Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Auto schreef:[

Kan jij dit onderbouwen dat dit waar is? Wat ik zie op de Veluwe zie en hoor dan is dat echt niet waar. Het heeft een predikant een keer zijn complete coniferenhaag gekost, die door de desbetreffende jeugd compleet vernield werd, omdat hij zo vaak waarschuwde voor dat leven.

Ik ken verschillende gevallen, die ik hier niet zal noemen.
Maar mooi als het soms ook anders is.
Auto

Bericht door Auto »

Bezorgd schreef:
Auto schreef:[

Kan jij dit onderbouwen dat dit waar is? Wat ik zie op de Veluwe zie en hoor dan is dat echt niet waar. Het heeft een predikant een keer zijn complete coniferenhaag gekost, die door de desbetreffende jeugd compleet vernield werd, omdat hij zo vaak waarschuwde voor dat leven.

Ik ken verschillende gevallen, die ik hier niet zal noemen.
Maar mooi als het soms ook anders is.
Ik kan je zeggen dat het niet 'soms' is. Maar vrij vaak.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:@Bezorgd,
Beluister eens de laatste voordracht van ds. Simons, en dan vanaf de 38ste minuut (en dan vooral tussen 38.14 en 38.45). Ik vind dat toch wel erg suggestief, zeker als deze avonden door een oud-lid van de Ger. Gem. van Nunspeet, wiens predikant op dit forum meermaals ernstig werd bekritiseerd, opgezet zijn.
Over dat hondje?
Ik begrijp echt niet waarom je dat suggestief vindt.
Als dat werkelijk gebeurd in de prediking, dan mag, nee, moet hij daar toch voor waarschuwen?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik zeg niks meer. Je snapt heus wel wat ik bedoel. Maar misschien wíl je het niet snappen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:@Bezorgd,
Beluister eens de laatste voordracht van ds. Simons, en dan vanaf de 38ste minuut (en dan vooral tussen 38.14 en 38.45). Ik vind dat toch wel erg suggestief, zeker als deze avonden door een oud-lid van de Ger. Gem. van Nunspeet, wiens predikant op dit forum meermaals ernstig werd bekritiseerd, opgezet zijn.
Over dat hondje?
Ik begrijp echt niet waarom je dat suggestief vindt.
Als dat werkelijk gebeurd in de prediking, dan mag, nee, moet hij daar toch voor waarschuwen?
Bij 41 minuten prediking uit Gods Woord zal er vast ook wel een minuut Simons tussen zitten. Wel fijn dat je zo goed luistert, Jantje.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:En daar gaan we.....

Ik begrijp je wel. Maar even eerlijk. Vind jij het nu verstandig en communicatief sterk om over zulke avonden te schrijven in een kerkblad?
Jazeker. Zielenheil van je (doop)leden he.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Ik zeg niks meer. Je snapt heus wel wat ik bedoel. Maar misschien wíl je het niet snappen.
Jantje, met alle welwillendheid. Ik begrijp je echt niet.
Als het inderdaad omdat stukje gaat begrijp ik je niet.
Of heb ik de verkeerde lezing?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Natuurlijk, de één preekt vanuit de puriteinen en de ander meer vanuit de lijn ds. Kersten/Comrie. Maar dat betekent toch niet dat de één zuiverder Gods Woord preekt dan de ander? Ik kan me echt druk maken over zulke avonden, en zeker als dan ook blijkt dat er folders worden bezorgd bij catechisanten van ds. Schot. Zouden ze ook bezorgd zijn bij de doopleden van ds. Buijs? Ik heb er grote moeite mee, inderdaad. Het tekent ook wel dat ze niet eens ds. Van Manen, ds. Weststrate of een andere dominee uit de GG(iN) in de omstreken daar vragen. Dat heeft toch wat te zeggen?

Overigens, @eilander, je weet heus wel dat ik niks heb tegen Gereformeerde Bondspredikanten, ter rechterzijde. Dus daar kun je me niet op aanspreken. Maar daarmee blijft mijn bovenstaande reactie wél staan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Ik zeg niks meer. Je snapt heus wel wat ik bedoel. Maar misschien wíl je het niet snappen.
Ik heb het inderdaad over de Evangelieprediking voorhouden maar later weer terugtrekken, waar hij het voorbeeld van zijn kleinkinderen die een spelletje spelen met zijn hondje, voor gebruikt. Ik vind niet dat je zulke zaken op zo'n avond hoort te zeggen, wetende dat er jongelui zitten uit de plaatselijke Ger. Gem., die hier alleen maar door vertwijfeld kunnen raken en deze mening zouden kunnen gaan toepassen op hun eigen predikant.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Ik heb het inderdaad over de Evangelieprediking voorhouden maar later weer terugtrekken, waar hij het voorbeeld van zijn kleinkinderen die een spelletje spelen met zijn hondje, voor gebruikt. Ik vind niet dat je zulke zaken op zo'n avond hoort te zeggen, wetende dat er jongelui zitten uit de plaatselijke Ger. Gem., die hier alleen maar door vertwijfeld kunnen raken en deze mening zouden kunnen gaan toepassen op hun eigen predikant.

Maar als dat werkelijk zo is, dan moet daar toch tegen gewaarschuwd worden?
Ik snap je echt niet.
Eigenlijk zeg je, als er ergens een dwaling is, moeten we het met de mantel der liefde bedekken, en er over zwijgen. Zeker niet tegen waarschuwen. Het gaat wel om het zielenheil van die hoorders daar. Ook ds Simons staat daar als een Godsgezant !
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

De vraag is natuurlijk waar ds. Simons op doelt. Ik weet namelijk zelf heel zeker, dat ds. Schot zijn gemeente geen dwalingen voorhoudt, dat staat voor mij als een paal boven water. Daarnaast, áls dat wel zo zou zijn, en ds. Simons weet dat, dan hoort hij dat ds. Schot zelf aan te zeggen, én niet zijn catechisanten, die nog middenin de periode staan waarin veel op hen afkomt, ook als het gaat om deze geestelijke zaken. Ik blijf het suggestief vinden, mede ook vanuit de missie waar deze avonden voor zijn opgericht. Alsof dat een gedeelte zou zijn wat gemist wordt in de prediking van ds. Schot.

Overigens ga je niet in op het sprekersaanbod van deze avonden. Evenals bij 'Jij daar!' en 'Hart Cry' zijn het alleen Gereformeerde Bondspredikanten en het linkergedeelte van de HHK die deze avonden vervullen. Waarom worden er geen dominees van andere kerkverbanden gevraagd?
Laatst gewijzigd door Jantje op 27 okt 2018, 14:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
OutOfTheBox schreef:Okay, snap je punt. Blijft staan dat je over een overstap niet kunt (en gelukkig ook niet hoeft) oordelen en het wel degelijk verschil maakt in welke gemeente je opgroeit/ter kerke gaat. Het wordt je soms ook wel echt onmogelijk gemaakt in bepaalde gemeenten, als door leden van de kerkenraad je geloof letterlijk in twijfel wordt getrokken (heb dit helaas van heel dichtbij meegemaakt).

Ik hoop dat er niet al teveel reacties komen met veel discussie. Zoals eerder gemeld heb ik de overstap van GG naar HHK zeer recent gemaakt. Ik heb, tot vreugde en dankbaarheid, hierover goede gesprekken kunnen voeren met de GG kerkenraad. Bij mijn lidmaatschapspapieren ontving ik een nette brief. Uiteraard wel kritisch over de verlating, maar eindigend met Gods zegen toegewenst. Dit zorgt in ieder geval voor een goede afsluiting van dit stevige en emotionele traject.
Mooi dit te horen en fijn dat je dit deelt. Ten voorbeeld!!
Ten voorbeeld? Allemaal naar de HHK?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:De vraag is natuurlijk waar ds. Simons op doelt. Ik weet namelijk zelf heel zeker, dat ds. Schot zijn gemeente geen dwalingen voorhoudt, dat staat voor mij als een paal boven water. Daarnaast, áls dat wel zo zou zijn, en ds. Simons weet dat, dan hoort hij dat ds. Schot zelf aan te zeggen, én niet zijn catechisanten, die nog middenin de periode staan waarin veel op hen afkomt, ook als het gaat om deze geestelijke zaken. Ik blijf het suggestief vinden, mede ook vanuit de missie waar deze avonden voor zijn opgericht. Alsof dat een gedeelte zou zijn wat gemist wordt in de prediking van ds. Schot.

Overigens ga je niet in op het sprekersaanbod van deze avonden. Evenals bij 'Jij daar!' en 'Hart Cry' zijn het alleen Gereformeerde Bondspredikanten en het linkergedeelte van de HHK die deze avonden vervullen. Waarom worden er geen dominees van andere kerkverbanden gevraagd?
Hij heeft het helemaal niet over ds Schot, dus je vult wat in.
Hij heeft het wel over een bepaald soort prediking, dat zeker wel veel binnen onze gezindte wordt gevonden.

Wat ik zie is dat er in veel plaatsen een honger is naar een onvervalste bijbelse boodschap en dat avonden als deze in een grote behoefte voorzien.
Ik snap de ophef en verzet ook niet tegen dit soort avonden. Mozes zegt inNumeri 9, als er ook mensen komen die zorgen hebben dat er anderen aan het profeteren waren, "Och of al dat volk des HEEREN profeten waren, dat de HEERE Zijn Geest over hen gave!"

Dat lijkt me een geestelijker houding dan al die kritiek op dit soort avonden, inclusief stukjes in een kerkblad.

En het sprekersaanbod? Weet jij wie er allemaal gevraagd zijn en niet kwamen?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:
pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
OutOfTheBox schreef:Okay, snap je punt. Blijft staan dat je over een overstap niet kunt (en gelukkig ook niet hoeft) oordelen en het wel degelijk verschil maakt in welke gemeente je opgroeit/ter kerke gaat. Het wordt je soms ook wel echt onmogelijk gemaakt in bepaalde gemeenten, als door leden van de kerkenraad je geloof letterlijk in twijfel wordt getrokken (heb dit helaas van heel dichtbij meegemaakt).

Ik hoop dat er niet al teveel reacties komen met veel discussie. Zoals eerder gemeld heb ik de overstap van GG naar HHK zeer recent gemaakt. Ik heb, tot vreugde en dankbaarheid, hierover goede gesprekken kunnen voeren met de GG kerkenraad. Bij mijn lidmaatschapspapieren ontving ik een nette brief. Uiteraard wel kritisch over de verlating, maar eindigend met Gods zegen toegewenst. Dit zorgt in ieder geval voor een goede afsluiting van dit stevige en emotionele traject.
Mooi dit te horen en fijn dat je dit deelt. Ten voorbeeld!!
Ten voorbeeld? Allemaal naar de HHK?
Wil je het perse verkeerd opvatten?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik blijf me er van distantiëren, ook mede vanwege het feit dat er een oud lid van de Ger. Gem. van Nunspeet hier mede achter zit, aldus het kerkblad. Dat vind ik op zijn hoogst al zeer opmerkelijk. Waarom willen ze dat specifiek Nunspeet gelooft in de Naam van Jezus en beleggen ze dáárom zulke avonden, terwijl er al genoeg kerkelijke jongerenavonden worden belegt in die regio? Dat heeft toch wat te zeggen? Of niet?

Gelukkig is er, voor zover ik weet, geen commentaar in Nunspeet zelf, over de prediking van ds. Schot, en gelukkig maar. Verder moeten we, mijns inziens, deze zaken allemaal in de ontwikkeling en de geest van de tijd zien. Het is één en al verdeeldheid, je ziet het op refoweb.nl ook, als ook daar allemaal kritische vragen worden gesteld over de rechterzijde van de HHK en de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.).
Laatst gewijzigd door Jantje op 27 okt 2018, 15:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie