Forummer schreef: ↑Gisteren, 07:33
We hebben het hier over de GG.
Hoe het nu gaat weet ik niet, maar wel hoe het ongeveer 20 jaar geleden ging. Toen oefende de kerkenraad zelfs druk uit op iemand die nooit kwam maar wel ingeschreven stond als dooplid.
Voor mij persoonlijk was het toendertijd gewoon voldoen aan de verwachtingen oftewel sociaal wenselijk gedrag om belijdenis te doen. Ik bezat geen geloof, leefde uitsluitend voor mezelf en overtrad bewust heel wat van Gods geboden, maar wist dat uitstekend te verbergen. Trouwe kerkganger, actief in het jeugdwerk. Maar ondertussen... Mijn belijdenis was daarom op voorhand al een meineed. Ik worstel daar nog wel eens mee of ik het dan niet opnieuw zou moeten doen, nu het een hartelijke keuze en het belijden van een waar geloof is.
Je bent inmiddels aardig opgeknapt, begrijp ik. Ik ben blij dat de belijdenis van de kerk voorziet in het schone feit dat elk belijdend lid geen enkel ogenblik voor God kan bestaan omdat we zondaren blijven tot onze laatste snik.
Voor mij persoonlijk voelt het "belijdenis doen van de leer" zoals ik dat gedaan heb, niet meer dan het ondertekenen van een overeenkomst dat zolang je bij de club blijft, je je ook aan de clubregels houdt. De inhoud van de vragen waar je ja op zegt, komt niet inhoudelijk aan bod tijdens de cursus "hoe blijf je een gergemmer" die daaraan vooraf gaat.
Ik hoop oprecht dat het inmiddels anders gaat, al heb ik er een hard hoofd in.
Dit soort nestbevuiling moet hier met een paar woorden afgewezen worden. Het heeft geen enkele zin om op zoiets raars in te gaan en ook niet om het hier te posten, zij het dat je ene Ad Anker dan weer ziet reageren.

Eén ding: het is te walgelijk voor woorden om de belijdeniscatechisatie af te doen met 'een cursus "hoe blijf je gergemmer"'.
Inmiddels ben ik geen lid meer van de club. Ik schrijf dit niet op deze manier op om mensen te kwetsen maar om te verwoorden hoe het voor mij persoonlijk voelt of gevoeld heeft. Stel er gerust andere ervaringen tegenover.
Deze bagger hoeft niet in evenwicht te worden gebracht met andere ervaringen.