Belijdenis en scramenten (vh: Ontslag na overdoop)

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door samanthi »

GGBeroopingswerk schreef:Eén van de drie...

Kort geknipt haar, blauw trainingspak, sportgympen eronder. En ze rijdt ook nog op een motor. Hermineke Vonk oogt niet direct als een docent van een reformatorische middelbare school.

http://www.drs-online.nl/artikel.php?ID=1368
Nou da hoeft nu persé niet zo te zijn, ik heb zelf op de Sweaf gewerkt en heel vaak mijn hoofd moeten schudden over de "leer" die verschillende docenten overbrachten naar de leerlingen, dit kwam echt niet overeen met wat thuis geleerd werd.
1 omdat de diversiteit van de leerlingen heel ver uiteen liepen
2 omdat de diversiteit van de docenten eveneens heel ver uiteen liepen

Ik vind het opmerkelijk dat het nu pas zo naar buiten komt, misschien komen hun er zelf mee naar buiten? De diversiteit in de personeelskamer was echt heel ver uitelkaar, maar toch kon ik niet zeggen dat docenten zoals in het stukje beschreven worden nu meteen neigden naar overdoper.
Laten we niet oordelen alsjeblieft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Waarom zou dat dan weer niet mogen? Anders zou er toch geen gesprek mogelijk zijn? Ik mag mij toch zorgen maken over predikanten die zich inderdaad op standpunten stellen die in de GGiN prima zouden passen?

Ik vind je bijdrage suggestief. Je wekt de indruk dat ik niet binnen de forumregels zou blijven, terwijl dat apert onjuist is.
Misschien ben ik daar wat gevoelig op maar standpunten noemen van predikanten waar je het mee oneens bent vind ik accoord. Maar om dat dwalingen te noemen impliceert dat jouw visie het alleenrecht heeft op rechtzinnigheid in deze materie en dat gaat mij toch echt wat te ver.
Misschien ben je eerder overgevoelig voor mij. :D

Uiteraard vind ik dat iedereen die het op dit onderwerp niet met mij eens is, dwaalt. Zoals jij dat andersom van veel minder belangrijke onderwerpen -in mijn ogen dan- van mij vindt.

Het aanbod van Gods menslievendheid is de kern van het Evangelie. Wie daarvan afdoet, dwaalt ernstig.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10672
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door Ad Anker »

Hoe kom je er toch bij dat ik persoonlijk tegen jou iets zou hebben? Kun je een posting aanwijzen waaruit dat blijkt? Ben wel benieuwd eigenlijk. Ik persoonlijk vind eigenlijk niet dat iemand dwaalt die er anders over denkt als dat ik denk. Maar goed, als dat jouw uitgangspunt is, is dat me duidelijk.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door DDD »

Misschien ben ik zelf overgevoelig. Dat is wel zeker, trouwens. Dus ik zal voortaan goed opletten en je daarover informeren.

Ik vind ook zeker niet dat mensen die het niet met mij eens zijn, zouden dwalen. Ik zal niet gauw beweren dat iemand dwaalt. Wat dat betreft ben ik het wel met je eens.

Maar de kern van het Evangelie wordt verduisterd als door allerlei dogmatische slimmigheden de bijbelse boodschap wordt aangepast, en het aanbod van genade wordt ingeperkt. En daar is mijns inziens in dit geval sprake van. Dat noem ik wel een dwaling, waarbij de eucharistie in het niet valt.

In de eucharistie wordt aan de goede bedoelingen van God geen afbreuk gedaan. Maar in een extremistische verkiezingsleer wel. En daarom acht ik dat een ernstige dwaling.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door Curatorium »

GGBeroopingswerk schreef: Kort geknipt haar, blauw trainingspak, sportgympen eronder. En ze rijdt ook nog op een motor.
Nou nou wat erg zeg, helwaardig ook, een vrouw op een motor.
mulder
Berichten: 367
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door mulder »

Ad Anker schreef:Misschien ben ik daar wat gevoelig op
Ontzettend gevoelig ben je daarop. Het begint, zelfs voor mij als meelezer, vermoeiend te worden. Ik ben zelf een echte GGiN'er, maar het is daar zeker geen koek en ei. Accepteer dat nou eens, er worden hier (en in alle andere topics) rake punten genoemd. Waarom alles zo agressief verdedigen?
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door DDD »

Curatorium schreef:
GGBeroopingswerk schreef: Kort geknipt haar, blauw trainingspak, sportgympen eronder. En ze rijdt ook nog op een motor.
Nou nou wat erg zeg, helwaardig ook, een vrouw op een motor.
Het gaat niet om erg, maar om een korte typering. Ik geloof niet dat je er veel meer dan vooroordelen achter moet zoeken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17584
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
ds. Mallan blijft met deze wonderlijke verklaring heel dichtbij de dogmatiek van ds Kersten maar heel veraf van onze H.C en ons doopformulier.

Ik kan pas na 21:00 weer reageren .
Had dan alleen na 21 uur inhoudelijk gereageerd.
Nog geen 21:00 en ik reageer al :hum

In het citaat van ds Mallan zegt hij eigenlijk dat de doop alleen betekenis heeft voor de uitverkorenen. Dan heeft hij iig de H.C. en de NGB niet mee. In dit citaat wordt eerst de doop ontdaan van zijn betekenis en dan later ingevuld met een paar uiterst zwakke betekenissen die niet steunen op Schrift en belijdenis maar alleen op een consequent doorgetrokken verbondsleer.

Om weer bij het onderwerp van dit topic te komen. De overschatting van de doop in de Anglicaanse kerk heeft het baptisme van mannen als Spurgeon en Philpot veroorzaakt.
Ik ben bang dat de onderschatting en uitholling van het door de Heere Jezus zelf ingestelde sacrament een oorzaak is voor de hang naar de geloofsdoop in onze gezindte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Ad Anker schreef:
ds. Mallan blijft met deze wonderlijke verklaring heel dichtbij de dogmatiek van ds Kersten maar heel veraf van onze H.C en ons doopformulier.

Ik kan pas na 21:00 weer reageren .
Had dan alleen na 21 uur inhoudelijk gereageerd.
Nog geen 21:00 en ik reageer al :hum

In het citaat van ds Mallan zegt hij eigenlijk dat de doop alleen betekenis heeft voor de uitverkorenen. Dan heeft hij iig de H.C. en de NGB niet mee. In dit citaat wordt eerst de doop ontdaan van zijn betekenis en dan later ingevuld met een paar uiterst zwakke betekenissen die niet steunen op Schrift en belijdenis maar alleen op een consequent doorgetrokken verbondsleer.

Om weer bij het onderwerp van dit topic te komen. De overschatting van de doop in de Anglicaanse kerk heeft het baptisme van mannen als Spurgeon en Philpot veroorzaakt.
Ik ben bang dat de onderschatting en uitholling van het door de Heere Jezus zelf ingestelde sacrament een oorzaak is voor de hang naar de geloofsdoop in onze gezindte.
Dat ben ik met je eens Huisman, het is ook goed dat de doop uitgelegd wordt, we hebben een paar jaar terug een toerustingscursus van de LCJ gehad met als doel dat jongerenwerkers de doop konden uitleggen aan de jeugd en zelf de betekenis ervan leerde kennen en onder woorden brengen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door Panny »

DDD schreef:Maar de kern van het Evangelie wordt verduisterd als door allerlei dogmatische slimmigheden de bijbelse boodschap wordt aangepast, en het aanbod van genade wordt ingeperkt.
Dan zou je dus eigenlijk ook leraren met deze dwalingen moeten gaan ontslaan op de reformatorische scholen.

"Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven."

Als je vindt dat het Evangelie bevel/nodiging alleen bestemt is voor wedergeborenen/uitverkorenen....
Als je vindt dat een mens niet zomaar mag komen tot Christus, maar eerst kenmerken van wedergeboorte moet hebben....
Als je vindt dat de prediking eigenlijk niet meer is dan een voorstellen hoe God werkt in de uitverkorenen, zonder een welgemeende nodiging aan allen....

....dan sta je dus niet achter de grondslag van een reformatorische school.

....en moet je ontslagen worden.
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door DDD »

Dat laatste stel ik niet. De reformatorische scholen zijn heel nadrukkelijk ook bedoeld voor mensen die de gereformeerde traditie hypercalvinistisch interpreteren. Het is mijns inziens een heilloze weg om mensen die zeggen gereformeerd te zijn van reformatorische scholen te weren.

Veel extreme gereformeerden worden toch al gekenmerkt door een gebrek aan relativeringsvermogen. Zulke discussies en besluiten zouden dat mijns inziens alleen maar verergeren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door Luther »

huisman schreef:Gelukkig zijn er tegenwoordig ook GG predikanten die in publicaties hetzelfde zeggen als ik in mijn eerdere posting. (Driessen,Tuinier,W Harinck,Golverdingen en meer )

Het tekent toch ook jouw GG genen ( ja ja DDD :huhu )dat je niet echt wil zien dat de kijk op de leer der verbonden de leer van de doop beslissend beïnvloed .
Je bent trouwens in goed gezelschap. Ook Luther krijg ik niet zover dat hij een drieverbonden mannetje wordt.
Twee- en Drieverbondenleer zijn dogmatische uitdrukkingen en onderscheidingen. Om jezelf nu te beperken, kun je je zelf opsluiten in zo'n hokje. Mijn voorkeur heeft dat niet. Maar als je het toch graag wilt weten: systematisch-theologisch ben ik een tweeverbonder; praktisch een drieverbonder...;)

Maar wat me wel opvalt, is dat je de Tweeverbonderleer laat samenvallen met de visie van ds. Kersten / ds. Mallan. Dat is onjuist. Er zijn Tweeverbonders die tegelijk het getuigenis uit HC74 voluit voor hun rekening nemen, op zo'n manier dat ze vrijmoedig durven zeggen dat alle gedoopten in (!) het genadeverbond zijn opgenomen. Denk maar aan de manier waarop de Erskines daarover spraken.
Wat jij doet, is het zelfde, als wanneer ik de Drieverbondenleer zou laten samen vallen met de stellingen van Arminius. Hij was immers de eerste die het verbond der verlossing onderscheidde van het verbond der genade. Ik zou jou niet graag een Arminiaan willen noemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door Luther »

DDD schreef:Dat laatste stel ik niet. De reformatorische scholen zijn heel nadrukkelijk ook bedoeld voor mensen die de gereformeerde traditie hypercalvinistisch interpreteren. Het is mijns inziens een heilloze weg om mensen die zeggen gereformeerd te zijn van reformatorische scholen te weren.

Veel extreme gereformeerden worden toch al gekenmerkt door een gebrek aan relativeringsvermogen. Zulke discussies en besluiten zouden dat mijns inziens alleen maar verergeren.
Wat een abjecte manier van discussiëren en innemen van stellingen. Als mensen zich laten overdopen, zijn ze eenvoudigweg niet meer reformatorisch te noemen, en ook niet gereformeerd. Het is een miskenning van Gods verbondsspreken in hun leven, het is openlijk zeggen dat wat God zei in de kinderdoop, niet waar of niet betrouwbaar is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4812
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Luther schreef: Twee- en Drieverbondenleer zijn dogmatische uitdrukkingen en onderscheidingen. Om jezelf nu te beperken, kun je je zelf opsluiten in zo'n hokje. Mijn voorkeur heeft dat niet. Maar als je het toch graag wilt weten: systematisch-theologisch ben ik een tweeverbonder; praktisch een drieverbonder...;)

.
Als je in theorie een aanhanger van 2 verbonden leer bent, hoe kan je dan in de praktijk aan hanger van 3 verbonden leer zijn?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
windorgel
Berichten: 1386
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Ontslag na overdoop.

Bericht door windorgel »

Luther schreef:
DDD schreef:Dat laatste stel ik niet. De reformatorische scholen zijn heel nadrukkelijk ook bedoeld voor mensen die de gereformeerde traditie hypercalvinistisch interpreteren. Het is mijns inziens een heilloze weg om mensen die zeggen gereformeerd te zijn van reformatorische scholen te weren.

Veel extreme gereformeerden worden toch al gekenmerkt door een gebrek aan relativeringsvermogen. Zulke discussies en besluiten zouden dat mijns inziens alleen maar verergeren.
Wat een abjecte manier van discussiëren en innemen van stellingen. Als mensen zich laten overdopen, zijn ze eenvoudigweg niet meer reformatorisch te noemen, en ook niet gereformeerd. Het is een miskenning van Gods verbondsspreken in hun leven, het is openlijk zeggen dat wat God zei in de kinderdoop, niet waar of niet betrouwbaar is.
Precies! En juist in dit soort situaties is het juridisch gezien van groot belang dat een bestuur consistent beleid toepast. Anders verspeelt het de mogelijkheid iemand te ontslaan op grond van wijziging kerkverband en verlaten grondslag.
Plaats reactie