Re: Schuivende panelen onder ons?
Geplaatst: 29 dec 2014, 08:31
Zat er nog iets voor je bij?
Ja, een schok, maar verder weet ik zo niet wat u bedoelt... Geen geestelijk onderwijs helaas. Ik zie verschuivingen.ejvl schreef:Zat er nog iets voor je bij?
Als het enkel over 'uiterlijkheden' gaat zou je gelijk hebben. Maar hier ervaar ik duidelijk een geestelijkePimpelmees schreef:Ik vind het niet gek, DIA, dat je deze dienst bekijkt. Gedurende de vakantie en kerstdagen maken velen een dienst mee buiten het eigen kerkverband of buiten de eigen gemeente en dat kan verhelderend zijn. Soms kan het ergeren ja, maar toch is het ook goed om te weten wat er elders speelt en er niet enkel over te lezen.
Ik woonde onlangs een dienst bij waar het wel ging over de "onderdrukkers in de wereld" (te weten: de anderen) maar niet over het kwaad waar wij zelf toe neigen. Sterker nog: het woord "zonde" kwam niet eenmaal ter sprake. Daarnaast was (en ik overdrijf niet) 75% van de dienst gevuld met liedjes. Tja, zo kun je iedereen blij de kerk uit laten gaan, maar de werkelijke blijdschap zit naar mijn mening toch elders en is minder oppervlakkig.
Helemaal met je eens DIA. Het zijn niet de uiterlijkheden maar de inhoud die het meest bezorgd maakt. En als dan iemand in dit topic zegt "ik ben al blij als ze één keer uit de Bijbel lezen" dan denk ik: nee. Want dat dacht de midden orthodoxie in de jaren 70 ook en daar is nu niets meer van over. Ze wilden het voor iedereen gezellig maken en iedereen liep weg.-DIA- schreef:Als het enkel over 'uiterlijkheden' gaat zou je gelijk hebben. Maar hier ervaar ik duidelijk een geestelijkePimpelmees schreef:Ik vind het niet gek, DIA, dat je deze dienst bekijkt. Gedurende de vakantie en kerstdagen maken velen een dienst mee buiten het eigen kerkverband of buiten de eigen gemeente en dat kan verhelderend zijn. Soms kan het ergeren ja, maar toch is het ook goed om te weten wat er elders speelt en er niet enkel over te lezen.
Ik woonde onlangs een dienst bij waar het wel ging over de "onderdrukkers in de wereld" (te weten: de anderen) maar niet over het kwaad waar wij zelf toe neigen. Sterker nog: het woord "zonde" kwam niet eenmaal ter sprake. Daarnaast was (en ik overdrijf niet) 75% van de dienst gevuld met liedjes. Tja, zo kun je iedereen blij de kerk uit laten gaan, maar de werkelijke blijdschap zit naar mijn mening toch elders en is minder oppervlakkig.
kloof. Een ander denken. Een ander klimaat. Over het algemeen is in kringen als genoemd, tv-bezit geheel
geaccepteerd. erger is het meer ontbreken van een duidelijke separerende prediking, en neiging tot
wat men vroeger wel een algemene verzoening noemde. Men begint de prediking met Jezus, en niet met
Adam. Dat zijn echt de typische 'EO-trekken', en zien we daarin ook niet iets van de theologie van Arminius?
Als ik me niet vergis staat die er niet zo ver af.
-DIA- schreef:Als het enkel over 'uiterlijkheden' gaat zou je gelijk hebben. Maar hier ervaar ik duidelijk een geestelijkePimpelmees schreef:Ik vind het niet gek, DIA, dat je deze dienst bekijkt. Gedurende de vakantie en kerstdagen maken velen een dienst mee buiten het eigen kerkverband of buiten de eigen gemeente en dat kan verhelderend zijn. Soms kan het ergeren ja, maar toch is het ook goed om te weten wat er elders speelt en er niet enkel over te lezen.
Ik woonde onlangs een dienst bij waar het wel ging over de "onderdrukkers in de wereld" (te weten: de anderen) maar niet over het kwaad waar wij zelf toe neigen. Sterker nog: het woord "zonde" kwam niet eenmaal ter sprake. Daarnaast was (en ik overdrijf niet) 75% van de dienst gevuld met liedjes. Tja, zo kun je iedereen blij de kerk uit laten gaan, maar de werkelijke blijdschap zit naar mijn mening toch elders en is minder oppervlakkig.
kloof. Een ander denken. Een ander klimaat. Over het algemeen is in kringen als genoemd, tv-bezit geheel
geaccepteerd. erger is het meer ontbreken van een duidelijke separerende prediking, en neiging tot
wat men vroeger wel een algemene verzoening noemde. Men begint de prediking met Jezus, en niet met
Adam. Dat zijn echt de typische 'EO-trekken', en zien we daarin ook niet iets van de theologie van Arminius?
Als ik me niet vergis staat die er niet zo ver af.
Maar op de website is het toch inderdaad een dienst, met een dominee. http://www.gereformeerdekerkbleiswijk.n ... radio.htmlMaar was dit een gemeente-activiteit of een kerkdienst? Met geen van beide zou ik blij zijn, maar ik kan me toch niet voorstellen dat dit voor een kerkdienst moet doorgaan...
Ja, dat is al eeuwen een probleem DIA. Mensen die alleen Jezus preken en Adam zelfs niet noemen. Voor ik Christus leerde kennen ergerde ik me daar ook altijd groen en geel aan. Die preken van Petrus en Paulus. Vreselijk. Die Paulus ging er zelfs prat op dat hij zich niet heeft voorgenomen "iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd".-DIA- schreef:Als het enkel over 'uiterlijkheden' gaat zou je gelijk hebben. Maar hier ervaar ik duidelijk een geestelijkePimpelmees schreef:Ik vind het niet gek, DIA, dat je deze dienst bekijkt. Gedurende de vakantie en kerstdagen maken velen een dienst mee buiten het eigen kerkverband of buiten de eigen gemeente en dat kan verhelderend zijn. Soms kan het ergeren ja, maar toch is het ook goed om te weten wat er elders speelt en er niet enkel over te lezen.
Ik woonde onlangs een dienst bij waar het wel ging over de "onderdrukkers in de wereld" (te weten: de anderen) maar niet over het kwaad waar wij zelf toe neigen. Sterker nog: het woord "zonde" kwam niet eenmaal ter sprake. Daarnaast was (en ik overdrijf niet) 75% van de dienst gevuld met liedjes. Tja, zo kun je iedereen blij de kerk uit laten gaan, maar de werkelijke blijdschap zit naar mijn mening toch elders en is minder oppervlakkig.
kloof. Een ander denken. Een ander klimaat. Over het algemeen is in kringen als genoemd, tv-bezit geheel
geaccepteerd. erger is het meer ontbreken van een duidelijke separerende prediking, en neiging tot
wat men vroeger wel een algemene verzoening noemde. Men begint de prediking met Jezus, en niet met
Adam. Dat zijn echt de typische 'EO-trekken', en zien we daarin ook niet iets van de theologie van Arminius?
Als ik me niet vergis staat die er niet zo ver af.
Wie de Heere Jezus lief heeft is heilig intolerant als het gaat om zaken die niet overeenkomstig deeilander schreef:DIA, ik zeg niet dat je ongelijk hebt en ook niet dat je dit niet mag constateren. En toch vind ik het jammer dat je rond/op de kerstdagen aandacht vraagt voor de negatieve ontwikkelingen in de kerk en niet (of nauwelijks) voor de Kerstboodschap van het Licht dat gekomen is in de diepste duisternis. Alleen daarom is er hoop.
Op zoveel plaatsen is in de afgelopen dagen vele malen het Evangelie gehoord. Uiteindelijk gaat het maar om één vraag voor onszelf, en ik hoop dat die vraag in de prediking toch is gesteld: hebben wij de Heere Jezus lief gekregen en door het geloof mogen omhelzen?
Begrijpt u van waaruit Paulus deze woorden sprak? God de eerste Persoon is doorgaans de Rechter,Ditbenik schreef:Ja, dat is al eeuwen een probleem DIA. Mensen die alleen Jezus preken en Adam zelfs niet noemen. Voor ik Christus leerde kennen ergerde ik me daar ook altijd groen en geel aan. Die preken van Petrus en Paulus. Vreselijk. Die Paulus ging er zelfs prat op dat hij zich niet heeft voorgenomen "iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd".-DIA- schreef:Als het enkel over 'uiterlijkheden' gaat zou je gelijk hebben. Maar hier ervaar ik duidelijk een geestelijkePimpelmees schreef:Ik vind het niet gek, DIA, dat je deze dienst bekijkt. Gedurende de vakantie en kerstdagen maken velen een dienst mee buiten het eigen kerkverband of buiten de eigen gemeente en dat kan verhelderend zijn. Soms kan het ergeren ja, maar toch is het ook goed om te weten wat er elders speelt en er niet enkel over te lezen.
Ik woonde onlangs een dienst bij waar het wel ging over de "onderdrukkers in de wereld" (te weten: de anderen) maar niet over het kwaad waar wij zelf toe neigen. Sterker nog: het woord "zonde" kwam niet eenmaal ter sprake. Daarnaast was (en ik overdrijf niet) 75% van de dienst gevuld met liedjes. Tja, zo kun je iedereen blij de kerk uit laten gaan, maar de werkelijke blijdschap zit naar mijn mening toch elders en is minder oppervlakkig.
kloof. Een ander denken. Een ander klimaat. Over het algemeen is in kringen als genoemd, tv-bezit geheel
geaccepteerd. erger is het meer ontbreken van een duidelijke separerende prediking, en neiging tot
wat men vroeger wel een algemene verzoening noemde. Men begint de prediking met Jezus, en niet met
Adam. Dat zijn echt de typische 'EO-trekken', en zien we daarin ook niet iets van de theologie van Arminius?
Als ik me niet vergis staat die er niet zo ver af.
Je gaat HE-LE-MAAL niet in op het punt waarvoor ik aandacht vraag. Zelfs voor martelaren geldt nog de vraag: ken ik de liefde van Christus? Zie 1 Kor. 13.-DIA- schreef:Wie de Heere Jezus lief heeft is heilig intolerant als het gaat om zaken die niet overeenkomstig deeilander schreef:DIA, ik zeg niet dat je ongelijk hebt en ook niet dat je dit niet mag constateren. En toch vind ik het jammer dat je rond/op de kerstdagen aandacht vraagt voor de negatieve ontwikkelingen in de kerk en niet (of nauwelijks) voor de Kerstboodschap van het Licht dat gekomen is in de diepste duisternis. Alleen daarom is er hoop.
Op zoveel plaatsen is in de afgelopen dagen vele malen het Evangelie gehoord. Uiteindelijk gaat het maar om één vraag voor onszelf, en ik hoop dat die vraag in de prediking toch is gesteld: hebben wij de Heere Jezus lief gekregen en door het geloof mogen omhelzen?
Waarheid zijn. Dan kun wel eens in de gavangenis belanden, zie ook bij ds. Ledeboer. Maar zwijgen
mag toch niet als het Woord in het geding is? Ik begrijp heel goed dat mensen die de Kerstdagen
als 'gezellige dagen' zien en aan 'vrede op aarde' denken hier een dissonant horen. Ik kan daar ook
niets aan doen, de dissonant is wel een realiteit.
Ik weet ook, dat daar wat aan verbonden is. de Schrift getuigd daar ook van, dat wie de zaken open
en eerlijk benoemd, vervolgd zal worden. Niet altijd zo openlijk maar wel zo dat je voelt dat
men je niet recht in de ogen kan kijken. Dat is geen subjectiviteit, maar wel een ondervinding, niet
enkel van deze persoon.
Wie recht door zee is moet wel rekenen op de vijandschap tegenstand van anderen. En niet, en dat wil
ik wel benadrukken en onderstrepen, om dat te zoeken. Je zoekt geen martelarenrol, al weet ik dat
dat hier wel eens wordt verondersteld. Maar wie zou dát nu willen?
Maar dat is er wel altijd aan verbonden. Jezus zegt ergens: Zij hebben Mij gehaat, zij zullen ook u
haten. Dat wel heel radicaal, en niet pluimstrijkend. Maar vraag je eens af, waar zijn we beter mee af?
Ik luister wel eens graag een preek van ds. Veenendaal. Deze prediker kon ook heel radicaal zijn.
En... dat is niet vreemd, het Evangelie is ook radicaal. De wet is radicaal en het Evangelie ook.
Van harte mee eens Dia,-DIA- schreef:Begrijpt u van waaruit Paulus deze woorden sprak? God de eerste Persoon is doorgaans de Rechter,Ditbenik schreef:Ja, dat is al eeuwen een probleem DIA. Mensen die alleen Jezus preken en Adam zelfs niet noemen. Voor ik Christus leerde kennen ergerde ik me daar ook altijd groen en geel aan. Die preken van Petrus en Paulus. Vreselijk. Die Paulus ging er zelfs prat op dat hij zich niet heeft voorgenomen "iets te weten onder u dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd".-DIA- schreef:Als het enkel over 'uiterlijkheden' gaat zou je gelijk hebben. Maar hier ervaar ik duidelijk een geestelijkePimpelmees schreef:Ik vind het niet gek, DIA, dat je deze dienst bekijkt. Gedurende de vakantie en kerstdagen maken velen een dienst mee buiten het eigen kerkverband of buiten de eigen gemeente en dat kan verhelderend zijn. Soms kan het ergeren ja, maar toch is het ook goed om te weten wat er elders speelt en er niet enkel over te lezen.
Ik woonde onlangs een dienst bij waar het wel ging over de "onderdrukkers in de wereld" (te weten: de anderen) maar niet over het kwaad waar wij zelf toe neigen. Sterker nog: het woord "zonde" kwam niet eenmaal ter sprake. Daarnaast was (en ik overdrijf niet) 75% van de dienst gevuld met liedjes. Tja, zo kun je iedereen blij de kerk uit laten gaan, maar de werkelijke blijdschap zit naar mijn mening toch elders en is minder oppervlakkig.
kloof. Een ander denken. Een ander klimaat. Over het algemeen is in kringen als genoemd, tv-bezit geheel
geaccepteerd. erger is het meer ontbreken van een duidelijke separerende prediking, en neiging tot
wat men vroeger wel een algemene verzoening noemde. Men begint de prediking met Jezus, en niet met
Adam. Dat zijn echt de typische 'EO-trekken', en zien we daarin ook niet iets van de theologie van Arminius?
Als ik me niet vergis staat die er niet zo ver af.
maar hier zie we dat Jezus (als God zijnde) hem neer heeft geveld. Dit is wel een uitzonderlijke
gebeurtenis. Paulus leerde Adam toen de verhoogde Jezus tot hem kwam met: Saul, Saul, wat vervolgd
gij Mij? Daarna was hij drie dagen dat hij niet zag of at, maar er werd wel van hem getuigd: Ziet, hij bidt.
Er zijn veel plaatsen waar deze vraag niet gesteld wordt (ik denk dan met name aan de oude midden orthodoxie en de vrijzinnigen). Het gaat dan over "het licht dat de duisternis overwonnen heeft" en dan verder nog een paar liedjes zingen. Ik houd van poëtische taal, begrijp me niet verkeerd, maar ik heb soms het gevoel dat men niet meer durft te zeggen waar het daadwerkelijk over gaat.eilander schreef: Op zoveel plaatsen is in de afgelopen dagen vele malen het Evangelie gehoord. Uiteindelijk gaat het maar om één vraag voor onszelf, en ik hoop dat die vraag in de prediking toch is gesteld: hebben wij de Heere Jezus lief gekregen en door het geloof mogen omhelzen?