Ach, ik voel mij eerder beledigd als ik een groot stuk vlaai krijg dan wanneer deze ontbreekt. Ik vind het een weldaad dat er nog mensen zijn die een heel gewoon, klein en droog koekje serveren. Daar kom ik graag terug.Ditbenik schreef:Je hebt gelijk Herman. Ga een tijdje naar het Zuiden van het land en je zult zien dat het daar inderdaad een belediging is om te weigeren. Mensen halen soms een gebakje in huis voor hun bezoek en nemen zelf niet. Om van de stukken vlaai maar te zwijgen. Een weigering valt echt verkeerd. Bij het tweede kopje gaat nog wel, maar bij het eerste kopje word je toch echt geacht dat grote stuk op te eten.
Wist je dat...
- Wandelende
- Inactief
Re: Wist je dat........[7]
(~)
Volgens mij moet je de vraag "Wil je koffie of thee?" niet al te letterlijk interpreteren. Het is net zoiets als het dagelijks brood. Het is nog net niet zo dat je als antwoord kunt geven "Doe mij maar een glaasje appelsap." maar het scheelt in de meeste gevallen niet veel. Die andere reacties zijn ook standaardreacties, en niet kwaad bedoeld.Wandelende schreef:Wist je dat de standaard vraag bijna altijd “wil je koffie of thee” is?ejvl schreef:Hier sta ik zelfs van te kijken, hoezo moreel verplicht?Wandelende schreef: Koffie vind ik nooit lekker, helaas af en toe moreel 'verplicht'. Weer of geen weer.
Als je liever geen koffie hebt zeg je toch gewoon, doe maar thee, of water, of iets anders?
Zelf zou ik echt niet iets tegen mijn zin in nemen, wat het ook is.
In vrijwel alle gevallen is mijn antwoord dan een wedervraag of water ook mag. Regelmatig is er dan een verbazende reactie die in te delen is in de volgende categorieën:
- De prijs van water (“Zo, jij bent goedkoop”)
- Lijnen (“Water? Ben je weer aan de lijn?)
- Aanbod van ander drinken (“Je mag ook ...” òf “Wil je echt niet...”)
Als fanatieke waterdrinker ben ik dergelijke reacties ook weleens beu en neem ik dus als een soort morele verplichting koffie. Ongeveer 1 keer per maand.
Als je voortaan zegt, "Ik wil graag water, dat drink ik thuis ook.", dan krijg je vast hooguit nog te horen dat je niet duur bent. En zo is dat.
Ik vind dit echt verbijsterend. Ik zal wel te veel Randstedelijk zijn, maar dit is echt heel bijzonder. Hier zouden mensen nog eerder beledigd zijn dat je hen zoiets ongezonds durft op te dringen.Herman schreef: Het is bijzonder onbeleefd om een stukje taart af te slaan. Ik voel me als gastheer altijd beledigd als de meest onzinnige smoezen voorbijkomen bij bedankjes.
- Wandelende
- Inactief
Dat is mijn antwoord en toch is de reactie vaak in te delen in de eerder genoemde categorieën. Ik weet dat het vaak standaardvragen en standaardreacties zijn, maar dat is voor mij eigenlijk destemeer een reden om het vreemd te vinden.DDD schreef: Als je voortaan zegt, "Ik wil graag water, dat drink ik thuis ook.", dan krijg je vast hooguit nog te horen dat je niet duur bent. En zo is dat.
Ik begrijp werkelijk niet waarom de vraag niet algemener wordt geformuleerd, bijv.: “Wil je iets te drinken?”
Maar... wist je dat er ergere dingen zijn op de wereld?

(~)
Haha. Ik zal jou een rauwe wortel serveren.DDD schreef:Ik vind dit echt verbijsterend. Ik zal wel te veel Randstedelijk zijn, maar dit is echt heel bijzonder. Hier zouden mensen nog eerder beledigd zijn dat je hen zoiets ongezonds durft op te dringen.Herman schreef: Het is bijzonder onbeleefd om een stukje taart af te slaan. Ik voel me als gastheer altijd beledigd als de meest onzinnige smoezen voorbijkomen bij bedankjes.
-
Je bent wel erg snel onderstebovenDDD schreef:Ik vind dit echt verbijsterend.

@Herman:
Dat lijkt me een uitstekende keuze. Met hummus.
Een prima optie voor het huisbezoek.
@GJdeBruijn:
Ik voel mij in het geheel niet ondersteboven, maar wel erg verbaasd.
Dat lijkt me een uitstekende keuze. Met hummus.
Een prima optie voor het huisbezoek.
@GJdeBruijn:
Ik voel mij in het geheel niet ondersteboven, maar wel erg verbaasd.
-
Ah, je woorden zijn steviger dan je gevoelensDDD schreef:Ik voel mij in het geheel niet ondersteboven, maar wel erg verbaasd.

ver·bijs·terd (bijvoeglijk naamwoord)
de kluts kwijt, van streek
ver·bijs·te·ren (verbijsterde, heeft verbijsterd)
van streek brengen; = verwarren
Ik vind het wel iets om van van streek te raken, verbijsterend dus.
Maar nu wil het geval dat ik wel iets gewend ben
Ik ben dus niet verbijsterd.
Maar dit is ietwat pietluttig, misschien.

-
Ik ben verbijsterd over je vaagheid.DDD schreef:Ik vind het wel iets om van van streek te raken, verbijsterend dus.

- Wandelende
- Inactief
Je bent wel erg snel onderstebovenGJdeBruijn schreef:Ik ben verbijsterd over je vaagheid.DDD schreef:Ik vind het wel iets om van van streek te raken, verbijsterend dus.

(~)
-
Wandelende schreef:Je bent wel erg snel ondersteboven.

- Wandelende
- Inactief
GJdeBruijn schreef:Wandelende schreef:Je bent wel erg snel ondersteboven.![]()

(~)
Neem gerust een koekje, dan kun je wat bijkomen.
-
Nee dank u. Zojuist geleerd dat randstedelingen alleen wortels mogen aannemen.Herman schreef:Neem gerust een koekje, dan kun je wat bijkomen.