Homoseksualiteit in de refowereld

Desiree

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Desiree »

Het trof me dat enkele weken geleden in Terdege een reportgae + interview stond met ds. B.M. Meuleman, die thans predikant is in Neuhofen an der Krems (Österreich). Op de foto van het kerkgebouwtje was het welkomsbordje te zien dat onder de kerktijden hing: "Sünder willkomen!" (Zondaren welkom) Ik vond dat een mooi bordje; tekenend voor hoe de kerk zou moeten open staan voor iedereen.[/quote]

Gelukkig, durf ik ook naar binnen... :super
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Ik kan me voorstellen dat homo's niet vinden dat ze vallen onder genoemde categorieën en ver van zich werpen dat ze, een hoereerder is, een gierigaard, een afgodendienaar, een lasteraar, een dronkaard, een rover zijn.
Ik ook. Maar de vraag is welke opvatting aan de feiten rechtdoet.
Verder gaat het niet om de vraag of we allemaal zondaar zijn -voor de gemeente van Korinthe, waar Paulus zijn vermaning aan schreef, gold dat evengoed als voor ons - maar over de vraag hoe we omgaan met een christen die in uitbrekende zonden leeft.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Maar, Afgewezen, zou jij zo iemand dan niet in je huis toelaten?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Maar, Afgewezen, zou jij zo iemand dan niet in je huis toelaten?
Ik kan me voorstellen dat het een punt van overweging kan zijn of je de partner van je kind of kleinkind in zo'n geval bij je thuis laat komen.
Omdat het hier niet de situatie binnen een gemeente betreft, kan het denk ik wel. Anders zou je idd., zoals Paulus zegt, "uit de wereld moeten gaan".
Marieke

Bericht door Marieke »

Luther schreef: Het trof me dat enkele weken geleden in Terdege een reportgae + interview stond met ds. B.M. Meuleman, die thans predikant is in Neuhofen an der Krems (Österreich). Op de foto van het kerkgebouwtje was het welkomsbordje te zien dat onder de kerktijden hing: "Sünder willkomen!" (Zondaren welkom) Ik vond dat een mooi bordje; tekenend voor hoe de kerk zou moeten open staan voor iedereen.
Ik vind het wel een beetje "voorwaardelijk"... ;) :)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marieke schreef:
Luther schreef: Het trof me dat enkele weken geleden in Terdege een reportgae + interview stond met ds. B.M. Meuleman, die thans predikant is in Neuhofen an der Krems (Österreich). Op de foto van het kerkgebouwtje was het welkomsbordje te zien dat onder de kerktijden hing: "Sünder willkomen!" (Zondaren welkom) Ik vond dat een mooi bordje; tekenend voor hoe de kerk zou moeten open staan voor iedereen.
Want?
Wie is er geen zondaar?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marieke

Bericht door Marieke »

Luther schreef:
Marieke schreef:
Want?
Wie is er geen zondaar?
't Was als scherts bedoeld hoor...
iedereen is het, niet iedereen voelt zich zo (voor de goede orde: ook scherts) ;)
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
Marieke schreef:
Want?
Wie is er geen zondaar?
Alleen wie zondaar voor God gemaakt is is waar zondaar.
De rest is het maar vanwege toestemmen op grond van het historische geloof.

Het is dus wel een voorwaardelijk bordje.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
refo schreef:En wat de Oud Gereformeerden betreft. Ik ken een stel dat van een Oud Gereformeerde oom en tante veel heil en zegen kreeg toegewenst toen hun relatie begon. De minder oudgereformeerde familie wordt dat onder de neus gewreven als die toch wat minder enthousiast reageren dan genoemde oom en tante. Ik schat in dat Oud Gereformeerd niet zozeer een soortnaam is als we vaak denken.
Wat bedoel je precies met deze alinea? Of liever gezegd: hoe moeten we die plaatsen in dit topic?
Wat ik eigenlijk versta onder Oud Gereformeerd is het tegengestelde van Neo Reformatorisch...
Dan heb je de 2 uitersten voor wie dit forum een podium wil zijn...
En voor de duidelijkheid: Ik bedoel hier geen kerkverbanden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

vragensteller schreef:Ik heb hem ook gezien en het raakte me wat die jongen heeft doorgemaakt en nog steeds moet doormaken.

Ik had er wat moeite mee wat hij zijn ouders aandeed door het uit te laten zenden. Zeker ook als je sommige twitterberichten over de ouders leest. Ik ken die familie een beetje en de ouders worden er nu wel op aangekeken in het refowereldje. Buitenkerkelijken doen wat meewarig over de zgn 'kortzichtigheid' van de ouders. Ik vraag me af of je dat als zoon je ouders moet willen aandoen ...
Aan het einde van de uitzending zegt Corné dat zijn ouders geen bezwaar hebben tegen uitzending "omdat ze hopen dat het verhaal van Corné ook andere refojongeren zal helpen om het aan hun ouders te vertellen".
Ik heb daar heel veel respect voor. Ze nemen het voor lief dat ze van hun vrienden en hun kerk misschien afkeuring zullen horen. Maar de liefde voor hun zoon gaat verder dan wat mensen zeggen.

De liefde van deze ouders heeft me diep geraakt.

Veel hetero's hebben geen idee hoe groot de strijd is van homo's onder ons. Denk nog maar eens terug aan de uitspraak van Corné: "ik zou liever mijn twee benen kwijt zijn, dan dat ik homo ben".
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Geduld

Bericht door Geduld »

denkertje21 schreef:Veel hetero's hebben geen idee hoe groot de strijd is van homo's onder ons. Denk nog maar eens terug aan de uitspraak van Corné: "ik zou liever mijn twee benen kwijt zijn, dan dat ik homo ben".
Ik heb de uitzending niet gezien, maar je eerste zin herken ik zeker. Eén van mijn beste vrienden is homo en van zo dichtbij zijn worsteling ermee zien, heeft mij wel de ogen geopend.
let sin never hold true, that Love never broke through.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

denkertje21 schreef:
vragensteller schreef:Ik heb hem ook gezien en het raakte me wat die jongen heeft doorgemaakt en nog steeds moet doormaken.

Ik had er wat moeite mee wat hij zijn ouders aandeed door het uit te laten zenden. Zeker ook als je sommige twitterberichten over de ouders leest. Ik ken die familie een beetje en de ouders worden er nu wel op aangekeken in het refowereldje. Buitenkerkelijken doen wat meewarig over de zgn 'kortzichtigheid' van de ouders. Ik vraag me af of je dat als zoon je ouders moet willen aandoen ...
Aan het einde van de uitzending zegt Corné dat zijn ouders geen bezwaar hebben tegen uitzending "omdat ze hopen dat het verhaal van Corné ook andere refojongeren zal helpen om het aan hun ouders te vertellen".
Ik heb daar heel veel respect voor. Ze nemen het voor lief dat ze van hun vrienden en hun kerk misschien afkeuring zullen horen. Maar de liefde voor hun zoon gaat verder dan wat mensen zeggen.

De liefde van deze ouders heeft me diep geraakt.

Veel hetero's hebben geen idee hoe groot de strijd is van homo's onder ons. Denk nog maar eens terug aan de uitspraak van Corné: "ik zou liever mijn twee benen kwijt zijn, dan dat ik homo ben".
Ik bedoelde te zeggen dat het verschil maakt of ouders ervoor kiezen een dergelijke familiesituatie openbaar te maken, of dat ze erin toestemmen uit liefde voor hun kind. Zeker omdat Corné ook aangaf dat hij om zijn ouders een relatie met ienmand van hetzelfde geslacht niet zou nalaten. Ik denk dat je als kind moet bedenken dat het consequenties kan hebben voor de ouders die zij liever niet willen. Vader werkt bijv. in het reformatorisch onderwijs, er wordt dan in heel veel gezinnen over gesproken, misschien op dezelfde wijze als hier gebeurt bijv. over de kledingstijl van de andere gezinsleden. Laat ik het zo zeggen: die ouders zijn doorgaans anders gekleed en ik kan me niet voorstellen dat ze hier trots op zijn of blij mee zijn. Gelukkig kwamen de ouders wel als liefdevolle ouders in beeld, daar ben ik blij mee, maar de bagger die soms op twitter over hen verschijnt ... tsja, dat wil je toch liever niet lezen van je ouders, laat staan de aanleiding voor zijn geweest (ik doel nu op het uit laten zenden, niet op de geaardheid)?!

Ander puntje: ik had niet de indruk dat het voor broers en zus als complete verrassing kwam, alsof dit echt voor het eerst werd verteld. Had het idee dat dat in scène gezet was, maar misschien ben ik nu wat te argwanend ...
denkertje21

vragensteller schreef: Ik denk dat je als kind moet bedenken dat het consequenties kan hebben voor de ouders die zij liever niet willen. Vader werkt bijv. in het reformatorisch onderwijs, er wordt dan in heel veel gezinnen over gesproken
Maar dat is toch juist de barrière die veel jongens en meiden met homogevoelens ervaren? Juist daarom leiden zij vaak een dubbelleven. Zou je er ook zo geheimzinnig over moeten doen als je een andere handicap zou hebben.?
vragensteller schreef: Ander puntje: ik had niet de indruk dat het voor broers en zus als complete verrassing kwam, alsof dit echt voor het eerst werd verteld. Had het idee dat dat in scène gezet was, maar misschien ben ik nu wat te argwanend ...
Allereerst: helaas is het best treurig dat het wél vaak als een verrassing komt. Wat hebben we dan voor band met elkaar? En oog voor elkaars noden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Recent is er voor en door ouders (en familie) rondom mensen met een andere geaardheid een werkgroep opgericht, met als doel om in contact te komen met ouders in dezelfde situatie met de bedoeling ervaringen te delen om zodoende elkaar tot steun te zijn. Deze werkgroep wil staan in de lijn van Gods Woord, waarbij men de homoseksuele praxis en de uitwassen daarvan afwijst op grond van Genesis 3 en de andere bekende teksten uit Gods Woord. Het zogenaamde lotgenotencontact is uitdrukkelijk niet bedoeld om standpunten op te rekken of ter discussie te stellen.
Op dit moment behoren alle leden van de werkgroep tot de Gereformeerde Gemeenten.

Voor meer informatie: zie http://www.oudersenfamilierondom.nl/, waar je ook een emailadres vindt om van gedachten te wisselen.
Het leek me goed om dat hier te melden voor betrokken forummers of meelezers.
denkertje21

Ik ben hier echt heel dankbaar voor.
Ouders kunnen vaak geen kant op.Voor hen is er niks.
Zoon of dochter komt uit de kast en dan komen de vragen voor de ouders.
Ik ben echt bheel blijn dat dit gebeurt!
Gesloten