Pagina 3 van 4
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 19:07
door Afgewezen
huisman schreef:Kennen wij zelf iets van Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn (Jezus Christus) lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. En zou het op het RF mogelijk kunnen zijn om daar over te spreken of wordt het dan te persoonlijk?
Ja, lijkt me niet heel geschikt voor een discussieforum.
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 19:47
door huisman
Afgewezen schreef:huisman schreef:Kennen wij zelf iets van Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn (Jezus Christus) lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. En zou het op het RF mogelijk kunnen zijn om daar over te spreken of wordt het dan te persoonlijk?
Ja, lijkt me niet heel geschikt voor een discussieforum.
Is het RF dan niet meer dan een discussieforum? Het zou mooi zijn als het RF ook een pastorale functie zou krijgen.
(diverse leden hebben mij in PB wel iets mogen vertellen naar aanleiding van deze vraag en dat heeft meer waarde dan 14 pagina's gehakketak over het hoe een ware bekering er uit zou moeten zien)
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 19:49
door henriët
huisman schreef:Kennen wij zelf iets van Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn (Jezus Christus) lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. En zou het op het RF mogelijk kunnen zijn om daar over te spreken of wordt het dan te persoonlijk?
Het moeilijke is dat er dan zo snel 'oordelen' komen... en/ of beschuldigingen. enz..
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 20:03
door Cantate
Afgewezen schreef:huisman schreef:Kennen wij zelf iets van Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn (Jezus Christus) lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. En zou het op het RF mogelijk kunnen zijn om daar over te spreken of wordt het dan te persoonlijk?
Ja, lijkt me niet heel geschikt voor een discussieforum.
Toch lijkt het me best weleens zinvol om bij sommige onderwerpen en dan met name bij discussies zoals rondom het artikel van ds. Schot als alle deelnemers eraan eens beknopt, zakelijk zouden vertellen hoe zij in hun eigen persoonlijke leven tot het geloof in Christus gekomen zijn. Of dat ook in grote lijnen op de beschreven manier gebeurd is of misschien juist heel anders. Dat zou de discussie wel verhelderen en in de juiste zin van het woord levendiger maken, wanneer mensen eruit zouden schrijven en niet alleen erover. Ik denk dat dan iets van de veelkleurige werking van Gods Geest in de bekering van mensen tot uitdrukking zou komen. Maar misschien is het forum inderdaad daarvoor niet geschikt.
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 20:08
door Afgewezen
RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 20:17
door Willem
Het is de overtreffende trap om de juistheid van iemands opmerkingen in discussies af te gaan meten aan wat hij/zij vertelt (heeft) over de persoonlijke belevenissen. Lijkt me niet de juiste kant op gaan.
Niet de bevinding, wel of niet mooi vertelt, is criterium maar de Schrift. Dat juist degenen die in de discussies aangeven zoveel moeite te hebben op het bevindelijke in de schriftverklaring (en het inlegkunde noemen) nu juist gaan hameren op de peroonlijke verhalen werpt bij mij de vraag op of er wel een totaalvisie is of dat men elk onderwerp als een op zichzelfstaand punt beschouwd zonder de samenhang tussen de verschillende punten te begrijpen.
Bovendien zijn - voglens de Schrift - ambten ingesteld. En is er - als het goed is - een geordend gemeentelijk leven. Daar hoort pastoraat thuis.
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 20:20
door huisman
Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 20:35
door Willem
huisman schreef:Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
En daar komt de aap uit de mouw.
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 20:40
door Cantate
Willem schreef:huisman schreef:Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
En daar komt de aap uit de mouw.
Welke aap?
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 20:43
door Bert Mulder
huisman schreef:Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
En ik kan het bij tijden ook met Huisman eens zijn, zoals nu.
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 20:48
door refo
huisman schreef:Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
Blijkbaar is dit een aap. Ik zie dat niet zo.
Ik stel voor om maar gewoon te discussiëren en beoordelen waarop iemands bijdrage gegrond is.
Als we onze bijdragen moeten gaan steunen met onze eigen bekeringsgeschiedenissen gaat er iets fundamenteels mis.
De eigen bekering krijgt dan steun van de eigen bekering.
En anderen kan dat al helemaal niet stichten.
Wat ik mis in deze en de andere discussies die nu lopen over bekering is: verzoening door voldoening.
De vermeende openbaring van Christus aan een mens (ziel?) komt in de plaats van de voldoening door Christus buiten die ziel (lees mens).
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 20:50
door huisman
Bert Mulder schreef:huisman schreef:Afgewezen schreef:RF is een discussieforum, geen pastoraal forum. En hoe mensen de dingen zelf beleefd hebben, klinkt vaak toch ook wel door in hun posts.
Maar denk je eens in: Iemand vertelt iets, waar een ander een vraagteken bij heeft. Wat ga je dan doen? Dat gaat dus niet echt werken.
Je hebt natuurlijk gelijk , maar ik hoop dat veel forumleden niet vreemd zijn aan Gods barmhartigheid, in het betonen van Zijn lankmoedigheid aan de voornaamste der zondaren. Als ze dat nog wel zijn moeten ze zich daar drukker over maken dan over de meest zuivere leer.
En ik kan het bij tijden ook met Huisman eens zijn, zoals nu.

Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 20:51
door Afgewezen
refo schreef:Wat ik mis in deze en de andere discussies die nu lopen over bekering is: verzoening door voldoening.
De vermeende openbaring van Christus aan een mens (ziel?) komt in de plaats van de voldoening door Christus buiten die ziel (lees mens).
De uitdrukking 'openbaring van Christus aan de ziel' gaat nu een beetje een eigen leven leiden en wordt ten onrechte steeds meer gezien als iets anders dan de rechtvaardigmaking.
Pas echter op met uitdrukkingen als 'vermeende openbaring van Christus aan een mens', want je zou daarmee zomaar het werk van de Heilige Geest kunnen aanranden! En dat is een gevaarlijke bezigheid, dat hoef ik je niet verder uit te leggen.
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 24 feb 2011, 22:14
door GJdeBruijn
Over de Heilige Geest.
Vr. 88. Laten wij nu tot het derde deel komen. Antw.: Dat is van het geloof in de Heilige Geest.
Vr. 89. En wat brengt ons dat?
Antw.: Wel, het beoogt ons te doen weten, dat God, gelijk Hij ons door Zijn Zoon heeft vrijgekocht en gered, ons zó door Zijn Geest tot
deelgenoten maakt van deze vrijkoping en dit heil.
Vr. 90. Op welke wijze?
1 Petr. 1 : 2; 1 Joh. 1 : 7. Antw.: Gelijk wij de reiniging hebben in het bloed van Christus, zo is het nodig dat onze gewetens daarmee besprengd worden, om afgewassen te worden.
Vr. 91. Dit vereist toch nog een duidelijker uitlegging. Rom. 8 :
11; Ef. 1 : 13.
Antw. : Ik versta het zó, dat de Geest van God, wijl Hij in onze harten woont, uitwerkt dat wij de kracht van Christus gevoelen. Want dat wij de weldaden in de geest ontvangen, dat geschiedt door de verlichting van de Heilige Geest; door Diens overtuiging gebeurt het, dat zij in onze harten, bezegeld worden. Eindelijk geeft Hij alleen daaraan plaats in ons. Hij herschept ons, en maakt dat wij nieuwe mensen zijn. Daarom ontvangen wij door de kracht van de Geest alle gaven die ons in Christus worden aangeboden.
Uit: Catechismus van Genève, 4 december 1545, Johannes Calvijn
@Refo, hoe zou jij bovenstaande praktisch ingevuld willen zien in de gewetens?
Re: Paulus bekering als voorbeeld?
Geplaatst: 25 feb 2011, 11:36
door refo
GJdeBruijn schreef:Over de Heilige Geest.
Vr. 88. Laten wij nu tot het derde deel komen. Antw.: Dat is van het geloof in de Heilige Geest.
Vr. 89. En wat brengt ons dat?
Antw.: Wel, het beoogt ons te doen weten, dat God, gelijk Hij ons door Zijn Zoon heeft vrijgekocht en gered, ons zó door Zijn Geest tot
deelgenoten maakt van deze vrijkoping en dit heil.
Vr. 90. Op welke wijze?
1 Petr. 1 : 2; 1 Joh. 1 : 7. Antw.: Gelijk wij de reiniging hebben in het bloed van Christus, zo is het nodig dat onze gewetens daarmee besprengd worden, om afgewassen te worden.
Vr. 91. Dit vereist toch nog een duidelijker uitlegging. Rom. 8 :
11; Ef. 1 : 13.
Antw. : Ik versta het zó, dat de Geest van God, wijl Hij in onze harten woont, uitwerkt dat wij de kracht van Christus gevoelen. Want dat wij de weldaden in de geest ontvangen, dat geschiedt door de verlichting van de Heilige Geest; door Diens overtuiging gebeurt het, dat zij in onze harten, bezegeld worden. Eindelijk geeft Hij alleen daaraan plaats in ons. Hij herschept ons, en maakt dat wij nieuwe mensen zijn. Daarom ontvangen wij door de kracht van de Geest alle gaven die ons in Christus worden aangeboden.
Uit: Catechismus van Genève, 4 december 1545, Johannes Calvijn
@Refo, hoe zou jij bovenstaande praktisch ingevuld willen zien in de gewetens?
Goeie vraag.
Misschien moet je die aan Calvijn stellen.
Wat ik van Calvijn begrijp: Christus heeft alles volbracht BUITEN ons. Het is niet alleen maar waar als we er iets van VOELEN. Dat gevoel bedoelt hij zeker niet. Dat kan ook niet. Als hij dat bedoelde had hij er wel bij gezet dat we dat ook vaak NIET voelen, maar slechts als geloof in oefening is. Iets dergelijks. Hij beschrijft iets wat er in zijn beleving altijd is.
Het antwoord 91 wordt gezegd vanuit het perspectief van het geloof. Wie gelooft heeft al die
gaven die ons in Christus aangeboden worden ontvangen. Het geweten is dan per definitie op de goede manier vrij. De gelovige baseert dat op Gods beloften.