Gereformeerde Gemeenten

OutOfTheBox

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door OutOfTheBox »

DDD schreef:Is er iets mis mee als een kerkenraadslid iemands geloof in twijfel trekt?
Jazeker. En niet iets mis, maar alles mis. Zeker als dat in twijfel trekken gebaseerd is op uiterlijke kenmerken.
DDD

Bericht door DDD »

O. Jezus had anders ook altijd scherpe vragen aan zijn luisteraars. Maar goed, niet-bijbelse onderscheidingen zijn natuurlijk niet de bedoeling.

Ik hoorde van een dominee vlak bij mijn woonplaats die stellig meende dat een kerkganger niet in de hemel zou komen omdat zij soms een broek droeg en zijn vermaningen daarover niet opvolgde. Maar in dat geval is er niets mis met het principe dat je elkaar kritisch bevraagt, maar gaat er ergens in het hoofd van de dominee iets niet helemaal goed.
OutOfTheBox

DDD schreef:Is er iets mis mee als een kerkenraadslid iemands geloof in twijfel trekt?
En dit: "De mens ziet aan wat voor ogen is, maar de Heere ziet het hart aan"
OutOfTheBox

DDD schreef:O. Jezus had anders ook altijd scherpe vragen aan zijn luisteraars. Maar goed, niet-bijbelse onderscheidingen zijn natuurlijk niet de bedoeling.

Ik hoorde van een dominee vlak bij mijn woonplaats die stellig meende dat een kerkganger niet in de hemel zou komen omdat zij soms een broek droeg en zijn vermaningen daarover niet opvolgde. Maar in dat geval is er niets mis met het principe dat je elkaar kritisch bevraagt, maar gaat er ergens in het hoofd van de dominee iets niet helemaal goed.
Vind niet dat je een ouderling op gelijke hoogte kunt stellen met Jezus.
DDD

Bericht door DDD »

Nee hoor. Maar ik begrijp nooit zo goed waarom mensen bang zijn voor kritische vragen.

Als je een beetje zelfkennis hebt, dan vraag je je toch zelf ook wel eens af of je wel in alles de juiste keuzes maakt en oprecht bent.

En wat betreft dat eerste: de mens mag dus aanzien wat voor ogen is, toch?
Laatst gewijzigd door DDD op 25 okt 2018, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
OutOfTheBox

DDD schreef:O. Jezus had anders ook altijd scherpe vragen aan zijn luisteraars. Maar goed, niet-bijbelse onderscheidingen zijn natuurlijk niet de bedoeling.

Dit ging overigens niet over de befaamde broek, maar over een "licht jasje" :?
OutOfTheBox

DDD schreef:Maar de mens mag dus aanzien wat voor ogen is, toch?
Eens, zolang de mens zich maar realiseert dat hij op basis van zijn waarneming geen conclusies kan en mag trekken (of het moet echt haaks op Gods woord staan).
DDD

Bericht door DDD »

Iemand die conclusies trekt over een licht jasje heeft waarschijnlijk ook een paar steekjes los. Ik vind niet dat je daar zulke geweldige conclusies aan moet verbinden, al is het natuurlijk een kwalijke zaak dat zo iemand als ambtsdrager is gekozen.
margrietha

Bericht door margrietha »

OutOfTheBox schreef:
Ad Anker schreef:Zo sla je elke discussie dood. Ja, in Lelystad hebben ze makkelijk praten. Daar functioneert prediking, aanbod en verbond zuiver Bijbels. Maar in Oosterland, daar...

Dus eigenlijk snapt deze v.d. Brink niet wat er in het kerkverband speelt. Ik denk het juist wel, en daarom schreef hij zo. Ik vond de opmerking over die twee mannen die de GG verlieten en daardoor alleen maar gelukkiger werden wel boeiend. Het was voor hem niet jaloersmakend. En dat is ook zo.
Logisch dat je niet jaloers bent als je blij bent met je plek in je kerk(verband). Maar dan is het wel degelijk een verschil of je in Eindhoven zit of in Kootwijkerbroek. Zat vd Brink in Kootwijkerbroek, dan kon hij de beide mannen waarschijnlijk wel begrijpen en was hij wellicht wel jaloers. In die zin is alles relatief....
Vanavond mee geluisterd naar dominee Beens uit Kootwijkerbroek. Vertelde over de laatste avondmaalsbediening aldaar, dat er ook jonge mensen aangegaan in zijn gemeente met Christuskennis , wat hem tot verwondering mocht zijn. Misschien zijn er ook wel mensen die jaloers op Kootwijkerbroek zijn..
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ja, wie weet... Overigens wel bijzonder, dat hij daar zo over sprak. Dat hoor je niet vaak. Sommige mensen hebben nogal veel vooroordelen van bepaalde dominees, en 'helaas' moet ik er bij zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

margrietha schreef:
OutOfTheBox schreef:
Ad Anker schreef:Zo sla je elke discussie dood. Ja, in Lelystad hebben ze makkelijk praten. Daar functioneert prediking, aanbod en verbond zuiver Bijbels. Maar in Oosterland, daar...

Dus eigenlijk snapt deze v.d. Brink niet wat er in het kerkverband speelt. Ik denk het juist wel, en daarom schreef hij zo. Ik vond de opmerking over die twee mannen die de GG verlieten en daardoor alleen maar gelukkiger werden wel boeiend. Het was voor hem niet jaloersmakend. En dat is ook zo.
Logisch dat je niet jaloers bent als je blij bent met je plek in je kerk(verband). Maar dan is het wel degelijk een verschil of je in Eindhoven zit of in Kootwijkerbroek. Zat vd Brink in Kootwijkerbroek, dan kon hij de beide mannen waarschijnlijk wel begrijpen en was hij wellicht wel jaloers. In die zin is alles relatief....
Vanavond mee geluisterd naar dominee Beens uit Kootwijkerbroek. Vertelde over de laatste avondmaalsbediening aldaar, dat er ook jonge mensen aangegaan in zijn gemeente met Christuskennis , wat hem tot verwondering mocht zijn. Misschien zijn er ook wel mensen die jaloers op Kootwijkerbroek zijn..
Wat mooi om te horen!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jammer dat het niet terug te beluisteren is. De betreffende gemeente heeft die mogelijkheid niet. Ik had hem best wel eens willen horen. In Zeeland komt hij nauwelijks, alleen een enkele keer zomers.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje

Bericht door Mannetje »

OutOfTheBox schreef:
Jazeker. En niet iets mis, maar alles mis. Zeker als dat in twijfel trekken gebaseerd is op uiterlijke kenmerken.
Met het in twijfel trekken an sich is niets mis. Sterker nog, als een kerkenraadslid gegronde (dat dus wel, voor de goede orde) twijfel heeft en dat niet pastoraal ter sprake brengt, verzaakt hij zijn plicht.

Maar laat het een uitspreken van twijfel zijn, geen uitspreken van een stellig oordeel.
- Niet meer zo actief -
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

margrietha schreef: Vanavond mee geluisterd naar dominee Beens uit Kootwijkerbroek. Vertelde over de laatste avondmaalsbediening aldaar, dat er ook jonge mensen aangegaan in zijn gemeente met Christuskennis , wat hem tot verwondering mocht zijn. Misschien zijn er ook wel mensen die jaloers op Kootwijkerbroek zijn..
Mooi! Dank voor het delen. Mooi dat dit gehoord wordt. Gelukkige gemeente...
GGotK

Bericht door GGotK »

margrietha schreef:
OutOfTheBox schreef:

Dat is zeker fijn. Ik hoop trouwens ook dat dit in (hele) kleine gemeentes gezien mag worden. Ik vind alleen de toevoeging 'met Christuskennis' beetje merkwaardig.
Plaats reactie