Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:Precies. Die van Simon. ::please
En ik maar denken die van Erasmiaan.
't Is trouwens met een hoofdletter gespeld.
Dat maakt wel Verschil.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Mara »

In dit topic teruglezend, schiet dit videoportret zijn doel helaas voorbij. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door DDD »

Nee hoor.

Wat hier gebeurt is geneuzel in de marge. Zolang Geen##Stijl## dit draadje niet ontdekt kan het allemaal niet zoveel kwaad. Maar soms ben ik wel eens dankbaar dat de heilige Geest het zo geleid heeft dat sommige 'gelovigen' niet zovaak in de media optreden.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef: Maar denk niet dat dit een doorsnee Ger. Gem. is.
Bij vele Gereformeerde Gemeenten zou zoiets niet gewenst zijn.
Ze zoudem zoiets om maar wat te noemen, in Urk, Barneveld, Rijssen, etc.
nooit toelaten.
De uitleg wordt duidelijk aan onkerkelijke mensen gegeven, maar
toch... niet helemaal naar de oude leer.
Het zal zeker ook bij velen wel bekend zijn dat gemeenten als Houten als
buitenbeentjes binnen de Ger. Gem.worden gezien.
Alsof dat doorsnee gemeenten zijn.. In dit filmpje wordt de leer van de Gergem niet uitgelegd, het is meer een globale beschrijving van de gemeente. Moet je dan perse de leer gaan vertellen, in zo'n korte tijd? Iedere zondag klinkt de oude leer daar nog van de preekstoel trouwens, ga er maar eens naartoe.
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:
-DIA- schreef: Maar denk niet dat dit een doorsnee Ger. Gem. is.
Bij vele Gereformeerde Gemeenten zou zoiets niet gewenst zijn.
Ze zoudem zoiets om maar wat te noemen, in Urk, Barneveld, Rijssen, etc.
nooit toelaten.
De uitleg wordt duidelijk aan onkerkelijke mensen gegeven, maar
toch... niet helemaal naar de oude leer.
Het zal zeker ook bij velen wel bekend zijn dat gemeenten als Houten als
buitenbeentjes binnen de Ger. Gem.worden gezien.
Alsof dat doorsnee gemeenten zijn.. In dit filmpje wordt de leer van de Gergem niet uitgelegd, het is meer een globale beschrijving van de gemeente. Moet je dan perse de leer gaan vertellen, in zo'n korte tijd? Iedere zondag klinkt de oude leer daar nog van de preekstoel trouwens, ga er maar eens naartoe.
Ik zie dat er nogal op gereageerd is. Ik zal het nog duidelijker proberen te zeggen.
Het Woord is de Griek een dwaasheid en de Jood een ergernis. Hoe kan je mensen in je gemeente rondleiden
met de wetenschap dat die mensen een onsterfelijke ziel hebben, en met ons reizen maar de allesbeslissende
eeuwigheid. Er werd wel informatie gegeven over uiterlijke dingen, maar deze filmers vertrokken zonder
ernstige waarschuwing. Er wordt wel eens gezegd: We kunnen elkaar zo makkelijk verloren laten gaan.
Er was dan wel een woord van dat ze welkom waren, maar de ernst drukte niet. En dat zou toch niet anders
kunnen als je iets kent van 'de schrik des Heeren'. Het is tenslotte een mooi filmpje geworden, maar zonder
de échte inhoud van de Kerk. Het is slechts het uiterlijke.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door DDD »

Waar zie je in het nieuwe Testament dan dat Paulus mensen angst aanjaagt? Ik vind het een rare gang van zaken. De bijbel zegt overigens niet dat mensen de schrik des Heeren moet worden aangejaagd. Er staat: Wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof.

En dat is in het filmpje prima gebeurd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Mara »

DDD schreef:Nee hoor.

Wat hier gebeurt is geneuzel in de marge. Zolang Geen##Stijl## dit draadje niet ontdekt kan het allemaal niet zoveel kwaad. Maar soms ben ik wel eens dankbaar dat de heilige Geest het zo geleid heeft dat sommige 'gelovigen' niet zovaak in de media optreden.
Je kunt ook proberen om respect op te brengen voor het standpunt van iemand, als dat niet het jouwe is!
En het niet meteen als geneuzel te betitelen!
Ik vind het onder de gordel om dan # geen stijl # als een soort dreigement op te voeren.
Als je het niet met argumenten kunt, laat het dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Waar zie je in het nieuwe Testament dan dat Paulus mensen angst aanjaagt? Ik vind het een rare gang van zaken. De bijbel zegt overigens niet dat mensen de schrik des Heeren moet worden aangejaagd. Er staat: Wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof.

En dat is in het filmpje prima gebeurd.
Paulus werd de Joden een Jood, de Grieken een Griek. Niks bangmakerij.
~~Soli Deo Gloria~~
wesha
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jul 2012, 22:11

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door wesha »

Ik ben het wel met Dia eens. In een filmpje van 15 minuten had ik graag wat meer gezien/gehoord over de leer zoals die in de GG verkondigd wordt: de dood in Adam, het leven in Christus. Het is nu nogal gericht op het interieur en de plaats van de jeugd binnen de kerk. Maar misschien was dat wel de opdracht van de makers van het filmpje.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door Curatorium »

wesha schreef:Ik ben het wel met Dia eens. In een filmpje van 15 minuten had ik graag wat meer gezien/gehoord over de leer zoals die in de GG verkondigd wordt: de dood in Adam, het leven in Christus. Het is nu nogal gericht op het interieur en de plaats van de jeugd binnen de kerk. Maar misschien was dat wel de opdracht van de makers van het filmpje.
Heb een aantal andere filmpjes gekeken, daar ging het ook vooral om de liturgie, de algemene boodschap en het kerkgebouw zelf. Het gaat hier dus inderdaad niet eens over de leer.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Curatorium schreef:
-DIA- schreef: Maar denk niet dat dit een doorsnee Ger. Gem. is.
Bij vele Gereformeerde Gemeenten zou zoiets niet gewenst zijn.
Ze zoudem zoiets om maar wat te noemen, in Urk, Barneveld, Rijssen, etc.
nooit toelaten.
De uitleg wordt duidelijk aan onkerkelijke mensen gegeven, maar
toch... niet helemaal naar de oude leer.
Het zal zeker ook bij velen wel bekend zijn dat gemeenten als Houten als
buitenbeentjes binnen de Ger. Gem.worden gezien.
Alsof dat doorsnee gemeenten zijn.. In dit filmpje wordt de leer van de Gergem niet uitgelegd, het is meer een globale beschrijving van de gemeente. Moet je dan perse de leer gaan vertellen, in zo'n korte tijd? Iedere zondag klinkt de oude leer daar nog van de preekstoel trouwens, ga er maar eens naartoe.
Ik zie dat er nogal op gereageerd is. Ik zal het nog duidelijker proberen te zeggen.
Het Woord is de Griek een dwaasheid en de Jood een ergernis. Hoe kan je mensen in je gemeente rondleiden
met de wetenschap dat die mensen een onsterfelijke ziel hebben, en met ons reizen maar de allesbeslissende
eeuwigheid. Er werd wel informatie gegeven over uiterlijke dingen, maar deze filmers vertrokken zonder
ernstige waarschuwing. Er wordt wel eens gezegd: We kunnen elkaar zo makkelijk verloren laten gaan.
Er was dan wel een woord van dat ze welkom waren, maar de ernst drukte niet. En dat zou toch niet anders
kunnen als je iets kent van 'de schrik des Heeren'. Het is tenslotte een mooi filmpje geworden, maar zonder
de échte inhoud van de Kerk. Het is slechts het uiterlijke.
Wat weet je daar van? Voor een filmpje van 10 minuten wordt vast wel meer dan een uur gefilmd, voorbereidende gesprekken gevoerd en nabeschouwd. Dan wordt er geknipt en geplakt.

En van wat je allemaal beschuldigt: wat gaat er in van je eigen gemeente uit? Meestal alleen maar parkeeroverlast 2 of 3 maal 's zondags. En dat is dan nog wat. Met een groot parkeerterrein merken de heidenen zelfs dat niet meer. Dan hoef je de Griek geen Griek en de Jood geen Jood te worden. Je ziet ze niet eens. En zij de kerk niet.
-DIA-
Berichten: 32817
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Waar zie je in het nieuwe Testament dan dat Paulus mensen angst aanjaagt? Ik vind het een rare gang van zaken. De bijbel zegt overigens niet dat mensen de schrik des Heeren moet worden aangejaagd. Er staat: Wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof.

En dat is in het filmpje prima gebeurd.
Paulus werd de Joden een Jood, de Grieken een Griek. Niks bangmakerij.
Het gaat niet om bang maken! Dat weet je zelf ook wel, of je kúnt het weten.
Maar als het Woord tot de mens komt, en God zegent dat, zodat de mens aan zichzelf wordt ontdekt
zal de schrik wel komen. Nee niet enkel de schrik voor de hel, en daarom moeten we ook niets
verwachten van zware hel- en verdoememispredikers. Ik elke woordbediening moet
de levende Christus centraal staan. Maar wie heeft Hem nodig? Jij? Ik? Niemand
van nature. Waarom niet? We kennen God niet in Zijn Recht en onszelf niet in onze schuld.
Daarom zou het in een kerk toch passen om iets te zeggen oven de onsterfelijke zielen
en de plaats waar de mens van nature naartoe reist. Ik weet ook dat de vrijmoedigheid wel eens
ontbreekt. Maar dat maakt de waarheid ook uit: We kunnen elkaar zo makkelijk verloren laten
gaan.
En... Onze God is een verterend vuur. Niet selectief citeren.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door DDD »

Als je werkelijk en evenwichtig iets wilt zeggen over wat de dood in Adam betekent heb je zeker vijf minuten nodig. Het overgrote deel van de mensen weet niet eens wat dood is, laat staan dat ze weten waar Adam voor staat.

Ik maak me trouwens sterk dat je dit zelf nog nooit serieus hebt geprobeerd, ik kan me niet voorstellen dat je dat anders zou aanvoeren.

Overigens vind ik het zeer ongeschikte onderwerpen om in een filmpje of op tv over te beginnen. Je kunt op geen enkele manier verifieren wat een ander ervan begrijpt of hoe het overkomt. En voor mensen die geen idee hebben wie Jezus was of wat christenen geloven is dat nou niet het eerste begin lijkt me.
Laatst gewijzigd door DDD op 27 nov 2012, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Nee hoor.

Wat hier gebeurt is geneuzel in de marge. Zolang Geen##Stijl## dit draadje niet ontdekt kan het allemaal niet zoveel kwaad. Maar soms ben ik wel eens dankbaar dat de heilige Geest het zo geleid heeft dat sommige 'gelovigen' niet zovaak in de media optreden.
Je kunt ook proberen om respect op te brengen voor het standpunt van iemand, als dat niet het jouwe is!
En het niet meteen als geneuzel te betitelen!
Ik vind het onder de gordel om dan # geen stijl # als een soort dreigement op te voeren.
Als je het niet met argumenten kunt, laat het dan.
Het was een reactie op de stelling van jou dat het filmpje zijn doel voorbijschiet.

Ik sluit niet uit dat het voor het eerst in mijn leven is dat iemand mij verwijt niet met argumenten te komen. Eens moet de eerste keer zijn natuurlijk. Maar ik wijs er wel op dat je ook zonder enig argument stelt dat het filmpje zijn doel voorbijschiet, en dat ik daar wel met argumenten op gereageerd heb.
ejvl
Berichten: 5766
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Videoportret Gereformeerde Gemeente Houten

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Waar zie je in het nieuwe Testament dan dat Paulus mensen angst aanjaagt? Ik vind het een rare gang van zaken. De bijbel zegt overigens niet dat mensen de schrik des Heeren moet worden aangejaagd. Er staat: Wij dan, wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof.

En dat is in het filmpje prima gebeurd.
Paulus werd de Joden een Jood, de Grieken een Griek. Niks bangmakerij.
Het gaat niet om bang maken! Dat weet je zelf ook wel, of je kúnt het weten.
Maar als het Woord tot de mens komt, en God zegent dat, zodat de mens aan zichzelf wordt ontdekt
zal de schrik wel komen. Nee niet enkel de schrik voor de hel, en daarom moeten we ook niets
verwachten van zware hel- en verdoememispredikers. Ik elke woordbediening moet
de levende Christus centraal staan. Maar wie heeft Hem nodig? Jij? Ik? Niemand
van nature. Waarom niet? We kennen God niet in Zijn Recht en onszelf niet in onze schuld.
Daarom zou het in een kerk toch passen om iets te zeggen oven de onsterfelijke zielen
en de plaats waar de mens van nature naartoe reist. Ik weet ook dat de vrijmoedigheid wel eens
ontbreekt. Maar dat maakt de waarheid ook uit: We kunnen elkaar zo makkelijk verloren laten
gaan.
En... Onze God is een verterend vuur. Niet selectief citeren.
DIA, ik ben het gedeeltelijk wel met je eens, maar film maken is net kleuterschool werk, knippen en plakken, van 3 uur filmen kan maar een selectief kwartiertje overblijven wat ook nog eens word uitgezocht door de filmmakers, wie weet is er wel een ernstige liefdevolle boodschap uitgegaan zonder dat dit in het eindresultaat te zien is. Daarnaast lijkt het mij ook goed om eerst de mensen maar eens in de kerk te laten komen en dan de boodschap uitgebreid met veel uitleg te brengen.
Plaats reactie