Ik ben bang dat je echt niet weet waar je het over hebt.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 11 apr 2025, 19:30
Re: Gereformeerde Gemeenten
Psalm 51
18 Want Gij hebt geen lust tot offerande, anders zou ik ze geven; in brandoffers hebt Gij geen behagen.
19 De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God, niet verachten.
Hier staat duidelijk dat God een gebroken en verslagen hart niet zal verachten. Dus denk wel dat GG links geen gelijk heeft dat God er geen lust in heeft
Re: Gereformeerde Gemeenten
De zaligste plek is om als een boetvaardige zondaar aan Zijn voeten te komen. Dat is ware vrucht.
... En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig! Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
en lees psalm 51
En als je je wilt verdiepen in de val van de mens dan raad ik je om de viervoudig staat van Boston te lezen. Nadat je dat gelezen heeft zul je zeggen dat ze in de gergem de helft van onze ellendestaat nog niet zeggen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Niet overtuigend. Zondekennis is wel nodigKDD schreef: ↑11 jun 2025, 21:23De zaligste plek is om als een boetvaardige zondaar aan Zijn voeten te komen. Dat is ware vrucht.
... En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig! Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
en lees psalm 51
En als je je wilt verdiepen in de val van de mens dan raad ik je om de viervoudig staat van Boston te lezen. Nadat je dat gelezen heeft zul je zeggen dat ze in de gergem de helft van onze ellendestaat nog niet zeggen.
Als een boetvaardige zondaar aan zijn voeten zitten is de ware vrucht. Is dat echt zo ? Heb de Heere uw God loef met heel uw hart enz. Dat is ware Godsvrucht in mijn beleving.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Lees de Catechismus.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je woorden versterkt mijn gevoel dat je niet weet waar je het over hebt. Schuldbelijdenis en liefde gaan samen. Zie de zondares in de huis van Simon. Wat een schuld en wat een liefde. Om jaloers op te worden.GG links schreef: ↑11 jun 2025, 21:57Niet overtuigend. Zondekennis is wel nodigKDD schreef: ↑11 jun 2025, 21:23De zaligste plek is om als een boetvaardige zondaar aan Zijn voeten te komen. Dat is ware vrucht.
... En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig! Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
en lees psalm 51
En als je je wilt verdiepen in de val van de mens dan raad ik je om de viervoudig staat van Boston te lezen. Nadat je dat gelezen heeft zul je zeggen dat ze in de gergem de helft van onze ellendestaat nog niet zeggen.
Als een boetvaardige zondaar aan zijn voeten zitten is de ware vrucht. Is dat echt zo ? Heb de Heere uw God loef met heel uw hart enz. Dat is ware Godsvrucht in mijn beleving.
- Maanenschijn
- Berichten: 5264
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het lijkt er op dat er wat zaken door elkaar lopen.KDD schreef:Je woorden versterkt mijn gevoel dat je niet weet waar je het over hebt. Schuldbelijdenis en liefde gaan samen. Zie de zondares in de huis van Simon. Wat een schuld en wat een liefde. Om jaloers op te worden.GG links schreef: ↑11 jun 2025, 21:57Niet overtuigend. Zondekennis is wel nodigKDD schreef: ↑11 jun 2025, 21:23De zaligste plek is om als een boetvaardige zondaar aan Zijn voeten te komen. Dat is ware vrucht.
... En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig! Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
en lees psalm 51
En als je je wilt verdiepen in de val van de mens dan raad ik je om de viervoudig staat van Boston te lezen. Nadat je dat gelezen heeft zul je zeggen dat ze in de gergem de helft van onze ellendestaat nog niet zeggen.
Als een boetvaardige zondaar aan zijn voeten zitten is de ware vrucht. Is dat echt zo ? Heb de Heere uw God loef met heel uw hart enz. Dat is ware Godsvrucht in mijn beleving.
Ik denk dat GGLinks vooral doelt op de volgordelijkheid/voorwaardelijkheid. Dat verbrokenheid (etc.) voorafgaat aan de wedergeboorte. Gemakshalve verwijs ik hem naar het mooie hoofdstuk in de Redelijke Godsdienst waar dat staat omschreven. En staat hier ook al ergens opgeschreven.
Wel wil ik graag opmerken dat in de opwas van de genade er een steeds groter zondebesef zal ontstaan, schuldbelijdenis en boetvaardigheid een gevolg zijn van Christus kennis.
Ook wil ik opmerken dat in de prediking mogelijk (te vaak) deze zaken door elkaar lopen zodat het ‘lijkt’ dat verbrokenheid als voorwaardelijk voor de wedergeboorte wordt gepreekt, maar het in het stuk van de opwas in de genade wordt bedoeld. Voor dat onderscheid is een heldere en gestructureerde prediking nodig.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik weet niet waar hij vooral op doelt maar ik reageer gewoon op wat hij hier post. En als er onwaarheden gepost wordt moet dat recht gezet worden.Maanenschijn schreef: ↑11 jun 2025, 22:56Het lijkt er op dat er wat zaken door elkaar lopen.KDD schreef:Je woorden versterkt mijn gevoel dat je niet weet waar je het over hebt. Schuldbelijdenis en liefde gaan samen. Zie de zondares in de huis van Simon. Wat een schuld en wat een liefde. Om jaloers op te worden.GG links schreef: ↑11 jun 2025, 21:57Niet overtuigend. Zondekennis is wel nodigKDD schreef: ↑11 jun 2025, 21:23
De zaligste plek is om als een boetvaardige zondaar aan Zijn voeten te komen. Dat is ware vrucht.
... En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig! Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
en lees psalm 51
En als je je wilt verdiepen in de val van de mens dan raad ik je om de viervoudig staat van Boston te lezen. Nadat je dat gelezen heeft zul je zeggen dat ze in de gergem de helft van onze ellendestaat nog niet zeggen.
Als een boetvaardige zondaar aan zijn voeten zitten is de ware vrucht. Is dat echt zo ? Heb de Heere uw God loef met heel uw hart enz. Dat is ware Godsvrucht in mijn beleving.
Ik denk dat GGLinks vooral doelt op de volgordelijkheid/voorwaardelijkheid. Dat verbrokenheid (etc.) voorafgaat aan de wedergeboorte. Gemakshalve verwijs ik hem naar het mooie hoofdstuk in de Redelijke Godsdienst waar dat staat omschreven. En staat hier ook al ergens opgeschreven.
Wel wil ik graag opmerken dat in de opwas van de genade er een steeds groter zondebesef zal ontstaan, schuldbelijdenis en boetvaardigheid een gevolg zijn van Christus kennis.
Ook wil ik opmerken dat in de prediking mogelijk (te vaak) deze zaken door elkaar lopen zodat het ‘lijkt’ dat verbrokenheid als voorwaardelijk voor de wedergeboorte wordt gepreekt, maar het in het stuk van de opwas in de genade wordt bedoeld. Voor dat onderscheid is een heldere en gestructureerde prediking nodig.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik heb het altijd wel een bijzonder fenomeen gevonden dat juist in die kerken waar het hardst wordt geroepen dat je een mens niet mag oproepen tot geloof ('want een mens kan niet geloven') er wordt opgeroepen tot een zeer, zeer diepe beleving van zondekennis (bijv op de manier die Rijssenaar hierboven ergens beschrijft) voordat je tot Christus mag gaan. In deze kerken heeft men de roomse goede werken om zalig te worden ingewisseld voor zondekennis lijkt het, terwijl we juist zonder enige verdienste van onze zijde zalig worden. Vanwaar die angst om mensen niet op te roepen tot geloof maar wel tot zondekennis (iets wat voor een mens buiten Christus natuurlijk totaal onmogelijk is)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Als het daar alleen bij blijft is dat wel beperkt, de Bijbel spreekt in bijv Galaten 5 en Jakobus 2 heel wat uitgebreider over vruchten dragen dan alleen zondaar worden voor HemKDD schreef: ↑11 jun 2025, 21:23De zaligste plek is om als een boetvaardige zondaar aan Zijn voeten te komen. Dat is ware vrucht.
... En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig! Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
en lees psalm 51
En als je je wilt verdiepen in de val van de mens dan raad ik je om de viervoudig staat van Boston te lezen. Nadat je dat gelezen heeft zul je zeggen dat ze in de gergem de helft van onze ellendestaat nog niet zeggen.
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
1. Kan je iets delen waarin geroepen wordt dat je niet mag oproepen om te geloven?Rido91 schreef: ↑12 jun 2025, 08:07 Ik heb het altijd wel een bijzonder fenomeen gevonden dat juist in die kerken waar het hardst wordt geroepen dat je een mens niet mag oproepen tot geloof ('want een mens kan niet geloven') er wordt opgeroepen tot een zeer, zeer diepe beleving van zondekennis (bijv op de manier die Rijssenaar hierboven ergens beschrijft) voordat je tot Christus mag gaan. In deze kerken heeft men de roomse goede werken om zalig te worden ingewisseld voor zondekennis lijkt het, terwijl we juist zonder enige verdienste van onze zijde zalig worden. Vanwaar die angst om mensen niet op te roepen tot geloof maar wel tot zondekennis (iets wat voor een mens buiten Christus natuurlijk totaal onmogelijk is)
2. Kan je iets delen waarin gezegd wordt dat je alleen met een zeer diepe beleving van zondekennis naar Christus mag gaan?
3. Is zondekennis buiten Christus onmogelijk?
4. Is de beantwoording van de oproep tot geloof buiten Christus wel mogelijk?
Met dat het een eenzijdig Godswerk is en niet iets wat wij zelf kiezen onderschrijf ik. Waarbij het eenzijdige werk van Gods kan en de oproep tot bekering een zeker spanningsveld vormen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Kort resume;
1. ik geloof in de zondekennis en dat dit nodig is om verlost te worden. Waar zou je van verlost moeten worden als je niet weet waarvan.
2. Ik geloof niet dat het God Zijn bedoeling is dat wij als christenen blijven hangen in die zondekennis. Maar dat het primair om het vrucht dragen gaat en niet om als een kermende zondaar aan Zijn voeten te zitten. Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden en hun zonden zal Ik niet meer gedenken. Hebreeën 8.12. Als nu een kind vergeving vraagt aan zijn ouders en de ouders vergeven het, zouden die ouders er dan niet moe van worden als dat kind er telkens maar weer op terug komt ? Ik denk het wel.
3. Ik geloof dat God het meeste gediend wordt door de werken (niet verdienste!)van de dankbaarheid. Laat uw licht alzo SCHIJNEN voor de mensen dat zij uw goede werken zullen zien en uw Vader die in de Hemelen is verheerlijken. Matheus 5:16. Het gaat dus om de goede werken en niet primair om maar zoveel mogelijk ellende kennis te hebben. Niet met een boekje in een hoekje maar straal het uit dat je een geredde zondaar bent.
Daar ben ik mn post mee begonnen dat ik denk dat de ellendekennis een te grote plaats in de GG heeft gekregen binnen het stuk van de dankbaarheid. En ik heb het donkerbruine vermoeden dat ik daarin gesterkt word gezien de reacties.
1. ik geloof in de zondekennis en dat dit nodig is om verlost te worden. Waar zou je van verlost moeten worden als je niet weet waarvan.
2. Ik geloof niet dat het God Zijn bedoeling is dat wij als christenen blijven hangen in die zondekennis. Maar dat het primair om het vrucht dragen gaat en niet om als een kermende zondaar aan Zijn voeten te zitten. Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden en hun zonden zal Ik niet meer gedenken. Hebreeën 8.12. Als nu een kind vergeving vraagt aan zijn ouders en de ouders vergeven het, zouden die ouders er dan niet moe van worden als dat kind er telkens maar weer op terug komt ? Ik denk het wel.
3. Ik geloof dat God het meeste gediend wordt door de werken (niet verdienste!)van de dankbaarheid. Laat uw licht alzo SCHIJNEN voor de mensen dat zij uw goede werken zullen zien en uw Vader die in de Hemelen is verheerlijken. Matheus 5:16. Het gaat dus om de goede werken en niet primair om maar zoveel mogelijk ellende kennis te hebben. Niet met een boekje in een hoekje maar straal het uit dat je een geredde zondaar bent.
Daar ben ik mn post mee begonnen dat ik denk dat de ellendekennis een te grote plaats in de GG heeft gekregen binnen het stuk van de dankbaarheid. En ik heb het donkerbruine vermoeden dat ik daarin gesterkt word gezien de reacties.
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Voor het grootste deel ben ik het met je eens. Maar als een kind verschrikkelijke dingen blijft doen, dan wil een ouder inderdaad dat hij erop terugkomt. Waarbij God niet alleen een Vader is maar ook de rechtvaardige rechter.GG links schreef: ↑12 jun 2025, 08:24 Kort resume;
1. ik geloof in de zondekennis en dat dit nodig is om verlost te worden. Waar zou je van verlost moeten worden als je niet weet waarvan.
2. Ik geloof niet dat het God Zijn bedoeling is dat wij als christenen blijven hangen in die zondekennis. Maar dat het primair om het vrucht dragen gaat en niet om als een kermende zondaar aan Zijn voeten te zitten. Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden en hun zonden zal Ik niet meer gedenken. Hebreeën 8.12. Als nu een kind vergeving vraagt aan zijn ouders en de ouders vergeven het, zouden die ouders er dan niet moe van worden als dat kind er telkens maar weer op terug komt ? Ik denk het wel.
3. Ik geloof dat God het meeste gediend wordt door de werken (niet verdienste!)van de dankbaarheid. Laat uw licht alzo SCHIJNEN voor de mensen dat zij uw goede werken zullen zien en uw Vader die in de Hemelen is verheerlijken. Matheus 5:16. Het gaat dus om de goede werken en niet primair om maar zoveel mogelijk ellende kennis te hebben. Niet met een boekje in een hoekje maar straal het uit dat je een geredde zondaar bent.
Daar ben ik mn post mee begonnen dat ik denk dat de ellendekennis een te grote plaats in de GG heeft gekregen binnen het stuk van de dankbaarheid. En ik heb het donkerbruine vermoeden dat ik daarin gesterkt word gezien de reacties.
Ik denk dat dit forum bij uitstek een plaats om je eigen beelden te bevestigen. Zeker als je over een onderwerp al een sterke mening hebt.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vroeg me gewoon af hoe het komt dat er zulke gedachten leven. Ik ben meer geïnteresseerd in dit soort discussies dan een mededeling dat de GG van, weet ik van welke GG, het ledental met 23 heeft zien stijgen of dalen.MGG schreef: ↑12 jun 2025, 08:27Voor het grootste deel ben ik het met je eens. Maar als een kind verschrikkelijke dingen blijft doen, dan wil een ouder inderdaad dat hij erop terugkomt. Waarbij God niet alleen een Vader is maar ook de rechtvaardige rechter.GG links schreef: ↑12 jun 2025, 08:24 Kort resume;
1. ik geloof in de zondekennis en dat dit nodig is om verlost te worden. Waar zou je van verlost moeten worden als je niet weet waarvan.
2. Ik geloof niet dat het God Zijn bedoeling is dat wij als christenen blijven hangen in die zondekennis. Maar dat het primair om het vrucht dragen gaat en niet om als een kermende zondaar aan Zijn voeten te zitten. Want Ik zal genadig zijn over hun ongerechtigheden en hun zonden zal Ik niet meer gedenken. Hebreeën 8.12. Als nu een kind vergeving vraagt aan zijn ouders en de ouders vergeven het, zouden die ouders er dan niet moe van worden als dat kind er telkens maar weer op terug komt ? Ik denk het wel.
3. Ik geloof dat God het meeste gediend wordt door de werken (niet verdienste!)van de dankbaarheid. Laat uw licht alzo SCHIJNEN voor de mensen dat zij uw goede werken zullen zien en uw Vader die in de Hemelen is verheerlijken. Matheus 5:16. Het gaat dus om de goede werken en niet primair om maar zoveel mogelijk ellende kennis te hebben. Niet met een boekje in een hoekje maar straal het uit dat je een geredde zondaar bent.
Daar ben ik mn post mee begonnen dat ik denk dat de ellendekennis een te grote plaats in de GG heeft gekregen binnen het stuk van de dankbaarheid. En ik heb het donkerbruine vermoeden dat ik daarin gesterkt word gezien de reacties.
Ik denk dat dit forum bij uitstek een plaats om je eigen beelden te bevestigen. Zeker als je over een onderwerp al een sterke mening hebt.