Jaarboek '15 GGiN
-
Re: Jaarboek '15 GGiN
Als het avondmaal niet wordt bediend is er in ieder geval geen sprake van een ware kerk (zie de NGB, art 29).
Omdat hij zijn lidmaatschap heeft opgezegd bij de OGG terwijl hij geschorst was en naar mijn weten niet opnieuw beroepen en bevestigd is.Udemans schreef:Waarom is Ds. A. P. van der Meer geen predikant meer ?-DIA- schreef:Ik geloof dat ik hier wel bij kan vallen, want ik kan, hoe ik het ook wend of keer, geen goede kerkelijke orde in zien. Is er nu werkelijk een onoverkomelijk verschil met de kerk waarvan ze uitgingen? Ik kan het niet zo zien. Ik heb ds. De Groot enkele malen gehoord, maar hij preekte echt geen andere leer. Kan men met goed recht een gescheiden optrekken rechtvaardigen? Dan moet er toch wel er wel een fundamentele reden zijn? En die heb ik nog nooit goed begrepen.ejvl schreef:Dat vind ik eigenlijk helemaal niet zo petje af.Mara schreef: Petje af voor de leden die zo standvastig blijven.
Ik wist niet dat een ouderling een huwelijk mag bevestigen. Ik heb het nog nooit meegemaakt.
Overigens zijn/waren er wel meer kerken waar het H.A. niet 4 x per jaar wordt gehouden, maar minder vaak, veel minder soms.
Eenheid zoeken lijkt mij vele malen beter, en die is vast wel te vinden in de overige verbanden in Reformatorisch Nederland.
Het avondmaal is een instelling Gods, doe dat tot Mijn gedachtenis. Calvijn pleitte voor elke week. Dat kan niet zomaar afgeschaft worden. Als er geen predikanten meer zijn lijkt het mij noodzaak om aansluiting te vinden bij een verband waar wel predikanten zijn.
Wat is het eigenlijk toch verschrikkelijk die enorme verdeeldheid in kerkelijk Nederland terwijl het 1 kerk zou moeten zijn...
Overigens mag een ouderling alles, behalve de doop en het avondmaal. Dus ook huwelijken, geloofsbelijdenis, begrafenis en dergelijke. Formeel is A.P vd Meer ook geen predikant meer.
Sacramenten door hem worden ook niet erkend, in ieder geval niet binnen de OGG.
Bij overgang naar de GGiN moeten kinderen overnieuw gedoopt worden die door hem gedoopt zijn.
-
Ook bij de OGG is dit zo.helma schreef:Bij overgang naar de GGiN moeten kinderen overnieuw gedoopt worden die door hem gedoopt zijn.
begint een beetje op een sekte te lijken
JAMMER !!!!
JAMMER !!!!
-
Is overdopen in zulk geval niet heel vreemd?. Zie ook onderstaande vraag en antwoord van refoweb:
"Wat is de waarde van de (kinder)doop als later blijkt dat de dominee die het sacrament heeft bediend niet echt een kind en geroepen knecht van God was?"
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/216 ... n-de-doop/
"Wat is de waarde van de (kinder)doop als later blijkt dat de dominee die het sacrament heeft bediend niet echt een kind en geroepen knecht van God was?"
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/216 ... n-de-doop/
Ik vind het ook wat vreemd. We accepteren een rooms-katholieke doop wel, maar deze doop niet. Ik snap de redenatie wel, predikant is afgezet en daarom geen rechtmatig ambtsdrager meer of predikant is op een onrechtmatige manier predikant geworden. Maar dat is in deze gevallen (ds. v.d. Meer, ds. Ippel) multi-interpretabel, volgens mij.
-
Predikanten zijn, zeker wanneer er weinig zijn, te koppelen aan ledengroei. Er zijn zelfs gezinnen die speciaal naar deze plek verhuizen, omdat daar een predikant is + alle ref. voorzieningen zijn. Misschien ook wel logisch. Al kan het tegenovergestelde ook.FlyingEagle schreef:Barneveld is erg in trek mede vanwege de predikant.
Ds. Weststrate is weg en er zijn nu 41 leden minder in Terneuzen. Nu is Zeeuws Vlaanderen een wat vergrijsde streek en trekken er een aantal gezinnen weg, maar het blijft veel.
Is overdopen niet een heel vreemde zaak? Zoals Ad Anker al aangaf wordt de RK doop geaccepteerd, en dat is ook juist. Waarom hier dan niet?helma schreef:Bij overgang naar de GGiN moeten kinderen overnieuw gedoopt worden die door hem gedoopt zijn.
Sinds wanneer hangt de waarde vd doop af van het geloof van degene die doopt???
Sent from my iPad using Tapatalk
Strikt genomen is het een begrijpelijke zaak. De doop wordt erkend als die door een wettig in het ambt staand persoon is uitgevoerd. Deze dominee is geschorst door een ander kerkverband, en staat daarmee niet meer wettig in het ambt. Dat moet de achterliggende gedachte naar mijn gevoelen wel zijn.Ad Anker schreef:Ik vind het ook wat vreemd. We accepteren een rooms-katholieke doop wel, maar deze doop niet. Ik snap de redenatie wel, predikant is afgezet en daarom geen rechtmatig ambtsdrager meer of predikant is op een onrechtmatige manier predikant geworden. Maar dat is in deze gevallen (ds. v.d. Meer, ds. Ippel) multi-interpretabel, volgens mij.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het gaat om de doop.
Een kerkenraad is toch autonoom. Dus als een kerkenraad een predikant als wettig erkent, is hij toch wettig in het ambt?-DIA- schreef:Strikt genomen is het een begrijpelijke zaak. De doop wordt erkend als die door een wettig in het ambt staand persoon is uitgevoerd. Deze dominee is geschorst door een ander kerkverband, en staat daarmee niet meer wettig in het ambt. Dat moet de achterliggende gedachte naar mijn gevoelen wel zijn.Ad Anker schreef:Ik vind het ook wat vreemd. We accepteren een rooms-katholieke doop wel, maar deze doop niet. Ik snap de redenatie wel, predikant is afgezet en daarom geen rechtmatig ambtsdrager meer of predikant is op een onrechtmatige manier predikant geworden. Maar dat is in deze gevallen (ds. v.d. Meer, ds. Ippel) multi-interpretabel, volgens mij.
Nee, om het jaarboek.Mister schreef:Het gaat om de doop.
Het gaat niet om het geloof van de degene die doopt, het gaat om de wettigheid van het ambt.Floppy schreef:Is overdopen niet een heel vreemde zaak? Zoals Ad Anker al aangaf wordt de RK doop geaccepteerd, en dat is ook juist. Waarom hier dan niet?helma schreef:Bij overgang naar de GGiN moeten kinderen overnieuw gedoopt worden die door hem gedoopt zijn.
Wordt de nooddoop uit de RKK (die voor zover ik weet door iedereen mag worden uitgevoerd) dan niet erkend?Ad Anker schreef:Het gaat niet om het geloof van de degene die doopt, het gaat om de wettigheid van het ambt.Floppy schreef:Is overdopen niet een heel vreemde zaak? Zoals Ad Anker al aangaf wordt de RK doop geaccepteerd, en dat is ook juist. Waarom hier dan niet?helma schreef:Bij overgang naar de GGiN moeten kinderen overnieuw gedoopt worden die door hem gedoopt zijn.
Sorry, het is erg offtopic.
Nooddoop wordt niet erkend.
Als vd Meer wettig beroepen zou zijn als predikant door een gemeente zou de doop wel worden erkend.
Als vd Meer wettig beroepen zou zijn als predikant door een gemeente zou de doop wel worden erkend.