Dit is juist nieuw, en tegen het oude in!-DIA- schreef:Toch is dit helder. Niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.Nowhere schreef:Dan moet je het nog eerder stellen, namelijk zonder geloof kan je geen belijdenis doen. Maar dan trek je het in extreme door, althans vind ik. Dan ga je aan alles de voorwaarde hangen van 'ons' geloof. Het moet er zijn, laat dat duidelijk zijn, er is geen excuus om ongelovig voort leven. Maar we kunnen er nooit de grond of het fundament van maken. Alleen als je gelooft mag je belijdenis doen, je kinderen laten dopen en Avondmaal vieren. Voor het laatste is er geen andere mogelijkheid. Daar moet geloof aanwezig zijn.Johann Gottfried Walther schreef:Er is ook geen directe lijn tussen Doop en Avondmaal, dan zal er eerst geloof nodig moeten zijn.
Zonder genade kan je geen ja zeggen op de Doop vragen, dus moet je een gelovige zijn,
en om aan het Heilig Avondmaal te gaan ook. Maar het zou vreemd zijn als iemand wel ja denkt te kunnen zeggen op de Doop vragen, maar nalaat Christus opdracht om Zijn dood aan Zijn tafel te gedenken.
De besnijdenis was een zegel van het verbond én van de gerechtigheid van het geloof, zo zegt het formulier.
Ook jij lijkt de drempel van de Heilige Doop te verlagen, maar die van het Heilig Avondmaal te verhogen.
Bij belijdenis doen zeg ik altijd tegen de mensen "het is toch geen traditie?". Het moet wel leven en uit het hart opkomen. Ook al is het een schreeuw in het hart ... maar de doop overnemen of beamen dat de leer goed is, is mijn inziens per definitie fout. Het moet een worsteling zijn!
Bij de doop zie ik dat anders. Natuurlijk er moet een schreeuw in het hart zijn. Het moet in afhankelijkheid van de Heere geschieden. En wat zou het prachtig zijn als je het ook in geloof mocht doen. Maar dat is niet de grond om onze kinderen te dopen. Dat is de Andere kant. Dat is Verbondstrouw van de Heere. Dat is de toezegging van het heil in Christus. Dat is de belofte van de Heere aan je kind dat Hij de Vader wil zijn. Ook van dat kind, ook al heeft het ongelovige ouders. De ouders zijn niet de voorwaarde, het fundament of de grond. Nee de Heere!
Ja dan heb je tweërlei kinderen des verbonds. Die waren er ook onder de besnijdenis in het Oude Testament.
En dan kan je zeggen dat ik de grens voor de Doop verlaag, ja wellicht, en dat ik de grens voor het Avondmaal verhoogt. Zal zeker zo zijn.
Maar ik hang liever de genadekorf wat lager, dan dat ik de grenzen voor de doop en voor het Avondmaal gelijk wil hebben. En niet dat de genade en de beloftes afhankelijk wil laten zijn van het geloof van onze ouders.
Want hoe moet je dan preken? Ja kinderen van ongelovige ouders ... eigenlijk had je gedoopt moeten zijn, dan had ik beloftes vanuit de Bijbel voor je. Maar nu niet .. want je ouders zijn niet gelovig en nemen niet deel aan het avondmaal. Helaas! pech voor je?
Sorry voor de manier! Maar dat is risico als je het aan elkaar gaat hangen. Het is niet los van elkaar te zien, maar dat is wat anders dan het aan elkaar ophangen.
En ik zou zeggen: Zo is het onder ons altijd geweest.
Waarom hebben we dan nu ineens zin om het anders te willen zien?
Denk ook aan liturgische experimenten, Bijbelvertalingen, etc.
Is het soms omdat velen (ja echt, zo lijkt het) anders willen.
Het oude schijnt afgedaan. omdat er niet voldoende vrucht is?
De vraag is: Ligt dat aan Woord en Sacrament dan?
En als je niet geloofd wat moet je dan belijden?
Zonder genade kan je geen recht antwoord geven op de belijdenisvragen.
Zonder geloof kan je ook geen belijdenis van je geloof afleggen.
Staan liegen is erg onbijbels.
Net zoals dat je op de Doop vragen niet recht kunt antwoorden zonder geloof.