Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Mara

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Zita schreef: Even bellen naar die afsprakenlijn. Afspraak verzetten of afzeggen gaat daar heel soepel.
Dat ligt aan de medewerker. Ik heb voor enkele ouderen gebeld en dat verliep niet zo soepel en meedenkend.
Ik heb toch maar gebeld voor de zekerheid, ik kreeg een aardige medewerker aan de lijn en zei dat het geen probleem is
om naar de inlooplokatie te gaan. Hij raadde wel aan om de afspraak nog even te laten staan, want stel dat het onverhoopt niet
door kan gaan morgen, dan zou ik een nieuwe afspraak moeten maken die mogelijk nog verder van huis is.
Er sluiten nl meerdere locaties tijdens dit weekend.
Dus ik ben wel blij nu. :super Het scheelt me minstens 2 uur reistijd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
parsifal

Bericht door parsifal »

Ondertussen wordt inderdaad meer en meer geopperd dat vaccinatie niet genoeg gaat zijn om de ziekte uit te bannen. Van Dissel zegt het nu ook:
https://nos.nl/liveblog/2394260-meer-co ... -het-virus

Ik wil hier wel twee kanttekeningen bij plaatsen. Zelfs als iedereen gevaccineerd is denk ik dat de ziekte nog niet uitgebannen gaat worden. Het is anders dan mazelen of pokken (of zelfs de oorspronkelijke variant van het virus). Zelfs als iedereen gevaccineerd is zal vrijwel iedereen wel besmet worden, en mensen die niet eerder met het virus in aanraking zijn gekomen wel binnen een jaar. Vaccineren doe je dus vooral voor jezelf en indirect om druk van de ziekenhuizen weg te nemen,en dat is m.i. een goede reden, niet vaccineren is m.i. een vorm van afzien van (gedeeltelijke) bescherming tegen gevaar.

Het zou wel heel goed kunnen dat mensen in verzorgingshuizen (die met relatief weinig mensen veel contact hebben) en mensen die tijdelijk extra kwetsbaar zijn zoals mensen in ziekenhuizen er veel baat bij hebben als de mensen met wie ze veel omgaan worden gevaccineerd. Voor hen kan het het verschil maken tussen jaren niet besmet worden of niet besmet worden tijdens de extra kwetsbare periode. Niet voor iedereen werkt het vaccin even goed, en als je veel mensen ontmoet in bijvoorbeeld winkels of openbaarvervoer dan kom je wel met mensen in aanraking die zelfs als ze gevaccineerd zijn behoorlijk infectieus worden. Echter als je je maar met enkele mensen contact hebt (zij het heel veel) of als een groep mensen maar met enkele mensen contact heeft, maakt het een groot verschil als die "contacten" allemaal hun kans om niet besmettelijk te zijn vergroten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

https://www.nporadio1.nl/nieuws/stand-n ... ccineerden

Uitzending stand.nl over relatie gevaccineerden ongevaccineerden.
Habitat

Bericht door Habitat »

Op de Duitse radio zei een viroloog dat het voor gevaccineerden helemaal niet nadelig is om de komende maanden besmet te raken. Door de vaccinatie is er enige immuniteit en door de besmetting raken we verder vertrouwd met nieuwe variaties.

En die 'kennis' kan ons lichaam dan weer meenemen naar het volgende jaar, en het volgende, etc. (Een beetje als de griep dus.)

Een besmetting bij een gevaccineerde zouden we dus als een positieve booster moeten zien.

(Voor niet-gevaccineerden ligt het anders omdat zij mogelijk voor het eerst in aanraking komen met het virus.)
Quercus

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Quercus »

Habitat schreef:Op de Duitse radio zei een viroloog dat het voor gevaccineerden helemaal niet nadelig is om de komende maanden besmet te raken. Door de vaccinatie is er enige immuniteit en door de besmetting raken we verder vertrouwd met nieuwe variaties.

En die 'kennis' kan ons lichaam dan weer meenemen naar het volgende jaar, en het volgende, etc. (Een beetje als de griep dus.)

Een besmetting bij een gevaccineerde zouden we dus als een positieve booster moeten zien.

(Voor niet-gevaccineerden ligt het anders omdat zij mogelijk voor het eerst in aanraking komen met het virus.)
Niet alleen "door vaccinatie" is er immuniteit opgebouwd.
Dit verhaal geldt evenzeer voor mensen die reeds natuurlijke immuniteit hebben opgebouwd. Dat argument mis ik steeds en overal. Het risico voor de mensen die voor het eerst met het virus te maken krijgen is er slechts voor de kwetsbaren.
Habitat

Bericht door Habitat »

Quercus schreef:
Habitat schreef:Op de Duitse radio zei een viroloog dat het voor gevaccineerden helemaal niet nadelig is om de komende maanden besmet te raken. Door de vaccinatie is er enige immuniteit en door de besmetting raken we verder vertrouwd met nieuwe variaties.

Dit verhaal geldt evenzeer voor mensen die reeds natuurlijke immuniteit hebben opgebouwd. Dat argument mis ik steeds en overal. Het risico voor de mensen die voor het eerst met het virus te maken krijgen is er slechts voor de kwetsbaren.
Met het woord "mogelijk" in mijn laatste zin geef ik al aan dat een eerste kennismaking met het virus in de afgelopen periode bij niet-gevaccineerden ook een mogelijkheid is.
Helemaal eens met uw reactie dus.
parsifal

Bericht door parsifal »

Quercus schreef:

En wie zijn de kwetsbaren? Er zijn toch wel wat mensen die echt niets leken te mankeren: een collega van me kwam op de IC, terwijl hij in de afgelopen jaren nog een vasaloppet en een marathon had gedaan en vrijwel nooit ziek was. En natuurlijke immuniteit wordt wel genoemd (al is het alleen al dat in Nederland je na een eerdere besmetting maar een prik hoeft te krijgen voor volledige vaccinatie).
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Quercus

Re: RE: Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Quercus »

Habitat schreef:
Quercus schreef:

Met het woord "mogelijk" in mijn laatste zin geef ik al aan dat een eerste kennismaking met het virus in de afgelopen periode bij niet-gevaccineerden ook een mogelijkheid is.
Helemaal eens met uw reactie dus.
Ah, duidelijk. Ik dacht even iets anders te lezen, maar dan zijn we het eens.
Quercus

Bericht door Quercus »

parsifal schreef:
Quercus schreef:Niet alleen "door vaccinatie" is er immuniteit opgebouwd.
En wie zijn de kwetsbaren? Er zijn toch wel wat mensen die echt niets leken te mankeren: een collega van me kwam op de IC, terwijl hij in de afgelopen jaren nog een vasaloppet en een marathon had gedaan en vrijwel nooit ziek was. En natuurlijke immuniteit wordt wel genoemd (al is het alleen al dat in Nederland je na een eerdere besmetting maar een prik hoeft te krijgen voor volledige vaccinatie).
Dat zijn doorgaans de ouderen en/of mensen met een minder goede gezondheid. Dan zul je nog mensen hebben die de uitzondering op de regel bevestigen. Maar het gaat erg ver om alles te willen afbakenen. Er zijn tenslotte duizend-en-een wegen die onze levensdraad af kunnen afsnijden. Moeten we overal een hand in hebben?
Laatst gewijzigd door Quercus op 18 aug 2021, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

Quercus schreef:
parsifal schreef:
Quercus schreef:
Dat zijn doorgaans de ouderen en/of mensen met een minder goede gezondheid. Dan zul je nog mensen hebben die de uitzondering op de regel bevestigen. Maar het gaat erg ver om alles te willen afbakenen. Er zijn tenslotte duizend-en-een wegen die onze levensdraad af kunnen afsnijden. Moeten we overal een hand in hebben?
Toch zal in NL de overlijdenskans van mannen tussen de 30 en 40 nog wel rond de 1 op tienduizend liggen bij een covid besmetting. Dat lijkt niet veel maar op een miljoen mensen is dat een behoorlijk aantal. Er zijn wel degelijk goede aanwijzingen dat met vaccinatie die kans omlaag wordt gehaald.
Zweden heeft onder twintigminners 14 Covid gerelateerde doden en 83 IC opnames. Dat is toch wel wat, ja de risicos zijn per persoon behoorlijk klein, maar er blijft wel een verschil met vaccinatie. al zou ik zeker voor de jongste kinderen ook weer niet voor vaccinatie gaan nu de werking en de gevaren in die groep nog niet echt in kaart zijn gebracht.
merel

Bericht door merel »

Ik hoorde vandaag uit betrouwbare bron dat de GGD zijn zorgen had geuit over de vaccinatie graad in een gemeente op de Veluwe en men wil daar een vaccinatie campagne starten. Dit verzoek is bewust neergelegd bij een ambtenaar, omdat de burgemeester ook een weigeraars is. Eerlijk gezegd heb ik moeite hiermee. Ik vraag mij af of je als burgemeester dan wel geschikt bent voor jouw functie als je geen scheiding kan maken tussen je werk en eigen opvatting.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:Ik hoorde vandaag uit betrouwbare bron dat de GGD zijn zorgen had geuit over de vaccinatie graad in een gemeente op de Veluwe en men wil daar een vaccinatie campagne starten. Dit verzoek is bewust neergelegd bij een ambtenaar, omdat de burgemeester ook een weigeraars is. Eerlijk gezegd heb ik moeite hiermee. Ik vraag mij af of je als burgemeester dan wel geschikt bent voor jouw functie als je geen scheiding kan maken tussen je werk en eigen opvatting.
De burgemeester gaat toch niet over campagnes? Daar heeft hij ambtenaren voor. Groot gelijk die man.
merel

Bericht door merel »

Nee, het verhaal lag wat anders. Hij wilde überhaupt geen campagne in zijn gemeente. Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre je ongevaccineerd als burgervader bij kwetsbare ouderen ( ivm jubilea) op bezoek kan gaan. Ik vind het onverantwoord. Men heeft hem in de raad hier ook op aangesproken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:Nee, het verhaal lag wat anders. Hij wilde überhaupt geen campagne in zijn gemeente. Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre je ongevaccineerd als burgervader bij kwetsbare ouderen ( ivm jubilea) op bezoek kan gaan. Ik vind het onverantwoord. Men heeft hem in de raad hier ook op aangesproken.
Oeps, ik loop de hele avond bij kwetsbare ouderen.

Dit is nu precies wat er gebeurt. Wat naar. Hopelijk houdt die burgemeester zijn rug recht.
merel

Bericht door merel »

Ik dacht dat jij in het onderwijs zat.

Het ligt nu gelukkig bij zijn partijgenoot die zich wel heeft laten vaccineren. Ook hard nodig, want het eerste corona vakantie slachtoffer van midden 40 is daar afgelopen week weer gevallen. Moeder van meerdere kinderen die niet gevaccineerd was. Wat een ellende voor die kinderen. Naarmate de tijd verstrijkt begin ik steeds meer een voorstander te worden van een vaccinatie verplichting.
Plaats reactie