Wat wij minder aan belasting betalen vanwege de tariefverlaging kunnen we aan giften besteden.sirdanilot schreef:Da's mooi, wij minder BTW/accijns/wat dan ook, de mensen in Afrika minder giften.... dat moet je als Christelijke partij in ieder geval niet willen, toch?jan34willem schreef:Er gaat niet meer geld naar de staat. Het vrijgekomen budget wordt aangewend voor tariefverlaging.
bijdragen aan kerken en belastingaftrek
-
Re: bijdragen aan kerken en belastingaftrek
-
Dat is een goede vraag. De commissie gaat uitgebreid in op deze kwestie in haar interimrapport en eindrapport.sirdanilot schreef:Hoe kan men ooit onderzoeken of er méér giften worden gedaan met deze regelign dan zonder deze regeling? In NL is deze regeling er namelijk al sinds jaar en dag. En vergelijken met het buitenland gaat ook niet zonder meer op.jan34willem schreef:De Commissie Inkomstenbelasting stelt in haar eindrapport andermaal vast dat giftenaftrek niet bijdraagt aan het bereiken van de doelstelling, namelijk het bevorderen van giften aan goede doelen. Het is een onnodige complicatie in het belastingstelsel. Wat mij betreft wordt het afgeschaft.
Is dat rapport ergens te downloaden?jan34willem schreef:Dat is een goede vraag. De commissie gaat uitgebreid in op deze kwestie in haar interimrapport en eindrapport.sirdanilot schreef:Hoe kan men ooit onderzoeken of er méér giften worden gedaan met deze regelign dan zonder deze regeling? In NL is deze regeling er namelijk al sinds jaar en dag. En vergelijken met het buitenland gaat ook niet zonder meer op.jan34willem schreef:De Commissie Inkomstenbelasting stelt in haar eindrapport andermaal vast dat giftenaftrek niet bijdraagt aan het bereiken van de doelstelling, namelijk het bevorderen van giften aan goede doelen. Het is een onnodige complicatie in het belastingstelsel. Wat mij betreft wordt het afgeschaft.
Door dit systeem heb ik wel eens gehoord dat men dan eens in de 2 jaar (bv.. in december voor huidig- en volgend jaar) de afdracht voor de kerkbalans doet. Dan heeft men maar een keer de drempel te nemen zodat de aftrek maximaal is. Ik weet niet of dat soort slimmigheid ook met collectebonnen/munten gebeurd.huisman schreef:[...... Daarom hebben de kerken ook massaal collectebonnen/munten ingevoerd om zo deze aftrek te kunnen bewijzen. Ik zie trouwens mijn kerkelijke giften niet als plichten.
Het is meer een vraag voor de juristen en accountants onder ons, ik heb hierbij altijd het gevoel dat dit soort activiteiten niet rijmen met de geest van de wet.
p.s. overigens is de aftrek van giften ook nu al begrenst.
- Dodo
Een pinautomaat kost zo'n zeshonderd euro per jaar, en dat is best veel geld. Vooral omdat het (in tegenstelling tot een winkel) niet de omzet opstuwt en zo zichzelf terug betaalt.ejvl schreef: Je kunt als kerk ook gewoon een pin apparaat aanschaffen, werkt beter, sneller en veiliger.
Ik weet van een aantal kerken dat ze dit hebben, dat is de oplossing!
Je kunt collectebonnen kopen met de Pin en deze in het zakje doen, voordeel is dat je geen contant geld meer hebt in de kerken op zondag.
Bovendien wil niet iedereen pinnen. Zeker oudere mensen willen gewoon biljetten op tafel leggen voor hun collectebonnen.
- Dodo
Er zijn mensen die eens per twee jaar betalen, maar niet veel. Er zijn ook mensen die in december veel bonnen kopen om zo de bankrekening leeg te maken (denk ik). Maar ook niet veel, wat ik er van zie.WimA schreef: Door dit systeem heb ik wel eens gehoord dat men dan eens in de 2 jaar (bv.. in december voor huidig- en volgend jaar) de afdracht voor de kerkbalans doet. Dan heeft men maar een keer de drempel te nemen zodat de aftrek maximaal is. Ik weet niet of dat soort slimmigheid ook met collectebonnen/munten gebeurd.
Het is meer een vraag voor de juristen en accountants onder ons, ik heb hierbij altijd het gevoel dat dit soort activiteiten niet rijmen met de geest van de wet.
Ik weet niet of je je als belastingbetaler moet houden aan de geest van de wet, of aan de letter van de wet. Als je legaal iets kunt verzinnen om minder belasting te hoeven betalen, mag dat toch gewoon?
-
Jazeker:WimA schreef:Is dat rapport ergens te downloaden?jan34willem schreef:Dat is een goede vraag. De commissie gaat uitgebreid in op deze kwestie in haar interimrapport en eindrapport.
- http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... lagen.html
- http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... sting.html
Dat mag.Dodo schreef:Er zijn mensen die eens per twee jaar betalen, maar niet veel. Er zijn ook mensen die in december veel bonnen kopen om zo de bankrekening leeg te maken (denk ik). Maar ook niet veel, wat ik er van zie.WimA schreef: Door dit systeem heb ik wel eens gehoord dat men dan eens in de 2 jaar (bv.. in december voor huidig- en volgend jaar) de afdracht voor de kerkbalans doet. Dan heeft men maar een keer de drempel te nemen zodat de aftrek maximaal is. Ik weet niet of dat soort slimmigheid ook met collectebonnen/munten gebeurd.
Ik weet niet of je je als belastingbetaler moet houden aan de geest van de wet, of aan de letter van de wet. Als je legaal iets kunt verzinnen om minder belasting te hoeven betalen, mag dat toch gewoon?
Ik kluster ook meestal de giften van 2 jaar in 1 jaar.
Ik betaal dan het Woord en Daad geld 12 maal en in december voor het hele jaar daarna.
Met de collectebonnen kun je ook zoiets doen.
Goededoelen die je 1x per jaar hebt in januari en dan in december weer.
Maar ik heb dan ook een behoorlijke drempel

Tja, wat anders te denken van allerlei soorten hypotheken waarbij je maximaal kunt aftrekken van de belasting? Dat is in feite ook tegen de geest van de wet.Dodo schreef:Als je legaal iets kunt verzinnen om minder belasting te hoeven betalen, mag dat toch gewoon?
Bij ons nog makkelijker: via de website van de kerk bestellen, via een doorlopende machtiging wordt het geld automatisch afgeschreven, en de bonnen kunnen opgehaald worden bij de plaatselijke boekwinkel. Het voelt niet kil, maar lekker praktisch.Dodo schreef:Een pinautomaat kost zo'n zeshonderd euro per jaar, en dat is best veel geld. Vooral omdat het (in tegenstelling tot een winkel) niet de omzet opstuwt en zo zichzelf terug betaalt.ejvl schreef: Je kunt als kerk ook gewoon een pin apparaat aanschaffen, werkt beter, sneller en veiliger.
Ik weet van een aantal kerken dat ze dit hebben, dat is de oplossing!
Je kunt collectebonnen kopen met de Pin en deze in het zakje doen, voordeel is dat je geen contant geld meer hebt in de kerken op zondag.
Bovendien wil niet iedereen pinnen. Zeker oudere mensen willen gewoon biljetten op tafel leggen voor hun collectebonnen.
Je hebt constructies die de wetgever niet bedoelde, maar toch door de rechter goedgekeurd worden. Mensen die dat verzinnen profiteren dan. Vervolgens wijzigt de wetgever snel de wet.
Het is allemaal niet zo simpel.
Ik zie van 1100 klanten per jaar de aangiften. Meestal 2 en soms wel 3 of 4. Dus wel 2500 aangiften. Het meeste is simpel, maar soms denk je wel eens: hoe lossen we dat op?
Een constructie die vroeger wel werkte, maar nu allang niet meer:
je leente geld in Nederland tegen 7%, je trekt de rente af en betaalt aldus netto 3,5%.
Het geleende geld zet je op een spaarrekening in een belastingparadijs, waar ze 5% belasting heft op rente. Zet je daar je geld op een rente van 5%, dan houd je daar 4,75% netto over.
Omdat in dat land al belasting wordt geheven hoef je in NL niets meer te betalen. (In sommige opzichten wonen wij ook in een belastingparadijs.)
Zo krijg je gratis 1,25% rendement belastingvrij.
Dat gaat niet meer: men noemt dat FRAUS LEGIS. Je maakt fruaduleus gebruik van de wet: je moet eerst bezien of de constructie zonder belastingheffing ook lucratief is. Zo niet, dan mag je dit niet zo behandelen in je aangifte.
Giften klusteren is geen constrcutie. De wet laat giftenaftrek toe, voorzover meer dan 1% van je verzamelinkomen en voor niet meer dan 10% van dat inkomen. Niet van belang is in welk jaar en waarvoor. Als het maar echte giften zijn aan een ANBI. Vrijwillig en zonder beding ten voordele van jezelf. Je mag dus niet de diakonie geld geven onder het beding het (geheel of gedeeltelijk) aan je kinderen te geven. Daar zal geen fiscale haan naar kraaien, want niemand ziet het, maar het deugt niet.
Net als (zoals vaak gebeurt bij het 'tellen') iemand die een briefje van 50 euro inlevert bij de penningmeester en daar 50 hele of 100 halve euro's + een kwitantie voor krijgt. Dat geld is niet aftrekbaar, ook al heb je een kwitantie die bij de inspecteur niet door de mand valt. Die euro's passen ook in de parkeermeter en ook de bakker accepteert ze. Ook al ben je nog zo nauwkeurig en doe je ze alleen in de borre: het is niet in de haak.
Het is allemaal niet zo simpel.
Ik zie van 1100 klanten per jaar de aangiften. Meestal 2 en soms wel 3 of 4. Dus wel 2500 aangiften. Het meeste is simpel, maar soms denk je wel eens: hoe lossen we dat op?
Een constructie die vroeger wel werkte, maar nu allang niet meer:
je leente geld in Nederland tegen 7%, je trekt de rente af en betaalt aldus netto 3,5%.
Het geleende geld zet je op een spaarrekening in een belastingparadijs, waar ze 5% belasting heft op rente. Zet je daar je geld op een rente van 5%, dan houd je daar 4,75% netto over.
Omdat in dat land al belasting wordt geheven hoef je in NL niets meer te betalen. (In sommige opzichten wonen wij ook in een belastingparadijs.)
Zo krijg je gratis 1,25% rendement belastingvrij.
Dat gaat niet meer: men noemt dat FRAUS LEGIS. Je maakt fruaduleus gebruik van de wet: je moet eerst bezien of de constructie zonder belastingheffing ook lucratief is. Zo niet, dan mag je dit niet zo behandelen in je aangifte.
Giften klusteren is geen constrcutie. De wet laat giftenaftrek toe, voorzover meer dan 1% van je verzamelinkomen en voor niet meer dan 10% van dat inkomen. Niet van belang is in welk jaar en waarvoor. Als het maar echte giften zijn aan een ANBI. Vrijwillig en zonder beding ten voordele van jezelf. Je mag dus niet de diakonie geld geven onder het beding het (geheel of gedeeltelijk) aan je kinderen te geven. Daar zal geen fiscale haan naar kraaien, want niemand ziet het, maar het deugt niet.
Net als (zoals vaak gebeurt bij het 'tellen') iemand die een briefje van 50 euro inlevert bij de penningmeester en daar 50 hele of 100 halve euro's + een kwitantie voor krijgt. Dat geld is niet aftrekbaar, ook al heb je een kwitantie die bij de inspecteur niet door de mand valt. Die euro's passen ook in de parkeermeter en ook de bakker accepteert ze. Ook al ben je nog zo nauwkeurig en doe je ze alleen in de borre: het is niet in de haak.
Correct tot 10% van je inkomen.WimA schreef:Door dit systeem heb ik wel eens gehoord dat men dan eens in de 2 jaar (bv.. in december voor huidig- en volgend jaar) de afdracht voor de kerkbalans doet. Dan heeft men maar een keer de drempel te nemen zodat de aftrek maximaal is. Ik weet niet of dat soort slimmigheid ook met collectebonnen/munten gebeurd.huisman schreef:[...... Daarom hebben de kerken ook massaal collectebonnen/munten ingevoerd om zo deze aftrek te kunnen bewijzen. Ik zie trouwens mijn kerkelijke giften niet als plichten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik hoorde pas van iemand die bij zijn aftrekpost voor giften, het geld dat hij in de collectezak stopt ook meeneemt, zonder dat hij dit kan bewijzen (geen collectebonnen o.i.d.). Dat is dus iets wat ethisch onverantwoord is, begrijp ik? Althans, dit mag niet, volgens de wet?
Het klonk mij niet geheel onredelijk in de oren. Je kunt het niet verantwoorden met een bewijs, maar je kunt het wel verantwoorden tegenover jezelf, je naast en God. Er gaat immers echt elke zondag geld in die collectezak.
Het klonk mij niet geheel onredelijk in de oren. Je kunt het niet verantwoorden met een bewijs, maar je kunt het wel verantwoorden tegenover jezelf, je naast en God. Er gaat immers echt elke zondag geld in die collectezak.
Ga alsjeblieft niet God erbij halen om een fraude te rechtvaardigen.
Het is nadrukkelijk verboden zo te handelen.
Het is nadrukkelijk verboden zo te handelen.
Dan zou je er beter voor kunnen kiezen om niets in de zak te doen en alles over te maken.Erasmiaan schreef:Ik hoorde pas van iemand die bij zijn aftrekpost voor giften, het geld dat hij in de collectezak stopt ook meeneemt, zonder dat hij dit kan bewijzen (geen collectebonnen o.i.d.). Dat is dus iets wat ethisch onverantwoord is, begrijp ik? Althans, dit mag niet, volgens de wet?