COVID-19

parsifal

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Nee hoor. Uiteindelijk zijn alle beleidsbeslissingen met onbekende risico's op overlijden een vorm van experimenteren met mensenlevens. Maar meer in het bijzonder is het beleid om te streven naar groepsimmuniteit zonder inzicht in de risico's natuurlijk een vorm van experimenteren met mensenlevens.

Ik ben daar niet perse op tegen, trouwens. Soms is er geen andere mogelijkheid. Dat neemt niet weg dat ik hoop dat Nederland door reisbeperkingen alsnog gedwongen wordt om covid-19-vrij te worden.

Er zijn opmerkelijke verschillen in de besmettingsgraad per land. Het verbaast me dat ik in de analyses daarvan nog niet tegenkwam hoe de hygiëne in een cultuur is ontwikkeld.

Ik zie steeds vaker mensen zeggen dat de epidimie al vóór de lockdown op haar hoogtepunt geweest zou zijn. Kan dat waar zijn, of zijn daar overtuigende bewijzen tegen?
Ik zal daar eens verder naar kijken. Het lijkt me niet helemaal onwaarschijnlijk. Over het geheel besmette voor de lockdown een besmet persoon gemiddeld meer dan een andere, na de lockdown was het gemiddeld minder dan 1 andere, dan krijg je de piek van het aantal nieuwe besmettingen op het moment dat de lockdown ingaat.

Ik heb er naar gekeken voor Stockholm en daar lag de piek (vermoed ik een week na het ingaan van de beperkende maatregelen, wat waarschijnlijk betekent dat na de lockdown een besmet persoon net iets meer dan 1 persoon besmet, maar dat de kudde-immuniteit (onder de omstandigheden die door de maatregelen zijn ontstaan vrij snel daarna is bereikt).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

@Zeeuw:
Nou dat kan natuurlijk ook kloppen. We zijn nu een stuk voorzichtiger dan drie maanden geleden.

Toch vrees ik dat dat niet alleen de verklaring is, want men zegt dat het besmettingsgetal maar net iets lager dan 1 is.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:@Zeeuw:
Nou dat kan natuurlijk ook kloppen. We zijn nu een stuk voorzichtiger dan drie maanden geleden.

Toch vrees ik dat dat niet alleen de verklaring is, want men zegt dat het besmettingsgetal maar net iets lager dan 1 is.
Het kan ook aan de weersomstandigheden liggen (vergelijk het met de griep). Dan gaat het sowieso beter, ongeacht het beleid. (Maar dit is nog onzeker, dat realiseer ik mij...)
DDD

Bericht door DDD »

Ook dat is geen logische verklaring, want er zijn ook in landen met heel verschillende klimaten heel onregelmatige verspreidingen.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ook dat is geen logische verklaring, want er zijn ook in landen met heel verschillende klimaten heel onregelmatige verspreidingen.
Ik zeg niet dat dit het verschil in verspreiding verklaart (dat kan alleen verklaard worden door zaken vóórdat het lenteweer kwam).
Wat ik wel suggereer is dat het voorjaarsweer verklaren kan dat het nu overal in Europa beter gaat en het aantal besmettingen afneemt.
Ad Anker
Moderator

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Valcke schreef:
Ad Anker schreef:... maar omgeven met onzekerheden, net als bij de overheid ....
Ik weet echt niet wat je bedoelt. Wat ik altijd bepleit heb, is een behoedzaam beleid volgens het voorzorgsprincipe. Dat wil zeggen: mensen beschermen, bestaande besmettingen opsporen en zo goed mogelijk nieuwe besmettingen voorkomen. En al mijn kritiekpunten gingen over het al dan niet bewust nalaten van deze zaken. Ik begrijp deze opmerking dus oprecht niet.
Ik doel op het begin. Je was nogal sombrerend: Mogelijk toestanden als in NY, Spanje. Je sterke visie, samen met Helma, over de D66 manier van selecteren op leeftijd. Spaanse en Italiaanse toestanden zijn er vooralsnog niet geweest. Gelukkig. Ik hoor zelfs dat er weer in ieder geval één Covidvrije IC is.

Dat is mijn indruk van je bijdragen. Ik vind ze weldoordacht hoor maar baal van het gestekel richting het OMT telkens.
DDD

Bericht door DDD »

Ligt het niet meer voor de hand om dat aan de nieuwe regels toe te schrijven?
Valcke

Bericht door Valcke »

Ad Anker schreef:
Valcke schreef:
Ad Anker schreef:... maar omgeven met onzekerheden, net als bij de overheid ....
Ik weet echt niet wat je bedoelt. Wat ik altijd bepleit heb, is een behoedzaam beleid volgens het voorzorgsprincipe. Dat wil zeggen: mensen beschermen, bestaande besmettingen opsporen en zo goed mogelijk nieuwe besmettingen voorkomen. En al mijn kritiekpunten gingen over het al dan niet bewust nalaten van deze zaken. Ik begrijp deze opmerking dus oprecht niet.
Ik doel op het begin. Je was nogal sombrerend: Mogelijk toestanden als in NY, Spanje. Je sterke visie, samen met Helma, over de D66 manier van selecteren op leeftijd. Spaanse en Italiaanse toestanden zijn er vooralsnog niet geweest. Gelukkig. Ik hoor zelfs dat er weer in ieder geval één Covidvrije IC is.

Dat is mijn indruk van je bijdragen. Ik vind ze weldoordacht hoor maar baal van het gestekel richting het OMT telkens.
O.k. dank je wel voor je feedback, Ad. Dat is altijd waardevol. Ik zal erover nadenken. Ik heb bij bovenstaande opmerkingen al weer diverse vragen, maar ik laat het toch maar eerst op mij inwerken.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ligt het niet meer voor de hand om dat aan de nieuwe regels toe te schrijven?
Ongetwijfeld heeft dat groot effect gehad, daar twijfel ik niet aan. Maar ik kan mij ook voorstellen dat momenteel met ieder beleid vooruitgang geboekt wordt, simpelweg omdat het weer meezit, de absolute luchtvochtigheid toeneemt, mensen buiten zijn of in goed geventileerde ruimtes...
DDD

Bericht door DDD »

Ik geloof niet dat de luchtvochtigheid bepalend is. India heeft heel weinig besmettingen, uit mijn hoofd gezegd, terwijl dat dan heel ongunstig zou zijn. Het zou mij niets verbazen als achteraf blijkt dat vooral de mate van handhygiëne bepalend is voor de verspreiding van het virus, terwijl de luchtkwaliteit grotendeels het verloop ervan bepaalt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Valcke schreef:

Was de azijn of de zuurtjes soms in de reclame?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Zo is dat. Wat is je probleem?

Ten eerste is het commentaar op de meerderheidsbesluiten van het OMT. Er is genoeg over op te merken. Dat blijkt wel uit dit draadje. Bij heel veel politieke besluiten heb jij dan weer commentaar. Dat mag toch ook?

Veel van het commentaar van Valcke was achteraf terecht. Dan nog zijn er mensen die beweren dat dat toeval is. Dat zou kunnen, maar is evengoed onbewijsbaar.

Dus ik vind jouw opmerkingen eerder stekelig dan die van Valcke.

Dat zal vast zijn omdat ik het in dit draadje meestal roerend met hem eens ben, maar dat geheel terzijde.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik ben het ook geregeld eens met @Valcke. En daarom reageer ik zo op de reactie van @Ad Anker.

Ik vind zijn reactie nogal zuur.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Dat heb ik goed begrepen. Daarom schreef ik. Zo is dat.

En de rest had ik tegen Ad Anker, maar je kunt nooit duidelijk genoeg formuleren, dus ik meld dat maar even.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Aha. Dat was niet helemaal duidelijk.

Maar we zijn het dus eens. Dat is altijd heel wat, als wij het eens worden. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie