GerGem Kruiningen

Ambtenaar

Re: GerGem Kruiningen

Bericht door Ambtenaar »

Boertje schreef:Het is niet erg om met elkaar over zaken te discussieren maar deze hele affaire heeft een soort van "prive/story" geur over zich heen gekregen. En dat vind ik jammer, want dit schaadt de naam van de Heere
Als je het daar over hebt, de hoofdrolspelers hebben daarvoor gezorgd en mensen die nu blijkbaar niet meer normaal met elkaar kunnen omgaan. Waar ik woon zegt men geen woorden, maar daden. Maar uit de daden in deze kwestie blijkt absoluut niet dat men de Bijbel serieus neemt. Men handelt totaal niet zoals verwacht mag worden. Het is meer uiterlijke schijn en ijdele vroomheid, vorm zonder inhoud.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Zwaluw2 schreef:Ik ken heel wat mensen uit Kruiningen. En ik kan je wel verzekeren dat er echt niets vermakelijks aan te ontdekken valt voor de betrokkenen c.q. slachtoffers van deze voorganger. En ook niet voor degenen die in de gescheurde GG gemeente zijn achtergebleven, maar die tal van familieleden naar het Dorpshuis zagen vertrekken. En wellicht ook niet voor een heel aantal mensen die nu in het Dorpshuis zitten, deels onwetend misleid en bedrogen.

Ondanks mijn begrip voor de gevoelens die er (kunnen) leven bij leden van de GG Kruiningen, want dat valt niet te ontkennen, wil ik je toch vragen je wijze van spreken over ds. Bredeweg te veranderen. Het is verdrietig genoeg om te concluderen dat het lichaam van Christus nog gedeelder is geworden (vgl. 1 Kor. 3). Dat is één.

Ten tweede vraag ik mij oprecht af wie er mee geholpen is met het belasteren van ds. Bredeweg. Zoals ik zei begrijp ik dat er bepaalde gevoelens kunnen leven tegen deze predikant. Anderzijds zijn er ook mensen die onder zijn bediening tot geloof gekomen zijn, nader onderwijs ontvangen hebben. Kortom; bij wie de door ds. Bredeweg gebrachte prediking tot zegen mocht zijn. Wellicht een punt ter overdenking.

Als derde zou ik willen wijzen op de Bijbelse feiten. We zijn allereerst verplicht om na God onze naasten lief te hebben. Inclusief onze vijanden. Wellicht klinkt het als een dooddoener, maar zo bedoel ik het niet. Ik meen oprecht en geloof zeker dat God dit van ons vraagt. Onmogelijk voor een mens, zeker als bepaalde gebeurtenissen vers in het geheugen liggen. Toch moeten wij er van uitgaan dat als God dit van ons vraagt, Hij ook de genade hiervoor geven wil. Vervolgens is het onze plicht om over onze naasten een goed gerucht voort te brengen. En in deze situatie is dat moeilijk. Dat kan ik mij goed inbeelden. Toch is dit wat God van ons vraagt. Juist op een forum, waar woorden doorgaans blijven staan, is het goed dit in praktijk te brengen. Het sticht niet om een bepaalde predikant voor volk (mede-christenen) en vaderland (iedereen kan meelezen) neer te sabbelen en te kijk te zetten. Denk hierbij aan 1 Korinthe 13. Waar gesproken wordt over de liefde als het uitnemendste van de drieslag geloof, hoop en liefde. Het meeste van die is de liefde. De liefde die alle dingen bedekt. Nee, dat wilt niet zeggen dat fouten en zonden onder het vloerkleed hoeven geschoven te worden. De liefde vraagt ook om recht. Maar het doet ook beseffen "ik ben van dezelfde lap gescheurd". Mede-zondaar-zijn is een christelijke deugd die vaker beoefend zou moeten worden.

En ten slotte zou gepoogd kunnen worden, ik laat je daar geheel vrij in, om het gebruik van grote woorden enigszins te voorkomen. "Slachtoffers", "onwetend misleid en bedrogen". Nogmaals het heeft impact als er een scheuring plaatsvindt. Het heeft impact voor de gemeenteleden die part noch deel hadden aan het onderliggende en geëscaleerde conflict. En zeker ook voor de jeugd. Maar je kan je afvragen of met dergelijke woorden deze mensen geholpen zijn. En daarnaast of je jezelf daarmee niet op glad ijs begeeft w.b.t. dienstknecht zijn van God.

En vooral zeg ik dit voor je eigen best wil. Blijft niet in het verdriet, de pijn en woede hangen. Maar brengt dit in het gebed bij de Heere en laat het in Zijn handen liggen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JCRyle, wat heb je dit keurig en eerlijk gezegd. Van harte eens.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik ben het er op zich wel mee eens.

Maar ondanks dat blijft het wel heel lastig. Er zijn mensen en verbanden onherstelbaar beschadigd, die nóóit meer goed kunnen komen (naar de mens gesproken). Dan is het heel moeilijk om te vergeven. En ook die gevoelens mogen en moeten we bij de HEERE neerleggen. Hij is bij machte om in alles te zorgen, ook hierin.

Aan de andere kant geloof ik wel dat er ook voor ds. Bredeweg en zijn afgescheiden gemeente een inkeer zal moeten zijn en een openbare schuldbelijdenis en vergeving, ondanks dat er dan misschien niet meer tot éénheid gekomen kan worden. Want dat staat wel in het Avondmaalformulier!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Re: RE: Re: GerGem Kruiningen

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:Mijn idee is dat VOGG wat losser is in de kerkelijke structuren en soms dichter bij HHK staat.
Dat is verschillend. Er zijn goed bevindelijke vrije predikanten te noemen. Vrije gemeenten leunen enerzijds soms dicht tegen de HHK aan en anderen leunen heel dicht tegen te OGGiN aan. De gemeenten staan zeker losser, er is een groep samenwerkende gemeenten waartoe o.a. Rijssen, Ede. Terneuzen en Oldebroek behoren, en wellicht Hendrik-Ido-Ambacht ook, maar er is geen synode, alleen een jaarlijkse ontmoeting. Ik denk dat dit veel meer vrijblijvend is dan een synode.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
CvdW

Bericht door CvdW »

Aan de andere kant geloof ik wel dat er ook voor ds. Bredeweg en zijn afgescheiden gemeente een inkeer zal moeten zijn en een openbare schuldbelijdenis en vergeving, ondanks dat er dan misschien niet meer tot éénheid gekomen kan worden. Want dat staat wel in het Avondmaalformulier!

Ging het om een leergeschil of was het een ordinaire ruzie. Bij een ruzie hebben er twee schuld. Heeft de andere partij al openbare schuldbelijdenis gedaan. mij komt bovenstaande stukje over mij treft geen blaam, de andere moet over de brug komen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:Aan de andere kant geloof ik wel dat er ook voor ds. Bredeweg en zijn afgescheiden gemeente een inkeer zal moeten zijn en een openbare schuldbelijdenis en vergeving, ondanks dat er dan misschien niet meer tot éénheid gekomen kan worden. Want dat staat wel in het Avondmaalformulier!

Ging het om een leergeschil of was het een ordinaire ruzie. Bij een ruzie hebben er twee schuld. Heeft de andere partij al openbare schuldbelijdenis gedaan. mij komt bovenstaande stukje over mij treft geen blaam, de andere moet over de brug komen.
Precies, met deze houding zal geen verzoening plaatsvinden. Ook bij @Jantje lijkt het meer vorm dan inhoud. Jezus leert ons dat we de minste moeten durven zijn. Zo niet in Kruiningen, daar denkt men heel anders. Daar geldt het recht van de sterkste.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
CvdW schreef:Aan de andere kant geloof ik wel dat er ook voor ds. Bredeweg en zijn afgescheiden gemeente een inkeer zal moeten zijn en een openbare schuldbelijdenis en vergeving, ondanks dat er dan misschien niet meer tot éénheid gekomen kan worden. Want dat staat wel in het Avondmaalformulier!

Precies, met deze houding zal geen verzoening plaatsvinden. Ook bij @Jantje lijkt het meer vorm dan inhoud. Jezus leert ons dat we de minste moeten durven zijn. Zo niet in Kruiningen, daar denkt men heel anders. Daar geldt het recht van de sterkste.
Ja? Jij kent heel Kruiningen en weet exact hoe men denkt? Ik begrijp waarom je bij je leest blijven, niet beantwoord.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:
Ja? Jij kent heel Kruiningen en weet exact hoe men denkt? Ik begrijp waarom je bij je leest blijven, niet beantwoord.
Misschien moet je je eerst eens verdiepen in metonymieën, en dan mijn bijdrage opnieuw lezen.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik vraag me af of er sommigen hier nog wel een besef hebben dat Gods ongenoegen over deze zaak ligt en dat dat nog zwaarder ligt over degenen die altijd op het voorgestoelte hebben gezeten.
Het zal toch niet wezen dat wij de 'stillen in Kruiningen', de mensen in de heggen en de steggen, het eenvoudige trouwe kerkvolk met teksten om de oren gaan slaan hoe te handelen en vooraanstaande mensen de hand boven het hoofd houden?
.
liz boer

Bericht door liz boer »

:lock
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GGotK schreef:Ik vraag me af of er sommigen hier nog wel een besef hebben dat Gods ongenoegen over deze zaak ligt en dat dat nog zwaarder ligt over degenen die altijd op het voorgestoelte hebben gezeten.
Het zal toch niet wezen dat wij de 'stillen in Kruiningen', de mensen in de heggen en de steggen, het eenvoudige trouwe kerkvolk met teksten om de oren gaan slaan hoe te handelen en vooraanstaande mensen de hand boven het hoofd houden?
.
Mee eens.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef:
Misschien moet je je eerst eens verdiepen in metonymieën, en dan mijn bijdrage opnieuw lezen.
‘Men’, ‘het recht van de sterkste’. Je reactie duidt vooral op ‘ik wil gelijk krijgen’. Probeer eens minder absoluut te formuleren. Evenals je doet met de duurzame dominee. Dit is geen discussiëren. Anderen vertellen dat ze beeldspraak moeten begrijpen ipv zelf beter formuleren, duidt hier eveneens op.

Overigens heb ik geen antwoord gehad. Ik denk nl dat je weinig mensen uit Kruiningen kent. Zeker vergeleken met een aantal forummers.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Men’, ‘het recht van de sterkste’. Je reactie duidt vooral op ‘ik wil gelijk krijgen’. Probeer eens minder absoluut te formuleren. Evenals je doet met de duurzame dominee. Dit is geen discussiëren. Anderen vertellen dat ze beeldspraak moeten begrijpen ipv zelf beter formuleren, duidt hier eveneens op.

Overigens heb ik geen antwoord gehad. Ik denk nl dat je weinig mensen uit Kruiningen kent. Zeker vergeleken met een aantal forummers.
Sterker nog, ik ken niemand uit Kruiningen. Daarom ben ik ook beter in staat om objectief te oordelen. Ik heb geen enkel belang. Mijn belang is dat ik als christen word aangesproken op onchristelijk gedrag van mensen zoals in Kruiningen. Practice whatyou preach!

Dat jij de nuance mist in mijn bijdragen is jouw gebrek aan taalgevoel. Taal heeft meer betekenis dan enkel lezen wat er staat.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

:deg
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie