Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vraag me echt af wie van de gestelde tweetallen net zo preken als de (nadere) reformatie preekte. Gepreekte bevinding ben ik niet bij oude schrijvers tegengekomen. Wel aan de rechterkant van de HHK
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Ik zei dat inderdaad ook al , zoals forummer huisman verwoordt
Maar vaak hangt het ook samen met de christelijke zeden , mijns inziens
Denk aan de opvattingen over het gelaat , gepraat , daad en gewaad en hoe men binnen de Gereformeerde gezindte daar vanouds altijd over dacht en ook over de drang naar de liturgische veranderingen en / of vernieuwingen
Je ziet het ook terug in de opvattingen over de plaats van de vrouw binnen de kerkelijke traditie , en dat is dan niet alleen binnen de Christ Geref Kerken en over de opvattingen van bepaalde liederen die worden gecomponeerd door muzikale groeperingen die een evangelische invloed hebben
Als je dan zondags bepaalde elementen niet meer hoort , maar hetgeen wat gehoord wordt opzichzelf gewoon Bijbels is , zorgt dat voor een interpreteren die samen met de hier boven genoemde invloeden van buiten de zondagse prediking kunnen zorgen voor een veroppervlakking en een gevoelsleven zonder bevinding en een veronderstelling dat Jezus voor iedereen gestorven is , en dat je het moet aannemen en dan bekeerd bent , terwijl de overtuiging van schuld en de erkentenis van berouw over de zonde in een 1 op 1 gesprek niet worden genoemd of ontbreken of als niet nodig worden geacht
Ik oordeel dan niet over die mensen , maar vind het wel een zorg omdat als je dat benoemt je gelijk als veroordeelde wordt weggezet
En dat is wel een grote zorg mijns inziens , zeker als er dan nog afgegeven wordt soms op een prediking waarin juist de nadruk op de wedergeboorte zeer sterk aanwezig is
Maar vaak hangt het ook samen met de christelijke zeden , mijns inziens
Denk aan de opvattingen over het gelaat , gepraat , daad en gewaad en hoe men binnen de Gereformeerde gezindte daar vanouds altijd over dacht en ook over de drang naar de liturgische veranderingen en / of vernieuwingen
Je ziet het ook terug in de opvattingen over de plaats van de vrouw binnen de kerkelijke traditie , en dat is dan niet alleen binnen de Christ Geref Kerken en over de opvattingen van bepaalde liederen die worden gecomponeerd door muzikale groeperingen die een evangelische invloed hebben
Als je dan zondags bepaalde elementen niet meer hoort , maar hetgeen wat gehoord wordt opzichzelf gewoon Bijbels is , zorgt dat voor een interpreteren die samen met de hier boven genoemde invloeden van buiten de zondagse prediking kunnen zorgen voor een veroppervlakking en een gevoelsleven zonder bevinding en een veronderstelling dat Jezus voor iedereen gestorven is , en dat je het moet aannemen en dan bekeerd bent , terwijl de overtuiging van schuld en de erkentenis van berouw over de zonde in een 1 op 1 gesprek niet worden genoemd of ontbreken of als niet nodig worden geacht
Ik oordeel dan niet over die mensen , maar vind het wel een zorg omdat als je dat benoemt je gelijk als veroordeelde wordt weggezet
En dat is wel een grote zorg mijns inziens , zeker als er dan nog afgegeven wordt soms op een prediking waarin juist de nadruk op de wedergeboorte zeer sterk aanwezig is
- Maanenschijn
Waarbij ds Zoet nog minder gemeen heeft met ds Roelofsen dan met de andere twee genoemde namen. En dan bedoel ik de leer, niet de sfeer.huisman schreef:Gemeentebeschouwing. Een vrij automatische lijn doop, belijdenis, avondmaal. Geloven meer preken als iets wat je ‘gewoon’ moet doen dan een gave van God. De noodzaak van het onmisbare en onwederstandelijke werk van de Heilige Geest. Geen kenmerken van een waar geloof (durven) te noemen zoals de Schrift die geeft.Herman schreef: ↑Vandaag, 14:04Kun je concretiseren wat die zorg is? Dus niet iets vaag als 'dit of dat geloofsartikel wordt niet genoemd'. Vaak slaat dat precies nergens op, maar ik kan me op verschillende manieren wel indenken waar zorgen kunnen liggen. Ik zie ook wel een verschuiving van een klassiek bevindelijke prediking naar een meer objectief-Schriftuurlijke prediking. Alhoewel je die verscheidenheid, anders dan mij bwp-gemeente, in een groot deel van de hervormde kring altijd al wel gewoon had (zonder dat het water en vuur was).
Ik zal toch wat namen noemen zonder beoordeling om te laten zien dat het echt meer is dan accentverschillen. ds. W.J.C. Blijderveen of ds. J.R van Vugt preken echt anders dan bv ds. H. Roelofsen of ds. D. Zoet. Verschil is aanmerkelijk!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Maanenschijn
Maar, we raken wat off-topic.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Weleens een preekje van Smytegelt gelezen? Of een preek van de Erskines?
Of Teelinck, van der Groe, Rutherford of Owens verklaring van Psalm 130 enz. enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Begrijp wat je zegt. Mij ging het om het forse verschil in prediking binnen de HHK aan te geven niet om een inhoudelijke bespreking van deze predikanten.Maanenschijn schreef: ↑Vandaag, 14:39Waarbij ds Zoet nog minder gemeen heeft met ds Roelofsen dan met de andere twee genoemde namen. En dan bedoel ik de leer, niet de sfeer.huisman schreef:Gemeentebeschouwing. Een vrij automatische lijn doop, belijdenis, avondmaal. Geloven meer preken als iets wat je ‘gewoon’ moet doen dan een gave van God. De noodzaak van het onmisbare en onwederstandelijke werk van de Heilige Geest. Geen kenmerken van een waar geloof (durven) te noemen zoals de Schrift die geeft.Herman schreef: ↑Vandaag, 14:04Kun je concretiseren wat die zorg is? Dus niet iets vaag als 'dit of dat geloofsartikel wordt niet genoemd'. Vaak slaat dat precies nergens op, maar ik kan me op verschillende manieren wel indenken waar zorgen kunnen liggen. Ik zie ook wel een verschuiving van een klassiek bevindelijke prediking naar een meer objectief-Schriftuurlijke prediking. Alhoewel je die verscheidenheid, anders dan mij bwp-gemeente, in een groot deel van de hervormde kring altijd al wel gewoon had (zonder dat het water en vuur was).
Ik zal toch wat namen noemen zonder beoordeling om te laten zien dat het echt meer is dan accentverschillen. ds. W.J.C. Blijderveen of ds. J.R van Vugt preken echt anders dan bv ds. H. Roelofsen of ds. D. Zoet. Verschil is aanmerkelijk!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Van allen behoorlijk wat gelezen. Geen gebepreekte bevinding zoals hedendaagse rechtse prediking. Zie afwachten of verwachten.
-
Wat versta je concreet onder gepreekte bevinding ?Bertiel schreef: ↑Vandaag, 14:56Van allen behoorlijk wat gelezen. Geen gebepreekte bevinding zoals hedendaagse rechtse prediking. Zie afwachten of verwachten.
-
Bevinding die als raster over iedere tekst ligt. Het riedeltje.
-
-
Iedere week dezelfde gang en toepassing bij iedere tekst verklaard.
Uitdrukking van dr R van Kooten.
Uitdrukking van dr R van Kooten.
-
Ik behoor tot de Geref Gemeenten , maar ik hoor dat nooit
Dus wordt er dan niet iets geschetst wat in de praktijk niet bestaat ?
Oftewel : wordt er een karikatuur neergezet van een bepaalde voorveronderstelling die er in daadwerkelijkheid helemaal niet is ?
Ik vind het daarnaast ook nog steeds weinig concreet .
Welke gang en welke toepassing bedoelt men dan ?
En als dat al zo is is het dan per definitie tegen Gods Woord ?
Verder is de vraag wat er een groter gevaar is , de sfeer , leer en gevaar die ik in mijn vorige post noemde of deze gevaarvormen
Niet zie 'Afwachten of verwachten', maar zie Erskine of Smytegelt, bij uitstek bevinding-prekers. Niet in elke preek wellicht, maar ze doen het beslist. En dat is ook helemaal niet gek, want de Geest Die de Schrift inspireerde, is ook Degenen Die in de harten van de gelovigen werkt.
-
Ik ben geen tegenstander van bevinding maar wat ik bij hun aan prediking gelezen heb is heel wat anders dan wat ik bij tegenwoordige bevindelijke predikers hoor.
Van der Zwaag verwees ook veel naar o.a. de Erskines inzijn boek
Van der Zwaag verwees ook veel naar o.a. de Erskines inzijn boek