Ligging CGK-gemeentes

Mara

Re: psalmen zingen...

Bericht door Mara »

De kansel in Vlaardingen is al sinds 1999 bezet door ds. Droger. ;)

Het is geen verwijt richting de mensen die goed kerken, maar slechts een benoemen van verschil mijnerzijds.
Ik denk dat je dan nl. vanuit een ander standpunt praat.
En regelmatig krijg ik dan de vraag, waarom stap je niet over naar een kerk waar het wel aangenaam is?
Maar dat is ingewikkelder dan het lijkt.
Er zijn mensen die hoppen van de ene naar de andere gemeente, maar zo zit ik niet in elkaar en mijn man ook niet.
Ik denk trouwens dat het goed is om geen namen van dominees te noemen hier, als het hun ligging of inhoudelijke bezwaren over de prediking betreft.
Maar dit is niet alleen het probleem van de CGK, aan gesprekken bij familie te horen is dit ook in GerGem lichtelijk in opkomst.
Een predikant waar ik dolgraag elke week onder zou willen zitten, wordt door sommige GGers afgeserveerd als te links. :fi
Is het geen teken des tijds, of is dat weer te makkelijk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
alias

Bericht door alias »

Luther schreef:
helma schreef:
-DIA- schreef:Eén voorbeeld graag:
Noem minstens één gemeente, waarin men is overgegaan naar ritmisch zingen,
waar de leer onveranderd schriftuurlijk-bevindelijk is gebleven.
CGK Damwoude
CGK Broeksterwoude (Andreas)
Hetzelfde kerkverband met twee kerkgebouwen in 1 dorp!
Gewenste predikanten kunnen hier wel voorgaan, maar de mensen kunnen elkaar niet verdragen!?
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:@luther: Om te stellen dat het verschil niet erg groot is .. tjsa dan ben je inderdaad blind. Dat Prof. Peels in Dordrecht-Centrum voorgaat verbaasd mij ten zeerste. Niet om de persoon van Prof. Peels, maar wel voor bepaalde standpunten. Niet dat je hem daar op hoeft af te rekenen, maar toch!?
Welke standpunten precies?
Hendrik de derde schreef:Gemeentes beroepen wel vaker een kandidaat (net als in de GG) die de kerkenraad nog enigszins naar haar hand kan zetten.
De eerste gemeente en kerkenraad is vormend voor een predikant. Later groeit die ook nog verder, maar de 1ste gemeente is cruciaal! Een Ds. Kieviet bijvoorbeeld was in Naarden, maar ook in Rotterdam-Kralingen beroepen. Dat zijn toch echt twee verschillende gemeentes en niet 123 met elkaar te vergelijken. Als hij naar Naarden was gegaan, dan had hij waarschijnlijk in een ander deel terecht gekomen van de CGK, waar hij nu in zit. Als Ds. de Bruin bijv. een beroep had aangenomen naar Vlaardingen .. dan had hij anders geworden dan dat hij nu in Elburg was. Zo is het nu eenmaal!
Wat een w a a r d e l o z e post is dit, zeg! Ik ga hier niet tegenin redeneren, maar Mara heeft gelijk: dit zijn echt opmerkingen vanuit een comfortabele positie, zonder de rest te willen kennen.
Dan vind je het maar waardeloos. Maar het is de bittere waarheid. Ds. de Bruin werd in zijn studententijd in vele kerken graag gehoord.
Nu hij het beroep naar Elburg aangenomen heeft sta je gelijk in een bepaalde groep. Je wil het zien of je houd je oogkleppen op :hum Ik denk heel breed en ruim binnen de CGK. Alleen je moet ook nog wel realistisch blijven en dat ontbreekt bij jou helaas (wel vaker). Maar goed ...

En Mara het was ter illustratie! Mij is bekend dat Vlaardingen Kand. J. de Bruin indertijd niet beroepen heeft en dat daar al vele jaren Ds. Droger mag dienen.
ZWP

Bericht door ZWP »

Hendrik de 3de schreef:
Dan vind je het maar waardeloos. Maar het is de bittere waarheid. Ds. de Bruin werd in zijn studententijd in vele kerken graag gehoord.
Nu hij het beroep naar Elburg aangenomen heeft sta je gelijk in een bepaalde groep. Je wil het zien of je houd je oogkleppen op :hum Ik denk heel breed en ruim binnen de CGK. Alleen je moet ook nog wel realistisch blijven en dat ontbreekt bij jou helaas (wel vaker). Maar goed ...
Het zijn echt waardeloze posts, letterlijk. Het heeft geen waarde en geeft geen pas om al die namen van dominees en gemeenten hier over de tong te laten gaan...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrik de 3de schreef:
Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:@luther: Om te stellen dat het verschil niet erg groot is .. tjsa dan ben je inderdaad blind. Dat Prof. Peels in Dordrecht-Centrum voorgaat verbaasd mij ten zeerste. Niet om de persoon van Prof. Peels, maar wel voor bepaalde standpunten. Niet dat je hem daar op hoeft af te rekenen, maar toch!?
Hendrik de derde schreef:Gemeentes beroepen wel vaker een kandidaat (net als in de GG) die de kerkenraad nog enigszins naar haar hand kan zetten.
De eerste gemeente en kerkenraad is vormend voor een predikant. Later groeit die ook nog verder, maar de 1ste gemeente is cruciaal! Een Ds. Kieviet bijvoorbeeld was in Naarden, maar ook in Rotterdam-Kralingen beroepen. Dat zijn toch echt twee verschillende gemeentes en niet 123 met elkaar te vergelijken. Als hij naar Naarden was gegaan, dan had hij waarschijnlijk in een ander deel terecht gekomen van de CGK, waar hij nu in zit. Als Ds. de Bruin bijv. een beroep had aangenomen naar Vlaardingen .. dan had hij anders geworden dan dat hij nu in Elburg was. Zo is het nu eenmaal!
Wat een w a a r d e l o z e post is dit, zeg! Ik ga hier niet tegenin redeneren, maar Mara heeft gelijk: dit zijn echt opmerkingen vanuit een comfortabele positie, zonder de rest te willen kennen.
Ik vind realisme niet het belangrijkste, maar als jij vindt dat je breed en ruim denkt, dan heb je het mis. Het is een naargeestige versmalling en veroordeling, zoals je de zaken voorstelt. Alsof kandidaten zomaar te pas en te onpas gekneed worden door kerkenraden, en iemand als ds. Kieviet zich ook maar iets anders zou ontwikkelen als hij in Naarden gestaan zou hebben. Alsof kand. De Bruin geen eigenstandige visie heeft en geheel gevormd wordt door zijn eerste gemeente. Sorry, allemaal flauwekul dat het beantwoorden eigenlijk niet waard is. Dan lees ik liever de wat sombere, maar wel oprechte bespiegelingen van Mara. Erg eigenlijk dat je mensen als ds. Droger en prof. Peels in feite afserveert zoals je doet. Wat mij betreft wordt deze hele onverkwikkelijke rij postings geskippt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrik de 3de
Inactief

Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:
Luther schreef:
Ik vind realisme niet het belangrijkste, maar als jij vindt dat je breed en ruim denkt, dan heb je het mis. Het is een naargeestige versmalling en veroordeling, zoals je de zaken voorstelt. Alsof kandidaten zomaar te pas en te onpas gekneed worden door kerkenraden, en iemand als ds. Kieviet zich ook maar iets anders zou ontwikkelen als hij in Naarden gestaan zou hebben. Alsof kand. De Bruin geen eigenstandige visie heeft en geheel gevormd wordt door zijn eerste gemeente. Sorry, allemaal flauwekul dat het beantwoorden eigenlijk niet waard is. Dan lees ik liever de wat sombere, maar wel oprechte bespiegelingen van Mara. Erg eigenlijk dat je mensen als ds. Droger en prof. Peels in feite afserveert zoals je doet. Wat mij betreft wordt deze hele onverkwikkelijke rij postings geskippt.
Ach ja .. je wilt lezen wat er staat of je doet dat niet. Ds. Kieviet en Ds. de Bruin heb ik zeer hoog staan. Net als Ds. Droger en Prof. Peels. Maar nee .. dat kan natuurlijk niet want jij denkt mij te kennen :nonnon
Maar ga niet meer op je in, want jij weet het ten slotte toch beter! ::bye
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Inmiddels past dit topic zo te zien beter in politiek in plaats van ethiek.
De laatste reeks postings hier vind ik ethisch gezien niet zo fraai.... :hum
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrik de 3de schreef:
Luther schreef:
Hendrik de 3de schreef:
Luther schreef:Welke standpunten precies? Wat een w a a r d e l o z e post is dit, zeg! Ik ga hier niet tegenin redeneren, maar Mara heeft gelijk: dit zijn echt opmerkingen vanuit een comfortabele positie, zonder de rest te willen kennen.
Ach ja .. je wilt lezen wat er staat of je doet dat niet. Ds. Kieviet en Ds. de Bruin heb ik zeer hoog staan. Net als Ds. Droger en Prof. Peels. Maar nee .. dat kan natuurlijk niet want jij denkt mij te kennen :nonnon
Maar ga niet meer op je in, want jij weet het ten slotte toch beter! ::bye
?? Deze snap ik helemaal niet, gezien de inhoud van je posts hiervoor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ik zou toch nog graag even opmerken dat de CGK Naarden zeer ter rechterzijde zit, die is zeker rechtser dan heel wat Gereformeerde Gemeenten. En ik ben er verschillende keren geweest.

Oftewel, de bijdragen van Henrik de derde in dit draadje lijken mijns inziens nergens naar. Ik vind ze echt op het absurde af van oogkleppen getuigen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Er zijn mensen die hoppen van de ene naar de andere gemeente, maar zo zit ik niet in elkaar en mijn man ook niet.
Misschien goed om ook de beslissingen van anderen in dergelijke omstandigheden te respecteren? :)
DDD

Bericht door DDD »

Maar respecteren is natuurlijk niet het juiste woord als mensen zich niet houden aan de bijbelse grondprincipes. En er is geen enkele grond in de bijbel te vinden voor kerkelijke afscheidingen op persoonlijk- gezins- en (deel)gemeentelijk niveau.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Nou, ik zou toch nog graag even opmerken dat de CGK Naarden zeer ter rechterzijde zit, die is zeker rechtser dan heel wat Gereformeerde Gemeenten. En ik ben er verschillende keren geweest.

Oftewel, de bijdragen van Henrik de derde in dit draadje lijken mijns inziens nergens naar. Ik vind ze echt op het absurde af van oogkleppen getuigen.
+1
Hendrik de 3de
Inactief

Upquark schreef:Dan maar even een andere draai aan het topic geven: merken jullie al verschil sinds het initiatief van het RD om de zgn. onbekende psalmen eens onder de aandacht te brengen? Zijn ze ondertussen al wat meer bekend aan het worden, en worden ze meer gezongen in de kerken?
Allereerst :super voor je youtube-account.
Luister er vaak naar en zo leer ik ook de onbekende psalmen.
Bij ons worden geregeld onbekende psalmen gezongen.
Meer dan vroeger, dat zeker. En dat kan je dan wel horen aan het volume van de gemeente :huhu
Maar kan zelf dan aardig de wijs houden, mede door je initiatief!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Maar respecteren is natuurlijk niet het juiste woord als mensen zich niet houden aan de bijbelse grondprincipes. En er is geen enkele grond in de bijbel te vinden voor kerkelijke afscheidingen op persoonlijk- gezins- en (deel)gemeentelijk niveau.
Toch gingen Paulus en Barnabas uit elkaar. Kennelijk is dat helaas een onderdeel van de gebrokenheid na Genesis 3.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zal vast, ik beweer ook niet dat alle gemeenteleden iedere evangelisatieactiviteit gezamenlijk moeten ondernemen, maar de bijbel zegt niets goeds van de stelling van Posthoorn, voor zover ik weet.
Plaats reactie