"Scholtiaans". Ik bedoel het in positieve zin. Misschien dat iemand het
begrijpt.

Dit is een nieuwe definitie van 'middelmatige zaak'. Zeker: deze kwestie is geen zaak die direct de vragen rond de zaligheid betreft. Maar dat wil niet zeggen dat de kwestie 'middelmatig' is.Herman schreef:Het is wel een middelmatige zaak, omdat het niet direct de vragen rond de zaligheid betreft.
Maar dan moet je naar de bronnen terug. Namelijk de schrift. En de kanttekeningen bij Kolossensen 2. Daar wordt al wel wat anders door de eerwaarde vaderen aangetekend namelijk "aan welke dagen evenwel de conscientie der Christenen nu niet verder is gebonden, dan om goede orde te onderhouden, en om elkander in de Christelijke vergaderingen, door onderlinge opwekkingen, meer en meer te stichten en te sterken".Zonderling schreef:Dit is een nieuwe definitie van 'middelmatige zaak'. Zeker: deze kwestie is geen zaak die direct de vragen rond de zaligheid betreft. Maar dat wil niet zeggen dat de kwestie 'middelmatig' is.Herman schreef:Het is wel een middelmatige zaak, omdat het niet direct de vragen rond de zaligheid betreft.
Onze vaderen verstonden onder middelmatige zaak (res mediae = "middendingen") het volgende: de dingen die door hun eigen natuur noch goed noch kwaad zijn, en ook niet door enige wet verboden of bevolen, en die men daarom óf goed óf slecht gebruiken kan, óf in het geheel niet gebruiken kan (definitie Synopsis 35.32).
Kennelijk zijn we het dan eens over wat we onder middelmatige zaak moeten verstaan (?)Herman schreef:Maar dan moet je naar de bronnen terug...Zonderling schreef:Dit is een nieuwe definitie van 'middelmatige zaak'. Zeker: deze kwestie is geen zaak die direct de vragen rond de zaligheid betreft. Maar dat wil niet zeggen dat de kwestie 'middelmatig' is.Herman schreef:Het is wel een middelmatige zaak, omdat het niet direct de vragen rond de zaligheid betreft.
Onze vaderen verstonden onder middelmatige zaak (res mediae = "middendingen") het volgende: de dingen die door hun eigen natuur noch goed noch kwaad zijn, en ook niet door enige wet verboden of bevolen, en die men daarom óf goed óf slecht gebruiken kan, óf in het geheel niet gebruiken kan (definitie Synopsis 35.32).
Inderdaad de Schrift. Ik heb diverse Schriftplaatsen genoemd. Ik mis de reactie daarop (behalve Galaten 4:10 wat hierna volgt).Namelijk de schrift.
Misschien kun je zien dat de kanttekenaars hier toch ook wel een zekere worsteling hadden. De feestdagen worden niet als ideaal of voordelig voorgesteld, maar het 'gezag' ervan wordt feitelijk te niet gedaan, behalve dat we er niet mee breken kunnen ter wille van de orde. Dat is dus een verdediging van de feestdagen vanuit het 'negatieve'. Een positief bewijs (pró feestdagen) ontbreekt geheel in deze kanttekening.En de kanttekeningen bij Kolossensen 2. Daar wordt al wel wat anders door de eerwaarde vaderen aangetekend namelijk "aan welke dagen evenwel de conscientie der Christenen nu niet verder is gebonden, dan om goede orde te onderhouden, en om elkander in de Christelijke vergaderingen, door onderlinge opwekkingen, meer en meer te stichten en te sterken".
Deze redenering ontgaat mij voor een belangrijk deel. Tenzij je bedoelt 'geen zaak' (in plaats van 'een zaak'), dan vat ik het.Dus als het een zaak van conscientie is, is het géén wet. En is het dus een middelmatige zaak.
Inderdaad is de situatie van Galaten 4 en de joodse feestdagen niet geheel identiek aan de feestdagen nu. Maar wanneer er toen geen feestdagen meer waren - deze waren immers in Christus vervuld - hoe kunnen ze er nu wel zijn? Is de kerk het na de apostelen beter gaan weten?Galaten 4 staat wat mij betreft in het verband van 'gerechtvaardigd' worden door de wet en dan is de spits van de tekst anders, dan dat je omwille van stichting van de gemeente een dag afzondert om God te dienen.
Calvijn schreef:Wanneer de ene dag van de andere onderscheiden wordt om de godsdienst, en wanneer de vierdagen gerekend worden een stuk van de Goddelijke eredienst te zijn, dan worden de dagen verkeerd onderhouden."
O.k.Terzijde. Overigens vind ik dat de prediking in de lijdenstijd het gehele jaar dient te doortrekken, en om die reden ben ik er niet zo gelukkig mee dat dergelijke woorden alleen richting de feestdag van Pasen gehoord worden. En daarmee heb ik ook een zwak voor Calvijns standpunten.
Niet helemaal, denk ik. Maar dat vind ik niet het belangrijkste in de discussie.Zonderling schreef: Kennelijk zijn we het dan eens over wat we onder middelmatige zaak moeten verstaan (?)
Mattheus 9 vers 23 zie ik niet als een uitleg. Als je daarin een verbod moet lezen, dan zou ik daartegenover plaatsen de kleine geljkenis die de Heere Jezus verteld: 'Ik heb op de fluit gespeeld en gij hebt niet gedanst, Ik heb klaagliederen gezongen en gij hebt niet geweend."Inderdaad de Schrift. Ik heb diverse Schriftplaatsen genoemd. Ik mis de reactie daarop (behalve Galaten 4:10 wat hierna volgt).
Nog een citaatje: Hoewel de christelijke kerk ook sommige feestdagen, naar de vrijheid der Christenen, heeft goedgevonden te onderhouden...Misschien kun je zien dat de kanttekenaars hier toch ook wel een zekere worsteling hadden. De feestdagen worden niet als ideaal of voordelig voorgesteld, maar het 'gezag' ervan wordt feitelijk te niet gedaan, behalve dat we er niet mee breken kunnen ter wille van de orde. Dat is dus een verdediging van de feestdagen vanuit het 'negatieve'. Een positief bewijs (pró feestdagen) ontbreekt geheel in deze kanttekening.
Ik bedoelde het als in Romeinen 14 vers 5. Gezien de nuance van de kanttekeningen, denk ik dat zij ook deze tekst in hun achterhoofd hadden.Deze redenering ontgaat mij voor een belangrijk deel. Tenzij je bedoelt 'geen zaak' (in plaats van 'een zaak'), dan vat ik het.
Ja, ik ben met kerst wel eens op vakantie geweest, hetgeen op gefronste wenkbrauwen van de predikant kwam te staan. Maar ja, is er een kerkdienst, dan geldt de wet om de bijeenkomst niet te verzuimen.Het is natuurlijk de vraag of de feestdagen inderdaad in onze gewaarwording/beleving geen zaak van consciëntie zijn. M.i. is het dat voor de meesten wel degelijk. (En dan heb ik het nog maar alleen over de gereformeerde gezindte. In de RK Kerk of Orthodoxe kerken is dat nog veel meer het geval; daar staan de feestdagen vér boven de zondag.)
Inderdaad is de situatie van Galaten 4 en de joodse feestdagen niet geheel identiek aan de feestdagen nu. Maar wanneer er toen geen feestdagen meer waren - deze waren immers in Christus vervuld - hoe kunnen ze er nu wel zijn? Is de kerk het na de apostelen beter gaan weten?
(Overigens: dat een dag in een gemeente of land (tijdelijk) wordt afgezonderd om God te dienen is natuurlijk heel goed. Maar niet wanneer sprake is van een algemene wereldwijde instelling van godsdienstig gebruik.)
Ik ben dan weer te nuchter om kerst als 'godsdienst' of als 'liturgisch noodzakelijk' te zien.Calvijn schreef:Wanneer de ene dag van de andere onderscheiden wordt om de godsdienst, en wanneer de vierdagen gerekend worden een stuk van de Goddelijke eredienst te zijn, dan worden de dagen verkeerd onderhouden."
Dan valt er niks meer te discussiëren. Scherp jij je mening nog wel eens op, of valt alles weg in het grauwe grijze 'ik bepaal zelf wel wat ik doe?'DDD schreef:En verder lijkt het mij een middelmatige zaak. Maar goed, sommige mensen menen dat zelfs een kerstboom al geen middelmatige zaak is. Dan blijven er weinig middelmatige zaken over.
Dat heb ik niet gezegd. Om alleen op het tweede deel van de zin te reageren: Ik heb steeds gezegd en bedoeld dat mensen zelf zich in hun geweten verbonden voelen. Ook mijn verwijzingen naar Calvijn e.d. gingen hierover. Over dwang door anderen heb ik niet gesproken. Daarom reageerde ik niet op je posting, maar nu je het herhaalt, moet ik het misverstand toch maar wegnemen.DDD schreef:Nee hoor. Ik probeer zeker wel wat van de discussie hier te leren.
Maar ik begreep dat Zonderling dit geen middelmatige zaak vond, maar een principekwestie, omdat er over de christelijke feesten gewetensdwang zou worden uitgeoefend. Ik vraag mij af, of dat waar is.
Dat kan, dat is ook niet zo simpel. Eerst moet je begrijpen wat een middelmatige zaak is (veel mensen hebben daar een gedachte bij, maar zij vatten dit toch niet goed). En dan moet je deze kwestie daarnaast leggen. Dat kost heel wat meer inspanning dan mijn postings alleen diagonaal lezen....DDD schreef:Dan begrijp ik nog niet dat dit geen middelmatige kwestie zou zijn.