Afwachten of verwachten - Symposium in de Doelen

erdna

Bericht door erdna »

ik ga niet, en 't is maar goed dat de GG predikanten het ook massaal hebben laten afweten. Al dat gepolariseer moet maar eens afgelopen zijn!
Mart01

Bericht door Mart01 »

nee ik ga niet. Heb het wel even overwogen, maar heb er geen behoefte aan.Ik heb het boek ook niet gelezen en ben het niet van plan ook.

Veel plezier :S
Ga dan toch naar Hem, en indien Hij u tegemoet komt (zoals Zijn gewoonte is), zeg dan niet onbedachtzaam met Petrus 'Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens' (Luc. 5:8), maar zeg met duidelijke woorden: Heere kom tot mij in, want ik ben een zondig mens.
erdna

Bericht door erdna »

>>Triest dat er een Athanasius moest zijn.... Triest dat er een Gomarus moest zijn....

Je reacties geven wel Breekijzertje dat je helaas nog weinig begrijpt van de spanning die sommige dogma's oproepen. Spanningen die opgekomen zijn uit pastorale vragen. Maar goed, hiermee hoop ik dat de discussie weer normaal verloopt en zijn de onzinnige reacties verwijderd. <<

Is het boek van VD Zwaag bedoeld om op pastorale nood in te gaan? Wat jammer dan dat deze mensen met een kluitje het riet in gestuurd worden. Ze moeten maar op hun doop vertrouwen. Dan zijn ze immers IN het genadeverbond? Voorts moeten ze maar gewoon geloven. Dat een mens niet kan geloven, daar wordt maar aan voorbij gegaan.
Ik heb al veel mensen gehoord en gelezen over het boek, maar ik heb nog niet echt de indruk dat het een heilzame werking heeft gehad. Het ziet er veel meer naar uit dat het een verwoestende werking heeft...
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Is het boek van VD Zwaag bedoeld om op pastorale nood in te gaan? Wat jammer dan dat deze mensen met een kluitje het riet in gestuurd worden. Ze moeten maar op hun doop vertrouwen. Dan zijn ze immers IN het genadeverbond? Voorts moeten ze maar gewoon geloven. Dat een mens niet kan geloven, daar wordt maar aan voorbij gegaan.
Ik heb al veel mensen gehoord en gelezen over het boek, maar ik heb nog niet echt de indruk dat het een heilzame werking heeft gehad. Het ziet er veel meer naar uit dat het een verwoestende werking heeft...
Het boek is niet hoofdzakelijk bedoeld voor pastorale nood. Wel heeft het aangegeven hoe er in het verleden omgegaan werd en helaas wordt met pastorale vragen. Gelukkig zijn er ook positieve voorbeelden. Ik moet voor mezelf oppassen dat het negatieve niet gaat overheersen.

Dan je andere opmerkingen. Erdna deze laten zien dat je of het boek niet gelezen hebt of ......? Ik weet het niet. Waar heeft v.d. Zwaag geschreven dat je maar op je doop moet vertrouwen en dat je dus IN het genadeverbond bent en dus wederomgeboren bent? Dit is een typische reactie uit deze hoek. Ze pakken een vergrootglas en presenteren dat aan de gemeente. De gemeente roept ach en wee of termen als 'arminiaan' en 'remonstrant'. De schrijver zucht diep en is tevreden en de gemeente zakt weer neer in haar positie die ze innam, namelijk die van het verwoestende ongeloof.

Vanmorgen in het dagboek van R.M. MacCheyne gelezen over de staat van de mens in zijn ongeloof. Die werd in de oudheid vergeleken met een arme zwerver die zich schransend tegoed doet een een koningsmaal. Hij gaat zo op in het eten dat hij niet het zwaard ziet bungelen boven zich aan één dun draadje. De mens zegt hij zolang hij nog leeft één dun draadje verwijderd van de rampzaligheid. Tenzij hij geloof wat er geschreven staat 'Heden zo gij Zijne stemme hoort, verhardt u niet maar laat u leiden'. Hebben wij Zijn lieflijke nodigende stem al gehoord? Of zijn wij gelijk de Farizeeërs die Hij aansprak 'Gij wederstaat altijd de Heilige Geest'. O, hoe ver kunnen we met onze vrome godsdienst de schijn ophouden, roepen 'de tempel des Heeren zijn deze'. Weet wel dat Mozes niet met Christus samen kan gaan.

Tenslotte Erdna, v.d. Zwaag schrijft dat de de kinderen in het genadeverbond zijn, niet krachtens hun doop, maar door hun geboorte uit gelovige ouders. Lees hierover de zondag van Th. v.d. Groe eens. Sommigen hebben zo'n moeite met deze zondag dat ze deze overslaan. Dit betekent niet dat ik door mijn in het genadeverbond wederomgeboren of gelovig ben! Nee, maar het is ontzettend rijk dat God mij heeft willen afzonderen en plaatsen onder de bediening van Zijn Woord. Calvijn noemt dit de eerste verkiezing.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
ndonselaar
Contacteer:

Trouwens kunnen we ergens afspreken? Lijkt me wel leuker.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Oorspronkelijk gepost door 1LT
Lijst tot zover:
ndonselaar (Niek)
Lecram?
Mart01?
Pim?
Matthijs
Tirzah
Lieneke?
Johannes

en ondergetekende.
Nog meer OSW'ers?
Zeck en ik gaan ook.

Lijkt me een goed idee, Niek!
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw2
Ik hoop eveneens van de partij te wezen met mijn zwager.
Rijden jullie over Zierikzee Zeeuw?
limosa

Bericht door limosa »

Ik kan helaas niet dus ik moet het RD-verslag even afwachten . . .

Dan hoor ik van jullie wel weer of ze een beetje kunnen schrijven!
Tirzah

Bericht door Tirzah »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Trouwens kunnen we ergens afspreken? Lijkt me wel leuker.
Waar en hoe laat spreken we dan af? Ik ben helemaal niet bekend in Rotterdam en zeker niet bij 'de Doelen'. Maar met behulp van de routeplanner moet het toch wel lukken neem ik aan.
erdna

Bericht door erdna »

doe de groeten aan VdZ en zeg dat-ie de discussie in het topic "Afwachten of Verwachten" maar eens moet lezen...(misschien doet-ie dat al wel....)

------
een 'erwtje' van erdna
ndonselaar
Contacteer:

Hoi Tirzah,

Als er symposium gangers zijn zonder auto. (Zeckie bv. :, ) dan wil ik die wel ergens ophalen.

Groeten,

[Aangepast op 23/10/03 door ndonselaar]
Lieneke

Bericht door Lieneke »

Zeck gaat niet meer, m'n schoonzus komt er voor in de plaats..

Zullen we een plek afspreken bv. de ingang ofzo...?
ndonselaar
Contacteer:

Is akkoord. Het is in de Willem Burgerzaal, dus dan zien we elkaar wel in de entree van deze zaal.

Eigenlijk zou Cor of Jelle moeten zorgen voor OSW buttons, vinden jullie niet? :D
Plaats reactie