Ik denk dat jij de crisis in de CGK bewust klein maakt. De feiten zijn anders. Ik noem er een paar uit velen.MidMid schreef: ↑Gisteren, 10:36In mijn optiek waren er nog minstens een aantal (meer christelijke) opties geweest.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 10:09Als je er op de synode niet uitkomt met elkaar hoe verder, waarom dan wel vrolijk door in de classes? De zaak is juist ter synode gekomen omdat men er in de classes niet uitkwam.
1. Wij komen er niet meer uit. Waarom meteen concluderen dat dit ook geldt voor hen die na jou komen? Zit hierin niet iets van een hoogmoedige houding? Wij komen er niet uit, dus niemand komt er uit. Dat leek het adagium. En daarbij de gezamenlijke kerken kwamen er niet uit. Waarom dan een enkele kerk(enraad) wel? Volgens mij is een goed bijbels adagium 'de ander uitnemender achten dan jezelf', dat geldt voor mij t.o.v. de GS maar ook voor de afgevaardigden naar de toekomst toe.
2. Op één thema kwam men er niet uit. Een thema waarvan het maar de vraag is en blijft of het wel terecht zo is opgepakt door de GS. Geen enkele classes of PS heeft in hun instructie verzocht om te komen tot een nieuwe vorm van kerkverband zijn. Er zijn heel wat uurtjes vergaderd om te betogen dat dit toch wel binnen het mandaat van de afgelopen GS zou hebben gelegen. Het feit dat er zoveel over is gepraat, geeft al aan dat de zaak niet helder lag. Waarom niet de specifieke vraag of instructie bij de betreffende PS terugleggen maar meteen met alles stoppen? De kerk is toch meer dan v&a alleen?
3. Het er niet uitkomen komt in mijn optiek ook door de volgorde die is gekozen om dossiers te behandelen. Waarom niet doorspreken over (zoals herhaaldelijk gevraagd) de onderliggende thema's van hermeneutiek en ecclesiologie . Daarvoor lagen er (deel)rapporten ed. Nu werd die discussie gevoerd via opiniërende stukken in kranten nadien. Dat is toch bij uitstek een taak van de GS om dit op te pakken?
4. En kwam men er echt niet uit, waarom dan niet georganiseerd terug naar de kerken, middels een convent - gestuurd vanuit de GS? Dat plan is op tafel geweest via bijdrages van afgevaardigden. Waarom men het ongecontroleerd teruggelegd heeft in de kerken kan ik enkel begrijpen als er achter de schermen al een idee over Rijnsburg schemerde. Daar hebben GS leden elkaar op bevraagd en helaas kwam daar geen (of zelfs een ontkennend) antwoord op. En dat steekt mij enorm. Dan vertel je elkaar op een GS halve waarheden.
1. Classis Zwolle en ‘s Gravenhage kunnen niet meer vergaderen.
2. Vele andere classes zijn vastgelopen. 4 voorjaarsvergadering en 3 najaarsvergadering in onze classis i.p.v. 1 zoals normaal is al veelzeggend maar als na die 7 vergaderingen er nog niets is opgeschoten zijn de vergaderingen zinloos.
3. De ongehoorzaamheid is op 2 thema’s die na grondige studie tot duidelijke op de Schrift gegronde besluiten heeft geleid
Hoe kan een meerdere vergadering ooit nog met enig gezag besluiten nemen als de ongehoorzaamheid geen gevolgen heeft . Voorbeeld in punt 4.
4. De P.S. van het Oosten heeft appels richting classis Apeldoorn toegewezen voor het niet willen vermanen van ongehoorzame kerkenraden. Classis Apeldoorn heeft het naast zich neergelegd en gaat over tot de orde van de dag. Dan doet een ieder van goed is in zijn ogen en is de Kerkorde blijkbaar een loos geschrift en zijn meerdere vergaderingen zinloos.
Ik kan dit nog met vele aanvullen dus om het zo klein te maken als jij doet is wel erg ver buiten de werkelijkheid.