Notitie maken tijdens de kerkdienst

Hendrikus

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door Hendrikus »

refo schreef: Er zijn mensen:
1) die een dik collegeschrift meenemen
2) die een HSV te dik vinden
3) er zijn mensen die een i-pad meenemen
4) er zijn mensen die onder het strijken een preek luisteren

Dat zijn allemaal VERSCHILLENDE mensen.

En dan heb je nog categorie 5) zij die zich overal aan storen en aldus niets van de preek kunnen horen, maar God danken dat ze niet zijn als al die anderen.

Wat maakt het allemaal uit? Als de dominee mij kon zien zou hij denken dat ik slaap.
Maar ik mis geen woord. Mag het? Dat is mijn manier. En inderdaad, als iedereen het zou doen zou de gemeente eruit zien als een slapende. So what?
Allemaal verschillende mensen - en allemaal begrepen onder de beloften van het evangelie.
Opdat een ieder, of 'ie nou een collegeschrift bij zich heeft of een HSV, een I-pad of een strijkplank, die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe!
~~Soli Deo Gloria~~
alias

Bericht door alias »

Hendrikus schreef:
alias schreef:
Mister schreef:Het zou nog wel eens heel goed kunnen dat Maria de schijfkunst niet machtig was.
Wie zou haar lofzang dan geschreven hebben?
Wat dacht je van de evangelist Lukas?
Zou Lukas daar bij zijn geweest?
caprice

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:Allemaal verschillende mensen - en allemaal begrepen onder de beloften van het evangelie.
'beloften' moet zijn: 'prediking'
Laten we het wel zuiver houden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
ejvl

Bericht door ejvl »

alias schreef:
Hendrikus schreef:
alias schreef:
Mister schreef:Het zou nog wel eens heel goed kunnen dat Maria de schijfkunst niet machtig was.
Wie zou haar lofzang dan geschreven hebben?
Wat dacht je van de evangelist Lukas?
Zou Lukas daar bij zijn geweest?
Lukas heeft veel opgeschreven wat anderen hem vertelden.
Lukas is ook niet bij de geboorte van Jezus geweest of toen Gabriel aan Zacharias verscheen en meerdere gedeelten.
refo

Bericht door refo »

Lukas is bij Maria geweest.
De enige die kon weten dat Maria de woorden in haar hart bewaarde is Maria zelf.
Mara

Bericht door Mara »

Een stukje uit de Veluwse kerkbode:

Gedrag in de eredienst.
Het gedrag van sommigen onder ons in de eredienst is buitengewoon schaamteloos. Dat moet mij toch nog weer van het hart, hoewel ik het afgelopen zondag in de middagdienst heb gezegd. Ik vind het onzettend, hoe sommigen zich misdragen en hun onverschilligheid jegens God en Zijn Woord zo blijkbaar tonen in hun gedrag van houding en gepraat, allerlei gebaren etc.
Ik kan geen mens veranderen, maar toch mocht de Heere de scherpte van de liefde tot Hem geven om de gedoopte mens zijn/haar van Godswege opgelegde plicht in te scherpen, zonder mensen naar de ogen te kijken. Beseffen we wel op welke plaats we zijn? Nee, niet de schouder ophalen of schamper lachen!
Hoe is het mogelijk dat we de bediening der verzoening zo achteloos en verachtend durven bij te wonen. Het is als dat markt houden op het tempelplein, waar de Heere Jezus met een zweep van touwtjes heilig verontwaardigd en vol vurige liefde tot Zijn Vader allen wegjaagt vanwege de heiligheid van Gods Huis.
Denk er toch eens over na! Je laadt Zijn toorn op je en Zijn grimmige wraak. Hoe groot is Zijn geduld en verdraagzaamheid dat Hij je nog laat leven. Dat mocht nog doen breken en tot bekering leiden. Maar weet ook: Zijn geduld heeft een heilige maat die volraakt! Laat het er niet op aan komen. Toe, wordt verstandig en keer terug van uw/je dwaze weg.
We zijn in de kerk op een bijzondere plaats: de werkplaats van de Heilige Geest. Kom biddend en zit luisterend. Verknoei in de kerk je tijd niet door je vrijwillig aan de duivel aan te bieden om zijn werktuig te zijn, waardoor je jezelf en anderen te gronde richt. Wie zich misdraagt, is anderen tot een ergernis en ouders menigmaal een bron van verdriet en schaamte. Laat je toch waarschuwen. Het is om je bestwil gedaan.

ds. A.J. Britstra

Kun je dan nog met een I pad, groot collegeblok en strijkplank gaan? Want het zou toch niet uitmaken, zoals sommige hier beweren.
Ik heb het anders geleerd van mijn ouders en lees het hierboven toch ook. Dat ons gedrag er wel toe zou doen nl.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Mensen die bij ons in de gemeente notities maken, luisteren juist heel aandachtig en eerbiedig! Dit kan dus prima samengaan.
freek

Bericht door freek »

Mara schreef:Een stukje uit de Veluwse kerkbode:

Gedrag in de eredienst.
Het gedrag van sommigen onder ons in de eredienst is buitengewoon schaamteloos. Dat moet mij toch nog weer van het hart, hoewel ik het afgelopen zondag in de middagdienst heb gezegd. Ik vind het onzettend, hoe sommigen zich misdragen en hun onverschilligheid jegens God en Zijn Woord zo blijkbaar tonen in hun gedrag van houding en gepraat, allerlei gebaren etc.
Ik kan geen mens veranderen, maar toch mocht de Heere de scherpte van de liefde tot Hem geven om de gedoopte mens zijn/haar van Godswege opgelegde plicht in te scherpen, zonder mensen naar de ogen te kijken. Beseffen we wel op welke plaats we zijn? Nee, niet de schouder ophalen of schamper lachen!
Hoe is het mogelijk dat we de bediening der verzoening zo achteloos en verachtend durven bij te wonen. Het is als dat markt houden op het tempelplein, waar de Heere Jezus met een zweep van touwtjes heilig verontwaardigd en vol vurige liefde tot Zijn Vader allen wegjaagt vanwege de heiligheid van Gods Huis.
Denk er toch eens over na! Je laadt Zijn toorn op je en Zijn grimmige wraak. Hoe groot is Zijn geduld en verdraagzaamheid dat Hij je nog laat leven. Dat mocht nog doen breken en tot bekering leiden. Maar weet ook: Zijn geduld heeft een heilige maat die volraakt! Laat het er niet op aan komen. Toe, wordt verstandig en keer terug van uw/je dwaze weg.
We zijn in de kerk op een bijzondere plaats: de werkplaats van de Heilige Geest. Kom biddend en zit luisterend. Verknoei in de kerk je tijd niet door je vrijwillig aan de duivel aan te bieden om zijn werktuig te zijn, waardoor je jezelf en anderen te gronde richt. Wie zich misdraagt, is anderen tot een ergernis en ouders menigmaal een bron van verdriet en schaamte. Laat je toch waarschuwen. Het is om je bestwil gedaan.

ds. A.J. Britstra

Kun je dan nog met een I pad, groot collegeblok en strijkplank gaan? Want het zou toch niet uitmaken, zoals sommige hier beweren.
Ik heb het anders geleerd van mijn ouders en lees het hierboven toch ook. Dat ons gedrag er wel toe zou doen nl.
Als hij dit zou betrekken op het meeschrijven tijdens de eredienst, ontbreekt hem elke vorm van gave des onderscheids.

Vraag me trouwens af wat het gedoopt-zijn hiermee te maken heeft.
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Kun je dan nog met een I pad, groot collegeblok en strijkplank gaan? Want het zou toch niet uitmaken, zoals sommige hier beweren.
Dat is een mening, slechts een cultuur.
Een Ipad (of willekeurige tablet) in de kerk kan juist handig zijn, daar staan alle psalmen op, de bijbel, je kunt aantekeningen maken en binnen enkele seconden schriftgedeeltes opzoeken, de organist kan er zijn/haar bladmuziek vanaf lezen en de predikant kan de aantekeningen van de preek erop zetten en mee de preekstoel opnemen.
Het gevaar zit er wel in dat het dan ook gebruikt kan worden om tijdens de dienst even vlug email/whatsapp, facebook, twitter te bekijken, als er goed mee omgegaan word is er geen bezwaar denk ik.
Neem ds Kersten, een zeer gewaardeerd man bij menigeen wat al eerder als voorbeeld is aangedragen die wilde dat de studenten aantekeningen maakten.

In Nederland zijn we gewend om op een bepaalde manier met een kerkdienst om te gaan, in een ander gedeelte van Nederland gaat dit heel anders, om maar niet te spreken over andere delen van de wereld.

Ik denk als reformatorisch Nederland een oud oudtestamentische tempeldienst zouden meemaken, iedereen hard weg zou lopen en schande spreken over dit "goddeloos gedoe".

Het is slechts een cultuur, traditie en gewoonte.
Cees

Bericht door Cees »

Mara schreef:Een stukje uit de Veluwse kerkbode:

Gedrag in de eredienst.

ds. A.J. Britstra

Dit heeft helemaal niets te maken met dit onderwerp. Hij schreef dit omdat de jeugd zich schandalig gedroeg in de kerk tijdens de dienst. De verhouding tussen deze predikant en een paar lieden van de jeugd van doornspijk is niet helemaal zoals het hoort. Begin van dit jaar is ook de nieuwe coniferenhaag uit de tuin gesleept. Dus voorzichtig zijn om stukken in bepaalde context te zetten.
Mara

Bericht door Mara »

Cees schreef:
Dit heeft helemaal niets te maken met dit onderwerp. Hij schreef dit omdat de jeugd zich schandalig gedroeg in de kerk tijdens de dienst. De verhouding tussen deze predikant en een paar lieden van de jeugd van doornspijk is niet helemaal zoals het hoort. Begin van dit jaar is ook de nieuwe coniferenhaag uit de tuin gesleept. Dus voorzichtig zijn om stukken in bepaalde context te zetten.
Het is geschreven in julli 2009.
M.i. heeft het wel te maken met het onderwerp, nl. ons gedrag tijdens de eredienst.
Hoe rekbaar is het notitie maken?
refo

Bericht door refo »

Ja, hoor. :bobo

Mensen maken notities om wat van de preek te onthouden en jij komt met een verhaal uit de Veluwse kerkbode aangaande zich misdragende jongeren. Hoe serieus moeten we dat nemen.

Het is nu duidelijk: jij vindt meeschrijven raar. Tijdens strijken een preek luisteren ook.
En wij niet.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef: M.i. heeft het wel te maken met het onderwerp, nl. ons gedrag tijdens de eredienst.
Beste Mara,
Het artikel gaat over ongeinteresserdheid en oneerbiedigheid.

De mensen die ik ken maken aantekeningen vanwege hun innerlijke betrokkenheid, en hoogachting van het gepredikte Woord.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara

Bericht door Mara »

refo schreef:Ja, hoor. :bobo

Mensen maken notities om wat van de preek te onthouden en jij komt met een verhaal uit de Veluwse kerkbode aangaande zich misdragende jongeren. Hoe serieus moeten we dat nemen.

Het is nu duidelijk: jij vindt meeschrijven raar. Tijdens strijken een preek luisteren ook.
En wij niet.
Maak niet iets anders van mijn woorden!
Ik schreef dit 2 bladzijden geleden: Dat je een paar punten noteert, kan ik wel inkomen, maar sommige mensen zitten hele vellen te schrijven.
Dat is dus iets heel anders als raar vinden!
En praat jij voor alle forummers? Ik denk het niet, dus eindig dan met: En IK niet.
Mara

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef: M.i. heeft het wel te maken met het onderwerp, nl. ons gedrag tijdens de eredienst.
Beste Mara,
Het artikel gaat over ongeinteresserdheid en oneerbiedigheid.

De mensen die ik ken maken aantekeningen vanwege hun innerlijke betrokkenheid, en hoogachting van het gepredikte Woord.
Het gaat niet over alleen aantekeningen! Zie hierboven nogmaals herhaald.
Ik vraag naar de bedoeling van een hele preek natypen of schrijven?
Vrijwel elke kerkdienst is na te luisteren via geluidsdragers.
Plaats reactie