeenten er niets mee gedaan, of zelfs niet als nuttig aangemerkt.
Heb je familie in de GGiN ?
Of hoe komt het dat je daar interesse in heb ?
Geen familie, wel familie gehad binnen bevindelijk gereformeerd, daar niet perse goede ervaringen mee: discussies afkappen en ook werkelijk verontwaardigd zijn over andersdenkenden.

Was vooral benieuwd naar de prediking en sfeer in de GGiN. GG ben ik al wel een keer geweest, maar toen stond mijn 'gereformeerde' kennis nog zo in de kinderschoenen dat het tegen de haren in streek.

Mijn interesse is verder vooral persoonlijk. Er zijn een aantal dingen (waarbij mij de tip al is gegeven om dat met de ouderlingen/voorganger van mijn gemeente te bespreken) waar ik niet uitkom, o.a. de vrijblijvendheid in de linkervleugel. Daarnaast vind ik dat voordat je een positief of negatief 'oordeel' kunt vellen je dit uit eerste hand moet hebben. En dat is vanuit die ene dienst die ik heb meegemaakt positief.

Ik hoop alleen wel dat er nog mensen zijn die de vragen nog kunnen beantwoorden in mijn OP :slurp
Ik ga -als GGiN-er- op je vragen reageren, maar zal dit via PB doen.
Marck

Re: RE: Re: Bezoek aan een GGiN

Bericht door Marck »

-DIA- schreef:
Ronaldus schreef:Leuk om deze draad te lezen. Vooral het beginbericht. Zo ben ik begin vorig jaar voor het eerst naar een GG dienst geweest en doe dat nog regelmatig. Ook ik had mijn vragen en verwachtingen. Ik begin me er thuis te voelen en bezoek nu ook hun studiekring.
En weet u, als er dan nieuwe mensen in de kerk komen moeten wij er voor zorgen dat ze door ons gekrakeel niet afgeschrikt worden. Weest blijde met mij!
De onderlinge discussies of wat er voor moet doorgaan kunnen soms inderdaad niet wervend overkomen. Maar ik probeer me in het verkennen van deze voor mij nieuwe gemeente te focussen op datgene wat tot mijn zaligheid mag dienen. Daar vind ik veel van in prediking, boeken en gesprekken.
Wel is er daarnaast een persoonlijke belangstelling voor de geschiedenis en positionering van kerkverbanden.
Gesloten