Zonderling schreef:
Kennelijk zijn we het dan eens over wat we onder middelmatige zaak moeten verstaan (?)
Niet helemaal, denk ik. Maar dat vind ik niet het belangrijkste in de discussie.
Inderdaad de Schrift. Ik heb diverse Schriftplaatsen genoemd. Ik mis de reactie daarop (behalve Galaten 4:10 wat hierna volgt).
Mattheus 9 vers 23 zie ik niet als een uitleg. Als je daarin een verbod moet lezen, dan zou ik daartegenover plaatsen de kleine geljkenis die de Heere Jezus verteld: 'Ik heb op de fluit gespeeld en gij hebt niet gedanst, Ik heb klaagliederen gezongen en gij hebt niet geweend."
In zichzelf is het gebruik van klagers dus niet fout, net zo min als het inzichzelf goed is. En dan kom je weer in de middelmatigheid uit.
Misschien kun je zien dat de kanttekenaars hier toch ook wel een zekere worsteling hadden. De feestdagen worden niet als ideaal of voordelig voorgesteld, maar het 'gezag' ervan wordt feitelijk te niet gedaan, behalve dat we er niet mee breken kunnen ter wille van de orde. Dat is dus een verdediging van de feestdagen vanuit het 'negatieve'. Een positief bewijs (pró feestdagen) ontbreekt geheel in deze kanttekening.
Nog een citaatje: Hoewel de christelijke kerk ook sommige feestdagen,
naar de vrijheid der Christenen, heeft goedgevonden te onderhouden...
Hiermee formuleren ze meer dan alleen een negatieve. Hiermee plaatsen ze het houden van feestdagen in de christelijke vrijheid ("En wie zou dan oordelen?" is het verband van de tekst).
Deze redenering ontgaat mij voor een belangrijk deel. Tenzij je bedoelt 'geen zaak' (in plaats van 'een zaak'), dan vat ik het.
Ik bedoelde het als in Romeinen 14 vers 5. Gezien de nuance van de kanttekeningen, denk ik dat zij ook deze tekst in hun achterhoofd hadden.
Het is natuurlijk de vraag of de feestdagen inderdaad in onze gewaarwording/beleving geen zaak van consciëntie zijn. M.i. is het dat voor de meesten wel degelijk. (En dan heb ik het nog maar alleen over de gereformeerde gezindte. In de RK Kerk of Orthodoxe kerken is dat nog veel meer het geval; daar staan de feestdagen vér boven de zondag.)
Ja, ik ben met kerst wel eens op vakantie geweest, hetgeen op gefronste wenkbrauwen van de predikant kwam te staan. Maar ja, is er een kerkdienst, dan geldt de wet om de bijeenkomst niet te verzuimen.
Aan de andere kant. De geschiedenis leert ons dat als je het feest niet kerstent door het Woord te verkondigen, het geheel aan de vrijheid van de mens is om het naar eigen inzicht te houden. En dan ligt oppervlakkigheid om niet te zeggen losbandigheid op de loer.
Inderdaad is de situatie van Galaten 4 en de joodse feestdagen niet geheel identiek aan de feestdagen nu. Maar wanneer er toen geen feestdagen meer waren - deze waren immers in Christus vervuld - hoe kunnen ze er nu wel zijn? Is de kerk het na de apostelen beter gaan weten?
(Overigens: dat een dag in een gemeente of land (tijdelijk) wordt afgezonderd om God te dienen is natuurlijk heel goed. Maar niet wanneer sprake is van een algemene wereldwijde instelling van godsdienstig gebruik.)
Zowel na kerst (de herders) als na Pasen (de apostelen) worden verkondigers van een zeer blijde boodschap uitgezonden. Dat de kernzaken dus een ijkpunt zijn en blijven van de christelijke verkondiging zorgt er voor dat deze al snel een status apart gaan vormen binnen de kerk.
Het tweede is dat in een belangrijke deel van onze traditie de herdenkingsdagen losgekoppeld zijn geworden van de sacramenten (die wel zijn ingesteld). Dat zie ik als feesten van dezelfde orde als de herdenking van uitleiding uit Egypte.
Calvijn schreef:Wanneer de ene dag van de andere onderscheiden wordt om de godsdienst, en wanneer de vierdagen gerekend worden een stuk van de Goddelijke eredienst te zijn, dan worden de dagen verkeerd onderhouden."
Ik ben dan weer te nuchter om kerst als 'godsdienst' of als 'liturgisch noodzakelijk' te zien.
Ik zal Calvijns evenknie Luther eens raadplegen. Die stond daar wat anders in, vermoed ik.