Erasmiaan schreef:Daarom is mijn vaste overtuiging dat de kennis van jezelf, van de zonden, van de afstand tot God, al een droefheid is naar God, overeenkomstig God en de eerste vrucht(en) van de wedergeboorte. Echter is er dan nog een onbekend zijn met Christus.
Ik constateer dat iedereen het in dit topic snel met elkaar eens is. De vraag is of die eenheid een eenheid is op de klank of een echte eenheid. Ik zou met een opmerking als: "wat de een van voor leert, leert de ander van achter" niet graag de noodzakelijke ellendekennis overboord willen zetten (zoals die bijv. uit de catechismus gegrond op Gods Woord volgt en waarvan prof. Baars heeft aangetoond dat deze altijd chronologisch is bedoeld en gepredikt).
Ik dacht dat we het eens waren, maar nu draai je de rotonde weer opnieuw op. Wat Erasmiaan hierboven schrijft is helemaal waar.AnJa schreef:Dat begrijp ik wel.
Toch blijft mij de vraag bezig houden of de ellendekennis altijd een noodzakelijk vooraf moet zijn?
Ik ken mensen van nabij die éérst gelokt zijn door het liefelijk Evangelie en daarna hun onbekeerlijkheid zijn gaan inleven.
En echt niet om me er achter te verschuilen, maar ik lees dat toch ook niet in de Bijbel bij bijvoorbeeld Levi of Zacheüs?
Matthéüs 9 vers 12b
Die gezond zijn hebben den Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Iemand die niks merkt van zijn/haar lichamelijke kwaal, zal niet naar de dokter gaan. Zo is het geestelijk ook. Als we niet merken dat we 'des doods schuldig zijn', zullen we ook niet tot de hemelse Medicijnmeester gaan.