Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Laag

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Laag »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Principieel bezwaar moet daar wel bij blijven natuurlijk en niet gecombineerd worden met vage andere argumenten. Verder moeten we ook in de spiegel kijken, hoe respectvol zijn we zelf naar de pacifistische dienstweigeraar of de bloedweigeringen van de wachttoren?
Waarom zou een weigering op religieuze gronden zwaarder moeten wegen dat een weigering op andere gronden.
Dat vraag ik mij ook af.
Waarom zouden alleen religieuze bezwaren steekhoudend zijn om niet te vaccineren?
Laag

Bericht door Laag »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Ik vraag me af of het legaal is. Ik denk dat het mogelijk alleen zinvol is zolang niet iedereen de tweede prik heeft kunnen krijgen. En dat moet nu wel zo'n beetje zijn.
Waarom zou dit niet legaal zijn? In andere westerse landen wordt al onderscheid gemaakt dan wel vaccinatie afgedwongen. In Nederland gaat dit ook komen.
Dat laatste wil ik niet geloven, maar ik denk dat het wel die kant op gaat. Langzaam wordt er die kant op gegaan. Waarschijnlijk ergens in het najaar, als de besmettingen weer oplopen, de ziekenhuisopnames stijgen, dan zal het wel gebeuren.
De noodzaak ontgaat mij wel. Er zou rond de 80% gevaccineerd moeten zijn om groepsimmuniteit te hebben, daar zijn we nu. Ook als 100% gevaccineerd is gaat het virus nog rond. Als er mutaties ontstaan waar het vaccin niets tegen doet, dan hebben we het volgende probleem, nieuwe vaccins? Weer iedereen vaccineren? Wat gebeurt er in de winter als de bescherming van het vaccin minder wordt? Een booster vaccin? Lockdown op lockdown? Maatregel op maatregel?

We zullen eens terug moeten naar normaal, accepteren dat er een nieuw virus rond gaat, accepteren dat er mensen worden opgenomen, accepteren dat er mensen sterven aan corona.
Pas de ziekenhuiscapaciteit er op aan, probeer rekening te houden met de zwakkere.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Ik vraag me af of het legaal is. Ik denk dat het mogelijk alleen zinvol is zolang niet iedereen de tweede prik heeft kunnen krijgen. En dat moet nu wel zo'n beetje zijn.
Waarom zou dit niet legaal zijn? In andere westerse landen wordt al onderscheid gemaakt dan wel vaccinatie afgedwongen. In Nederland gaat dit ook komen.
Het lijkt me dat beperking van de onderwijsmogelijkheden door de regering wordt besloten en niet door afzonderlijke middelbare scholen. Een werkgever mag in Nederland ook (nog) niet vragen naar vaccinatiestatus van medewerkers.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Laag schreef:
Ambtenaar schreef:
Dat laatste wil ik niet geloven, maar ik denk dat het wel die kant op gaat. Langzaam wordt er die kant op gegaan. Waarschijnlijk ergens in het najaar, als de besmettingen weer oplopen, de ziekenhuisopnames stijgen, dan zal het wel gebeuren.
De noodzaak ontgaat mij wel. Er zou rond de 80% gevaccineerd moeten zijn om groepsimmuniteit te hebben, daar zijn we nu. Ook als 100% gevaccineerd is gaat het virus nog rond. Als er mutaties ontstaan waar het vaccin niets tegen doet, dan hebben we het volgende probleem, nieuwe vaccins? Weer iedereen vaccineren? Wat gebeurt er in de winter als de bescherming van het vaccin minder wordt? Een booster vaccin? Lockdown op lockdown? Maatregel op maatregel?

We zullen eens terug moeten naar normaal, accepteren dat er een nieuw virus rond gaat, accepteren dat er mensen worden opgenomen, accepteren dat er mensen sterven aan corona.
Pas de ziekenhuiscapaciteit er op aan, probeer rekening te houden met de zwakkere.
Achter een toetsenbord is het makkelijk om iets te roepen. De mensen in de praktijk moeten werken met de werkelijkheid. Dat betekent volgens de heer Gommers dat je vijf á zes jaar verder bent voordat de uitbreiding op de IC er kan zijn: "Er wordt nu maximaal opgeleid en we zien dat meer jonge mensen aan de opleiding verpleegkundige zijn begonnen. Maar daarna moeten ze nog de ic-opleiding volgen. Voor we over die mensen kunnen beschikken, zijn we vijf tot zes jaar verder", zegt Gommers, die voorzitter is van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care (NVIC)."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Het lijkt me dat beperking van de onderwijsmogelijkheden door de regering wordt besloten en niet door afzonderlijke middelbare scholen. Een werkgever mag in Nederland ook (nog) niet vragen naar vaccinatiestatus van medewerkers.
Volgens mij is het schoolbestuur daarvoor verantwoordelijk, niet de regering. Maar zeker weten die ik dat niet. Wellicht dat @DDD zijn licht hierop kan laten schijnen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Zita schreef:Ik heb intussen van horen zeggen wat berichten over middelbare scholen die drie opties geven voor de leerlingen: 1. vaccineren. 2. tweemaal per week onder toezicht testen. 3. de lessen niet kunnen bijwonen.
Dat is best stevig, lijkt mij. Ik ben heel benieuwd wat hierin de ontwikkelingen zullen zijn.
De brief van het ministerie over start nieuw schooljaar wijst in elk geval een heel andere kant op. Maar schoolbesturen mogen hierin zelf wel aanscherpingen aanbrengen. Al hoop ik dat inspectie vasthoudt aan beleid van het ministerie en de derde optie afwijst als te stringent.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Zita schreef:Ik heb intussen van horen zeggen wat berichten over middelbare scholen die drie opties geven voor de leerlingen: 1. vaccineren. 2. tweemaal per week onder toezicht testen. 3. de lessen niet kunnen bijwonen.
Dat is best stevig, lijkt mij. Ik ben heel benieuwd wat hierin de ontwikkelingen zullen zijn.
De brief van het ministerie over start nieuw schooljaar wijst in elk geval een heel andere kant op. Maar schoolbesturen mogen hierin zelf wel aanscherpingen aanbrengen. Al hoop ik dat inspectie vasthoudt aan beleid van het ministerie en de derde optie afwijst als te stringent.
En dan maar naar optie 1 of 2?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:
Ik heb hier een zoon die optie 3 vrij aardig vind. Ik ga er toch vanuit dat de plaatselijke middelbare reformatorische school niet volgens deze opties gaat werken.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:
Nee, ik formuleer niet zo goed. Als de inspectie dit niet goed vindt, gaat dit hele plan van tafel natuurlijk.
Ministerie zegt heel duidelijk: vaccineren is niet verplicht. Risicogericht zelftesten vervalt. 1,5 meter en mondkapjes blijven nog wel verplicht.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Helder. :super
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

De vraag is of het departement wel gaat over toelating tot de school, gezien de decentralisatie van besluitvorming de afgelopen 20 jaar.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

https://www.rd.nl/artikel/939465-gevolg ... schijnlijk

Voor iedereen die nog twijfelt over de veiligheid van vaccins.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:De vraag is of het departement wel gaat over toelating tot de school, gezien de decentralisatie van besluitvorming de afgelopen 20 jaar.
Dat denk ik toch wel. Ook vóór de zomervakantie werd school verplicht gesteld om fysiek onderwijs te geven, onder bepaalde restricties, dat wel. Als school kon je echter niet zomaar besluiten om alle lessen online te geven, dan kreeg je een gesprek met de inspectie. En terecht, mijns inziens.
Ik hoop van harte dat het Ministerie / Inspectie niet mee zullen werken aan indirecte vaccinatiedwang.
Mara

Bericht door Mara »

Mijn afspraak voor de 2e vaccinatie is verplaatst naar andere locatie.
Nu kun je ook zonder afspraak een vaccinatie halen, en dat kan in een locatie veel dichterbij mijn huis.
Het is onduidelijk of ik dan mijn afspraak moet annuleren, dat staat helaas niet op de site bij de meest gestelde vragen.
Alleen:
"Kan ik mijn tweede prik zonder afspraak krijgen?

Ja, dat kan. Er moeten wel 21 dagen tussen de eerste en de tweede prik zitten. Dit geldt voor het Pfizer-vaccin. Voor het Moderna-vaccin moet je 28 dagen wachten. Voor het Moderna vaccin, kun je alleen nog in Ridderkerk terecht voor de 2e prik."
Weet iemand dit?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:Mijn afspraak voor de 2e vaccinatie is verplaatst naar andere locatie.
Nu kun je ook zonder afspraak een vaccinatie halen, en dat kan in een locatie veel dichterbij mijn huis.
Het is onduidelijk of ik dan mijn afspraak moet annuleren, dat staat helaas niet op de site bij de meest gestelde vragen.
Alleen:
"Kan ik mijn tweede prik zonder afspraak krijgen?

Ja, dat kan. Er moeten wel 21 dagen tussen de eerste en de tweede prik zitten. Dit geldt voor het Pfizer-vaccin. Voor het Moderna-vaccin moet je 28 dagen wachten. Voor het Moderna vaccin, kun je alleen nog in Ridderkerk terecht voor de 2e prik."
Weet iemand dit?
Even bellen naar die afsprakenlijn. Afspraak verzetten of afzeggen gaat daar heel soepel.
Plaats reactie