DirkM schreef:Goede steekhoudende bewijzen of argumenten van jou heb ik ook nog niet gehoord dus ik blijf er gewoon bij.
Ik heb er 4 genoemd. Voor het geval je erover heen gelezen hebt, zal ik ze nogmaals noemen:
De argumenten voor de medicale uitleg van zalven met olie:
1. Het zalven met olie komt in de Schrift zo voor (gelijkenis van de barmhartige Samaritaan)
2. Zalven van zieken met olie komt in buiten-Bijbelse bronnen uit de tijd van het NT voor als medicijn (en niet ritualistisch)
3. Er zijn geen bronnen uit de Vroege Kerk die wijzen op de ritualistische/sacramentele omgang met "zalven met olie".
4. Het bezwaar van de toevoeging "in de naam des Heeren" is eenvoudig te verklaren, vanuit de in de Schrift veel voorkomende gedachte dat ook de zaken van het lichaam door een christen "in de naam des Heeren" gedaan worden.
DirkM schreef:ik zie geen enkele reden om het los van elkaar te moeten lezen.
Je gaat een stap te snel. De eerste vraag is: Welke betekenis heeft het zalven van zieken met olie in de Schrift en in buiten-Bijbelse bronnen van die tijd. Dan is het antwoord: medicaal gebruik.
Dan is de vervolgstap: Er staat bij "in de naam des Heeren". Maakt dit dat het zalven van zieken met olie in deze tekst een andere betekenis heeft? De Griekse grammatica biedt 2 interpretatie-mogelijkheden:
1. Die toevoeging slaat op het geheel (dus zowel het bidden en zalven).
2. Die toevoeging slaat alleen op het zalven.
De 2e interpretatie-wijze zou mogelijk problemen kunnen opleveren voor mijn stelling, dat het hier om medicaal zalven gaat. Echter, de Griekse grammatica heeft ook interpretatiemogelijkheid 1. Deze wijze van bijzin-gebruik komt zelfs vaker voor dan gebruik 2. De bijzin "in de naam des Heeren" hoeft dus helemaal niet exclusief op het zalven te slaan, en vormt dan ook geen probleem voor de medicale interpratie die ik aandraag.
Het argument "het staat achter elkaar" is redeneren vanuit de Nederlandse grammatica in plaats van uit de Griekse grammatica. Maar aangezien het NT geschreven is in het Grieks en niet in het Nederlands, is dat een ongeldige redenering.
Kortom, er zijn 4 goede argumenten genoemd, die de uitleg "zalven van zieken met olie betekend in Jacobus 5 een medicale handeling" ondersteunen.