Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Willem »

Luther schreef:Zeg je daarmee ook dat een refoschool een docent zou moeten ontslaan als hij gaat scheiden, in het geval er geen sprake is van overspel?
Uiteraard. Doet men dat niet dan meet men idd met 2 maten. En homosexuele levenswijze is niet erger of zo dan overspel.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Willem »

eilander schreef:
Jongere schreef:Wat is het verschil tussen iemand weigeren om een uiterlijke zonde of een innerlijke zonde (zoals ongeloof)?
Los van het feit dat dat laatste door ons niet te beoordelen valt - je kunt tenminste afgaan op wat iemand zegt.
Er is wat mij betreft geen verschil. Als iemand zou zeggen dat hij niet meer gelooft in (bijvoorbeeld) de werkelijke opstanding van de Heere Jezus, zou dat voor mij even goed een reden zijn voor ontslag.
Klopt. Het gaat om leer en leven. En het punt hier op een school is m.i. dat de geloofwaardigheid in het geding komt indien een leraar onderwijs uit de Schrift - en de grondslag van de school verwoord - en tegelijkertijd in leven deze grondslag ontkend. Dit geld m.i. in functies die te maken hebben met onderwijs en opvoeding. En dat geld dan idd ook bij veel meer geloofszaken en levenswijzen. Maar dit gaat niet op in banen zoals accountant, schilder etc.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door rekcor »

Willem schreef:
eilander schreef:
Jongere schreef:Wat is het verschil tussen iemand weigeren om een uiterlijke zonde of een innerlijke zonde (zoals ongeloof)?
Los van het feit dat dat laatste door ons niet te beoordelen valt - je kunt tenminste afgaan op wat iemand zegt.
Er is wat mij betreft geen verschil. Als iemand zou zeggen dat hij niet meer gelooft in (bijvoorbeeld) de werkelijke opstanding van de Heere Jezus, zou dat voor mij even goed een reden zijn voor ontslag.
Klopt. Het gaat om leer en leven. En het punt hier op een school is m.i. dat de geloofwaardigheid in het geding komt indien een leraar onderwijs uit de Schrift - en de grondslag van de school verwoord - en tegelijkertijd in leven deze grondslag ontkend. Dit geld m.i. in functies die te maken hebben met onderwijs en opvoeding. En dat geld dan idd ook bij veel meer geloofszaken en levenswijzen. Maar dit gaat niet op in banen zoals accountant, schilder etc.
Ik neem dat je bedoelt: overspel + volharden daarin. M.a.w.: als iemand onder de tucht valt in zijn/haar eigen gemeente, en geen schuldbelijdenis wil doen.

Wie zou er anders overblijven?
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Willem »

rekcor schreef:
Willem schreef:
eilander schreef:
Jongere schreef:Wat is het verschil tussen iemand weigeren om een uiterlijke zonde of een innerlijke zonde (zoals ongeloof)?
Los van het feit dat dat laatste door ons niet te beoordelen valt - je kunt tenminste afgaan op wat iemand zegt.
Er is wat mij betreft geen verschil. Als iemand zou zeggen dat hij niet meer gelooft in (bijvoorbeeld) de werkelijke opstanding van de Heere Jezus, zou dat voor mij even goed een reden zijn voor ontslag.
Klopt. Het gaat om leer en leven. En het punt hier op een school is m.i. dat de geloofwaardigheid in het geding komt indien een leraar onderwijs uit de Schrift - en de grondslag van de school verwoord - en tegelijkertijd in leven deze grondslag ontkend. Dit geld m.i. in functies die te maken hebben met onderwijs en opvoeding. En dat geld dan idd ook bij veel meer geloofszaken en levenswijzen. Maar dit gaat niet op in banen zoals accountant, schilder etc.
Ik neem dat je bedoelt: overspel + volharden daarin. M.a.w.: als iemand onder de tucht valt in zijn/haar eigen gemeente, en geen schuldbelijdenis wil doen.
Wie zou er anders overblijven?
Klopt idd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door memento »

Hendrikus schreef:
memento schreef:De vraag is: Wat gaan we doen, als de enkelfeitconstructie geschrapt is, en alle omzeilroutes ook afgekapt zijn?
Omzeilroutes creëren?
Dat is natuurlijk geen lange-termijn-oplossing. De reacties lezend, vraag ik me af: Wordt er niet nagedacht over de lange termijn? Het lijkt me toch wel goed als we hierover nadenken, nu het schrappen van de enkelfeitconstructie dichterbij lijkt te komen...
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Willem »

memento schreef:
Hendrikus schreef:
memento schreef:De vraag is: Wat gaan we doen, als de enkelfeitconstructie geschrapt is, en alle omzeilroutes ook afgekapt zijn?
Omzeilroutes creëren?
Dat is natuurlijk geen lange-termijn-oplossing. De reacties lezend, vraag ik me af: Wordt er niet nagedacht over de lange termijn? Het lijkt me toch wel goed als we hierover nadenken, nu het schrappen van de enkelfeitconstructie dichterbij lijkt te komen...
Ik ben hier toch wel cynischer in. Want de conclusie is idd dat er al heel lang niet over nagedacht wordt en dat men er ook niet over wil nadenken. Want kan iemand een goede reden geven waarom een gescheiden leerkracht wel zou mogen blijven werken op veel scholen en een leerkracht die een homosexuele relatie heeft niet? Als men dan een GKV school is heeft men idd nogal wat uit te leggen en is het verwijt van willekeur mischien ook wel terecht.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door eilander »

memento schreef:
Hendrikus schreef:
memento schreef:De vraag is: Wat gaan we doen, als de enkelfeitconstructie geschrapt is, en alle omzeilroutes ook afgekapt zijn?
Omzeilroutes creëren?
Dat is natuurlijk geen lange-termijn-oplossing. De reacties lezend, vraag ik me af: Wordt er niet nagedacht over de lange termijn? Het lijkt me toch wel goed als we hierover nadenken, nu het schrappen van de enkelfeitconstructie dichterbij lijkt te komen...
Het is de vraag in hoeverre je hierover kúnt nadenken. Het schrappen van de enkele-feitconstructie is overigens geenszins het einde van het reformatorisch onderwijs. Dat zou pas zijn als de overheid gaat verplichten om b.v. in een beleidsplan expliciet op te nemen dat een mannelijke leerkracht met een homorelatie niet geweigerd wordt. Op die manier wordt dus artikel 23 van de Grondwet op non-actief gesteld.
Maar heeft het zin om hierover na te denken? M.i. niet. Ook in die situatie wordt van ons gevraagd om God en Zijn Woord trouw te blijven; hoe dat moet, weten we nog niet. Maar moeten we dat niet aan God overlaten?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door rekcor »

memento schreef:
Hendrikus schreef:
memento schreef:De vraag is: Wat gaan we doen, als de enkelfeitconstructie geschrapt is, en alle omzeilroutes ook afgekapt zijn?
Omzeilroutes creëren?
Dat is natuurlijk geen lange-termijn-oplossing. De reacties lezend, vraag ik me af: Wordt er niet nagedacht over de lange termijn? Het lijkt me toch wel goed als we hierover nadenken, nu het schrappen van de enkelfeitconstructie dichterbij lijkt te komen...
Laten we het even algemener trekken dan de casus 'homosexuele leraar'. Het gaat hier om een leraar/lerares die de grondslag onderschrijft, maar daar willens-en-wetens niet naar leeft.

Ik denk:
* als school dit punt jaarlijks terug laten komen in het functioneringsgesprek;
* aanbieden om de docent(e) te helpen bij het vinden van een andere baan;
* verbieden dat de docent(e) de eigen-met-de-grondslag-strijdende overtuigingen probeert over te brengen aan leerlingen;

Over dat laatste punt: op de Revius hadden we een docent uit de Vergadering der Gelovigen. Volgens mij hadden ze met hem dergelijke afspraken gemaakt.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door rekcor »

eilander schreef:Maar moeten we dat niet aan God overlaten?
Zoals Nehemia deed: bidden en werken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door eilander »

rekcor schreef:
eilander schreef:Maar moeten we dat niet aan God overlaten?
Zoals Nehemia deed: bidden en werken.
Mijn quote niet los zien van de rest van mijn posting. Ter zijner tijd moeten we zeker ook werken. Maar heeft dat nu wel zin? Ik zie dan graag wat concrete punten.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door dennis »

Dit kan grote gevolgen gaan hebben, want hier hebben ze bij het COC op gewacht. In de media is dit alweer aanleiding tot een aanval op de christelijke waarden.

Ik geloof dat we in alles conceqent moeten zijn. Dus niet toegeven aan druk vanuit de samenleving. Als je de zonde tolereert ben je daarna in feite geen christelijke school meer.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10537
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Zita »

Ik sprak vorige week een directielid van een reformatorische school, en die vreesde dat door de benoeming van Lody van de Kamp het reformatorisch onderwijs wat het benoemingsbeleid betreft zijn eigen glazen had ingegooid. Van de Kamp onderschreef de grondslag niet, maar wilde die wel respecteren. Het is daarom de vraag of reformatorische scholen het nog hard kunnen maken om van het personeel te eisen dat zij de grondslag onderschrijven. Het betreffende directielid wist niet of het onderscheid gastdocent/gewone docent voor de buitenwacht (en de binnenwacht) voldoende verschil zou maken.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door Afgewezen »

Zita schreef:Ik sprak vorige week een directielid van een reformatorische school, en die vreesde dat door de benoeming van Lody van de Kamp het reformatorisch onderwijs wat het benoemingsbeleid betreft zijn eigen glazen had ingegooid. Van de Kamp onderschreef de grondslag niet, maar wilde die wel respecteren. Het is daarom de vraag of reformatorische scholen het nog hard kunnen maken om van het personeel te eisen dat zij de grondslag onderschrijven. Het betreffende directielid wist niet of het onderscheid gastdocent/gewone docent voor de buitenwacht (en de binnenwacht) voldoende verschil zou maken.
Een heel bizarre situatie dus.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door helma »

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Homoseksuele leraar vecht ontslag aan bij COC

Bericht door rekcor »

eilander schreef:
rekcor schreef:
eilander schreef:Maar moeten we dat niet aan God overlaten?
Zoals Nehemia deed: bidden en werken.
Mijn quote niet los zien van de rest van mijn posting. Ter zijner tijd moeten we zeker ook werken. Maar heeft dat nu wel zin? Ik zie dan graag wat concrete punten.
Hier over nadenken:
eilander schreef:Ook in die situatie wordt van ons gevraagd om God en Zijn Woord trouw te blijven; hoe dat moet, weten we nog niet.
zodat we het t.z.t. misschien wel weten. Dat is toch concreet?
Plaats reactie