Stichting 'Jij daar'
Re: Stichting 'Jij daar'
Kerken zijn geen grote bedrijven of zelfs multinationals.
Er wordt haast gesproken op een manier die doet denken aan bedrijfsspionage.
Er is in elk geval niet veel geestelijks bij.
Men lijkt te de slag om de jeugd met een soort reclamecampagne en aansprekende
klinkende namen te gaan winnen.
En zelfs ouderen weet men door dergelijke campagnes te trekken.
De eenvoud die het christendom tekende is weg, of wellicht erger: De eer is weg.
Zo begon het met de EO ook toch? We gaan een soort familiedag voor jongeren
bedenken zal wellicht Jan van den Bosch of Henk Binnendijk gedacht hebben.
Resultaat? Een welhaast commercieel en rockfestival-aandoend spektakel als
de EO-jongerendag was het uiteindelijke gevolg.
Jij Daar! heeft er naar gekeken, en er van geleerd. Het moet geloofwaardiger.
Ja... geloofwaardiger... En het lijkt te werken.
Er wordt haast gesproken op een manier die doet denken aan bedrijfsspionage.
Er is in elk geval niet veel geestelijks bij.
Men lijkt te de slag om de jeugd met een soort reclamecampagne en aansprekende
klinkende namen te gaan winnen.
En zelfs ouderen weet men door dergelijke campagnes te trekken.
De eenvoud die het christendom tekende is weg, of wellicht erger: De eer is weg.
Zo begon het met de EO ook toch? We gaan een soort familiedag voor jongeren
bedenken zal wellicht Jan van den Bosch of Henk Binnendijk gedacht hebben.
Resultaat? Een welhaast commercieel en rockfestival-aandoend spektakel als
de EO-jongerendag was het uiteindelijke gevolg.
Jij Daar! heeft er naar gekeken, en er van geleerd. Het moet geloofwaardiger.
Ja... geloofwaardiger... En het lijkt te werken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ds. R.A.M. Visser is begonnen met artikelen over Jij Daar in het kerkblad:
(...)
Hoe moeten we dit alles nu beoordelen? In de eerste plaats: er zijn jongeren die geïnteresseerd zijn, die zoeken. en daar ben je aan de ene kant blij mee. Immers, hoeveel jongeren zie je in de loop van de jaren ongeïnteresseerd en niet betrokken uiteindelijk zelfs de kerk verlaten en de wereld ingaan?
Waar je aan de andere kant niet blij mee bent, is de plaats waar het wordt gezocht. En dat is in dit verband deze 'Jij daar!' avonden. Ik geef direct toe: de warmt en onderlinge betrokkenheid kan weldadig overkomen. En de psalmen op hele noten klinken vertrouwd. Maar deze psalmen op hele noten betreft het kleinere gedeelte van het zangrepertoire. Het andere grotere gedeelte van het zangrepertoire betreft allerhande liederen uit de bundel Opwekking. Deze bundel heeft zijn wortels in de Pinksterkerken. We weten allemaal dat de inhoud van een heel aantal van deze liederen niet overeenkomt met Schrift en belijdenis. Er owrden inleidingen gehouden waarin een Bijbelse boodschap wordt gebracht door sprekers die voluit horen bij onze eigen achterban. Helaas echter voor de stichting 'Jij daar!' nadrukkelijk een eigen koers door sprekers uit te nodigen uit een veel bredere kring dan de reformatorische. Terwijl de doelgroep volgens eigen missie en visie nadrukkelijk wel behoort bij de reformatorische kring. Het Bijbelse evenwicht in de boodschap is helaas zoek. En wat is dat verwarrend! Omdat in die inleidingen de doodstaat van de mens wel wordt genoemd. Maar uiteindelijk wezenlijk genomen niet functioneert. De Heere Jezus was er in Johannes 3 tegenover een geïnteresseerde en zoekende Nicodemus duidelijk in. Daarom moeten wij dat ook tegenover onze jongeren zijn. De Heere Jezus zei tegen Nicodemus niet: God wil alle mensen zalig maken en nu is de keus aan jou. De Heere Jezus zei tegen Nicodemus niet: je bent ook als zoekend mens van nature in geestelijk opzicht dood in zonden en misdaden en nu kan het goed komen as jij je hart openzet. Maar de Heere Jezus zei tegen Nicodemus in Johannes 3 vers 3: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Gelóven we nu werkelijk dat er aan ons een wónder van genade gebeuren moet? Hoe kan het dat dat er op de 'Jij daar!' avonden zo sterk wordt ingespeeld op het al genoemde wij-gevoel, waarin je er toch al wel een beetje bij hoort als je zulke avonden bijwoont? Op dergelijke vragen gaan we de volgende keer verder in.
Het wij-gevoel dat ook de EO-jongerendagen (vooral vroeger) kenmerkte.Anker schreef:Ds. R.A.M. Visser is begonnen met artikelen over Jij Daar in het kerkblad:
(...)
Hoe moeten we dit alles nu beoordelen? In de eerste plaats: er zijn jongeren die geïnteresseerd zijn, die zoeken. en daar ben je aan de ene kant blij mee. Immers, hoeveel jongeren zie je in de loop van de jaren ongeïnteresseerd en niet betrokken uiteindelijk zelfs de kerk verlaten en de wereld ingaan?
Waar je aan de andere kant niet blij mee bent, is de plaats waar het wordt gezocht. En dat is in dit verband deze 'Jij daar!' avonden. Ik geef direct toe: de warmt en onderlinge betrokkenheid kan weldadig overkomen. En de psalmen op hele noten klinken vertrouwd. Maar deze psalmen op hele noten betreft het kleinere gedeelte van het zangrepertoire. Het andere grotere gedeelte van het zangrepertoire betreft allerhande liederen uit de bundel Opwekking. Deze bundel heeft zijn wortels in de Pinksterkerken. We weten allemaal dat de inhoud van een heel aantal van deze liederen niet overeenkomt met Schrift en belijdenis. Er owrden inleidingen gehouden waarin een Bijbelse boodschap wordt gebracht door sprekers die voluit horen bij onze eigen achterban. Helaas echter voor de stichting 'Jij daar!' nadrukkelijk een eigen koers door sprekers uit te nodigen uit een veel bredere kring dan de reformatorische. Terwijl de doelgroep volgens eigen missie en visie nadrukkelijk wel behoort bij de reformatorische kring. Het Bijbelse evenwicht in de boodschap is helaas zoek. En wat is dat verwarrend! Omdat in die inleidingen de doodstaat van de mens wel wordt genoemd. Maar uiteindelijk wezenlijk genomen niet functioneert. De Heere Jezus was er in Johannes 3 tegenover een geïnteresseerde en zoekende Nicodemus duidelijk in. Daarom moeten wij dat ook tegenover onze jongeren zijn. De Heere Jezus zei tegen Nicodemus niet: God wil alle mensen zalig maken en nu is de keus aan jou. De Heere Jezus zei tegen Nicodemus niet: je bent ook als zoekend mens van nature in geestelijk opzicht dood in zonden en misdaden en nu kan het goed komen as jij je hart openzet. Maar de Heere Jezus zei tegen Nicodemus in Johannes 3 vers 3: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Gelóven we nu werkelijk dat er aan ons een wónder van genade gebeuren moet? Hoe kan het dat dat er op de 'Jij daar!' avonden zo sterk wordt ingespeeld op het al genoemde wij-gevoel, waarin je er toch al wel een beetje bij hoort als je zulke avonden bijwoont? Op dergelijke vragen gaan we de volgende keer verder in.
Interessant stuk, maar niet alle argumenten zijn even goed denk ik zo.
Ik zou willen vragen of we geloven dat het belangrijkste wonder van genade al lang geleden gebeurd is en we dat iedere zondag gedenken en volgende week in het bijzonder? Het zou zo goed kunnen dat het wonder aan ons gebeurd is en dat we nu moeten horen "geloof in de Heere Jezus en je zult behouden worden". Dit alles in de eerste plaats om wat op Golgotha gebeurd is.
Hier moeten we als kerken toch nadenken. Het is ook een groot gebrek als warmte en onderlinge betrokkenheid niet ervaren wordt in de eigen kerken. Dit is misschien niet de belangrijkste taak van de kerk, maar wel een van de zeer belangrijke taken, als je kijkt naar de nadruk die onderlinge liefde in de Bijbel krijgt.(...)
Waar je aan de andere kant niet blij mee bent, is de plaats waar het wordt gezocht. En dat is in dit verband deze 'Jij daar!' avonden. Ik geef direct toe: de warmt en onderlinge betrokkenheid kan weldadig overkomen.
Dit is een heel slecht argument. Men moet beoordelen wat er op de avonden gezongen wordt. Niet uit welke bundel ze komen. In de bundel opwekking kun je ook letterlijke Schriftwoorden vinden, of berijmde psalmen. Als die gezongen worden is er weinig aan de hand lijkt me.En de psalmen op hele noten klinken vertrouwd. Maar deze psalmen op hele noten betreft het kleinere gedeelte van het zangrepertoire. Het andere grotere gedeelte van het zangrepertoire betreft allerhande liederen uit de bundel Opwekking. Deze bundel heeft zijn wortels in de Pinksterkerken. We weten allemaal dat de inhoud van een heel aantal van deze liederen niet overeenkomt met Schrift en belijdenis.
Ik kan me hier iets bij voorstellen, maar dit verdient toch wat meer uitwerking. In welk opzicht functioneert het noemen van de doodstaat niet.Er owrden inleidingen gehouden waarin een Bijbelse boodschap wordt gebracht door sprekers die voluit horen bij onze eigen achterban. Helaas echter voor de stichting 'Jij daar!' nadrukkelijk een eigen koers door sprekers uit te nodigen uit een veel bredere kring dan de reformatorische. Terwijl de doelgroep volgens eigen missie en visie nadrukkelijk wel behoort bij de reformatorische kring. Het Bijbelse evenwicht in de boodschap is helaas zoek. En wat is dat verwarrend! Omdat in die inleidingen de doodstaat van de mens wel wordt genoemd. Maar uiteindelijk wezenlijk genomen niet functioneert.
Voor de duidelijkheid: Is dit wat op Jijdaar avonden gezegd wordt?De Heere Jezus was er in Johannes 3 tegenover een geïnteresseerde en zoekende Nicodemus duidelijk in. Daarom moeten wij dat ook tegenover onze jongeren zijn. De Heere Jezus zei tegen Nicodemus niet: God wil alle mensen zalig maken en nu is de keus aan jou. De Heere Jezus zei tegen Nicodemus niet: je bent ook als zoekend mens van nature in geestelijk opzicht dood in zonden en misdaden en nu kan het goed komen as jij je hart openzet.
Maar de Heere Jezus zei tegen Nicodemus in Johannes 3 vers 3: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Gelóven we nu werkelijk dat er aan ons een wónder van genade gebeuren moet?
Ik zou willen vragen of we geloven dat het belangrijkste wonder van genade al lang geleden gebeurd is en we dat iedere zondag gedenken en volgende week in het bijzonder? Het zou zo goed kunnen dat het wonder aan ons gebeurd is en dat we nu moeten horen "geloof in de Heere Jezus en je zult behouden worden". Dit alles in de eerste plaats om wat op Golgotha gebeurd is.
Ik ben benieuwd. En kunnen we hier als kerken ook iets van leren?Hoe kan het dat dat er op de 'Jij daar!' avonden zo sterk wordt ingespeeld op het al genoemde wij-gevoel, waarin je er toch al wel een beetje bij hoort als je zulke avonden bijwoont? Op dergelijke vragen gaan we de volgende keer verder in.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- jakobmarin
en ook de eerste christen-gemeente in Handelingen 2.-DIA- schreef:Het wij-gevoel dat ook de EO-jongerendagen (vooral vroeger) kenmerkte.
Daar kunnen we nog veel van leren. Het gaat niet alleen om je persoonlijk heil, sterker nog, dat is niet eens het belangrijkste.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
- jakobmarin
Het lastige hiervan is: beide zaken zijn bijbels. "God wil dat alle mensen zalig worden" én "Kies heden wie je dienen zult" én "u moet wederom geboren worden".parsifal schreef:Voor de duidelijkheid: Is dit wat op Jijdaar avonden gezegd wordt?De Heere Jezus was er in Johannes 3 tegenover een geïnteresseerde en zoekende Nicodemus duidelijk in. Daarom moeten wij dat ook tegenover onze jongeren zijn. De Heere Jezus zei tegen Nicodemus niet: God wil alle mensen zalig maken en nu is de keus aan jou. De Heere Jezus zei tegen Nicodemus niet: je bent ook als zoekend mens van nature in geestelijk opzicht dood in zonden en misdaden en nu kan het goed komen as jij je hart openzet.Maar de Heere Jezus zei tegen Nicodemus in Johannes 3 vers 3: Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u, tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien. Gelóven we nu werkelijk dat er aan ons een wónder van genade gebeuren moet?
Deze zaken moeten we niet tegen elkaar uitspelen, of een preek/lezing (ver)oordelen op de hoeveelheid die er in voorkomt.
Iedere spreker heeft zijn eigen nuances en er komen óók sprekers uit de GG achterban, maar inderdaad ook baptisten bijv.
Maar ja als we die niet meer mogen toelaten, dan kunnen we ook geen preken meer lezen van Spurgeon of boeken van Bunyan...

Maar ik zou zeggen tegen alle GG predikanten: vul dan zelf eens een avond, dan kun je precies zeggen wat je wilt en laten zingen wat je wilt

GerGem ouderlingen spreken wel op Jijdaar, dacht ik.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Geloof je echt dat dat hetzelfde was?jakobmarin schreef:en ook de eerste christen-gemeente in Handelingen 2.-DIA- schreef:Het wij-gevoel dat ook de EO-jongerendagen (vooral vroeger) kenmerkte.
Daar kunnen we nog veel van leren. Het gaat niet alleen om je persoonlijk heil, sterker nog, dat is niet eens het belangrijkste.
Ik geloof zonder meer dat er kritiek te leveren valt op Jij Daar.Anker schreef:Ds. R.A.M. Visser is begonnen met artikelen over Jij Daar in het kerkblad:
(...)
Ik hoop alleen dat ds. R. Visser vooral de hand in eigen boezem zal steken. Dat mis ik iig in dit citaat.
Nicodemus wordt hier als voorbeeld genoemd, maar mijn bezwaar is dat de context van Johannes 3 niet direct dezelfde is als de context van het Jij Daar publiek. Wanneer Jezus Mattheus of Zacheus roept, zegt Hij nl. niets over de wedergeboorte. Waarom niet? Waarom bij Nicodemus wel? Kortom, ik vind het iets te makkelijk geredeneerd van ds. Visser.
DIA, jij noemt het voorbeeld van de EO jongerendag, wat ik trouwens muzikaal vreselijk vind.-DIA- schreef:Geloof je echt dat dat hetzelfde was?
Maar natuurlijk zijn ook de christengemeenten erg veranderd.
Als je in de bijbel leest hoe het in de erediensten er aan toeging, dat is compleet anders als nu natuurlijk, dat is dus geen argument voor de verandering van de EO, die valt alleen op basis van de inhoud te beoordelen.
De inhoud mag toch als bekend worden verondersteld? Ik denk toch dat iedereen welejvl schreef:DIA, jij noemt het voorbeeld van de EO jongerendag, wat ik trouwens muzikaal vreselijk vind.-DIA- schreef:Geloof je echt dat dat hetzelfde was?
Maar natuurlijk zijn ook de christengemeenten erg veranderd.
Als je in de bijbel leest hoe het in de erediensten er aan toeging, dat is compleet anders als nu natuurlijk, dat is dus geen argument voor de verandering van de EO, die valt alleen op basis van de inhoud te beoordelen.
eens verslagen in de krant of in een kerkblad heeft gelezen?
Hetzelfde geldt voor de leer die Jij daar! breng, alleen een stuk subtieler.
Stichting Jij Daar heeft geen eigen leer.
Er komen voorgangers van allerlei slag, daar kun je het wel of niet mee eens zijn, of de ene legt misschien de nadruk meer op een aspect als de andere, maar ze hebben zeker geen leer.
Ger Gem komt er, maar ook evangelisch.
En dan kun je in ieder geval niet zeggen dat ze een bepaalde leer hebben, hooguit nogal wat verschillende geluiden.
Er komen voorgangers van allerlei slag, daar kun je het wel of niet mee eens zijn, of de ene legt misschien de nadruk meer op een aspect als de andere, maar ze hebben zeker geen leer.
Ger Gem komt er, maar ook evangelisch.
En dan kun je in ieder geval niet zeggen dat ze een bepaalde leer hebben, hooguit nogal wat verschillende geluiden.
Van een stichting die zegt zich te richten op de reformatorische jeugd mag je toch verwachten dat de sprekers ook reformatorisch zijn.
En zeker geldt dat voor hen die de vragen van onze jeugd beantwoorden.
Anders schep je verwarring.
Maar wat er onder reformatorisch wordt verstaan, dat verschilt nog wel eens. Jij daar meent scheefgroei te zien in een deel van de reformatorische kerken/gemeenten en zet daar het eigen geluid tegenover. De GG bij monde van ds. Visser meent scheefgroei te zien bij Jij daar en zet daar evengoed het eigen geluid tegenover...helma schreef:Van een stichting die zegt zich te richten op de reformatorische jeugd mag je toch verwachten dat de sprekers ook reformatorisch zijn.
Lijkt me simpel; onder reformatorische sprekers versta ik hen die naar Schrift én belijdenis spreken.Floppy schreef:Maar wat er onder reformatorisch wordt verstaan, dat verschilt nog wel eens. Jij daar meent scheefgroei te zien in een deel van de reformatorische kerken/gemeenten en zet daar het eigen geluid tegenover. De GG bij monde van ds. Visser meent scheefgroei te zien bij Jij daar en zet daar evengoed het eigen geluid tegenover...helma schreef:Van een stichting die zegt zich te richten op de reformatorische jeugd mag je toch verwachten dat de sprekers ook reformatorisch zijn.
Mensen die zich al los gemaakt hebben van de reformatorische kerken laat ik liever de vragen van mijn kinderen niet beantwoorden.
Ik ken de huidige situatie bij Jij daar niet goed genoeg om te weten of dat inderdaad een probleem is. De ene keer dat ik bij zo'n meeting was, was er een predikant die in ieder geval degelijk genoeg was.helma schreef:Lijkt me simpel; onder reformatorische sprekers versta ik hen die naar Schrift én belijdenis spreken.Floppy schreef:Maar wat er onder reformatorisch wordt verstaan, dat verschilt nog wel eens. Jij daar meent scheefgroei te zien in een deel van de reformatorische kerken/gemeenten en zet daar het eigen geluid tegenover. De GG bij monde van ds. Visser meent scheefgroei te zien bij Jij daar en zet daar evengoed het eigen geluid tegenover...helma schreef:Van een stichting die zegt zich te richten op de reformatorische jeugd mag je toch verwachten dat de sprekers ook reformatorisch zijn.
Mensen die zich al los gemaakt hebben van de reformatorische kerken laat ik liever de vragen van mijn kinderen niet beantwoorden.
Aan de andere kant, ik zou de vragen van mijn kinderen best willen laten beantwoorden door iemand als John Piper - terwijl ook die buiten onze belijdenis staat