Ik zal daar eens verder naar kijken. Het lijkt me niet helemaal onwaarschijnlijk. Over het geheel besmette voor de lockdown een besmet persoon gemiddeld meer dan een andere, na de lockdown was het gemiddeld minder dan 1 andere, dan krijg je de piek van het aantal nieuwe besmettingen op het moment dat de lockdown ingaat.DDD schreef:Nee hoor. Uiteindelijk zijn alle beleidsbeslissingen met onbekende risico's op overlijden een vorm van experimenteren met mensenlevens. Maar meer in het bijzonder is het beleid om te streven naar groepsimmuniteit zonder inzicht in de risico's natuurlijk een vorm van experimenteren met mensenlevens.
Ik ben daar niet perse op tegen, trouwens. Soms is er geen andere mogelijkheid. Dat neemt niet weg dat ik hoop dat Nederland door reisbeperkingen alsnog gedwongen wordt om covid-19-vrij te worden.
Er zijn opmerkelijke verschillen in de besmettingsgraad per land. Het verbaast me dat ik in de analyses daarvan nog niet tegenkwam hoe de hygiëne in een cultuur is ontwikkeld.
Ik zie steeds vaker mensen zeggen dat de epidimie al vóór de lockdown op haar hoogtepunt geweest zou zijn. Kan dat waar zijn, of zijn daar overtuigende bewijzen tegen?
Ik heb er naar gekeken voor Stockholm en daar lag de piek (vermoed ik een week na het ingaan van de beperkende maatregelen, wat waarschijnlijk betekent dat na de lockdown een besmet persoon net iets meer dan 1 persoon besmet, maar dat de kudde-immuniteit (onder de omstandigheden die door de maatregelen zijn ontstaan vrij snel daarna is bereikt).