Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GG links schreef: 11 jun 2025, 14:59 Wat vinden jullie van de stelling dat binnen de GG een ongezonde druk ligt op de kennis van de ellende ? Dit moet je meegemaakt hebben, zus moet je beleefd hebben en zo moet je leven er na de bekering eruit zien. In mijn beleving is e.e.a. gestoeld op een sterk persoonlijke en niet Bijbelse overtuiging. Voorbeeld: vroeger had je geen TV als je bekeerd was, nu loopt bijna iedereen rond met een mobieltje waarmee je meer rotzooi kunt binnenhalen dan ooit op TV vertoond is.
Ik denk persoonlijk dat deze stelling op sommige punten klopt. Met name het punt hoe de regelgeving na je bekering eruit komt te zien. Het gaat zichtbaar en merkbaar worden maar dat kan per persoon verschillen. Alhoewel er oud-vaders op te noemen zijn die er wel een beschrijving van geven. Maar of de druk op de ellendekennis ongezond te noemen is vraag ik me af. Voor sommigen ljjkt het stuk der ellende en de beleving( bevindelijke kennis) ervan een gepasseerd station wat er niet toe doet of ertoe heeft gedaan. Die vind je in de bandbreedte van de GG.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
J de Groot

Bericht door J de Groot »

Rido91 schreef: Gisteren, 14:28
J de Groot schreef: Gisteren, 13:50
GG links schreef: Gisteren, 13:08 En J. de Groot, is dit ook een karikatuur ?
Jazeker, omdat maar een fragment geciteerd wordt
Jezus heeft gezegd: Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

Maar daarmee zeggen we toch ook niet dat dit een vreselijke boodschap is?

Verder zijn vooral de reacties er op een karikatuur

Het is echt heel fout om een discussie te beginnen waarvan je ten diepste weet dat die zulke karikaturen naar boven brengt
Begin daar gewoon niet meer aan in het vervolg, zou ik willen adviseren
Dat is natuurlijk een totaal verkeerde vergelijking, de uitspraak van Jezus was geen dwaling , niet als los fragment en ook in het geheel van de Bijbel, maar de uitspraak van ds Kersten wel. Je kunt wel alles goed praten maar ik zou mij niet kunnen bedenken welke context of welk groter geheel er zou moeten om dit citaat van ds Kersten in een ander licht te zien dan een dwaling. Er wordt daarnaast ook niet een zinnetje geciteerd maar een behoorlijk stuk. Maar misschien kun je een poging doen om deze 'karikatuur' weg te nemen bij ons?
Ik zou de hele preek moeten hebben om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Wel is er een preek over 'Hij zal zwijgen in Zijn liefde ' op Theologienet te vinden
Als je die leest krijg je de andere zijde van dominee Kersten onder ogen
Maar om een knecht van God die a overleden is en b aantoonbaar veel vrucht heeft gehad op zijn prediking in het toen grote Rotterdamse volk van de Geref Gemeente aan de Boezemsingel , te betichten van ernstige eenzijdigheid en zware misleiding, vind ik heel gevaarlijk . Gebruik toch niet zulke grote woorden en alleen maar negatieve energie daarover
Ik zou zeggen: voor elke negatieve post over de Geref Gemeente schrijf je vervolgens er 10 positieve
En verder ben ik niet zo van de fragmentjes, maar ik kwam net deze tegen: https://youtu.be/y81L0wb8gNE?si=06VzX5ZVaz4RYaW6
Misschien moeten we ons niet afvragen hoe het gesteld is met de tradities, verschillen en gevoeligheden, maar of we binnen of buiten Christus zijn
We kunnen ons overal heerlijk bij thuisvoelen en uit onze ivoren torens schieten op alles waar we het pertinent mee oneens zijn en ondertussen onszelf vergeten
En dan geloof ik uit de grond van mijn hart dat deze discussie in de grond der zaak totaal verkeerd en fout was en niet stichtelijk en tot opbouw van Gods Koninkrijk.
Rido91

Bericht door Rido91 »

J de Groot schreef: Gisteren, 19:27
Jezus heeft gezegd: Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

Het is echt heel fout om een discussie te beginnen waarvan je ten diepste weet dat die zulke karikaturen naar boven brengt
Dat is natuurlijk een totaal verkeerde vergelijking, de uitspraak van Jezus was geen dwaling , niet als los fragment en ook in het geheel van de Bijbel, maar de uitspraak van ds Kersten wel. Je kunt wel alles goed praten maar ik zou mij niet kunnen bedenken welke context of welk groter geheel er zou moeten om dit citaat van ds Kersten in een ander licht te zien dan een dwaling. Er wordt daarnaast ook niet een zinnetje geciteerd maar een behoorlijk stuk. Maar misschien kun je een poging doen om deze 'karikatuur' weg te nemen bij ons?
Wel is er een preek over 'Hij zal zwijgen in Zijn liefde ' op Theologienet te vinden
Maar om een knecht van God die a overleden is en b aantoonbaar veel vrucht heeft gehad op zijn prediking in het toen grote Rotterdamse volk van de Geref Gemeente aan de Boezemsingel , te betichten van ernstige eenzijdigheid en zware misleiding, vind ik heel gevaarlijk . Gebruik toch niet zulke grote woorden en alleen maar negatieve energie daarover
Ik zou zeggen: voor elke negatieve post over de Geref Gemeente schrijf je vervolgens er 10 positieve
En verder ben ik niet zo van de fragmentjes, maar ik kwam net deze tegen: https://youtu.be/y81L0wb8gNE?si=06VzX5ZVaz4RYaW6
Misschien moeten we ons niet afvragen hoe het gesteld is met de tradities, verschillen en gevoeligheden, maar of we binnen of buiten Christus zijn
We kunnen ons overal heerlijk bij thuisvoelen en uit onze ivoren torens schieten op alles waar we het pertinent mee oneens zijn en ondertussen onszelf vergeten
En dan geloof ik uit de grond van mijn hart dat deze discussie in de grond der zaak totaal verkeerd en fout was en niet stichtelijk en tot opbouw van Gods Koninkrijk.
Ik heb die preek net gelezen maar ik kan niet zeggen dat ik echt een andere zijde van dominee Kersten heb gezien in die preek...
En verder zou ik zeggen: welkom op refoforum wat juist bedoeld is om te discussiëren en meningen/feiten met elkaar te delen. Als je dit als zonde ziet kun je beter overwegen om te stoppen op dit forum lijkt mij.
J de Groot

Veelzeggend dat je altijd alleen ingaat op het negatieve
Heb je het fragment van Evangelieherauten ook gezien?
En zou dominee Kersten volgens jou nu daadwerkelijk mensen hebben bedrogen?
Of wat is je doel precies met het constant framen en benadrukken van allerlei dogmatische fouten die er zouden zijn geweest in diens prediking
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Zie de eerdere post van JanRap, er zitten wat haken en ogen aan de theologie van Kersten en dat heeft invloed op het thema aanbod van de genade (zie afwachten of verwachten).
Bedrog wil ik het niet noemen maar een bepaalde éénzijdigheid ligt dan uiteraard wel op de loer.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J de Groot

Bertiel schreef: Gisteren, 20:30 Zie de eerdere post van JanRap, er zitten wat haken en ogen aan de theologie van Kersten en dat heeft invloed op het thema aanbod van de genade (zie afwachten of verwachten).
Bedrog wil ik het niet noemen maar een bepaalde éénzijdigheid ligt dan uiteraard wel op de loer.
Een gemiddelde Geref Gemeente heeft echt niet alleen de visuele van dominee Kersten die gebruikt wordt voor de dogmatiek en in de prediking hoor
Dat weet jijzelf ook heus wel
Er zijn wel een aantal predikanten die 100 procent in zijn lijn gaan of soms zelfs nog iets meer ,maar die kan je op 1 hand tellen
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Nee dat weet ik niet. Ben niet zo bekend met de GG. Weet enkel de leeruitspraken en heb wat boeken rondom het thema gelezen.
Wat ik weet is dat ook buiten de (O)GG(iN) er delen van de kerk zijn waar het aanbod ook onder druk staat.
En er zijn hele grote delen in de kerk (grotendeels buiten de gereformeerde gezindte) waar de separatie ontbreekt.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Rido91

Bericht door Rido91 »

J de Groot schreef: Gisteren, 20:21 Veelzeggend dat je altijd alleen ingaat op het negatieve
Of wat is je doel precies met het constant framen en benadrukken van allerlei dogmatische fouten die er zouden zijn geweest in diens prediking
Zeker, dat fragment van ds vd Meer had ik al eerder bekeken dan via jouw link hier. Ik vind het wel te grote woorden om te zeggen dat een predikant mensen heeft bedrogen maar in elk geval heeft hij wel met zijn leer gezorgd voor grote geloofsonzekerheid (tot op de dag van vandaag toe)
Je vraagt wat mijn doel is met het constant framen van ds Kersten, ik heb daar in principe maar weinig over gezegd maar als iemand op het forum een serieuze vraag stelt probeer ik die eerlijk te beantwoorden. Ik neem de moeite om de door jou aangedragen preek te lezen maar ik lees ook in die preek geen oproep tot geloof dus ik zie geen andere kant van ds Kersten die jij er wel in ziet.

En tot slot vroeg je om iets positiefs over de GerGem. Laat ik dan de site van Johan den Haan noemen, ouderling van de Gereformeerde Gemeente uit Oostkapelle die op zijn site een digitaal boek schreef over het aanbod van genade. Ik werd hierop geattendeerd dankzij de link die @Vrouwke deelde.
JanRap

Bericht door JanRap »

J de Groot schreef: Gisteren, 19:27

@J de Groot, Pittige woorden! En zoals in meerdere van uw bijdragen: u schrijft ook wel woorden die er toe doen, en waar we over na moeten denken. Maar erg jammer dat u zo negatief tegenover de gedachtenwisseling /discussie staat. Ik zie het als winst als je dingen die worden gezegd nog eens kunt nakijken in de bronnen. Daar leer je van. Zo was ik bijvoorbeeld heel blij met het citaat uit Perkins en de link naar het geciteerde werk. Daar hoop ik me DV zeker nog eens in te verdiepen. Wat mij betreft: hoe ouder de auteur, hoe liever. Zouden we niet ergens in ons binnenste nog een beetje Paaps zijn; de leer staat niet ter discussie? In de 17e eeuw deed men niet anders dan disputeren over de leer. Om zo tot een zuivere, op Gods Woord gegronde, theologie te komen. We hebben er bijvoorbeeld de Synopsis, van de vier theologen aan de universiteit van Leiden aan te danken ( 1625). En welke discussies zijn er niet gevoerd op de Dordtse Synode? En hoe bevoorrecht zijn we niet als kerk van Nederland met de Dordtse Leerregels die toen opgesteld zijn?. En rekent u erop dat het er niet zelden heet aan toeging... Daarbij vergeleken zijn we hier op dit forum nog lieverdjes!
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Rido91 schreef: Gisteren, 21:00
J de Groot schreef: Gisteren, 20:21 Veelzeggend dat je altijd alleen ingaat op het negatieve
Zeker, dat fragment van ds vd Meer had ik al eerder bekeken dan via jouw link hier. Ik vind het wel te grote woorden om te zeggen dat een predikant mensen heeft bedrogen maar in elk geval heeft hij wel met zijn leer gezorgd voor grote geloofsonzekerheid (tot op de dag van vandaag toe)
Je vraagt wat mijn doel is met het constant framen van ds Kersten, ik heb daar in principe maar weinig over gezegd maar als iemand op het forum een serieuze vraag stelt probeer ik die eerlijk te beantwoorden. Ik neem de moeite om de door jou aangedragen preek te lezen maar ik lees ook in die preek geen oproep tot geloof dus ik zie geen andere kant van ds Kersten die jij er wel in ziet.

En tot slot vroeg je om iets positiefs over de GerGem. Laat ik dan de site van Johan den Haan noemen, ouderling van de Gereformeerde Gemeente uit Oostkapelle die op zijn site een digitaal boek schreef over het aanbod van genade. Ik werd hierop geattendeerd dankzij de link die @Vrouwke deelde.
Die site is “werk in uitvoering”. Er worden iedere keer stukken toegevoegd. Als je jezelf abonneer, krijg je een mailtje bij iedere toevoeging.

Ik hoop dat zijn werk rijk gezegend zal worden! Want het thema is ontzettend belangrijk.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Rido91

Bericht door Rido91 »

Vrouwke schreef: Gisteren, 21:56

Die site is “werk in uitvoering”. Er worden iedere keer stukken toegevoegd. Als je jezelf abonneer, krijg je een mailtje bij iedere toevoeging.

Ik hoop dat zijn werk rijk gezegend zal worden! Want het thema is ontzettend belangrijk.
En het getuigt ook van moed om dit te publiceren als ouderling van de Gereformeerde Gemeente. Hopelijk vindt dit werk ook een brede ingang in zijn kerkverband. Wat zou het bijvoorbeeld mooi zijn als er stukken van zijn boek in de Saambinder gepubliceerd zouden worden maar ik vrees dat dit bij wensdenken blijft
J de Groot

Waarom weer gelijk zo wantrouwend ?
Het lijkt alsof je een afkeer hebt tegen alles wat met de Geref Gemeenten te maken heeft

En ja, ik heb de website al reeds bekeken en dat is inderdaad een mooie website
Er staat ook in dat we niet moeten hokjesdenken
En dan kom ik weer uit bij het fragment van dominee Van der Meer uit de Herst Herv Kerk: ik ben benieuwd of je daar inhoudelijk nog iets over kunt zeggen hoe je zijn uitspraken ziet
Het is een ongezonde manier om op deze wijze steeds vliegen uit de Geref Gemeenten af te vangen en alles als een negatief weg te zetten
Er zijn zoveel goede en bemoedigende zaken ,dat het vooral een aanval is van de boze als er alleen maar vijandschap en haat en nijd en twist is
Laten we liever met twee woorden spreken binnen de Bijbelse kaders in alle zaken
Enerzijds de totale verlorenheid van de mens en anderzijds de onvoorwaardelijke aanbieding van Gods genade
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Rido91 schreef: Gisteren, 22:06
Vrouwke schreef: Gisteren, 21:56

En het getuigt ook van moed om dit te publiceren als ouderling van de Gereformeerde Gemeente. Hopelijk vindt dit werk ook een brede ingang in zijn kerkverband. Wat zou het bijvoorbeeld mooi zijn als er stukken van zijn boek in de Saambinder gepubliceerd zouden worden maar ik vrees dat dit bij wensdenken blijft
..en buiten zijn kerkverband..

🙏🏻 🙏🏻
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Rido91

Bericht door Rido91 »

J de Groot schreef: Gisteren, 22:15 Waarom weer gelijk zo wantrouwend ?
Het lijkt alsof je een afkeer hebt tegen alles wat met de Geref Gemeenten te maken heeft

En ja, ik heb de website al reeds bekeken en dat is inderdaad een mooie website
Er staat ook in dat we niet moeten hokjesdenken
En dan kom ik weer uit bij het fragment van dominee Van der Meer uit de Herst Herv Kerk: ik ben benieuwd of je daar inhoudelijk nog iets over kunt zeggen hoe je zijn uitspraken ziet
Het is een ongezonde manier om op deze wijze steeds vliegen uit de Geref Gemeenten af te vangen en alles als een negatief weg te zetten
Er zijn zoveel goede en bemoedigende zaken ,dat het vooral een aanval is van de boze als er alleen maar vijandschap en haat en nijd en twist is
Laten we liever met twee woorden spreken binnen de Bijbelse kaders in alle zaken
Enerzijds de totale verlorenheid van de mens en anderzijds de onvoorwaardelijke aanbieding van Gods genade
Nou ja, dit is natuurlijk niet de standaard leer in de Gereformeerde Gemeente. Ook de boeken van dr vd Brink werden destijds niet bepaald positief becommentarieerd in de Saambinder.
Over welke uitspraken van ds vd Meer moet ik iets inhoudelijk te zeggen hebben? Ik ben het van harte eens met wat hij in dit fragment zegt.
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef: Gisteren, 14:38 Het zou verhelderend kunnen zijn om ds. Kersten in zijn context te lezen. Toch zou ik het citaat op deze manier niet volledig voor mijn rekening nemen.

Ik sta niet achter het relativeren van de noodzaak van de kennis der ellende. Ook niet voor een eenzijdig bevel tot geloof zonder het Bijbelse kader waarin dit bevel tot ons komt. Echter lijkt het citaat het bevel tot geloof en bekering an sich af te wijzen, en dan creëer je een afwijking de andere kant op.

Zoals J. de Groot terecht aangeeft, blijft het als het om deze materie gaat laveren tussen de klippen van aan de ene kant (1) valse lijdelijkheid/hypercalvinisme, wat tekort doet aan het evangelie, en mensen in het duister houdt, en aan de andere kant (2) een oppervlakkig geloof wat een product is van de natuurlijke mens, niet de ware vernedering van het hart kent, en niet zal staande blijven in de beproeving of het oordeel van God.
Helemaal eens. Ik denk ook dat hier ds. Kersten wat doorsloeg. Maar het is niet juist dat deze visie het alleenrecht heeft in de GG. Ook nooit gehad. Het is meer kruisgezind dan ledeboeriaans, naar mijn idee.

Bijbels is het niet, mijns inziens. Maar het lijkt me ook weinig vruchtbaar om al te hard tegen zo'n prediking te strijden. Het probleem zit hem meer in het geloofsleven en karakter van de betreffende predikanten dan in de leer, denk ik.
Plaats reactie