Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bloempje28

Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten

Bericht door Bloempje28 »

Dank je Bureaucraat, fijn dat je het even vertaald hebt. Maar ik weet niet zo goed wat ik moet met een brief die niet in de bijbelse canon is opgenomen! Het is goed dat hij er zo over denkt, maar wat wil jij met deze brief zeggen? Waarschijnlijk dat de 8e dag de dag van heiliging moet zijn, dus de eerste dag der week. En verder?
Joannah

Bericht door Joannah »

Weet iemand waarom de brief van Barnabas niet is opgenomen in de Canon?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marco

Bericht door Marco »

Joannah schreef:Weet iemand waarom de brief van Barnabas niet is opgenomen in de Canon?
De canon is vastgesteld, niet opgesteld. Bij het vaststellen is vastgelegd wat op/tot dat moment algemeen als geïnspireerd werd gezien. Daar hoorde dit boek kennelijk niet bij (ook niet bij de apocriefe of deutero-canonieke boeken, trouwens).
Joannah

Bericht door Joannah »

Marco schreef:
Joannah schreef:Weet iemand waarom de brief van Barnabas niet is opgenomen in de Canon?
De canon is vastgesteld, niet opgesteld. Bij het vaststellen is vastgelegd wat op/tot dat moment algemeen als geïnspireerd werd gezien. Daar hoorde dit boek kennelijk niet bij (ook niet bij de apocriefe of deutero-canonieke boeken, trouwens).
Dus waarschijnlijk niet vanwege een dwaling of onschriftuurlijk aspect?
Maar niet door de Heilige Geest geinspireerd, dus?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Rens

Bericht door Rens »

Joannah schreef:
Marco schreef:

kan een méns dat zomaar even bepalen of iets is geïnspireerd door de H.Geest??? wat weet een mens daar nou van?

alleen omdat een bepaald groepje mensen hooggeleerd (gemeten naar die tijd) was??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marco

Bericht door Marco »

Rens schreef:
Joannah schreef:
Marco schreef:

kan een méns dat zomaar even bepalen of iets is geïnspireerd door de H.Geest??? wat weet een mens daar nou van?

alleen omdat een bepaald groepje mensen hooggeleerd (gemeten naar die tijd) was??
Niet zozeer omdat dat groepje hooggeleerd was. Wel omdat de algemene kerkelijke praktijk al langer zo was.

Dit is trouwens niet echt een onderwerp om 'even' ja of nee te kunnen zeggen. Er zit aardig wat aan vast.

Maar aangezien dit boek op geen lijst terecht gekomen is, ga ik er dus inderdaad vanuit dat het niet door de Geest geïnspireerd is. Niet zoals de 66 canonieke boeken, tenminste (of het dwalingen bevat weet ik al helemaal niet - ik ken het hele boek niet..).
Rens

Bericht door Rens »

Marco schreef:
Niet zozeer omdat dat groepje hooggeleerd was. Wel omdat de algemene kerkelijke praktijk al langer zo was.
"al langer zo was" ............... hóé lang, of wordt de lijn van de canon van de RK dóórgetrokken in de samenstelling van de pr-chr geschriften?
Moderatorbericht:
Rens

Bericht door Rens »

Maarrrrrrrrrrrrrrr, als we de aanvallen op de reformatorische belevingswereld op eenzelfde wijze zouden beantwoorden als moslims bij aanvallen op hún belevingswereld??

de vlam in een gigantisch kruidvat zal daarmee aangestoken zijn...................en de kláp zal ons én hen nog lang heugen...............
Moderatorbericht:
refo

Bericht door refo »

Ik las in dit verband een artikel in de Saambinder van deze week. Van ds W. Visscher. Iemand het al gelezen.
Het was op z'n minst bijzonder te noemen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

refo schreef:Ik las in dit verband een artikel in de Saambinder van deze week. Van ds W. Visscher. Iemand het al gelezen.
Ik vond het een dijk van een artikel. Als er meer van dit soort artikelen wekelijks in de Saambinder zouden staan, zou ik een abonnement zeker overwegen.
sela

Bericht door sela »

he, leuk om dit een keer te horen van de sb. vertel...
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

sela schreef:he, leuk om dit een keer te horen van de sb. vertel...
Ja, ik wordt ook wel een beetje nieuwsgierig
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

Mister schreef:
refo schreef:Ik las in dit verband een artikel in de Saambinder van deze week. Van ds W. Visscher. Iemand het al gelezen.
Ik vond het een dijk van een artikel. Als er meer van dit soort artikelen wekelijks in de Saambinder zouden staan, zou ik een abonnement zeker overwegen.
Artikelen van dit soort zijn regelmatig in de SB te vinden hoor.
Die regelmaat is m.i. voldoende om je te abonneren op de SB, alle negatieve commentaren ten spijt.

Ik ben geen GG-er meer, maar ben nog altijd abonnée.
Hoewel geen GG-lid meer, ben ik nog steeds GG-er in hart en nieren.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

jullie weten de spanning wel op te voeren :haha
Kan iemand een samenvattinkje geven van de dijk?
jvdg

Bericht door jvdg »

Zita schreef:jullie weten de spanning wel op te voeren :haha
Kan iemand een samenvattinkje geven van de dijk?
Dat kan ik misschien, als ik maar wist wat je met de "dijk" bedoelt.
Gesloten