huisman schreef:Valcke schreef:Goede analyse op forumpagina RD: "Spook van groepsimmuniteit verlamt aanpak corona-epidemie".
Dat is precies wat gebeurd is afgelopen anderhalf, twee maanden.
Gevolg was helaas een halfslachtig beleid, 21 april nog bevestigd door een lid van het OMT die nog steeds beweerde dat het niet de bedoeling was het virus maximaal in te dammen, maar juist te laten "doorkabbelen" (nog steeds het idee van groepsimmuniteit).
Het is nu echt tijd om te kiezen voor maximaal indammen, waarmee het beleid veel effectiever kan worden.
Dat kan nog steeds vele mensenlevens sparen.
Wanneer het OMT en het kabinet blijft hinken op twee gedachten vrees ik de gevolgen bij een tweede golf.
Blijf het apart vinden dat jij het beleid halfslachtig blijft noemen. Het beleid was in het begin maximaal indammen door testen en bron en contactonderzoek. Dat moest na de carnavalpiek losgelaten worden. Veel teveel besmettingen in een korte tijd. Te weinig testcapaciteit voor deze piek. Dan moet je het maximaal indammen wel loslaten. Nu hopen we weer in de fase te komen van testen, bron en contactonderzoek.
a. Dat het testen losgelaten moest worden in Noord-Brabant, betekent niet dat het testen ook losgelaten moest worden in de rest van Nederland. Er was geen enkele reden om in andere regio's met testen te stoppen - dit heeft grote gevolgen gehad voor Midden-Nederland, inclusief Gelderland en Overijssel.
b. Er is nooit echt te weinig testcapaciteit geweest. Men heeft de deur bij de poort dichtgezet waardoor men de testen die beschikbaar waren, nooit heeft ingezet.
c. Ook nu wordt minder dan 25% van de beschikbare testcapaciteit gebruikt. Dat kun je lezen in iedere dagrapportage van het RIVM.
d. Kortom: er is afgelopen maanden nooit ingezet op testen en traceren. Er is wel heel halfslachtig over gedaan, week na week in de kamerdebatten. Vervolgens ook in het kader van de app. En ook nu zetten we de testen niet in die er zijn. Vele laboratoria hebben nagenoeg niets te doen.
e. Misschien een beetje vals, maar ik vrees wel dat het klopt: Wanneer je inzet op groepsimmuniteit, dan is testen buiten de zorg en kwetsbare groepen niet belangrijk. Want je wilt immers juist dat het virus "voortkabbelt" (de woorden van een OMT-lid). Laat nu precies het testbeleid dat hoort bij het streven naar groepsimmuniteit, in Nederland het beleid te zijn geweest...
Het kabinet moet wel een balans vinden tussen de volksgezondheid en de economie. Dat is een worsteling want deze twee lijken communicerende vaten te zijn. Maar dat vind ik geen halfslachtig beleid.
Dat vind ik ook. Juist om de economie meer ruimte te geven, had men vanaf het begin moeten inzetten op maximaal indammen. En tevens
NU de economie zo snel mogelijk van slot halen.
Nu nog een vraag. Komt die tweede golf er niet als wij maximaal indammen en daarna onze open en zeer internationale economie van het slot halen?
Die tweede golf komt er waarschijnlijk. Dan denk ik zelf vooral aan het najaar of komende winter. Maar wanneer we dan weer geen duidelijke strategie hebben gericht op indammen, dan gaat het erg fout. Dat is wat ik signaleer.
Het Kamerdebat dat nu plaatsvindt, bevestigt overigens heel duidelijk dat de strategie niet helder is. Zelfs Kees van der Staaij heeft hier met terechte vragen aan de premier op gewezen.