Wist je dat...
-
- Verbannen
Re: Wist je dat........[7]
Het zal duidelijk zijn dat ik als Zeeuw 'verbijsterd' ben over deze discussie. 

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- Wandelende
- Inactief
Wist je dat worteltaart misschien een oplossing kan brengen?GJdeBruijn schreef:Nee dank u. Zojuist geleerd dat randstedelingen alleen wortels mogen aannemen.Herman schreef:Neem gerust een koekje, dan kun je wat bijkomen.
(~)
-
Ik zie dat we weer ontopic zijnWandelende schreef:Wist je dat worteltaart misschien een oplossing kan brengen?GJdeBruijn schreef:Nee dank u. Zojuist geleerd dat randstedelingen alleen wortels mogen aannemen.Herman schreef:Neem gerust een koekje, dan kun je wat bijkomen.

Mijn schoonvader zegt er dan steevast bij: hier is een glas gemeentepils voor je.DDD schreef: Als je voortaan zegt, "Ik wil graag water, dat drink ik thuis ook.", dan krijg je vast hooguit nog te horen dat je niet duur bent. En zo is dat.

En ik drink regelmatig een theetje - zonder suiker - bij mijn Marokkaanse en Turkse buufjes, maar er wordt mij echt niets koekerigs of taarterigs opgedrongen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik kom bij jou koffie met een roombabbelaar halen, okay?Jantje schreef:Het zal duidelijk zijn dat ik als Zeeuw 'verbijsterd' ben over deze discussie.

-
- Verbannen
Herman heeft natuurlijk gewoon gelijk.Mara schreef:Het is onbeleefd om een gast iets op te dringen.Herman schreef: "Een gast mag zelf weten wat hij eet of drinkt". Dat is dus niet waar. Wat ik duidelijk probeer te maken, is dat je je gastheer of gastvrouw het recht ontneemt goed voor je te zorgen. En dat is onbeleefd.
Zet het neer en laat het aan de gast over om het wel of niet te pakken.
Ik vind die beschuiten met muisjes ook een verschrikking. (ik gooi w.s. nu een knuppel in een hoenderhok)
Wij hadden ze ook voor het kraambezoek, maar ik vroeg of de mensen het wilden.
En ongeveer de helft zei dus nee.
Overigens is het hier in het Zeeuwse ook wel gebruikelijk om in plaats van beschuit een heerlijke plak cake met beschuit en muisjes te presenteren (en voor de liefhebbers slagroom). Dus wellicht is dat de volgende keer een optie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik sta weer te kijken van de redenering van @Herman... Je gaat toch niet tegen je zin iets op zitten eten? Ik ben net als @wandelende een waterdrinker, dus alle koffie ( niet te drinken... warm bitter ) sla ik af. Warme dranken lessen je dorst ook nog eens niet. En taart, en koek is slecht voor je.Herman schreef:"Een gast mag zelf weten wat hij eet of drinkt". Dat is dus niet waar. Wat ik duidelijk probeer te maken, is dat je je gastheer of gastvrouw het recht ontneemt goed voor je te zorgen. En dat is onbeleefd.Dodo schreef:Dat is helemaal niet onbeleefd. Een gast mag zelf weten wat hij eet of drinkt.Herman schreef:
Het is bijzonder onbeleefd om een stukje taart af te slaan. Ik voel me als gastheer altijd beledigd als de meest onzinnige smoezen voorbijkomen bij bedankjes.
Ik geef ook nooit een reden als ik iets afsla. Nee dank je. Nee, echt niet. Nee, ik weet het zeker. Nee, heus niet, en komt X nog? (afleidingsmanoeuvre).
Wat vind je dan van die dominee die pas intrede deed en in z n kennismakingsstukje schreef, dat hij bij voorbaat alles afslaat wat er de komende jaren aan lekkers wordt aangeboden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Verbannen
Van dominees kan ik het nog enigszins begrijpen, maar om nu op elke visite en verjaardag alles af te wijzen met de grootste smoesjes, nee dat gaat er bij mij pas echt niet in.
Overigens zijn er ook dominee die op koffie leven hoor, Luther.
Overigens zijn er ook dominee die op koffie leven hoor, Luther.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
De door mij gearceerde zin is precies het punt waar het om gaat: IK heb er geen zin in, dus ik sla het af. Dat is onbeleefd. Je denkt vanuit je eigen behoefte en je slaat alle goede zorgen van de gastheer af. Tot nog toe heb ik het woord voor me gehouden, maar volgens mij is dat puur egoïsme.Luther schreef: Ik sta weer te kijken van de redenering van @Herman... Je gaat toch niet tegen je zin iets op zitten eten? Ik ben net als @wandelende een waterdrinker, dus alle koffie ( niet te drinken... warm bitter ) sla ik af. Warme dranken lessen je dorst ook nog eens niet. En taart, en koek is slecht voor je.
Wat vind je dan van die dominee die pas intrede deed en in z n kennismakingsstukje schreef, dat hij bij voorbaat alles afslaat wat er de komende jaren aan lekkers wordt aangeboden?
Dus die dominee mag nog wel eens nadenken.
Nee, van die dominee kan ik mee heel goed voorstellen. Wij schreven in het verleden ook een stukje over koffie, koek en fris aan het begin van het 'huisbezoekseizoen', anders blijf je koffiedrinken en eten. Een dominee die overal iets bij de koffie neemt wordt veel te zwaar. Maar in de normale verhoudingen liggen dingen heel anders, afhankelijk van streek en cultuur. In dat het geval is een kwestie van fatsoen om daar rekening mee te houden.Herman schreef:De door mij gearceerde zin is precies het punt waar het om gaat: IK heb er geen zin in, dus ik sla het af. Dat is onbeleefd. Je denkt vanuit je eigen behoefte en je slaat alle goede zorgen van de gastheer af. Tot nog toe heb ik het woord voor me gehouden, maar volgens mij is dat puur egoïsme.Luther schreef: Ik sta weer te kijken van de redenering van @Herman... Je gaat toch niet tegen je zin iets op zitten eten? Ik ben net als @wandelende een waterdrinker, dus alle koffie ( niet te drinken... warm bitter ) sla ik af. Warme dranken lessen je dorst ook nog eens niet. En taart, en koek is slecht voor je.
- Wandelende
- Inactief
Die dominee had al nagedacht. Namelijk dat hij zijn preekkostuum na enkele maanden niet zou willen vervangen door een grotere maat.Herman schreef:De door mij gearceerde zin is precies het punt waar het om gaat: IK heb er geen zin in, dus ik sla het af. Dat is onbeleefd. Je denkt vanuit je eigen behoefte en je slaat alle goede zorgen van de gastheer af. Tot nog toe heb ik het woord voor me gehouden, maar volgens mij is dat puur egoïsme.Luther schreef: Ik sta weer te kijken van de redenering van @Herman... Je gaat toch niet tegen je zin iets op zitten eten? Ik ben net als @wandelende een waterdrinker, dus alle koffie ( niet te drinken... warm bitter ) sla ik af. Warme dranken lessen je dorst ook nog eens niet. En taart, en koek is slecht voor je.

(~)
-
- Verbannen
...leert ons de praktijk.Ditbenik schreef:Nee, van die dominee kan ik mee heel goed voorstellen. Wij schreven in het verleden ook een stukje over koffie, koek en fris aan het begin van het 'huisbezoekseizoen', anders blijf je koffiedrinken en eten. Een dominee die overal iets bij de koffie neemt wordt veel te zwaar. Maar in de normale verhoudingen liggen dingen heel anders, afhankelijk van streek en cultuur. In dat het geval is een kwestie van fatsoen om daar rekening mee te houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Als de gast een diabeet is, of hij is met een dieet bezig om af te vallen?Herman schreef: De door mij gearceerde zin is precies het punt waar het om gaat: IK heb er geen zin in, dus ik sla het af. Dat is onbeleefd. Je denkt vanuit je eigen behoefte en je slaat alle goede zorgen van de gastheer af. Tot nog toe heb ik het woord voor me gehouden, maar volgens mij is dat puur egoïsme.
Of hij heeft een aandoening waardoor hij diverse voedingsmiddelen en dranken niet kan verdragen of zelfs niet mag hebben?
En ja, ik kom ook weer met een allergie, heb jij er nooit bij gezeten dat het ernstig mis ging, vanwege deze stomme opdringerigheid?
Verstandige domineeLuther schreef:Wat vind je dan van die dominee die pas intrede deed en in z n kennismakingsstukje schreef, dat hij bij voorbaat alles afslaat wat er de komende jaren aan lekkers wordt aangeboden?

Nee dat heeft hij niet!Jantje schreef:Herman heeft natuurlijk gewoon gelijk.
Als dat zo was, ging ik nooit meer bij iemand koffie drinken of eten.
Ik zou me schamen als mensen dit over mij zouden zeggen, "Ja Mara drong zo op, ik durfde niet te weigeren".
Wat een onzin.
Taart en koek zijn sluipmoordenaars. Mensen die anderen dat goedje aanbieden, zouden opgepakt moeten worden.
Ik neem ook vrijwel nooit wat, maar wat een armoe. Wil je echt niets, een koekje dan? Nee? Een kaakje dan? Neem je thuis ook nooit wat? Nee. Tss... *kijkt ongelovig* Erg irritant.
Ik neem ook vrijwel nooit wat, maar wat een armoe. Wil je echt niets, een koekje dan? Nee? Een kaakje dan? Neem je thuis ook nooit wat? Nee. Tss... *kijkt ongelovig* Erg irritant.
-
Al dat geklaag ook over te zware dominees. Nu ook al hier op het forum