De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 16:49

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door J.C. Philpot »

denkertje21 schreef:Helaas staat er in de Bijbel nergens ook maar iets over relaties in liefde en trouw tussen twee gelovige mannen of vrouwen zoals dat bij ons nu bekend is....
Er staat in de bijbel niets over "een relatie in liefde en trouw" omdat er bijbels gezien maar 1 optie is: het huwelijk. Een "realatie in liefde en trouw" is een uitvinding van deze tijd, om een grijs gebied met mogelijkheden naast het huwelijk te creeren. Maar bijbels gezien is elke vorm van seksualiteit (in gedachten, woorden en daden) hoererij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door denkertje21 »

Wat een 'vluchten' weer in standaard antwoorden...
Als er nou toch in Gen. 19 zwart op wit staat dat het gaat om ALLE mannen, ("van jong tot oud, het huis; heel het volk, niemand uitgezonderd), hoe kun je dan nog volhouden dat dit iets te maken heeft met de homofiele geaardheid zoals wij die heden ten dage kennen en waartoe slechts 5 - 7% van de mensheid wordt gerekend?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
denkertje21 schreef:Helaas staat er in de Bijbel nergens ook maar iets over relaties in liefde en trouw tussen twee gelovige mannen of vrouwen zoals dat bij ons nu bekend is....
Er staat in de bijbel niets over "een relatie in liefde en trouw" omdat er bijbels gezien maar 1 optie is: het huwelijk. Een "realatie in liefde en trouw" is een uitvinding van deze tijd, om een grijs gebied met mogelijkheden naast het huwelijk te creeren. Maar bijbels gezien is elke vorm van seksualiteit (in gedachten, woorden en daden) hoererij.
Hier ben ik het toch niet mee eens (Ik neem trouwens aan dat je bedoelt elke vorm van seksualiteit buiten het huwelijk). Als je kijkt hoe in Exodus 22 gesproken wordt over stellen die gemeenschap hebben voor het huwelijk dan wordt daar niet het stempel hoererij opgeplakt (wel wordt het bestraft en als zonde gezien). In dat geval moet er getrouwd worden of een boete aan de vader van de bruid betaald worden. Op hoererij stond de doodstraf.

Verder ben ik het wel met Denkertje eens dat we wel wat veel focussen op homoseksualiteit. Het is zonde en we moeten het zo benoemen en de mannen van Sodom wilden de gasten verkrachten en zich zo schuldig maken aan erge zonde (wat het ook geweest was als het om vrouwen gegaan was, zie bv Richteren 19). Echter in Ezechiel worden andere zonden genoemd als ernstiger (blijkbaar) en ook andere verwijzingen naar Sodom in de Bijbel gaan niet over homoseksualiteit (althans dat blijkt niet uit de context).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door denkertje21 »

J.C. Philpot schreef:Er staat in de bijbel niets over "een relatie in liefde en trouw" omdat er bijbels gezien maar 1 optie is: het huwelijk. Een "realatie in liefde en trouw" is een uitvinding van deze tijd, om een grijs gebied met mogelijkheden naast het huwelijk te creeren. Maar bijbels gezien is elke vorm van seksualiteit (in gedachten, woorden en daden) hoererij.
Tja, dat zal veilig voelen als je 't zo aanneemt. Hoef je nergens meer over na te denken.
Gemakshalve vergeet je bijvoorbeeld even dat de 12 stammen zijn voort gekomen ann wat leek op een wedstrijdje tussen 4 vrouwen om de gunst van Jakob. Lees dat verhaal nog eens. Jakob trouwt er twee en nog twee slavinnen doen vrolijk mee:

Genesis 29 en 30 schreef:De zonen van Lea

31 Toen de HEERE zag dat Lea minder geliefd was, opende Hij haar baarmoeder; Rachel daarentegen was onvruchtbaar.

32 Lea werd zwanger en baarde een zoon. Zij gaf hem de naam Ruben. Want, zei zij, de HEERE heeft mijn verdrukking gezien. Voorzeker, nu zal mijn man mij liefhebben.

33 Lea werd weer zwanger en baarde een zoon. Zij zei: Omdat de HEERE gehoord heeft dat ik minder geliefd ben, heeft Hij mij ook deze zoon gegeven. Zij gaf hem de naam Simeon.

34 Nogmaals werd zij zwanger en baarde een zoon. Zij zei: Nu, ditmaal, zal mijn man zich aan mij hechten; ik heb hem immers drie zonen gebaard. Daarom gaf men hem de naam Levi.

35 Weer werd zij zwanger en baarde een zoon. Zij zei: Ditmaal zal ik de HEERE loven. Daarom gaf zij hem de naam Juda. Toen hield zij op met baren.

Rachel benijdt Lea
30
1 Toen Rachel merkte dat zij Jakob geen kinderen baarde, werd Rachel jaloers op haar zuster en zei tegen Jakob: Geef mij kinderen, en zo niet, dan sterf ik.

2 Toen ontstak Jakob in woede tegen Rachel en hij zei: Neem ik soms de plaats in van God, Die jou de vrucht van de schoot onthouden heeft?

3 Daarop zei ze: Zie, hier is mijn slavin Bilha; kom bij haar, zodat zij op mijn knieën zal baren en ook ik uit haar nageslacht zal krijgen.

4 Zo gaf zij hem haar slavin Bilha tot vrouw, en Jakob kwam bij haar.

5 En Bilha werd zwanger en baarde Jakob een zoon.

6 Toen zei Rachel: God heeft mij recht verschaft. Ook heeft Hij naar mijn stem geluisterd en mij een zoon gegeven. Daarom gaf zij hem de naam Dan.

7 En Bilha, Rachels slavin, werd opnieuw zwanger en baarde Jakob een tweede zoon.

8 Toen zei Rachel: Ik heb een zware strijd met mijn zuster gevoerd, en ik heb ook gewonnen. Daarom gaf zij hem de naam Naftali.

9 Toen Lea merkte dat zij ophield met kinderen baren, nam zij haar slavin Zilpa en gaf haar aan Jakob tot vrouw.

10 En Zilpa, de slavin van Lea, baarde Jakob een zoon.

11 Toen zei Lea: Het geluk is gekomen! En zij gaf hem de naam Gad.

12 Vervolgens baarde Zilpa, de slavin van Lea, Jakob een tweede zoon.

13 Toen zei Lea: Wat ben ik gelukkig! Want de vrouwen zullen mij gelukkig prijzen. En zij gaf hem de naam Aser.

14 In de dagen van de tarweoogst ging Ruben eropuit en hij vond liefdesappels in het veld, die hij bij zijn moeder Lea bracht. Toen zei Rachel tegen Lea: Geef mij toch wat van de liefdesappels van jouw zoon.

15 En zij zei tegen haar: Is het niet genoeg dat je me mijn man afgenomen hebt? Moet je ook nog de liefdesappels van mijn zoon nemen? Toen zei Rachel: Daarvoor mag hij vannacht met jou slapen in ruil voor de liefdesappels van je zoon.

16 Toen Jakob 's avonds van het veld kwam, ging Lea hem tegemoet en zei: Je moet bij mij komen, want ik heb je eerlijk gehuurd voor de liefdesappels van mijn zoon. Daarom sliep hij die nacht met haar.

17 En God verhoorde Lea; zij werd zwanger en baarde Jakob een vijfde zoon.

18 Toen zei Lea: God heeft mij beloond, omdat ik mijn slavin aan mijn man gegeven heb. En zij gaf hem de naam Issaschar.

19 Lea werd opnieuw zwanger en zij baarde Jakob een zesde zoon.

20 Lea zei toen: God heeft mij, ja mij, een mooi geschenk gegeven; ditmaal zal mijn man bij míj komen wonen, want ik heb hem zes zonen gebaard. En zij gaf hem de naam Zebulon.

21 Daarna baarde zij een dochter en gaf haar de naam Dina.

22 God dacht ook aan Rachel en God verhoorde haar. Hij opende haar baarmoeder

23 en zij werd zwanger en baarde een zoon. Toen zei ze: God heeft mijn schande weggenomen!

24 Zij gaf hem de naam Jozef en zei: Moge de HEERE mij nog een zoon geven!
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door SecorDabar »

denkertje21 schreef:Wat een 'vluchten' weer in standaard antwoorden...
Als er nou toch in Gen. 19 zwart op wit staat dat het gaat om ALLE mannen, ("van jong tot oud, het huis; heel het volk, niemand uitgezonderd), hoe kun je dan nog volhouden dat dit iets te maken heeft met de homofiele geaardheid zoals wij die heden ten dage kennen en waartoe slechts 5 - 7% van de mensheid wordt gerekend?
Het zijn inderdaad standaard antwoorden, want er zijn ook standaard bijbelteksten over dit onderwerp, dat door de oudvaders een "stomme" zonde genoemd werd, m.a.w. er mocht niet te veel over dit onderwerp worden gesproken, vanwege het verdervelijke.
Het is maar zeer de vraag of er van homofiele geaardheid gesproken kan worden.
Het is weer een term om dit onderwerp legitiem te maken tot een opstap tot praktiseren.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door denkertje21 »

SecorDabar schreef: Het is maar zeer de vraag of er van homofiele geaardheid gesproken kan worden.
Het is weer een term om dit onderwerp legitiem te maken tot een opstap tot praktiseren.
tja, en het is nog maar zeer de vraag of de aarde wel rond is...

Kom nou toch, als we over dit soort bewezen zaken al vragen gaan stellen, heeft geen enkele discussie zin. Je doet daar mee ook veel worstelende christenhomo's enorm veel pijn.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door Tiberius »

denkertje21 schreef:
J.C. Philpot schreef:Er staat in de bijbel niets over "een relatie in liefde en trouw" omdat er bijbels gezien maar 1 optie is: het huwelijk. Een "realatie in liefde en trouw" is een uitvinding van deze tijd, om een grijs gebied met mogelijkheden naast het huwelijk te creeren. Maar bijbels gezien is elke vorm van seksualiteit (in gedachten, woorden en daden) hoererij.
Tja, dat zal veilig voelen als je 't zo aanneemt. Hoef je nergens meer over na te denken.
Er zijn zaken daar hoef je inderdaad niet over na te denken; daarin is de Bijbel duidelijk.
Het feit dat men meent dat het niet duidelijk in de Bijbel staat, zegt dan alweer genoeg.

Overigens staat er in Genesis 1: Man en vrouw schiep hij hen. Mannelijk en vrouwelijk eigenlijk, niet mannelijke en mannelijk of vrouwelijk en vrouwelijk.
denkertje21 schreef:Gemakshalve vergeet je bijvoorbeeld even dat de 12 stammen zijn voort gekomen ann wat leek op een wedstrijdje tussen 4 vrouwen om de gunst van Jakob. Lees dat verhaal nog eens. Jakob trouwt er twee en nog twee slavinnen doen vrolijk mee
Nergens wordt over deze handelwijze Gods goedkeuring gegeven over deze zonde van Jakob. Integendeel, wat een oordeel heeft hij over zijn leven gehaald.
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door denkertje21 »

Tiberius schreef:Overigens staat er in Genesis 1: Man en vrouw schiep hij hen. Mannelijk en vrouwelijk eigenlijk, niet mannelijke en mannelijk of vrouwelijk en vrouwelijk.
Ja want? Zijn homo's en lesbiënnes geen mannen en vrouwen?

denkertje21 schreef:Gemakshalve vergeet je bijvoorbeeld even dat de 12 stammen zijn voort gekomen ann wat leek op een wedstrijdje tussen 4 vrouwen om de gunst van Jakob. Lees dat verhaal nog eens. Jakob trouwt er twee en nog twee slavinnen doen vrolijk mee
Nergens wordt over deze handelwijze Gods goedkeuring gegeven over deze zonde van Jakob. Integendeel, wat een oordeel heeft hij over zijn leven gehaald.[/quote]
En toch: Kijk eens wat God doet met de 12 stammen: Zijn eigen Zoon wordt zelfs uit Juda geboren!
Sinds de zondeval ligt álles bedekt onder de zonde.
En God geeft het in Zijn genadige goedheid dat ondanks onze onvolkomenheid de liefde blijft.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door eilander »

denkertje21 schreef:
Tiberius schreef:Overigens staat er in Genesis 1: Man en vrouw schiep hij hen. Mannelijk en vrouwelijk eigenlijk, niet mannelijke en mannelijk of vrouwelijk en vrouwelijk.
Ja want? Zijn homo's en lesbiënnes geen mannen en vrouwen?
Natuurlijk wel. Dat is ook niet wat Tiberius bedoelt.

De tekst uit Genesis 1 wordt ook aangehaald in het huwelijksformulier, als het gaat over de instelling van het huwelijk. Dat is door God ingesteld, voor een man en een vrouw.

Voor relaties tussen mensen van gelijk geslacht is in deze context geen plaats. Terecht merk jij al op dat over "relaties in liefde en trouw" tussen twee mannen of twee vrouwen in de Bijbel niet wordt gesproken. Ik vind het eerlijk gezegd nogal wat dat je er desondanks toch ruimte voor lijkt te zien. Of begrijp ik je verkeerd?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door refo »

eilander schreef:
denkertje21 schreef:
Tiberius schreef:Overigens staat er in Genesis 1: Man en vrouw schiep hij hen. Mannelijk en vrouwelijk eigenlijk, niet mannelijke en mannelijk of vrouwelijk en vrouwelijk.
Ja want? Zijn homo's en lesbiënnes geen mannen en vrouwen?
Natuurlijk wel. Dat is ook niet wat Tiberius bedoelt.

De tekst uit Genesis 1 wordt ook aangehaald in het huwelijksformulier, als het gaat over de instelling van het huwelijk. Dat is door God ingesteld, voor een man en een vrouw.

Voor relaties tussen mensen van gelijk geslacht is in deze context geen plaats. Terecht merk jij al op dat over "relaties in liefde en trouw" tussen twee mannen of twee vrouwen in de Bijbel niet wordt gesproken. Ik vind het eerlijk gezegd nogal wat dat je er desondanks toch ruimte voor lijkt te zien. Of begrijp ik je verkeerd?
In wezen is wat er niet staat in de bijbel geen bewijs. Op catechisatie leerden we dat als mensen beweren dat de kinderdoop niet met zoveel woorden in de bijbel staat (en dus volgens die mensen onbijbels) je kunt zeggen: er staat in de bijbel ook niet met zoveel woorden dat vrouwen aan het avondmaal mogen gaan.

Andere drogreden, met evenveel (of weinig) bewijskracht: In Gen 2 staat dat het niet goed is dat de mens alleen is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door Tiberius »

denkertje21 schreef:
Tiberius schreef:Overigens staat er in Genesis 1: Man en vrouw schiep hij hen. Mannelijk en vrouwelijk eigenlijk, niet mannelijke en mannelijk of vrouwelijk en vrouwelijk.
Ja want? Zijn homo's en lesbiënnes geen mannen en vrouwen?
Nee, natuurlijk niet. Een homostel is mannelijk en mannelijk; en een lesbisch stel vrouwelijk en vrouwelijk.
denkertje21 schreef:En toch: Kijk eens wat God doet met de 12 stammen: Zijn eigen Zoon wordt zelfs uit Juda geboren!
Sinds de zondeval ligt álles bedekt onder de zonde.
En God geeft het in Zijn genadige goedheid dat ondanks onze onvolkomenheid de liefde blijft.
Dat klopt, maar dat wil nog niet zeggen dat de zonde goed gepraat mag worden.
Evenmin wordt de zonde van Juda goedgekeurd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door refo »

Wie heeft de homo's eigenlijk homo gemaakt?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door Tiberius »

En wie de dief?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door WimA »

refo schreef:Wie heeft de homo's eigenlijk homo gemaakt?
Hiermee wordt eigenlijk de vraag gesteld: "Wie heeft de zondaar gemaakt?" God wordt daarmee als auteur en als de oorzaak van de zonde aangewezen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door Simon »

WimA schreef:
refo schreef:Wie heeft de homo's eigenlijk homo gemaakt?
Hiermee wordt eigenlijk de vraag gesteld: "Wie heeft de zondaar gemaakt?" God wordt daarmee als auteur en als de oorzaak van de zonde aangewezen.
Rom 1:24?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie