Re: Weerklank (uit: Kerkgebouwen)
Geplaatst: 26 jan 2017, 18:06
Ontopic, aub. Het gaat hier over Weerklank.
Ik heb het nog eens gelezen.ejvl schreef:@Dia, lees mijn post nog eens rustig door, je leest zaken die er helemaal niet staan.
Sorry, deze vraag had ik niet gezien. Ik kan helaas de bundel niet kopen, daar ik daarvoor geld zou moeten hebben, en wellicht zijn u ook situaties bekend waarin men dat niet heeft. Nogmaals mijn excuses, ik had het niet gezien.Hendrikus schreef:Waarom denk je al bij voorbaat dat er geen boetegezangen in staan? Juist vanwege die negatieve insteek beneem je me de lust om ze allemaal op te noemen. Koop de bundel en overtuig jezelf, zeg ik dan maar.-DIA- schreef:Wat de laatste opmerking betreft: Staan er überhaupt wel boetegezangen in die bundel? Zo niet, waarom dan niet, want ik acht toch dat we het Bijbelse evenwicht moeten bewaren. Anders komen we toch in een gebied van wat we vroeger het Halleluja-christendom noemden. Ja toch?
PS Sorry dat ik weer reageer. Maar kon het even niet laten. Nogmaals sorry!
Ik heb de index gezien en er staan iig wel boetgezangen in-DIA- schreef:Wat de laatste opmerking betreft: Staan er überhaupt wel boetegezangen in die bundel? Zo niet, waarom dan niet, want ik acht toch dat we het Bijbelse evenwicht moeten bewaren. Anders komen we toch in een gebied van wat we vroeger het Halleluja-christendom noemden. Ja toch?
PS Sorry dat ik weer reageer. Maar kon het even niet laten. Nogmaals sorry!
Als je bedenkt dat de complete "Wegwijzer naar Christus" van dr. H. van 't Veld, liederen bij élke zondag van de Heidelberger, en álle psallmen zijn opgenomen, dat er een complete rubriek "schuldbelijdenis en vergeving" is, dan is het toch wel uitermate suggestief om zonder kennis van de inhoud al een verklaring te vragen voor het feit dat er geen boetegezangen in de bundel staan.samanthi schreef:Ik heb de index gezien en er staan iig wel boetgezangen in-DIA- schreef:Wat de laatste opmerking betreft: Staan er überhaupt wel boetegezangen in die bundel? Zo niet, waarom dan niet, want ik acht toch dat we het Bijbelse evenwicht moeten bewaren. Anders komen we toch in een gebied van wat we vroeger het Halleluja-christendom noemden. Ja toch?
PS Sorry dat ik weer reageer. Maar kon het even niet laten. Nogmaals sorry!
Vader vol van vrees en schaamte bijvoorbeeld
Laten wij in het zingen ook Christus gelijkvormig zijn....Hij zong de Psalmen tot aan het kruis (psalm 22)Hendrikus schreef:Als je bedenkt dat de complete "Wegwijzer naar Christus" van dr. H. van 't Veld, liederen bij élke zondag van de Heidelberger, en álle psallmen zijn opgenomen, dat er een complete rubriek "schuldbelijdenis en vergeving" is, dan is het toch wel uitermate suggestief om zonder kennis van de inhoud al een verklaring te vragen voor het feit dat er geen boetegezangen in de bundel staan.samanthi schreef:Ik heb de index gezien en er staan iig wel boetgezangen in-DIA- schreef:Wat de laatste opmerking betreft: Staan er überhaupt wel boetegezangen in die bundel? Zo niet, waarom dan niet, want ik acht toch dat we het Bijbelse evenwicht moeten bewaren. Anders komen we toch in een gebied van wat we vroeger het Halleluja-christendom noemden. Ja toch?
PS Sorry dat ik weer reageer. Maar kon het even niet laten. Nogmaals sorry!
Vader vol van vrees en schaamte bijvoorbeeld
C' est le ton qui fait la musique, dat geldt zéker als het om een liederenbundel gaat. En als de vraagstelling dan al zo'n vooringenomen negatieve ondertoon heeft....
Gemeente, kinderen, ik kijk eerst naar jullie. Op een keer zat een kleindochtertje van mij
te spelen. Tijdens haar spel was ze aan het zingen. Maar ineens hield ze op met spelen en
zingen en kwam ze naar me toe. Weet je wat ze vroeg? ‘Opa, heeft de Heere Jezus ook
gezongen?’
Deze vraag ontroerde me diep. Kennelijk had zij een gevoel dat de Heere Jezus zo
ontzettend groot was, dat het bijna niet kon bestaan dat Hij – net als zij – gezongen had.
‘Heeft de Heere Jezus gezongen?’
Kinderen, gemeente, op die vraag kunnen we voluit antwoorden: ‘Ja, de Heere Jezus
heeft gezongen.’
Ongetwijfeld zal de Heere Jezus thuis ook gezongen hebben met Zijn vader en moeder.
De Heere Jezus zal ook gezongen hebben als Hij op de sabbat met Maria en Jozef naar de
synagoge ging; daar werd immers ook gezongen. Hij zal ook wanneer Hij in de voorhof
van de tempel was, samen met de andere aanwezigen, ingestemd hebben met de
tempelkoren.
Misschien zit er nu wel een slim meisje of jongetje in de kerk, dat denkt: Ja, dat zegt u nu
wel, de Heere Jezus heeft thuis gezongen, in de synagoge, in de tempel, maar dat staat
zo niet letterlijk in de Bijbel. Dat veronderstelt u maar.
Misschien heb je daar wel een beetje gelijk in. Maar gemeente, daarom is het des te
ontroerender dat het evangelie van Matthëus melding maakt van het zingen van de
Heere Jezus in de nacht van Zijn lijden. En als zij de lofzang gezongen hadden, gingen zij
uit naar de Olijfberg.
Wat is er aan de hand? Gemeente, onze tekstwoorden brengen ons in de paaszaal in
Jeruzalem. Het is de donderdag voor Goede Vrijdag. Zojuist heeft de Heere Jezus het
Pascha gevierd met Zijn discipelen en het Heilig Avondmaal ingesteld in de plaats van het
Pascha. Het was die donderdagavond in die paaszaal een tijdlang onrustig geweest. Je
voelde als het ware dat er een bepaalde spanning was. Want de Heere Jezus had gezegd:
‘Eén van u zal Mij verraden.’
Het had onder de discipelen grote onrust gewekt. Nee, ze hebben op dat moment niet
gedacht: ‘Dat zal ik wel niet zijn. De Heere Jezus verraden? Dat doe ik niet.’ Nee, ze
vroegen allemaal: ‘Ben ik het, Heere?’ Ze hadden op dat moment niet zulke hoge
gedachten van zichzelf.
Wat is er daarna gebeurd? De Heere Jezus heeft toen Judas ontmaskerd. Hij heeft gezegd
tegen Judas: ‘Wat gij doet, doe het haastelijk (Joh.13:29). Judas, wat je van plan bent, ga
dat snel doen.’
Toen was Judas de zaal uitgegaan om de Heere Jezus uit te leveren. Want hij had een
afspraak gemaakt met het Sanhedrin dat zodra de gelegenheid daar was, hij de Heere
Jezus over zou leveren, en hij dacht dat deze nacht de geschikte gelegenheid was.
Dus de Heere Jezus heeft Judas ontmaskerd. En dan…. aan het eind van de paasmaaltijd,
wordt de lofzang gezongen waarvan onze tekstwoorden spreken.
Gemeente, jongeren, ouderen, die lofzang die de Heere Jezus in dit nachtelijk uur zingt in
de paaszaal, is niet zomaar een versje.
Nee, de lofzang, waarover hier gesproken wordt, hoorde bij het paasritueel. Want als het
Pascha gevierd werd, dan werd in ieder Joods gezin het Hallel gezongen.
Wat is het Hallel? Wel, met het Hallel worden de Psalmen 113 tot en met 118 bedoeld.
De Psalmen 113 en 114, ook wel het kleine Hallel genoemd, werden vóór de maaltijd
gezongen en de Psalmen 115 tot en met 118 werden gezongen ná de maaltijd. Dus we
weten precies welke lofzang de Heere Jezus gezongen heeft. Hij heeft met Zijn discipelen
het zogenaamde grote Hallel gezongen; de Psalmen 115 tot en met 118. Het zijn de
psalmen, meisjes en jongens, die ook op het bord staan. Dat is de lofzang uit onze tekst
Is 'negatief' synoniem voor 'bezorgd' of 'verontrust'? Ik was toch ik niet naïef of vooringenomen, ik weet wel wat er speelt, en had zo wel mij reden om dit te vragen. Begrijpt u?Hendrikus schreef:Als je bedenkt dat de complete "Wegwijzer naar Christus" van dr. H. van 't Veld, liederen bij élke zondag van de Heidelberger, en álle psallmen zijn opgenomen, dat er een complete rubriek "schuldbelijdenis en vergeving" is, dan is het toch wel uitermate suggestief om zonder kennis van de inhoud al een verklaring te vragen voor het feit dat er geen boetegezangen in de bundel staan.samanthi schreef:Ik heb de index gezien en er staan iig wel boetgezangen in-DIA- schreef:Wat de laatste opmerking betreft: Staan er überhaupt wel boetegezangen in die bundel? Zo niet, waarom dan niet, want ik acht toch dat we het Bijbelse evenwicht moeten bewaren. Anders komen we toch in een gebied van wat we vroeger het Halleluja-christendom noemden. Ja toch?
PS Sorry dat ik weer reageer. Maar kon het even niet laten. Nogmaals sorry!
Vader vol van vrees en schaamte bijvoorbeeld
C' est le ton qui fait la musique, dat geldt zéker als het om een liederenbundel gaat. En als de vraagstelling dan al zo'n vooringenomen negatieve ondertoon heeft....
Dan wel onberijmd want er werd niet gezongen over een Opperwezen of over het pad der deugd.huisman schreef:Laten wij in het zingen ook Christus gelijkvormig zijn....Hij zong de Psalmen tot aan het kruis (psalm 22)Hendrikus schreef:Als je bedenkt dat de complete "Wegwijzer naar Christus" van dr. H. van 't Veld, liederen bij élke zondag van de Heidelberger, en álle psallmen zijn opgenomen, dat er een complete rubriek "schuldbelijdenis en vergeving" is, dan is het toch wel uitermate suggestief om zonder kennis van de inhoud al een verklaring te vragen voor het feit dat er geen boetegezangen in de bundel staan.samanthi schreef:Ik heb de index gezien en er staan iig wel boetgezangen in-DIA- schreef:Wat de laatste opmerking betreft: Staan er überhaupt wel boetegezangen in die bundel? Zo niet, waarom dan niet, want ik acht toch dat we het Bijbelse evenwicht moeten bewaren. Anders komen we toch in een gebied van wat we vroeger het Halleluja-christendom noemden. Ja toch?
PS Sorry dat ik weer reageer. Maar kon het even niet laten. Nogmaals sorry!
Vader vol van vrees en schaamte bijvoorbeeld
C' est le ton qui fait la musique, dat geldt zéker als het om een liederenbundel gaat. En als de vraagstelling dan al zo'n vooringenomen negatieve ondertoon heeft....
Hier een gedeelte uit een preek van Ds. J.S. van der Net
Gemeente, kinderen, ik kijk eerst naar jullie. Op een keer zat een kleindochtertje van mij
te spelen. Tijdens haar spel was ze aan het zingen. Maar ineens hield ze op met spelen en
zingen en kwam ze naar me toe. Weet je wat ze vroeg? ‘Opa, heeft de Heere Jezus ook
gezongen?’
Deze vraag ontroerde me diep. Kennelijk had zij een gevoel dat de Heere Jezus zo
ontzettend groot was, dat het bijna niet kon bestaan dat Hij – net als zij – gezongen had.
‘Heeft de Heere Jezus gezongen?’
Kinderen, gemeente, op die vraag kunnen we voluit antwoorden: ‘Ja, de Heere Jezus
heeft gezongen.’
Ongetwijfeld zal de Heere Jezus thuis ook gezongen hebben met Zijn vader en moeder.
De Heere Jezus zal ook gezongen hebben als Hij op de sabbat met Maria en Jozef naar de
synagoge ging; daar werd immers ook gezongen. Hij zal ook wanneer Hij in de voorhof
van de tempel was, samen met de andere aanwezigen, ingestemd hebben met de
tempelkoren.
Misschien zit er nu wel een slim meisje of jongetje in de kerk, dat denkt: Ja, dat zegt u nu
wel, de Heere Jezus heeft thuis gezongen, in de synagoge, in de tempel, maar dat staat
zo niet letterlijk in de Bijbel. Dat veronderstelt u maar.
Misschien heb je daar wel een beetje gelijk in. Maar gemeente, daarom is het des te
ontroerender dat het evangelie van Matthëus melding maakt van het zingen van de
Heere Jezus in de nacht van Zijn lijden. En als zij de lofzang gezongen hadden, gingen zij
uit naar de Olijfberg.
Wat is er aan de hand? Gemeente, onze tekstwoorden brengen ons in de paaszaal in
Jeruzalem. Het is de donderdag voor Goede Vrijdag. Zojuist heeft de Heere Jezus het
Pascha gevierd met Zijn discipelen en het Heilig Avondmaal ingesteld in de plaats van het
Pascha. Het was die donderdagavond in die paaszaal een tijdlang onrustig geweest. Je
voelde als het ware dat er een bepaalde spanning was. Want de Heere Jezus had gezegd:
‘Eén van u zal Mij verraden.’
Het had onder de discipelen grote onrust gewekt. Nee, ze hebben op dat moment niet
gedacht: ‘Dat zal ik wel niet zijn. De Heere Jezus verraden? Dat doe ik niet.’ Nee, ze
vroegen allemaal: ‘Ben ik het, Heere?’ Ze hadden op dat moment niet zulke hoge
gedachten van zichzelf.
Wat is er daarna gebeurd? De Heere Jezus heeft toen Judas ontmaskerd. Hij heeft gezegd
tegen Judas: ‘Wat gij doet, doe het haastelijk (Joh.13:29). Judas, wat je van plan bent, ga
dat snel doen.’
Toen was Judas de zaal uitgegaan om de Heere Jezus uit te leveren. Want hij had een
afspraak gemaakt met het Sanhedrin dat zodra de gelegenheid daar was, hij de Heere
Jezus over zou leveren, en hij dacht dat deze nacht de geschikte gelegenheid was.
Dus de Heere Jezus heeft Judas ontmaskerd. En dan…. aan het eind van de paasmaaltijd,
wordt de lofzang gezongen waarvan onze tekstwoorden spreken.
Gemeente, jongeren, ouderen, die lofzang die de Heere Jezus in dit nachtelijk uur zingt in
de paaszaal, is niet zomaar een versje.
Nee, de lofzang, waarover hier gesproken wordt, hoorde bij het paasritueel. Want als het
Pascha gevierd werd, dan werd in ieder Joods gezin het Hallel gezongen.
Wat is het Hallel? Wel, met het Hallel worden de Psalmen 113 tot en met 118 bedoeld.
De Psalmen 113 en 114, ook wel het kleine Hallel genoemd, werden vóór de maaltijd
gezongen en de Psalmen 115 tot en met 118 werden gezongen ná de maaltijd. Dus we
weten precies welke lofzang de Heere Jezus gezongen heeft. Hij heeft met Zijn discipelen
het zogenaamde grote Hallel gezongen; de Psalmen 115 tot en met 118. Het zijn de
psalmen, meisjes en jongens, die ook op het bord staan. Dat is de lofzang uit onze tekst
Daarom staan ook alle psalmen in "Weerklank".huisman schreef:
Laten wij in het zingen ook Christus gelijkvormig zijn....Hij zong de Psalmen tot aan het kruis (psalm 22)
Tja de Heere Jezus kon ook geen liederen zingen over Zichzelf, omdat ze er eenvoudig nog niet waren, enkel de psalmen die weliswaar van Hem getuigen, maar dan wel oud-testamentisch.huisman schreef:Laten wij in het zingen ook Christus gelijkvormig zijn....Hij zong de Psalmen tot aan het kruis (psalm 22)Hendrikus schreef:Als je bedenkt dat de complete "Wegwijzer naar Christus" van dr. H. van 't Veld, liederen bij élke zondag van de Heidelberger, en álle psallmen zijn opgenomen, dat er een complete rubriek "schuldbelijdenis en vergeving" is, dan is het toch wel uitermate suggestief om zonder kennis van de inhoud al een verklaring te vragen voor het feit dat er geen boetegezangen in de bundel staan.samanthi schreef:Ik heb de index gezien en er staan iig wel boetgezangen in-DIA- schreef:Wat de laatste opmerking betreft: Staan er überhaupt wel boetegezangen in die bundel? Zo niet, waarom dan niet, want ik acht toch dat we het Bijbelse evenwicht moeten bewaren. Anders komen we toch in een gebied van wat we vroeger het Halleluja-christendom noemden. Ja toch?
PS Sorry dat ik weer reageer. Maar kon het even niet laten. Nogmaals sorry!
Vader vol van vrees en schaamte bijvoorbeeld
C' est le ton qui fait la musique, dat geldt zéker als het om een liederenbundel gaat. En als de vraagstelling dan al zo'n vooringenomen negatieve ondertoon heeft....
Hier een gedeelte uit een preek van Ds. J.S. van der Net
Gemeente, kinderen, ik kijk eerst naar jullie. Op een keer zat een kleindochtertje van mij
te spelen. Tijdens haar spel was ze aan het zingen. Maar ineens hield ze op met spelen en
zingen en kwam ze naar me toe. Weet je wat ze vroeg? ‘Opa, heeft de Heere Jezus ook
gezongen?’
Deze vraag ontroerde me diep. Kennelijk had zij een gevoel dat de Heere Jezus zo
ontzettend groot was, dat het bijna niet kon bestaan dat Hij – net als zij – gezongen had.
‘Heeft de Heere Jezus gezongen?’
Kinderen, gemeente, op die vraag kunnen we voluit antwoorden: ‘Ja, de Heere Jezus
heeft gezongen.’
Ongetwijfeld zal de Heere Jezus thuis ook gezongen hebben met Zijn vader en moeder.
De Heere Jezus zal ook gezongen hebben als Hij op de sabbat met Maria en Jozef naar de
synagoge ging; daar werd immers ook gezongen. Hij zal ook wanneer Hij in de voorhof
van de tempel was, samen met de andere aanwezigen, ingestemd hebben met de
tempelkoren.
Misschien zit er nu wel een slim meisje of jongetje in de kerk, dat denkt: Ja, dat zegt u nu
wel, de Heere Jezus heeft thuis gezongen, in de synagoge, in de tempel, maar dat staat
zo niet letterlijk in de Bijbel. Dat veronderstelt u maar.
Misschien heb je daar wel een beetje gelijk in. Maar gemeente, daarom is het des te
ontroerender dat het evangelie van Matthëus melding maakt van het zingen van de
Heere Jezus in de nacht van Zijn lijden. En als zij de lofzang gezongen hadden, gingen zij
uit naar de Olijfberg.
Wat is er aan de hand? Gemeente, onze tekstwoorden brengen ons in de paaszaal in
Jeruzalem. Het is de donderdag voor Goede Vrijdag. Zojuist heeft de Heere Jezus het
Pascha gevierd met Zijn discipelen en het Heilig Avondmaal ingesteld in de plaats van het
Pascha. Het was die donderdagavond in die paaszaal een tijdlang onrustig geweest. Je
voelde als het ware dat er een bepaalde spanning was. Want de Heere Jezus had gezegd:
‘Eén van u zal Mij verraden.’
Het had onder de discipelen grote onrust gewekt. Nee, ze hebben op dat moment niet
gedacht: ‘Dat zal ik wel niet zijn. De Heere Jezus verraden? Dat doe ik niet.’ Nee, ze
vroegen allemaal: ‘Ben ik het, Heere?’ Ze hadden op dat moment niet zulke hoge
gedachten van zichzelf.
Wat is er daarna gebeurd? De Heere Jezus heeft toen Judas ontmaskerd. Hij heeft gezegd
tegen Judas: ‘Wat gij doet, doe het haastelijk (Joh.13:29). Judas, wat je van plan bent, ga
dat snel doen.’
Toen was Judas de zaal uitgegaan om de Heere Jezus uit te leveren. Want hij had een
afspraak gemaakt met het Sanhedrin dat zodra de gelegenheid daar was, hij de Heere
Jezus over zou leveren, en hij dacht dat deze nacht de geschikte gelegenheid was.
Dus de Heere Jezus heeft Judas ontmaskerd. En dan…. aan het eind van de paasmaaltijd,
wordt de lofzang gezongen waarvan onze tekstwoorden spreken.
Gemeente, jongeren, ouderen, die lofzang die de Heere Jezus in dit nachtelijk uur zingt in
de paaszaal, is niet zomaar een versje.
Nee, de lofzang, waarover hier gesproken wordt, hoorde bij het paasritueel. Want als het
Pascha gevierd werd, dan werd in ieder Joods gezin het Hallel gezongen.
Wat is het Hallel? Wel, met het Hallel worden de Psalmen 113 tot en met 118 bedoeld.
De Psalmen 113 en 114, ook wel het kleine Hallel genoemd, werden vóór de maaltijd
gezongen en de Psalmen 115 tot en met 118 werden gezongen ná de maaltijd. Dus we
weten precies welke lofzang de Heere Jezus gezongen heeft. Hij heeft met Zijn discipelen
het zogenaamde grote Hallel gezongen; de Psalmen 115 tot en met 118. Het zijn de
psalmen, meisjes en jongens, die ook op het bord staan. Dat is de lofzang uit onze tekst
Ik denk ook niet dat daar an sich principiële bezwaren tegen zijn. Je moet het wel in een wat breder perspectief zien: waarom hebben we aan de psalmen niet genoeg? En ken jij gemeenten waar ze naast de psalmen alléén maar letterlijke Bijbelteksten zingen? Met andere woorden: zou het daar dan bij blijven?samanthi schreef:Ik snap niet dat je wel berijmde psalmen mag zingen in de eredienst bijvoorbeeld geen Bijbeltekst letterlijk op muziek gezet. Deze komen veel dichter bij de Schrift.
Nee? Het boek der Psalmen is gegeven aan de Kerk om te zingen de eerste brief van Petrus niet.samanthi schreef:Ik snap niet dat je wel berijmde psalmen mag zingen in de eredienst bijvoorbeeld geen Bijbeltekst letterlijk op muziek gezet. Deze komen veel dichter bij de Schrift.