Smartphone: welke leeftijd?

Luther
Contacteer:

Re: Smartphone: welke leeftijd?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Ik zou zeggen: geef ze zo vroeg mogelijk een smartphone.
Het is net als met fietsen: dan kan je zelf er nog naast rennen en sturing geven. Als je ze een smartphone geeft (of toelaat), als ze puber zijn, gaat dat niet meer. Dan zoeken ze het zelf wel uit.
Het gaat m.i. met de mediaopvoeding al mis door ze er niet tijdig genoeg mee bekend te maken. Als ze eerst twaalf jaar moeten wachten tot ze een mobiel mogen hebben, vliegen ze daar als een losgelaten kalf op los.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik een early adopter ben. Dat kan mijn visie wel wat inkleuren.
In onze kerkbode verzuchtte onze predikant enkele maanden geleden: Kan iemand mij aan de pastorie komen uitleggen waarin iemand van onder 16 een smartphone nodig heeft?
En laat die iemand hem dan gelijk uitleggen waarom iemand van onder de 16 een fiets nodig heeft. ;)
Ik vond het wel een serieuze verzuchting... Jij niet?
Laatst gewijzigd door Luther op 21 jan 2015, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Is er ook een maximumleeftijd om zo'n ding te gebruiken? Ik geloof dat het merendeel van mijn generatie deze dingen niet kent.
Maak eens een reis met de trein en kijk om je heen: alle generaties zijn met zo'n ding in de weer.
Je bent een bezienswaardigheid als je een boek zit te lezen.
Hmmm... ik geloof dat ik moet bekennen dat ik sinds 1972, toen ik mijn eerste
nieuwerwetse Volkswagen Käfer (or Beetle) kocht, heel weinig meer van het openbaar
vervoer heb gebruik gemaakt.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:Ik vond het wel een serieuze verzuchting... Jij niet?
Mischien wel serieus bedoeld helaas, tegelijk een opmerking die ervoor zorgt dat in deze de predikant niet serieus te nemen is.
Niet voor de jeugd en niet voor mij.

Toen ik nog jong was was er vanaf de 3e klas een rekenmachine vereist bij wiskunde. Een Casio FX82 hadden we toen. Nu staat dat op de smartphone.
Als de dominee vragen heeft en verzoekt om uitleg is vrij tijdrovend om aan de pastorie te komen om te bevinden dat de predikant afwezig is. Even de smartphone gebruiken - niet bellen, dat stoort - voor een whatsappie voor een afspraak om nut van de smartphone uit te leggen is zeer zinnig. Ook voor de jeugd onder de 16. Dan bespaart de smartphone gewoon tijd.
het heeft evenzo voordelen voor lezen. Wat overigens ook veel geld bespaart. (boeken kopen is toch zo langzamerhand vergelijkbaar met rijke mensen die oldtimers sparen)
De lijst zou probleemloos uit te breiden zijn maar iets wat dermate voor zichzelf spreekt behoeft geen verdere uitleg m.i.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 21 jan 2015, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Floppy

Bericht door Floppy »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Ik zou zeggen: geef ze zo vroeg mogelijk een smartphone.
Het is net als met fietsen: dan kan je zelf er nog naast rennen en sturing geven. Als je ze een smartphone geeft (of toelaat), als ze puber zijn, gaat dat niet meer. Dan zoeken ze het zelf wel uit.
Het gaat m.i. met de mediaopvoeding al mis door ze er niet tijdig genoeg mee bekend te maken. Als ze eerst twaalf jaar moeten wachten tot ze een mobiel mogen hebben, vliegen ze daar als een losgelaten kalf op los.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik een early adopter ben. Dat kan mijn visie wel wat inkleuren.
In onze kerkbode verzuchtte onze predikant enkele maanden geleden: Kan iemand mij aan de pastorie komen uitleggen waarin iemand van onder 16 een smartphone nodig heeft?
En laat die iemand hem dan gelijk uitleggen waarom iemand van onder de 16 een fiets nodig heeft. ;)
Ik vond het wel een serieuze verzuchting... Jij niet?
Ik weet het niet. Ik krijg er een beetje een Amish gevoel bij. Nieuw dus fout. Wereldvreemd. Vroeger was alles beter. Ik ga uiteraard af op louter jouw citaat, ik ken het artikel niet en de schrijver ook niet. Maar zijn opmerking ben ik bijv. in het rd vaak zat tegengekomen.

En: Sinds wanneer zijn kinderen/volwassenen na hun 16e ineens wél in staat om met een mobiel om te gaan? De zondige natuur is dan toch evengoed aanwezig?

Ter nuance moet ik erkennen dat het geen slecht idee was om de TV buiten de deur te houden. Maar mobiel is niet hetzelfde als TV.
Tenslotte is de vraag wat "nodig" is een nogal brede vraag; voor het meeste geldt dat we het niet strikt nodig hebben.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:Bij goed gebruik levert de smartphone veel meer rust op, levert meer comfort en veroorzaakt minder stress en minder storingen.
Hoe doe jij dat in je gezin?
Hoe leer jij ze de fiets goed gebruiken vanaf 4 jaar?
Ik ren er erg lang naast (2 minuten) en vervolgens krijgen ze zijwieltjes, en op een gegeven moment fietsen ze vanzelf goed.
Wat ik met pubers om me heen zie, is het proces richting normaal smartphonegebruik iets ingewikkelder.
De focus ligt nu erg op het aanleren van de technische vaardigheden, in dit geval voor de fiets. Zowel voor de fiets als voor de smartphone is dat m.i. niet zo relevant. Wat leer jij je kinderen m.b.t. nut en noodzaak van fietsen? Hoe gaan ze om met de gevaren in de omgeving? Hoe fietsen ze op straat fietsen? Hoe steken ze over? Wanneer gebruik je de fiets?

Zo ook voor de smartphone, de techniek hoeft m.i. niet aangeleerd te worden. Maar wel vanaf zeer jong aangeven hoe het gebruik moet zijn, wat de gevaren zijn.

Ik ben - itt - tot Tiberius, geen early adopter maar wel erg gefocust op efficiëntie en effectiviteit. En dan biedt het ding grote voordelen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Tjonge wat een regels stellen sommige ouders en luisteren kinderen rond hun 18/20 daar nog naar. :oO
Ik persoonlijk vind het beter om er van jongs af aan genuanceerd mee leren om te gaan, net zoals met tv en dat werkt en heeft hier altijd goed gewerkt.
Verbieden werkt averechts is mijn ervaring, de jeugd is slim en koopt bijv. een 2e smartphone met een abonnement met genoeg mb's om de zondag bijv. door te komen :)
Niet elke jeugdige doet en/of wil dit, inmiddels is mijn oudste zelf zover dat zij soms "bewust" niet online is of de smartphone tijdje weglegt.
Ook op zondag word de smartphone wel gebruikt.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Floppy

Bericht door Floppy »

Wim Anker schreef:...

Ik ben - itt - tot Tiberius, geen early adopter maar wel erg gefocust op efficiëntie en effectiviteit. En dan biedt het ding grote voordelen.
Het is natuurlijk wel de vraag in hoeverre de groep van 12-18 zich laat kenmerken door die twee woorden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Tjonge wat een regels stellen sommige ouders en luisteren kinderen rond hun 18/20 daar nog naar. :oO
Ik persoonlijk vind het beter om er van jongs af aan genuanceerd mee leren om te gaan, net zoals met tv en dat werkt en heeft hier altijd goed gewerkt.
Verbieden werkt averechts is mijn ervaring, de jeugd is slim en koopt bijv. een 2e smartphone met een abonnement met genoeg mb's om de zondag bijv. door te komen :)
Niet elke jeugdige doet en/of wil dit, inmiddels is mijn oudste zelf zover dat zij soms "bewust" niet online is of de smartphone tijdje weglegt.
U zult wel begrijpen dat ik in deze gedachtegang niet mee kan gaan. Dit staat echt heel ver af van
het geestelijk denken van het orthodoxe bevindelijk-gereformeerde milieu waarin wij opgroeiden.
Het kan zijn dat u het zelf niet zo ervaart, dat is meestal het verweer wat men tegenwoordig hoort,
maar er ligt werkelijk een grote kloof tussen naar mijn overtuiging. Probeer hier maar eens een
compromis te sluiten. Dat zal denk ik moeilijk gaan. Overigens is het compromis-denken op zich
al een verschijnsel wat zich in deze tijd meer openbaart.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

Orchidee schreef:Tjonge wat een regels stellen sommige ouders en luisteren kinderen rond hun 18/20 daar nog naar. :oO
Het is per kind zo verschillend. Er zijn er hier die ik nauwelijks met een mobiel zie; we hebben er ook één die zie je bijna nooit zonder. Je kan dus zomaar niet vergelijken. De een is gevoeliger voor verslavingen dan de ander; die heeft dus meer begrenzing nodig dan de ander.
Dat ze dingen evt. toch stiekem doen is voor mij geen reden om toegeeflijker te zijn met dingen; want dan is het eind zoek. Uiteindelijk zijn ze daar zélf verantwoordelijk voor toch?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Mischien wel serieus bedoeld helaas, tegelijk een opmerking die ervoor zorgt dat in deze de predikant niet serieus te nemen is.

Toen ik nog jong was was er vanaf de 3e klas een rekenmachine vereist bij wiskunde. Een Casio FX82 hadden we toen. Nu staat dat op de smartphone.
Als de dominee vragen heeft en verzoekt om uitleg is vrij tijdrovend om aan de pastorie te komen om te bevinden dat de predikant afwezig is. Even de smartphone gebruiken - niet bellen, dat stoort - voor een whatsappie voor een afspraak om nut van de smartphone uit te leggen is zeer zinnig. Ook voor de jeugd onder de 16. Dan bespaart de smartphone gewoon tijd.
het heeft evenzo voordelen voor lezen. Wat overigens ook veel geld bespaart. (boeken kopen is toch zo langzamerhand vergelijkbaar met rijke mensen die oldtimers sparen)
De lijst zou probleemloos uit te breiden zijn maar iets wat dermate voor zichzelf spreekt behoeft geen verdere uitleg m.i.
We gaan als samenleving kapot aan efficiency en doelmatigheid. Er is geen contact meer, en de smartphone heeft een enorm verslavende werking.

Wat het lezen betreft: onderzoek heeft aangetoond dat wat via papier tot ons komt, veel beter blijft hangen dan wat we van een scherm lezen. Bovendien: boeken hebben een intrinsieke waarde.

Jammer dat je deze jonge predikant (nog geen 40) met een opgroeiend gezin (18-3 jr) niet serieus neemt. Ik zie bij veel pubers met wie ik werk de balans compleet doorslaan van zinnig naar verslavend, zondig en tijdrovend gebruik. Om over het digitaal pesten maar niet te spreken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:

We gaan als samenleving kapot aan efficiency en doelmatigheid. Er is geen contact meer, en de smartphone heeft een enorm verslavende werking.

Wat het lezen betreft: onderzoek heeft aangetoond dat wat via papier tot ons komt, veel beter blijft hangen dan wat we van een scherm lezen. Bovendien: boeken hebben een intrinsieke waarde.

Wat die rekenmachine betreft: uiteraard mogen ze op school geen smartphone gebruiken...

Jammer dat je deze jonge predikant (nog geen 40) met een opgroeiend gezin (18-3 jr) niet serieus neemt. Ik zie bij veel pubers met wie ik werk de balans compleet doorslaan van zinnig naar verslavend, zondig en tijdrovend gebruik. Om over het digitaal pesten maar niet te spreken.
Mara

Bericht door Mara »

Het lijkt mij voor een brugpieper afschuwelijk om als enige geen mobieltje te hebben.
Een mobieltje is tegenwoordig voor 96% van de bevolking een levensbehoefte.
Ikzelf doe er ook niets anders mee dan aan om bereikbaar te kunnen zijn, soms bellen als dat nodig is, en de sms functie doet het, indien nodig.
Maar ik kan me wel verplaatsen in de jongelui die het nieuws willen checken, hun FB berichtjes e.d.
Dat is nu eenmaal de manier om contacten te maken en te onderhouden op die leeftijd.
Voor mezelf zie ik dat anders, maar daar ben ik ouder voor.
Alhoewel, ik heb gisteren een uur in een volle wachtkamer gezeten en werkelijk iedereen zat met zijn mobiel in de hand.
Jammer dat er eigenlijk geen gesprekken meer zijn.
Ik had mijn boek meegenomen.

Stel dat ik nu nog een kind zou hebben van 12 of 13, zou ik zeggen: een smartphone mag, als je gaat slapen moet ie uit, beneden aan de oplader dan.
En een bepaald bedrag afspreken wat je per maand mag souperen.
En dan als ouder zelf wel het goede voorbeeld geven, niet afpakken van het kind, terwijl je zelf nog even je mailtjes zit te checken.

Ik zie wel voordelen van de mobiele telefoon, vroeger zat je in zorg als je kind maar niet thuiskwam uit school.
Nu kunnen ze een berichtje sturen dat de bus niet rijdt, of dat hun band onderweg lek is geraakt.
Of man belt dat het minstens anderhalf uur later wordt, omdat er een file staat.

Maar nu wij zo'n beetje aan het einde van het opvoedingstraject staan, het is soms moeilijker dan ik had gedacht.
Als je zo'n lieve baby in het wiegje ziet, maak je je een voorstelling van bepaalde regels, om er dan achter te komen dat sommige regels
lastig te handhaven zijn.
Je kunt kinderen niet kneden naar jouw wil, het zijn eigen persoonlijkheden, opvoeden is meer op een verstandige manier begeleiden en aansturen.
En je eerste is dan meestal je "broddellapje", later gaat het vanzelf.

En verder, elk kind is anders, de één kun je moeiteloos een bepaalde verantwoordelijkheid geven, een ander moet je wat strakker aan de teugels houden.
Maar in zijn algemeenheid: laat je brugpieper geen uitzondering zijn, dat is voer voor pesters. Op die leeftijd zijn ze erg kwetsbaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Het lijkt mij voor een brugpieper afschuwelijk om als enige geen mobieltje te hebben.
Een mobieltje is tegenwoordig voor 96% van de bevolking een levensbehoefte.
(...)
Maar in zijn algemeenheid: laat je brugpieper geen uitzondering zijn, dat is voer voor pesters. Op die leeftijd zijn ze erg kwetsbaar.
Ik pak deze zinnen er even uit: Dus... omdat iedereen het doet, moeten we maar meedoen? Volgens mij is vrijheid nu juist dat we respectvol omgaan met diegene die anders doet dan wij?
Met deze zelfde redenering kan ik mijn oudste niet meer verbieden naar de bioscoop te gaan, bier te drinken, etc.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:Ik zie wel voordelen van de mobiele telefoon, vroeger zat je in zorg als je kind maar niet thuiskwam uit school.
Nu kunnen ze een berichtje sturen dat de bus niet rijdt, of dat hun band onderweg lek is geraakt.
Of man belt dat het minstens anderhalf uur later wordt, omdat er een file staat.
Natuurlijk zijn er voordelen, maar hierdoor zijn we met elkaar wel een stuk bezorgder geworden.... als je even een halfuurtje geen reactie geeft, is de tent in paniek. Weet je hoe heerlijk het is om gewoon even niet bereikbaar te zijn.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

helma schreef:
Luther schreef:
helma schreef:stel het zo lang mogelijk uit....
En hoe reageer jij op alle argumenten die de kids dan noemen?
Ik zeg niet dat het altijd lukt :huhu
Onze twee jongste zoons hebben nu sinds een jaar een smartphone; ze zijn 16 en 18
Onze jongste dochter hebben we in de 2e er een gegeven; het was op school niet makkelijk om de enige te zijn.
Vooral omdat in de klas veel via Whatsapp gaat. In de pauze was er nauwelijks een gesprek te voeren, want iedereen zat met een schermpje voor zich.
En er lag hier nog een oudje.

Ze hebben hier (thuis) geen onbeperkt wifi.
Dochter van 13 heeft 's middags en 's avonds 1 uur; op school heeft ze wifi van school
De jongens hebben ook geen onbeperkt wifi; enkele uren per dag.
En na de avondsluiting (rond tienen) gaan de mobiels in de kast. Vergeten ze dat; hebben ze de vlg dag geen wifi.
Werkt prima.
Ook op zondag is wifi uit.

Boven de 20 jaar zijn ze 'vrij'; behalve op zondag willen we geen mobiel zien.
Maar ze kunnen ook gewoon internet-tegoed kopen. Als je dat alleen voor Whatsapp gebruikt, kun je best een poosje vooruit.
Plaats reactie