Gezien de Griekse tekst, denk ik dat we dit toch in de eerste plaats moeten betrekken op de tijdsgeest. Dat dit ook een 2e, praktische invulling moet krijgen, daarin ben ik het helemaal eens met de teksten die de kanttekenaren aanwijzen. Maar de eerste betekenis, de tijdsgeest, gaat m.i. dieper en omvat meer, dan slechts uiterlijkheden. Het omvat ook een manier van denken, niet enkel van dingen doen en laten.Tiberius schreef:Wat Paulus met wereldgelijkvormig bedoelt, beschrijft hij (volgens de kanttekenaren en ik kan me daar volledig in vinden) in de volgende tekstgedeelten:
Rom 13:13: Laat ons, als in den dag,64 eerlijk65 wandelen;66 niet in brasserijen67 en dronkenschappen,68 niet in slaapkameren69 en ontuchtigheden,70 niet in twist en nijdigheid;
Efeze 4:18: Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods,38 door de onwetendheid, die in hen is, door de verharding huns harten;
Petrus in 1 Petrus 4:3:Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd8 des levens der heidenen wil9 volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen;10
Johannes in 1 Joh 2:16: Want al wat in de wereld51 is, namelijk de begeerlijkheid des vleses,52 en de begeerlijkheid der ogen,53 en de grootsheid des levens,54 is niet uit den Vader,55 maar is uit de wereld.56
@Rekcor: Dat christenen moeite hebben met de door jou genoemde en andere zaken, vindt zijn reden denk ik meer in wat de apostel Judas schrijft: en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is., waarvan de kanttekenaren opmerken, dat dat schijnt te zien op de onreinheden van de wet, waarnaar al wat iets onreins aanraakte zelf ook voor onrein gehouden werd.
Wereldgelijkvormigheid
Re: Wereldgelijkvormigheid
Waarom een tegenstelling zien? Alleen als je die manier van denken hebt (door de wedergeboorte) ga je dingen doen en laten.memento schreef:Gezien de Griekse tekst, denk ik dat we dit toch in de eerste plaats moeten betrekken op de tijdsgeest. Dat dit ook een 2e, praktische invulling moet krijgen, daarin ben ik het helemaal eens met de teksten die de kanttekenaren aanwijzen. Maar de eerste betekenis, de tijdsgeest, gaat m.i. dieper en omvat meer, dan slechts uiterlijkheden. Het omvat ook een manier van denken, niet enkel van dingen doen en laten.Tiberius schreef:Wat Paulus met wereldgelijkvormig bedoelt, beschrijft hij (volgens de kanttekenaren en ik kan me daar volledig in vinden) in de volgende tekstgedeelten:
Rom 13:13: Laat ons, als in den dag,64 eerlijk65 wandelen;66 niet in brasserijen67 en dronkenschappen,68 niet in slaapkameren69 en ontuchtigheden,70 niet in twist en nijdigheid;
Efeze 4:18: Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods,38 door de onwetendheid, die in hen is, door de verharding huns harten;
Petrus in 1 Petrus 4:3:Want het is ons genoeg, dat wij den voorgaande tijd8 des levens der heidenen wil9 volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen;10
Johannes in 1 Joh 2:16: Want al wat in de wereld51 is, namelijk de begeerlijkheid des vleses,52 en de begeerlijkheid der ogen,53 en de grootsheid des levens,54 is niet uit den Vader,55 maar is uit de wereld.56
@Rekcor: Dat christenen moeite hebben met de door jou genoemde en andere zaken, vindt zijn reden denk ik meer in wat de apostel Judas schrijft: en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is., waarvan de kanttekenaren opmerken, dat dat schijnt te zien op de onreinheden van de wet, waarnaar al wat iets onreins aanraakte zelf ook voor onrein gehouden werd.
Ja maar zijn dit dan dingen die je gehoord hebt dat ze niet goed zijn van anderen, bijvoorbeeld door je opvoeding of in de kerk, of waar je zelf van overtuigd ben dat je ze moet laten of waarin de bijbel aangeeft dat je ze moet laten?Erasmiaan schreef:Waarom een tegenstelling zien? Alleen als je die manier van denken hebt (door de wedergeboorte) ga je dingen doen en laten.
Bijvoorbeeld, bij ons word gezegd, als een vrouw bekeerd is zal ze geen broek meer aandoen of make-up op doen, want dat is wereld gelijkvormig, nu is dit misschien een extreem voorbeeld, maar zou ze dat dan niet meer doen omdat het de gewoonte of cultuur is, of dat een dominee of kerk het zegt, of d'r opvoeding of dat ze bijbels gezien deze dingen kan laten?
Ik denk namelijk zelf dat wij mensen een hoop dingen wereld gelijkvormig noemen terwijl het bijbels gezien niet zo hoeft te zijn, maar wel als (oordeels) punt word gebruikt voor een bekeerd mens.
Dat moet je aan die vrouw zelf vragen, dat kan ik toch niet weten.ejvl schreef:Ja maar zijn dit dan dingen die je gehoord hebt dat ze niet goed zijn van anderen, bijvoorbeeld door je opvoeding of in de kerk, of waar je zelf van overtuigd ben dat je ze moet laten of waarin de bijbel aangeeft dat je ze moet laten?Erasmiaan schreef:Waarom een tegenstelling zien? Alleen als je die manier van denken hebt (door de wedergeboorte) ga je dingen doen en laten.
Bijvoorbeeld, bij ons word gezegd, als een vrouw bekeerd is zal ze geen broek meer aandoen of make-up op doen, want dat is wereld gelijkvormig, nu is dit misschien een extreem voorbeeld, maar zou ze dat dan niet meer doen omdat het de gewoonte of cultuur is, of dat een dominee of kerk het zegt, of d'r opvoeding of dat ze bijbels gezien deze dingen kan laten?
Ik denk namelijk zelf dat wij mensen een hoop dingen wereld gelijkvormig noemen terwijl het bijbels gezien niet zo hoeft te zijn, maar wel als (oordeels) punt word gebruikt voor een bekeerd mens.
Flauw, ik noemde het als voorbeeld.Erasmiaan schreef: Dat moet je aan die vrouw zelf vragen, dat kan ik toch niet weten.
Gewoon waar wij vandaan halen welke dingen we doen en laten.
Het hangt ook van de sociale context af.
Als het in de sociale context not-done is om als vrouw een broek te dragen, dan is het niet waarschijnlijk dat iemand die zegt bekeerd te zijn, daar tegenaan schopt. Hetzelfde geldt voor andere zaken.
Als het in de sociale context not-done is om als vrouw een broek te dragen, dan is het niet waarschijnlijk dat iemand die zegt bekeerd te zijn, daar tegenaan schopt. Hetzelfde geldt voor andere zaken.
-
Wat versta je onder sociale context?Tiberius schreef:Het hangt ook van de sociale context af.
Is dat de maatschappij in de brede zijn van het woord? Of is dat de christenheid in al zijn geledingen? Is dat alleen de gerreformeerde gezindte? Is dat de gereformeerde gezindte die alleen SV leest..........?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
De gemeente waar je lid bent.Democritus schreef:Wat versta je onder sociale context?Tiberius schreef:Het hangt ook van de sociale context af.
Is dat de maatschappij in de brede zijn van het woord? Of is dat de christenheid in al zijn geledingen? Is dat alleen de gerreformeerde gezindte? Is dat de gereformeerde gezindte die alleen SV leest..........?
-
Dus dat betekent dat als je je begeeft buiten die gemeente (werk, sport etc) dat je sociale context dan anders is en daarmee dat je je ook anders kan en mag gedragen (uiteraard binnen de grenzen van Gods Woord en het betamelijke)?Tiberius schreef:De gemeente waar je lid bent.Democritus schreef:Wat versta je onder sociale context?Tiberius schreef:Het hangt ook van de sociale context af.
Nee, je blijft lid van die gemeente.Democritus schreef:Dus dat betekent dat als je je begeeft buiten die gemeente (werk, sport etc) dat je sociale context dan anders is en daarmee dat je je ook anders kan en mag gedragen (uiteraard binnen de grenzen van Gods Woord en het betamelijke)?Tiberius schreef:De gemeente waar je lid bent.Democritus schreef:Wat versta je onder sociale context?Tiberius schreef:Het hangt ook van de sociale context af.
-
Wat als ik vertrek naar een andere gemeente (bijv. verhuizing) en daar zijn de zeden en gewoonten anders?Tiberius schreef: Nee, je blijft lid van die gemeente.
In de ene gemeente wordt gedrag X blijkbaar 'wereldgelijkvormig' gezien en de andere niet? Kan dat?
Zeker.Democritus schreef:Wat als ik vertrek naar een andere gemeente (bijv. verhuizing) en daar zijn de zeden en gewoonten anders?Tiberius schreef: Nee, je blijft lid van die gemeente.
In de ene gemeente wordt gedrag X blijkbaar 'wereldgelijkvormig' gezien en de andere niet? Kan dat?
Denk bijvoorbeeld roken en alcohol drinken. In sommige christelijke gemeentes is dat absoluut not-done, terwijl er elders geen probleem in wordt gezien.
Wat volgens mij in geen enkele christelijke gemeente gewaardeerd wordt, is het opzoeken respectievelijke oprekken van grenzen. 

-
Maar is het nu (bijv. alcohol drinken) wereldgelijkvormig of niet?Tiberius schreef:Zeker.Democritus schreef:Wat als ik vertrek naar een andere gemeente (bijv. verhuizing) en daar zijn de zeden en gewoonten anders?Tiberius schreef: Nee, je blijft lid van die gemeente.
Denk bijvoorbeeld roken en alcohol drinken. In sommige christelijke gemeentes is dat absoluut not-done, terwijl er elders geen probleem in wordt gezien.
In de ene sociale context wel, in de andere niet.Democritus schreef:Maar is het nu (bijv. alcohol drinken) wereldgelijkvormig of niet?Tiberius schreef:Zeker.Democritus schreef:Wat als ik vertrek naar een andere gemeente (bijv. verhuizing) en daar zijn de zeden en gewoonten anders?Tiberius schreef: Nee, je blijft lid van die gemeente.