Kerk in de stad

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:Als je als Nederlands gezin alleen achterblijft in een straat vol allochtonen, is er nog weinig woongenot.
En dan heb ik het niet over veiligheid, maar over andere levensgewoonten.
Sorry, maar ik vind dit grenzen aan racisme!
Wat een stoere taal. Spreek eens met gezinnen die alleen achterblijven in een straat met allerlei nationaliteiten.
Er zijn culturen die elkaar niet verdragen, wist je dat? En dan zit je er tussen.
Als je een koophuis hebt, daalt het in waarde, dat is een gegeven.
Er zijn straten waar je s'avonds vanwege veiligheidsredenen, niet meer doorheen moet rijden.
Ik ben eens midden door een schietpartij gereden, gewoon s'avonds om half 7, besef je hoe eng dat is?
Ik ben getrouwd met een geboren Rotterdammer, de hele familie heeft de stad in de laatste halve eeuw ontzettend zien veranderen.
Het is jammer dat de bandrecorder er niet meer is, anders zou ik je een bandje kunnen sturen met de bevindingen van een predikant, die met zijn gezin in hartje Den Haag woonde. Hoe die man elke zondag werd getreiterd en zelfs bespuugd als hij naar de kerk liep.


Op de lijst van 58 gesloopt kerken staan 8 kerken uit Rotterdam. De bekendste kerk is de Koninginnekerk naar het ontwerp van Hooykaas en Michiel Brinkman. Gebouwd in 1907 en gesloopt in 1972. Nergens zijn zoveel kerken gesloopt als in Rotterdam, weet Job van Nes, al sinds zijn jeugd gefascineerd door kerkgebouwen. ‘In Rotterdam zijn sinds de jaren zeventig meer kerken gesloopt dan er zijn verwoest tijdens het bombardement in 1940.’
bron: nieuwstop010

Dit gezegd hebbende, moeten we maar weer terugkeren naar het onderwerp, nl. de binnenstad van Utrecht, waar het altijd gezellig is.
Ik ontken bovenstaande feiten niet. Maar een christen is geroepen om ten allen tijde lief te hebben, ook als je andere culturen naast je ziet verschijnen, ook als je economisch bezit daalt (is dat echt belangrijk?), ook als de kogels om je oren vliegen! En ja, dat laatste heb ik ook één keer meegemaakt in Rotterdam. Eng? Mwah, nee. Kun je juist dan als christen veel betekenen voor de buurt? Ja!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Mara »

Luther schreef: Ik ontken bovenstaande feiten niet. Maar een christen is geroepen om ten allen tijde lief te hebben, ook als je andere culturen naast je ziet verschijnen, ook als je economisch bezit daalt (is dat echt belangrijk?), ook als de kogels om je oren vliegen! En ja, dat laatste heb ik ook één keer meegemaakt in Rotterdam. Eng? Mwah, nee. Kun je juist dan als christen veel betekenen voor de buurt? Ja!
Ik zou zeggen, koop of huur een huis in het oude westen of centrum en organiseer een christelijk oliebollenfeest.

Het gaat inmiddels over Rotterdam en het zou over Utrecht moeten gaan.
Dit stond op de website van de GGU:

Er zijn verschillende redenen die geleid hebben tot planvorming om de Westerkerk te verlaten en op zoek te gaan naar een andere locatie: de beperkte parkeerruimte in de nabije omgeving van de kerk; de verminderde bereikbaarheid van het centrum van Utrecht en de hoge energie- en onderhoudskosten, die voor de gemeente op lange termijn niet op te brengen zijn. Daarnaast is het gebouw, sinds de vorming van de Gereformeerde Gemeente van Houten te groot voor de Utrechtse gemeente.

De gemeente heeft het voornemen om op termijn te verhuizen naar een kleiner kerkgebouw in het westen van Utrecht, omdat de meeste gemeenteleden ten zuidwesten van het stadscentrum wonen.

Lijkt mij toch veelzeggend genoeg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef: Ik ontken bovenstaande feiten niet. Maar een christen is geroepen om ten allen tijde lief te hebben, ook als je andere culturen naast je ziet verschijnen, ook als je economisch bezit daalt (is dat echt belangrijk?), ook als de kogels om je oren vliegen! En ja, dat laatste heb ik ook één keer meegemaakt in Rotterdam. Eng? Mwah, nee. Kun je juist dan als christen veel betekenen voor de buurt? Ja!
Ik zou zeggen, koop of huur een huis in het oude westen of centrum en organiseer een christelijk oliebollenfeest.

Het gaat inmiddels over Rotterdam en het zou over Utrecht moeten gaan.
Dit stond op de website van de GGU:

Er zijn verschillende redenen die geleid hebben tot planvorming om de Westerkerk te verlaten en op zoek te gaan naar een andere locatie: de beperkte parkeerruimte in de nabije omgeving van de kerk; de verminderde bereikbaarheid van het centrum van Utrecht en de hoge energie- en onderhoudskosten, die voor de gemeente op lange termijn niet op te brengen zijn. Daarnaast is het gebouw, sinds de vorming van de Gereformeerde Gemeente van Houten te groot voor de Utrechtse gemeente.

De gemeente heeft het voornemen om op termijn te verhuizen naar een kleiner kerkgebouw in het westen van Utrecht, omdat de meeste gemeenteleden ten zuidwesten van het stadscentrum wonen.

Lijkt mij toch veelzeggend genoeg.
Wacht even, niemand heeft hier beweerd dat het rationeel volstrekt onbegrijpelijk is dat de GG Utrecht dit besluit heeft genomen. Er is alleen een kanttekening geplaatst m.b.t. het verdwijnen van de gereformeerde gezindte uit de stad. Dat beperkt zich niet tot Utrecht, maar is een fenomeen dat in alle steden voorkomt. Mijn gevoel zegt dat het meer met welvaart te maken heeft, dan met onveiligheid of unheimische gevoelens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

Mara schreef:Ik zou zeggen, koop of huur een huis in het oude westen of centrum en organiseer een christelijk oliebollenfeest.
Zou ik inderdaad graag doen! Wellicht komt het er nog weer eens van.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Spreeuw
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:55

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Spreeuw »

Mara schreef: De gemeente heeft het voornemen om op termijn te verhuizen naar een kleiner kerkgebouw in het westen van Utrecht, omdat de meeste gemeenteleden ten zuidwesten van het stadscentrum wonen.

Lijkt mij toch veelzeggend genoeg.
Is dat een nieuw kerkgebouw of de aankoop van een bestaand kerkgebouw?
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Pimpelmees »

Luther schreef:Er is alleen een kanttekening geplaatst m.b.t. het verdwijnen van de gereformeerde gezindte uit de stad.
Met het verdwijnen van de GG uit het centrum van Utrecht is niet meteen de hele gereformeerde gezindte uit het centrum verdwenen. Maar ik snap je punt: de trend is naar buiten, langzaam aan gaan de refokerken het centrum uit, naar de randgebieden. En dat is jammer. Want het is goed om in het hart van een stad present te blijven.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Curatorium »

Mara schreef:Een huis kopen in de stad, is voor veel mensen niet te betalen, prijzen zijn hoog, zeker voor eengezinswoningen met een tuin(tje).
En wie wil er met een jong gezin 14 hoog wonen?
:bobo Een heel groot deel van Nederland woont zo. Een tuin is echt geen eerste levensbehoefte of iets dergelijks. Erg stereotiep beeld, in bijv. Rotterdam is er genoeg te vinden rond het centrum, of op mooie plekken in Zuid, wat makkelijk te betalen is. En natuurlijk zal het platteland iets goedkoper zijn, maar dat is economisch. Of je nou met een jong gezin 14 hoog woont of in je villa in Nunspeet, het kan allemaal.
Mara schreef:Wat een stoere taal. Spreek eens met gezinnen die alleen achterblijven in een straat met allerlei nationaliteiten.
Er zijn culturen die elkaar niet verdragen, wist je dat? En dan zit je er tussen.
Vreemde taal. Het mooie van een stad is dat je compleet langs je buren heen leeft. Geluidsoverlast o.i.d. kan voorkomen, maar dit heeft werkelijk waar niets met nationaliteiten te maken. Ik heb een paar jaar in een straat met allochtonen gewoond. Nooit geen problemen mee gehad.
Mara schreef:Er zijn straten waar je s'avonds vanwege veiligheidsredenen, niet meer doorheen moet rijden.
Dat is toch geen reden om een stad te verlaten. Ghettostraten (want echt ghetto's hebben we in Nederland niet eens) zijn per stad op een hand te tellen.
Overigens: een groepje hangjongeren op een straathoek kan inderdaad onveilig overkomen. Totdat je er achter komt dat ze daar niks doen. Ja ze hebben een andere huidskleur, maar dat betekent niet gelijk dat ze je doodschieten of beroven :fi
Mara schreef:Ik ben eens midden door een schietpartij gereden, gewoon s'avonds om half 7, besef je hoe eng dat is?
Gaat altijd om afrekeningen, dus er worden nou niet vaak 'random' mensen neergeschoten.
Mara schreef:Het is jammer dat de bandrecorder er niet meer is, anders zou ik je een bandje kunnen sturen met de bevindingen van een predikant, die met zijn gezin in hartje Den Haag woonde. Hoe die man elke zondag werd getreiterd en zelfs bespuugd als hij naar de kerk liep.
Dat lag dan vast aan die man, of de manier waar op die liep, maar vredig naar de kerk lopen kan (nog) overal in Nederland. En ja, ik woon in een stad dus ik kan dat weten.

Als je niet van wonen in steden houd:
Je bent niet de enige, dus dat kan je gerust zeggen, maar trek dan niet van die rare conclusies.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Vorst »

Mara heeft absoluut wel een punt dat je niet blij wordt van het wonen in een wijk als Rotterdam-Zuid met vrijwel alleen andere nationaliteiten om je heen. Dat heeft niets met racisme te maken. Het heeft wel te maken met het feit dat het niemand interesseert hoe de buurt / portiek er uit ziet, het met andere nationaliteiten snel een enorme bende op straat wordt, etc. Dat heeft niets met racisme te maken maar is gewoon een gegeven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Luther »

Vorst schreef:Mara heeft absoluut wel een punt dat je niet blij wordt van het wonen in een wijk als Rotterdam-Zuid met vrijwel alleen andere nationaliteiten om je heen. Dat heeft niets met racisme te maken. Het heeft wel te maken met het feit dat het niemand interesseert hoe de buurt / portiek er uit ziet, het met andere nationaliteiten snel een enorme bende op straat wordt, etc. Dat heeft niets met racisme te maken maar is gewoon een gegeven.
Nee, dat is geen gegeven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Vorst »

Prima hoor, jij je zin.
Jij woont niet in Rotterdam-Zuid volgens mij.
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door DDD »

Ik vind dit persoonlijk geen redenen om de kerk te verhuizen. Waarom niet een bijdrage gevraagd van omliggende gemeenten voor het instandhouden van de eredienst? Houten is een welvarende gemeente, die kan toch ook wat bijdragen? Misschien kunnen er wat mensen overstappen naar Utrecht. Ten Zuidwesten heb je ook Woerden en Nieuwer ter Aa.

Gezien het belang van het kerkgebouw voor de geschiedenis van de gereformeerde gemeenten zou ik het helemaal niet raar vinden als andere gemeenten voor het behoud van de gemeente zouden collecteren. Ik reed er zojuist nog langs, als de singel weer hersteld is staat het kerkgebouw op een prachtige locatie.

Ik vind het jammer dat de Gereformeerde Gemeenten gemiddeld genomen zo weinig historisch besef hebben.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Curatorium »

Vorst schreef:Mara heeft absoluut wel een punt
Nee. Ik heb er lange tijd met veel plezier gewoond toen ik nog student was. Het mooie is: veel vrienden wonen er nu met hun gezin dus ik kom er maandelijks.
Ik heb ooit een verhaal gelezen of gehoord, weet het niet meer precies, van een ouderling (?) uit de GG van Rotterdam-Zuid die het als een taak zag om in de stad te gaan wonen. Ten eerste voor je medemens (er valt zoveel veel uit te dragen van het geloof in de stad, maar als daar geen christenen meer wonen houd dat op) en ten tweede voor de stadsgemeente (het is belachelijk dat iedereen naar refodorpen verhuist, in steden zijn nu nog ref. scholen en andere voorzieningen te vinden, stadsgemeenten hebben jeugd nodig).
Vorst schreef:het met andere nationaliteiten snel een enorme bende op straat wordt, etc.

Wat een onzin. Hier ga ik niet op in.
Het is in Rotterdam-Zuid geen bende op straat. Ben je er wel eens geweest?

Maar graag weer terug naar de GG van Utrecht. Want deze discussie gaat nergens naar toe.
Reformatorische kerken hechten helaas te weinig waarde aan oude kerkgebouwen en de plek in het centrum die men daar heeft. Waarom moet een kerk meeverhuizen met leden die ergens anders gaan wonen?
Iedereen zegt dan altijd: kijk naar Barendrecht, die gemeente ging weer groeien toen ze verhuisde naar buiten de stad: de afgelopen 3 jaar daalt het ledental daar best fors, dus dat voorbeeld gaat niet (meer) op.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:
Als je niet van wonen in steden houd:
Je bent niet de enige, dus dat kan je gerust zeggen, maar trek dan niet van die rare conclusies.
Ik houd heel erg van het wonen in een stad, zou niet aarden in een slaperig dorp. Maar feit is dat het in sommige gedeeltes van sommige grote steden (bijvoorbeeld Rotterdam) beslist niet veilig is en je je in een ver buitenland waant als je door sommige straten rijdt.
En rijdend door Rotterdam zie je kerken verdwijnen, of erger nog, verbouwd worden tot moskee.
Maar het is not done om de problemen te benoemen, tenminste, vóór Pim Fortuyn, Die zelf ook in hartje Rotterdam woonde!
En omdat we niet op eigen ervaringen afgaan hier, noch rare conclusies van mij, zullen we de media maar eens laten spreken:

Een bericht uit het AD van vorig jaar:
Het Rotterdamse college trekt 15 miljoen euro uit om de toenemende criminaliteit in Rotterdam-West een halt toe te roepen. De wijken Middelland en Tussendijken, die de laatste tijd worden geteisterd door schietpartijen, moeten de komende 4 jaar weer worden 'opgepoetst' tot veilige buurten.

Een bericht uit de Metro van juli dit jaar:
Toch dat slot vanavond maar eens extra controleren. De Rotterdamse politie ziet over de eerste periode van 2015 namelijk een forse toename van het aantal woninginbraken in de stad.

Een piek is er vooral te zien in Rotterdam-West. Bewoners van de wijken Bospolder en Tussendijken worden sinds begin van het jaar geteisterd door inbrekers. De teller staat sinds januari op 100 inbraken.

Bericht uit Nu, juni dit jaar
De politie in Rotterdam wil komende jaren verborgen criminaliteit aan het licht brengen in Rotterdam-Zuid, vooral in buurten waar bewoners vaak het gevoel hebben dat het daar niet pluis is.
Dat gevoel ontstaat bijvoorbeeld als in een straat te veel reisbureaus zitten, of duistere loodsen en horecagelegenheden.

Politiechef Frank Paauw van de eenheid Rotterdam heeft een algemeen commandant vrijgemaakt die samen met andere partijen als de gemeente, de FIOD, douane en Openbaar Ministerie (OM) zaken gaat uitdiepen. Doel is niet alleen criminele netwerken ontmantelen, maar ook burgers een groter gevoel van veiligheid geven

Een bericht van versbeton.nl
Toch is het nog niet pais en vree in de deelgemeente, getuige het vaak negatieve nieuws. Schietpartijen in speeltuinen, hennepkwekerijen in studentenhuizen, groepsverkrachtingen, Marokkaanse drugsrunfamilies, gigantische sociale problemen, deelgemeentevoorzitters met dubieuze vrienden (pdf), bestuurders die ludieke video’s door zakelijke vrienden laten maken: jij noemt het, veiligheidsrisicogebied Delfshaven heeft het. Zelfs de speeltoestellen zijn hun leven niet veilig.
Die huidige problemen vinden vooral plaats in Spangen (noord), Schiemond (west), Tussendijken/Bospolder (midden), Coolhaven (zuid) en het Nieuwe Westen (oost). Betrokken bewoners van dat gedeelte zetten zelfs Wikipedia in, aangezien “het Nieuwe Westen één van de meest onveilige en weinig Hollands aanvoelende wijken van Nederland is. Dit komt vooral door de grote groepen niet-Europeanen die weinig tot geen verwantschap vertonen met de waarden en normen van de Nederlandse cultuur, alsmede decennialange politiek correcte beleidsvisie.” Weer wat geleerd.

En tenslotte uit het NRC, oktober 2015
‘Kijk, twee Porsches voor de deur in een eenvoudige straat”, zegt officier van dienst Roland van der Hilst. We rijden door de wijk Beverwaard in Rotterdam-Zuid. „Hoe komen die daar?” Uit de enquête Rotterdammers over hun stad van het onderzoeksbureau van de gemeente Rotterdam blijkt dat de bewoners van Rotterdam-Zuid steeds meer last hebben van criminaliteit en drugsoverlast. Vorig jaar was dat 44 procent, dit jaar 54 procent.

Kan het nog erger? Zes jaar geleden liep ik voor een eigen onderzoek regelmatig met de wijkagent door de Afrikaanderwijk. Daar leefde de helft van de bewoners van een uitkering. In dat jaar trof de politie er gemiddeld eens per week een partij harddrugs en een partij softdrugs aan. Op bureau Maashaven hing een index ‘Afrikaandergroep’, een poster met zestig namen en portretten van jongens uit die wijk die met de politie in aanraking waren geweest.

Zo’n poster hangt er nog. „Het is altijd ‘zij van Zuid’ gebleven”, zegt Van der Hilst. „Mensen die het zich kunnen permitteren, trekken weg.”

Dus, Luther en Curatorium?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28950
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door DDD »

@Mara:

Ik vind niets racistisch aan wat je schrijft. Het is vanuit refodorpjes makkelijk commentaar leveren, zullen we maar denken.
Wim Anker
Berichten: 3955
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gereformeerde Gemeente te Utrecht

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:@Mara:

Ik vind niets racistisch aan wat je schrijft. Het is vanuit refodorpjes makkelijk commentaar leveren, zullen we maar denken.
Eens. Iemand die hier beweerd dat het niet eng is als de kogels om je oren vliegen is dermate los van
de realiteit dat discussie zinloos is.

Zijn er uberhaupt forummers die met (kleine) kinderen in overwegend allochtonenwijken in de grote steden wonen? (niet als student of als stel zonder kinderen want die situatie is echt onvergelijkbaar)
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 21 nov 2015, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie