"Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Jantje
Verbannen

Re: Taal

Bericht door Jantje »

Je moet de discussie eens helemaal in zijn verband lezen, vanaf vanochtend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik vind het prima als het in een nieuw draadje komt. Ik reageerde op een afwijking van Schrift en belijdenis die ik zomaar ergens tegen kwam.
Prima. Ik kom er op terug (in een nieuw draadje).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:
Het ís je uit zowel de Bijbel als uit twee belijdenisgeschriften aangetoond dat je hierin dwaalt. Je hebt daar niets tegen in gebracht behalve dat ik een bestrijder ben. En dat klopt. Ik moet niets van deze schijnbare 'rechtzinnigheid' hebben. Wat je zegt over Gods eigenliefde en eigenbelang staat voor zover ik nu weet haaks op de heilige Schrift en op alles wat God in zijn woord ons leert. Maar Jantje gaat op zoek naar een bijbeltekst.
Toon dat NU dan aan. Eerst kort, later uitgebreider.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

In dat geval stel ik het op prijs als ook het begin van de discussie meeverhuist, als de moderatoren dat goed vinden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:In de eerste plaats: God was niet van bewogen met het lot van de van hem afgevallen mens.
Ik zeg in de eerste plaats.
In de eerste plaats zocht God Zijn Eigen eer. Dat door de val van de mens heen.

Dat God mensen heeft uitverkoren was alleen tot Zijn eer en ten gevolge daarvan van de zaligheid
van Zijn volk.
Wat was het doel van de Schepping? De verbreiding van Zijn eer.
Waarom liet God toe, dat de mens zou vallen?
Omdat Hij van eeuwigheid Zichzelf te meer behaagde te verheerlijken in het zaligen van verloren zondaren.

Dus niet: Die met ons lot bewogen
Maar: Die in Zichzelf (van eeuwigheid) bewogen.

Gaan we het anders stellen dan valt de hele gereformeerde leer om, en tegelijk de Bijbelse openbaring.
@DIA, ik probeer het nog één keer:
Heb je een Schriftbewijs voor je eerste alinea, de laatste twee zinnen van je tweede alinea, en de laatste zin?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:In de eerste plaats: God was niet van bewogen met het lot van de van hem afgevallen mens.
Ik zeg in de eerste plaats.
In de eerste plaats zocht God Zijn Eigen eer. Dat door de val van de mens heen.

Dat God mensen heeft uitverkoren was alleen tot Zijn eer en ten gevolge daarvan van de zaligheid
van Zijn volk.
Wat was het doel van de Schepping? De verbreiding van Zijn eer.
Waarom liet God toe, dat de mens zou vallen?
Omdat Hij van eeuwigheid Zichzelf te meer behaagde te verheerlijken in het zaligen van verloren zondaren.

Dus niet: Die met ons lot bewogen
Maar: Die in Zichzelf (van eeuwigheid) bewogen.

Gaan we het anders stellen dan valt de hele gereformeerde leer om, en tegelijk de Bijbelse openbaring.
@DIA, ik probeer het nog één keer:
Heb je een Schriftbewijs voor je eerste alinea, voor je tweede alinea, de laatste twee zinnen en de laatste zin?
Kunt u begrijpen dat ik nu geen discussie meer aankan? En ik ken de ervaring: het kan gewoon echt niet. Ik wil u aanraden de oude leraars te beluisteren. Kent u ds. Kersten, ds. Fraanje? ds. van Reenen? ds. Schipaanboord? (een recente, met de oude leer), en heel recent: ds. Mijnders, ds. Blok, moet ik er nog meer noemen?
DDD

Bericht door DDD »

Ik geloof er niets van dat ds. Mijnders zoiets zou beweren. Ds. Kersten ken ik wat minder, maar dat zou me toch ook verbazen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik geloof er niets van dat ds. Mijnders zoiets zou beweren. Ds. Kersten ken ik wat minder, maar dat zou me toch ook verbazen.
Mensen, hou niet vol wat niet vol te houden is, bijt niet in het stof! We hebben hier ds. Mijnders drie jaren gehoord. En nog zijn veel preken van hem me bijgebleven.
DDD

Bericht door DDD »

Dan moet het eenvoudig zijn om één citaat te geven, toch? Ik wacht het met belangstelling af.
liz boer

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
DDD schreef:Prima. Maar dan zou ik nog steeds met je lot bewogen kunnen zijn.

Alhoewel ik een neiging voel om te denken dat je toch vooral erg dom bezig was. Maar dat terzijde. Het is gelukkig maar een voorbeeld, neem ik aan. :D
Ja gelukkig wel hahaha :humhihi
Er is nog reden tot lachen als ik eens zwijg misschien? Ben ik vaak niet hier degene die de boel op stelten zet? Of zou ik het anders bedoelen? Laat maar.
DIA, ik zing ook Die in Zichzelf bewogen, omdat het past in de zin, maar het is echt niet zo dat God ons nodig heeft om geëerd te worden, de zinnen zijn: 78 Door de innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods, met welke ons bezocht heeft de Opgang uit de hoogte;
79 Om te verschijnen dengenen die gezeten zijn in duisternis en schaduw des doods; om onze voeten te richten op den weg des vredes.

De Heere was over de mens bewogen... dat is duidelijk hier, ja Hij hoeft niemand rekenschap af te leggen en heeft niemand nodig, maar deze tekst gaat in de eerste plaats over de bewogenheid van God over mensen, die is zo groot dat Hij Zijn enigeboren Zoon gaf...
Kanttekeningen:
75 Gr. ingewanden der barmhartigheid. Een gelijkenis genomen van de mensen, welker ingewanden beroerd worden als het hart sterkelijk met barmhartigheid ontstoken wordt,
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

4 De HEERE heeft alles gewrocht 10om Zijns Zelfs wil, ja, ook den goddeloze tot den dag 11des kwaads.

10 Dat is, om Zijner eer wil; te weten, opdat in al Zijn werken klaarlijk schijnen zou Zijn wijsheid, macht, goedheid, rechtvaardigheid en al Zijn andere Goddelijke eigenschappen. Vgl. Rom. 9:17, 22, 23; 11:36. Ef. 1:5, 6, 12, 14. verwijsteksten
d Job 21:30. verwijsteksten
11 Versta het kwaad der straf.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Juist ja, die tekst bedoelde ik. Het is Spreuken 16 vers 4.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 20#p752425

@DDD, ik zie dat we hier bezig zijn om de discussie opnieuw over te gaan doen. Ik verwijs naar bovenstaande link. En verder ook naar wat @eilander eerder al schreef. Gods eer en onze zaligheid staan naast elkaar. Het is geen tegenstelling. Maar als een zondaar bekeert wordt tot de Heere, dan wil hij wel dat alleen God de eer krijgt, en niet hijzelf.

Verder zou ik aan @DIA nog willen vragen: als jij zegt dat God niet met ons lot is bewogen, waarom heeft Hij dan nog Zijn Zoon willen geven?
Laatst gewijzigd door Jantje op 21 jan 2019, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel

Bericht door windorgel »

Ik zou willen adviseren de afscheidspreek van ds Moerkerken te beluisteren, of de laatste preek van ds Mijnders.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 20#p752425

@DDD, ik zie dat we hier bezig zijn om de discussie opnieuw over te gaan doen. Ik verwijs naar bovenstaande link. En verder ook naar wat @eilander eerder al schreef. Gods eer en onze zaligheid staan naast elkaar. Het is geen tegenstelling. Maar als een zondaar bekeert wordt tot de Heere, dan wil hij wel dat alleen God de eer krijgt, en niet hijzelf.

Verder zou ik aan @DIA nog willen vragen: als jij zegt dat God niet met ons lot is bewogen, waarom heeft Hij dan nog Zijn Zoon willen geven?
Beginnen bij het begin.
En dat begin ligt in de stilte der nooit begonnen eeuwigheid.
Moet ik verder gaan? Of valt u hier al af?
Ik wacht even.
DDD

Bericht door DDD »

Thuisvrouw schreef:4 De HEERE heeft alles gewrocht 10om Zijns Zelfs wil, ja, ook den goddeloze tot den dag 11des kwaads.

10 Dat is, om Zijner eer wil; te weten, opdat in al Zijn werken klaarlijk schijnen zou Zijn wijsheid, macht, goedheid, rechtvaardigheid en al Zijn andere Goddelijke eigenschappen. Vgl. Rom. 9:17, 22, 23; 11:36. Ef. 1:5, 6, 12, 14. verwijsteksten
d Job 21:30. verwijsteksten
11 Versta het kwaad der straf.
Dat doet in niets af aan wat ik schreef, toch?

En wat betreft die afscheidspreek: misschien wil Helma die wel in de preekluisterkring bespreken. Dat zou ik wel leuk vinden.
Gesloten